Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Ditbenik schreef:
Delftenaar schreef:In 2004 is er iets gebeurd. Het verleden moeten we vooral achter ons laten.

Waarom dit punt toch aanstip is dat daardoor toch een bepaalde scheiding is veroorzaakt. In de ene gemeente wat meer dan in de andere gemeente.

Daardoor is een bepaald evenwicht verstoord geraakt (aam beide zijden) en dat maakt dat sommige ontwikkelingen sneller verlopen.

In dit verband zag ik onlangs een filmpje van een GKV omtrent 1980. Daar zat ik (ik ken alleen de GKV anno 2022) met grote ogen naar te kijken. Een predikant in zwart pak op een preekstoel en de gemeente zong isoritmisch psalmen uit de oude berijming.

De GKV van vandaag is wat de GB over zeg 10 jaar zal zijn. Dat is mijn gedachte.
Nee, dat de GB over 10 jaar zal zijn wat nu de GKV is verwacht ik zeker niet. Alleen al vanwege het feit dat de GB geen kerk is maar een vereniging. Van die vereniging zijn geen gemeenten lid maar alleen personen. Die vereniging is nog steeds behoudend. In de GKV is het inderdaad zeer snel gegaan en het holt nog steeds door. Maar ook hier zie je duidelijke verschillen tussen gemeenten. De gemeente waar ik gastlid ben is zeer modern en stond ook vooraan om vrouwelijke ambtsdragers te bevestigen. De gemeente die ik in mijn vakantie een keer bezocht omdat ik de voorganger ken, is weer veel behoudender. Dat het verschil groot is zie je al je de mensen van de auto naar de kerk ziet lopen maar je hoort het ook duidelijk terug in de prediking.
Mag ik vragen waarom je gastlid ben/was van de GKV? Ik vind dat wel bijzonder dat je ook HHg lid ben enzo, tenminste dat begrijp ik
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ditbenik »

Geytenbeekje schreef:
Ditbenik schreef:
Delftenaar schreef:In 2004 is er iets gebeurd. Het verleden moeten we vooral achter ons laten.

Waarom dit punt toch aanstip is dat daardoor toch een bepaalde scheiding is veroorzaakt. In de ene gemeente wat meer dan in de andere gemeente.

Daardoor is een bepaald evenwicht verstoord geraakt (aam beide zijden) en dat maakt dat sommige ontwikkelingen sneller verlopen.

In dit verband zag ik onlangs een filmpje van een GKV omtrent 1980. Daar zat ik (ik ken alleen de GKV anno 2022) met grote ogen naar te kijken. Een predikant in zwart pak op een preekstoel en de gemeente zong isoritmisch psalmen uit de oude berijming.

De GKV van vandaag is wat de GB over zeg 10 jaar zal zijn. Dat is mijn gedachte.
Nee, dat de GB over 10 jaar zal zijn wat nu de GKV is verwacht ik zeker niet. Alleen al vanwege het feit dat de GB geen kerk is maar een vereniging. Van die vereniging zijn geen gemeenten lid maar alleen personen. Die vereniging is nog steeds behoudend. In de GKV is het inderdaad zeer snel gegaan en het holt nog steeds door. Maar ook hier zie je duidelijke verschillen tussen gemeenten. De gemeente waar ik gastlid ben is zeer modern en stond ook vooraan om vrouwelijke ambtsdragers te bevestigen. De gemeente die ik in mijn vakantie een keer bezocht omdat ik de voorganger ken, is weer veel behoudender. Dat het verschil groot is zie je al je de mensen van de auto naar de kerk ziet lopen maar je hoort het ook duidelijk terug in de prediking.
Mag ik vragen waarom je gastlid ben/was van de GKV? Ik vind dat wel bijzonder dat je ook HHg lid ben enzo, tenminste dat begrijp ik
Ach, ik ben zoveel maar pas niet in een hokje. Ik ga op zondag graag twee keer naar de kerk. De enige kerk in de omgeving die een tweede dienst heeft is een GKV.
Philip
Berichten: 316
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Philip »

Delftenaar schreef:In 2004 is er iets gebeurd. Het verleden moeten we vooral achter ons laten.

Waarom dit punt toch aanstip is dat daardoor toch een bepaalde scheiding is veroorzaakt. In de ene gemeente wat meer dan in de andere gemeente.

Daardoor is een bepaald evenwicht verstoord geraakt (aam beide zijden) en dat maakt dat sommige ontwikkelingen sneller verlopen.

In dit verband zag ik onlangs een filmpje van een GKV omtrent 1980. Daar zat ik (ik ken alleen de GKV anno 2022) met grote ogen naar te kijken. Een predikant in zwart pak op een preekstoel en de gemeente zong isoritmisch psalmen uit de oude berijming.

De GKV van vandaag is wat de GB over zeg 10 jaar zal zijn. Dat is mijn gedachte.
Zowel de GK als de GKV waren aanhangers van Kuyper. Beiden leerden de veronderstelde wedergeboorte. Dat is natuurlijk het recept voor vervlakking in de prediking. Als het niet meer over zonde en oordeel gaat, wordt het algauw een slap verhaaltje. Daarnaast kenmerken beide kerken zich door een sterke organisatiedrang. Vooral veel doen, in plaats van nadenken. Commissies, activiteiten. In de GKV die ik goed ken, moet elk gemeentelid ergens aan deelnemen. Dat was vroeger ook al zo. De bevinding ontbrak ook in 1980 al vrijwel geheel in de GKV.

De Gereformeerde Bond is daarentegen ontstaan als bevindelijke organisatie. Dat is het verschil met de confessionelen. Ook predikanten links in de Bond houden veelal geen slap verhaaltje. Men oriënteert zich meer op Miskotte, Noordmans, Van Ruler en dergelijke theologen. Dat zijn natuurlijk geen predikanten die de grondslag van dit forum van A tot Z onderschrijven, maar ook geen GKV'ers.

Tegelijkertijd zie je bij het gewone gemeentelid steeds vaker wel een neiging tot afglijden, uiteindelijk resulterend in een overstap naar een evangelische gemeente als tussenstap in de kerkverlating. En de bundel Weerklank biedt vooral slappe en literair gezien bijzonder slechte liederen. Een ouderling wiens vrouw met een broek aan naar de kerk kwam, betitelde de bundel terecht als Wanklank. Daaruit blijkt maar weer dat je onderscheid moet maken tussen links en slap.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

Philip schreef:En de bundel Weerklank biedt vooral slappe en literair gezien bijzonder slechte liederen. Een ouderling wiens vrouw met een broek aan naar de kerk kwam, betitelde de bundel terecht als Wanklank. Daaruit blijkt maar weer dat je onderscheid moet maken tussen links en slap.
Ja, als een ouderling wiens vrouw met een broek naar de kerk kwam dat zegt, dan is dat natuurlijk waar. Tjongejonge :jongle

Een groot deel van de liederen in Weerklank is afkomstig uit het oude en nieuwe Liedboek, en kan worden gerekend tot de klassieke kerkliederen. Je trekt wel een grote broek aan (of je vrouw trekt een broek aan) als je dat Wanklank durft te noemen.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door refo »

Het is niet de leer van de veronderstelde wedergeboorte die tot vervlakking heeft geleid. Niemand in de GK nam aan dat de kinderen wedergeboren waren. Dat was over het algemeen duidelijk te zien na een aantal jaren. Het was slechts een leerstuk om ook voor het verstand de kinderdoop te rechtvaardigen. Alsof de hc niet duidelijk genoeg is.

De latere vervlakking had een heel andere oorzaak.
Philip
Berichten: 316
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Philip »

Hendrikus schreef:
Philip schreef:En de bundel Weerklank biedt vooral slappe en literair gezien bijzonder slechte liederen. Een ouderling wiens vrouw met een broek aan naar de kerk kwam, betitelde de bundel terecht als Wanklank. Daaruit blijkt maar weer dat je onderscheid moet maken tussen links en slap.
Ja, als een ouderling wiens vrouw met een broek naar de kerk kwam dat zegt, dan is dat natuurlijk waar. Tjongejonge :jongle

Een groot deel van de liederen in Weerklank is afkomstig uit het oude en nieuwe Liedboek, en kan worden gerekend tot de klassieke kerkliederen. Je trekt wel een grote broek aan (of je vrouw trekt een broek aan) als je dat Wanklank durft te noemen.
Het gaat dan natuurlijk niet om de liederen die één op één zijn overgenomen uit oudere bundels. Veel liederen zijn echter aangepast zonder enig respect voor het taaleigen van het oude lied, voor metrum en ritme.
Daar is uit 's werelds duist're wolken
Een licht der lichten opgegaan
wordt:
Daar is uit 's werelds duist're wolken
Een groot licht stralend opgegaan
De Hebreeuwse stijlfiguur 'licht der lichten' wordt als verouderd terzijde geschoven.
In de tweede regel valt de nadruk op 'licht' 'licht' 'op' en 'gaan'. Dat zijn precies de kernwoorden.
Nu is dat 'groot' 'stra' 'op' en 'gaan'. Het centrale woord 'iicht' valt in een onbeklemtoonde lettergreep.

Zo hebben de beide heren de poëtische kracht van het lied volledig vernield. Opvallend is dat de archaïsche vorm ''s werelds' wel is blijven staan. De vernieling is dus ook nog eens half uitgevoerd. Kennelijk was ging het aanpassen hiervan hun poëtische krachten te boven. Dat krijg je ook als dominees zich dichter wanen.

Ik zou willen dat dit een uitzondering was. De bundel staat er werkelijk vol mee. Onnodig te zeggen dat je van dergelijke auteurs ook geen sterke nieuwe liederen hoeft te verwachten. En als die nieuwe liederen inhoudelijk nog goed waren...
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

Philip schreef:
Zo hebben de beide heren de poëtische kracht van het lied volledig vernield. Opvallend is dat de archaïsche vorm ''s werelds' wel is blijven staan. De vernieling is dus ook nog eens half uitgevoerd. Kennelijk was ging het aanpassen hiervan hun poëtische krachten te boven. Dat krijg je ook als dominees zich dichter wanen.
Ik weet niet over welke "beide heren" je het nu hebt, maar WK 18 is gewoon overgenomen uit het nieuwe Liedboek 482. Dus als je 't daar niet mee eens bent, moet je je afkeer niet richten op de Weerklankredactie maar op de redactie van het Liedboek. Ik kan je het mailadres van Pieter Endedijk wel aanreiken, desgewenst.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8975
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door J.C. Philpot »

refo schreef:Niemand in de GK nam aan dat de kinderen wedergeboren waren. Dat was over het algemeen duidelijk te zien na een aantal jaren. Het was slechts een leerstuk om ook voor het verstand de kinderdoop te rechtvaardigen.
Dat is een versimpelde weergave van de leer van Kuyper.

Kuyper leerde allereerst de rechtvaardiging van eeuwigheid, en dan niet slechts als besluit, niet als inblijvende, maar als overgaande daad van God. De uitverkoren kinderen werden in zijn visie rechtvaardig voor God geboren, zelfs al waren ze nog niet wedergeboren en leefden ze nog in de zonde. In die zin was er bij Kuyper geen staatsverwisseling in de tijd, van liggend onder Gods toorn tot aangenomen tot kinderen.

Daarnaast leerde hij de sluimerende wedergeboorte. Na de wedergeboorte kon het vele jaren duren voor er in de dadelijkheid geloof en bekering gewerkt werd, en iemand bewust werd van het feit dat hij al van eeuwigheid gerechtvaardigd was. Een uitverkorene volwassene kon al wedergeboren zijn, en toch nog zonder dadelijk geloof en bekering zijn. Kuyper ging er verder wel degelijk vanuit dat de meeste kinderen wedergeboren geboren werden.

Dit riep weerstand op in de stroming binnen de Gereformeerde Kerken die vanuit de afscheiding zich met de kerken van de doleantie hadden verenigd. Zodanig dat de synode van Utrecht zich in 1905 zich hierover moest buigen, en een compromis heeft moeten formuleren.

Uiteraard zijn er veel meer oorzaken aan te wijzen van de teloorgang van de Gereformeerde Kerken. Maar mijns inziens hebben het geestelijke klimaat en de spiritualiteit vanuit de bovenstaande theologie hier onder anderen wel dergelijk aan meegewerkt.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 21 jul 2022, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Ik vind het eerlijk gezegd een ridicuul voorbeeld. Het is mijns inziens juist een heel geschikte verbetering, en ik heb toch zeker wel enig taalgevoel.

Ik heb het al een aantal keer zo gezongen, en er bijt niets met de melodie.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik vind het eerlijk gezegd een ridicuul voorbeeld. Het is mijns inziens juist een heel geschikte verbetering, en ik heb toch zeker wel enig taalgevoel.

Ik heb het al een aantal keer zo gezongen, en er bijt niets met de melodie.

Ik heb bij jou wel het idee dat jij elke vernieuwing een verbetering lijkt te vinden. Je uiterst kritische blik op de ‘oude paden’ zou je ook eens over de ‘vernieuwde paden’ moeten laten gaan.

M.a.w. je bent wel erg voorspelbaar geworden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik vind het eerlijk gezegd een ridicuul voorbeeld. Het is mijns inziens juist een heel geschikte verbetering, en ik heb toch zeker wel enig taalgevoel.

Ik heb het al een aantal keer zo gezongen, en er bijt niets met de melodie.
Hier ga je uit van de welluidende goed lopende tekst. Het is uitermate oppervlakkig te noemen als je niet door hebt wat er in feite staat, en wat in feite veranderd is. Dit getuigt wel van weinig inleving in de tekst die je zingt. Je zingt het omdat het goed loopt, zeg maar.
Advies: Denk na, ga niet af op wat je mooi vindt klinken, maar probeer eerst te bekijken wat de inhoud is, en toets de inhoud aan de werkelijkheid, zoals die wordt beleefd door de christen. Daarbij is zeker een eerste vereiste of het overeenkomt met de Bijbelse leer, anders kan het vanzelf niet overeenkomen met een wat een waar christen belijdt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Er is niets inhoudelijk veranderd. Althans niet in de besproken twee zinnen.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Er is niets inhoudelijk veranderd. Althans niet in de besproken twee zinnen.
De verschillen staan staan er duidelijk. Let maar op vetgedrukte (getypte) woorden.
Dergelijke voorbeelden zijn er meer.
Rond 1966 werd er in de kerken in ons dorp een nieuwe berijming van de psalmen ingevoerd.
Wij als kinderen moesten die ook leren. Nu zie ik wel dat de 'officiële' nieuwe berijming dit niet heeft overgenomen. Maar uit onze kring werd groot bezwaar aangetekend tegen bv. Psalm 98 vers 1

De tekst van 1773:
Zingt, zingt een nieuw gezang den HEERE,
Dien groten God, die wond'ren deed;
Zijn rechterhand, vol sterkt' en ere,
Zijn heilig' arm wrocht heil na leed.
Dat heil heeft God nu doen verkonden;
Nu heeft Hij Zijn gerechtigheid,
Zo vlekkeloos en ongeschonden,
Voor 't heidendom ten toon gespreid.

Wat wij als nieuwe berijming moesten leren was de tweede zin als volgt:
Die God die grote wond'ren deed
Hier verschuift iets
Het grote van God gaat naar de grote wonderen.
Dus in feite worden hier de wonderen op de voorgrond gesteld.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Er is niets inhoudelijk veranderd. Althans niet in de besproken twee zinnen.
De verschillen staan staan er duidelijk. Let maar op vetgedrukte (getypte) woorden.
Dergelijke voorbeelden zijn er meer.
Rond 1966 werd er in de kerken in ons dorp een nieuwe berijming van de psalmen ingevoerd.
Wij als kinderen moesten die ook leren. Nu zie ik wel dat de 'officiële' nieuwe berijming dit niet heeft overgenomen. Maar uit onze kring werd groot bezwaar aangetekend tegen bv. Psalm 98 vers 1

De tekst van 1773:
Zingt, zingt een nieuw gezang den HEERE,
Dien groten God, die wond'ren deed;
Zijn rechterhand, vol sterkt' en ere,
Zijn heilig' arm wrocht heil na leed.
Dat heil heeft God nu doen verkonden;
Nu heeft Hij Zijn gerechtigheid,
Zo vlekkeloos en ongeschonden,
Voor 't heidendom ten toon gespreid.

Wat wij als nieuwe berijming moesten leren was de tweede zin als volgt:
Die God die grote wond'ren deed
Hier verschuift iets
Het grote van God gaat naar de grote wonderen.
Dus in feite worden hier de wonderen op de voorgrond gesteld.
Dit gaat natuurlijk nergens over. Dit heeft met rijmen te maken. Je zou ook kunnen zingen: "want Hij heeft wonderen gedaan". Dat past precies en is qua tekst veel beter.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Er is niets inhoudelijk veranderd. Althans niet in de besproken twee zinnen.
De verschillen staan staan er duidelijk. Let maar op vetgedrukte (getypte) woorden.
Dergelijke voorbeelden zijn er meer.
Rond 1966 werd er in de kerken in ons dorp een nieuwe berijming van de psalmen ingevoerd.
Wij als kinderen moesten die ook leren. Nu zie ik wel dat de 'officiële' nieuwe berijming dit niet heeft overgenomen. Maar uit onze kring werd groot bezwaar aangetekend tegen bv. Psalm 98 vers 1

De tekst van 1773:
Zingt, zingt een nieuw gezang den HEERE,
Dien groten God, die wond'ren deed;
Zijn rechterhand, vol sterkt' en ere,
Zijn heilig' arm wrocht heil na leed.
Dat heil heeft God nu doen verkonden;
Nu heeft Hij Zijn gerechtigheid,
Zo vlekkeloos en ongeschonden,
Voor 't heidendom ten toon gespreid.

Wat wij als nieuwe berijming moesten leren was de tweede zin als volgt:
Die God die grote wond'ren deed

Hier verschuift iets
Het grote van God gaat naar de grote wonderen.
Dus in feite worden hier de wonderen op de voorgrond gesteld.
Ik zal het eens nakijken in de Proeve. Want in de nieuwe berijming staat 'Want Hij bracht wonderen tot stand.' Ook in het Gereformeerd Kerkboek staat 'want Hij heeft wonderen gedaan!'

Verder is het maar één deel van de zin, en zou deze zin ook prima bij de bijbeltekst passen, want de zin begint namelijk al met "Zingt een nieuw lied voor God de HERE". En daarmee past dat prima bij de bijbeltekst.

Dus het is een totaal onbelangrijk zorgpunt en bewijst bovendien niet dat 'een Licht der Lichten' iets anders is dan 'een groot licht'.

Er is namelijk géén verschil in de bediscussieerde woorden. Dus ook hier geldt weer het advies: ras om te horen, en traag om te spreken.
Gesloten