Vakantie

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9198
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vakantie

Bericht door parsifal »

windorgel schreef: 13 mei 2023, 19:14
JvW schreef:
DDD schreef: 12 mei 2023, 19:45
newton schreef: 12 mei 2023, 18:29 Wij hopen dit jaar naar Denemarken te gaan. Nu nog op zoek naar een kerk om ‘s zondags wel een dienst te bezoeken. Ik maak me geen illusies over het verstaan, maar de aanwezigheid in een dienst vind ik toch ook wel belangrijk. Een 2e dienst kunnen we dan prima in ons eigen huisje volgen.
Qua kerken lijkt er niet veel keus. Voornamelijk de Lutherse volkskerk. Of 1,5u in de auto naar Kopenhagen, maar zo’n afstand is ook niet zo aantrekkelijk.
Ik heb wel eens in het RD of ND gelezen van een soort Gereformeerde Bond in Denemarken, als ik mij niet vergis. Zweden heeft zoiets ook.
Ik heb me er wat in verdiept, maar niet veel kunnen vinden voor Jutland. Er zit eigenlijk alleen een niet-Lutherse kerk in Christiansfeld. Dat zijn de zogenaamde Hernhutters.
Ken je deze site: https://www.connectedchurches.nl/
Volgens mij zit de enige Zweedse kerk op de kaart al een tijd in Åkersberga (dicht bij Stockholm) en niet meer in Trånas. Kleine vriendelijke kerk opgericht door twee families die erg door puriteinen zijn aangesproken. We woonden er te ver vandaan on regelmatig te gaan. In dezelfde plaats zit ook een kleine vergadering van gelovigen. De twee gemeenten werken behoorlijk samen wat betreft lokale evangelisatie.

Aanvulling: de website is te vinden op https://www.emmauskyrkan.se/english.html

De kerk waar wij de laatste jaren gingen is
https://grii-stockholm.org/en/
Dit is dichter bij het centrum van Stockholm en de juiste kant van de stad voor ons. Het is een Indonesische kerk, maar vrijwel alles is in het Engels om zo ook anderen mee te kunnen nemen (aanhang zoals ik, Indonesische studenten die medestudenten meenemen etc). Hier kun je ook rekenen op een heerlijke warme hap na afloop. Vanuit de meeste gezinnen wordt een heerlijke Indonesische schotel meegenomen om de zondagmiddag maaltijd te delen, en het speeltuintje/schoolplein net buiten de deur wordt na de dienst goed gebruikt.

Zelf waren we jaren lid van Immanuelkyrkan in Stockholm, waar de internationale diensten breed maar redelijk behoudend waren en de Zweedse kant erg vrijzinnig. Dit zorgde voor veel spanning en tegenwoordig heeft het Zweedse gedeelte de regie eigenlijk overgenomen waardoor het Engelstalige gedeelte al jaren zonder vaste predikant zit, jeugdwerk samen moet worden gedaan, met bijvoorbeeld belijdenisgroepen met Zweedse leiding terwijl jeugd vooral internationaal is (het deel wat niet vertrokken is).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Vakantie

Bericht door JvW »

windorgel schreef: 13 mei 2023, 19:14
JvW schreef:
DDD schreef: 12 mei 2023, 19:45
newton schreef: 12 mei 2023, 18:29 Wij hopen dit jaar naar Denemarken te gaan. Nu nog op zoek naar een kerk om ‘s zondags wel een dienst te bezoeken. Ik maak me geen illusies over het verstaan, maar de aanwezigheid in een dienst vind ik toch ook wel belangrijk. Een 2e dienst kunnen we dan prima in ons eigen huisje volgen.
Qua kerken lijkt er niet veel keus. Voornamelijk de Lutherse volkskerk. Of 1,5u in de auto naar Kopenhagen, maar zo’n afstand is ook niet zo aantrekkelijk.
Ik heb wel eens in het RD of ND gelezen van een soort Gereformeerde Bond in Denemarken, als ik mij niet vergis. Zweden heeft zoiets ook.
Ik heb me er wat in verdiept, maar niet veel kunnen vinden voor Jutland. Er zit eigenlijk alleen een niet-Lutherse kerk in Christiansfeld. Dat zijn de zogenaamde Hernhutters.
Ken je deze site: https://www.connectedchurches.nl/
Ja, erg leeg in Denemarken….
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Vakantie

Bericht door JvW »

Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
merel
Berichten: 9807
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vakantie

Bericht door merel »

Een van onze kinderen krijgt halverwege de zomervakantie een kaakoperatie en moet de rest van de vakantie herstellen en rustig aan doen. Hebben jullie tips zodat het toch ook nog een beetje gezellig en leuk is als de rest wel leuke dingen kan doen?
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Vakantie

Bericht door CvdW »

merel schreef: 19 jun 2023, 19:32 Een van onze kinderen krijgt halverwege de zomervakantie een kaakoperatie en moet de rest van de vakantie herstellen en rustig aan doen. Hebben jullie tips zodat het toch ook nog een beetje gezellig en leuk is als de rest wel leuke dingen kan doen?
Hoe oud is jullie kind? Welke omgeving?
Glasblazerij/museum Leerdam is een leuk iets. Boerderij op Walcheren met alles over imkerij (Poppedamme?). Ontspannen zitten langs Albertkanaal (weet aantal mooie plekjes). Enz..
Piet Puk
Berichten: 5453
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vakantie

Bericht door Piet Puk »

merel schreef: 19 jun 2023, 19:32 Een van onze kinderen krijgt halverwege de zomervakantie een kaakoperatie en moet de rest van de vakantie herstellen en rustig aan doen. Hebben jullie tips zodat het toch ook nog een beetje gezellig en leuk is als de rest wel leuke dingen kan doen?
De operatie laten uitstellen :D
Christen
Berichten: 769
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Vakantie

Bericht door Christen »

Roblox ;) Of ietwat meer bellen met vriendjes?

Naturalis Leiden. Van te voren bellen en uitleggen. Misschien ook rustruimte ook mogelijk voor 1p. Lieve mensen daar.

Museumpje en boottochtje havens Europoort. Kun je blijven zitten ;) FutureLand Maasvlakte

Spel thuis of Donald Duckies/Freek Vonk tijdschrift?
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vakantie

Bericht door Mannetje »

Een goed gezelschapsspel, nodig leuke mensen uit voor de bbq, huur een cabrio en ga een eindje toeren
-
Chrisje72
Berichten: 1485
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Vakantie

Bericht door Chrisje72 »

Varen
merel
Berichten: 9807
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vakantie

Bericht door merel »

Zij is 13. Haar vriendinnen zijn in die periode met vakantie. Zij moet 8 weken vloeibaar/zacht eten en mag 10 weken niet sporten. Zwemmen mag ook niet. Ik verwacht dat zij ruim een week ook niet fit genoeg zal voelen om echt dingen te ondernemen. Ik vind het zo sneu voor haar dat ruim 3 weken zomervakantie voor haar in het water vallen en ze vrijwel niets kan doen, terwijl iedereen om haar heen kan gaan zwemmen, sporten en andere activiteiten heeft. Daarom wil ik het toch wat gezellig maken. Alleen vind ik het lastig om iets te bedenken. Met heel warm weer zou een avond strand wel kunnen. Alleen vraag ik mij af of zij een avond handdoek zitten wel zo leuk zal vinden.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9198
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vakantie

Bericht door parsifal »

merel schreef: 20 jun 2023, 07:30 Zij is 13. Haar vriendinnen zijn in die periode met vakantie. Zij moet 8 weken vloeibaar/zacht eten en mag 10 weken niet sporten. Zwemmen mag ook niet. Ik verwacht dat zij ruim een week ook niet fit genoeg zal voelen om echt dingen te ondernemen. Ik vind het zo sneu voor haar dat ruim 3 weken zomervakantie voor haar in het water vallen en ze vrijwel niets kan doen, terwijl iedereen om haar heen kan gaan zwemmen, sporten en andere activiteiten heeft. Daarom wil ik het toch wat gezellig maken. Alleen vind ik het lastig om iets te bedenken. Met heel warm weer zou een avond strand wel kunnen. Alleen vraag ik mij af of zij een avond handdoek zitten wel zo leuk zal vinden.
Hoe zit het met fietsen en wandelen? Misschien een boekenuitdaging of een taal leren (en later belonen met een vakantie).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 9807
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vakantie

Bericht door merel »

parsifal schreef: 20 jun 2023, 07:45
merel schreef: 20 jun 2023, 07:30 Zij is 13. Haar vriendinnen zijn in die periode met vakantie. Zij moet 8 weken vloeibaar/zacht eten en mag 10 weken niet sporten. Zwemmen mag ook niet. Ik verwacht dat zij ruim een week ook niet fit genoeg zal voelen om echt dingen te ondernemen. Ik vind het zo sneu voor haar dat ruim 3 weken zomervakantie voor haar in het water vallen en ze vrijwel niets kan doen, terwijl iedereen om haar heen kan gaan zwemmen, sporten en andere activiteiten heeft. Daarom wil ik het toch wat gezellig maken. Alleen vind ik het lastig om iets te bedenken. Met heel warm weer zou een avond strand wel kunnen. Alleen vraag ik mij af of zij een avond handdoek zitten wel zo leuk zal vinden.
Hoe zit het met fietsen en wandelen? Misschien een boekenuitdaging of een taal leren (en later belonen met een vakantie).
Fietsen en wandelen zou kunnen. Alleen vindt ze dat niets aan, helemaal niet na een wandelvakantie. Een boekenuitdaging en taal leren tijdens een vakantie is aan de gemiddelde tiener helemaal niet besteed. Althans aan die van mij niet. Storytel is al uitdaging genoeg voor hen.
Laatst gewijzigd door merel op 20 jun 2023, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9198
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vakantie

Bericht door parsifal »

Ik moet nog aantal jaar wachten voor ik wat ervaring met tieners heb. Zelf was ik in die tijd vooral van lezen en tour de France volgen.

Inderdaad wat musea van dingen die haar echt interesseren. Misschien koken voor wat ze nog mag: Wie kan de beste bubur maken?
Echt moeilijke Sudokus of cryptogrammen.
Of natuurlijk Catan, Ticket to Ride of Puerto Rico. Maar dat werkt ook niet voor iedereen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1496
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Vakantie

Bericht door Bourdon16 »

merel schreef: 19 jun 2023, 19:32 Een van onze kinderen krijgt halverwege de zomervakantie een kaakoperatie en moet de rest van de vakantie herstellen en rustig aan doen. Hebben jullie tips zodat het toch ook nog een beetje gezellig en leuk is als de rest wel leuke dingen kan doen?
Sterkte er mee. Ik heb het twee keer van redelijk nabij meegemaakt en het is echt een heftige operatie en herstelperiode.
Plaats reactie