Vakantie

TSD
Berichten: 2118
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vakantie

Bericht door TSD »

refo schreef:
DDD schreef:Een nettoloon van 2500 euro is natuurlijk niet weinig.
Dat is modaal.
Klopt, maar dan wel inclusief vakantiegeld, wat de meesten 1x per jaar krijgen. Dus voor het begrip is dat wel belangrijk om erbij te noemen. Je krijgt dus 11x 2.350 en 1x 4.150 (of iets dergelijks).
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vakantie

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Ditbenik schreef:
Hoopvol schreef:
Bezorgd schreef:
(Los van het feit dat ik meer in zijn algemeenheid sprak. Ik zie vaak om me heen dat veel mensen zich niet in kunnen leven in gezinnen die serieus de eindjes aan elkaar moeten knopen. Men begrijpt het echt niet. )
Ik denk dat niet iedereen weet wat het is om met bijvoorbeeld 70 euro per week boodschappengeld rond te moeten komen. Ik heb het dan over een gezin met 3 kleine kinderen.

Ooit heb ik iemand geholpen. Elke keer kreeg ik bij de koffie een gevulde koek. Totdat ik er achter kwam dat die gevulde koek de zondagse koek was en dat ze die zondagse koek aan mij gaven. Dat was echt schrijnend.
Ik ken hier heel wat van dit soort situaties. Als ze weten dat je komt, hebben ze 1 gebakje gekocht voor bij de koffie en zelf nemen ze niks. Of ze staan op zondagavond aan de deur of ze wat brood mogen voor de kinderen. Anders heeft moeder niks om mee naar te school te geven maandag en de € 50,-- per week die ze van de bewindvoerder krijgen, kunnen ze pas op maandagochtend 09:00 uur pinnen.

Dat zijn dan nog de schrijnende gevallen.
Maar wat denk je van normale gezinnen met 5, 6, 7 kids.
Vader modaal salaris. Moeder druk met gezin dus geen mogelijkheid om bij te verdienen.
Kunnen net aan een auto rijden en een eenvoudige vakantie.

Maar dan : Schoolreis. € 30-35 per kind. Uitje van de JV- kerk, wordt om kleine bijdrage gevraagd van € 15-20 pp. Dan nog ergens een BBQ waar wel verwacht wordt dat je een kleine bijdrage doet van € 7,50 -€ 10,- pp.
Een kind op voortgezet onderwijs, een reisje naar Parijs hoort erbij. € 150,-

En dat vaak allemaal in een maand tijd net voor de zomervakantie. Dit soort voor vele 'gewone / schappelijke' bedragen zijn een aanslag voor dit soort gezinnen.
Daar wordt vaak niet over nagedacht.
En er zijn heel veel van deze gezinnen.
Nou, ik ken die gezinnen ook behoorlijk wat, maar inderdaad, met toeslagen etc kom je soms op een redelijk bedrag en deze gezinnen gaan over het algemeen wel op vakantie. Bv met een vouwwagen, beetje zoeken naar niet te duren campings etc. Maar over het algemeen, als ze normaal omgaan met geld, lukt dat wel.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vakantie

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:Natuurlijk zijn die mensen er wel. Best wel veel zelfs. Bij mijn kantoor is het zelfs officieel beleid.
Ja, dat snap ik in jouw werk. Wie zijn die 'best wel veel' dan? Meubelzaken? Bouwvakkers? Kledingwinkels?
In mijn omgeving weet ik meer mensen die zulke dingen doen. Het kan inderdaad bij bouwvakkers, psychologen, advocaten, tandartsen, etc.

Ik zie niet in waarom het in mijn werk logischer zou zijn dan bij een loodgieter. Pas was er nog een loodgieter op tv die in een Porsche rondreed. Het gemiddeld uurloon van een aannemer ligt best hoog, op dit moment.

Maar het hangt af van de vraag in hoeverre je je eigenbelang voorop stelt.

Ik denk dat je eenvoudig kunt constateren dat naarmate mensen dat meer doen, hun eigen inkomen lager is. Maar dat is niet altijd goed, daar kun je ook in doorslaan.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vakantie

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Zeeuw schreef:
DDD schreef:Natuurlijk zijn die mensen er wel. Best wel veel zelfs. Bij mijn kantoor is het zelfs officieel beleid.
Ja, dat snap ik in jouw werk. Wie zijn die 'best wel veel' dan? Meubelzaken? Bouwvakkers? Kledingwinkels?
In mijn omgeving weet ik meer mensen die zulke dingen doen. Het kan inderdaad bij bouwvakkers, psychologen, advocaten, tandartsen, etc.

Ik zie niet in waarom het in mijn werk logischer zou zijn dan bij een loodgieter. Pas was er nog een loodgieter op tv die in een Porsche rondreed. Het gemiddeld uurloon van een aannemer ligt best hoog, op dit moment.

Maar het hangt af van de vraag in hoeverre je je eigenbelang voorop stelt.

Ik denk dat je eenvoudig kunt constateren dat naarmate mensen dat meer doen, hun eigen inkomen lager is. Maar dat is niet altijd goed, daar kun je ook in doorslaan.
Het gaat niet zozeer over dat je je uurtarief/prijs bijstelt. Daar zijn we het al lang over eens.
Maar dat je een verklaring van de belastingdienst over het inkomen van je klant zou gebruiken om te bepalen wat je uurtarief wordt. Dat heb ik nog nooit gehoord nl bij de beroepsgroepen zoals ik die noem.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vakantie

Bericht door DDD »

O dat weet ik niet. Ik kan mij voorstellen dat een bouwvakker daar niet aan denkt. Maar op zich is het een prima manier, mijns inziens, en ik zou niet weten waarom dat bij een aannemingsbedrijf niet zou kunnen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vakantie

Bericht door Bezorgd »

Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:


Dat zijn dan nog de schrijnende gevallen.
Maar wat denk je van normale gezinnen met 5, 6, 7 kids.
Vader modaal salaris. Moeder druk met gezin dus geen mogelijkheid om bij te verdienen.
Kunnen net aan een auto rijden en een eenvoudige vakantie.

Maar dan : Schoolreis. € 30-35 per kind. Uitje van de JV- kerk, wordt om kleine bijdrage gevraagd van € 15-20 pp. Dan nog ergens een BBQ waar wel verwacht wordt dat je een kleine bijdrage doet van € 7,50 -€ 10,- pp.
Een kind op voortgezet onderwijs, een reisje naar Parijs hoort erbij. € 150,-

En dat vaak allemaal in een maand tijd net voor de zomervakantie. Dit soort voor vele 'gewone / schappelijke' bedragen zijn een aanslag voor dit soort gezinnen.
Daar wordt vaak niet over nagedacht.
En er zijn heel veel van deze gezinnen.
Nou, ik ken die gezinnen ook behoorlijk wat, maar inderdaad, met toeslagen etc kom je soms op een redelijk bedrag en deze gezinnen gaan over het algemeen wel op vakantie. Bv met een vouwwagen, beetje zoeken naar niet te duren campings etc. Maar over het algemeen, als ze normaal omgaan met geld, lukt dat wel.


Dat € 2500 modaal is wist ik niet. Er zijn er velen die minder krijgen.
Maar zelfs bij dit bedrag blijft mijn verhaal staan.
Het lijkt nu wel of het genuanceerd wordt.

Deze gezinnen hoor je meestal niet klagen. Want ze kunnen alles net aan doen.
Het ging mij om het ontbreken van het besef bij velen dat al dat soort genoemde kosten voor gezinnen fors kunnen zijn.
Daar zou best meer over nagedacht kunnen worden.

Zelf heb ik het in besturen wel eens aangegeven. Dan was ik regelmatig de enige die dat besef had. Als je na de in eerste instantie verbaasde reacties uitleg gaf, werd er meestal wel wat mee gedaan. Dus ik geloof ook echt niet dat het onwil is, maar onkunde.
Maar ik ben in zo'n gezin opgegroeid en misschien moet je het meegemaakt hebben om te weten wat het is.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Vakantie

Bericht door Jo-Ann »

DDD schreef:O, dat bedoel ik ook. Het gaat om gemeten iq, of prestaties. Ik zal eens kijken of ik dat kan vinden.
Tegen kinderen zeg ik dat domme mensen of kinderen niet bestaan.
Alleen slimme mensen hun verstand niet gebruiken, zijn dom.

Sorry, ik ben erg allergisch voor dit soort kwalificaties van andere mensen..
Mensen met een iq van 70 zijn niet dom, maar ook geschapen om te leven tot eer van God met eigen gaven en talenten.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vakantie

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:


Dat zijn dan nog de schrijnende gevallen.
Maar wat denk je van normale gezinnen met 5, 6, 7 kids.
Vader modaal salaris. Moeder druk met gezin dus geen mogelijkheid om bij te verdienen.
Kunnen net aan een auto rijden en een eenvoudige vakantie.

Maar dan : Schoolreis. € 30-35 per kind. Uitje van de JV- kerk, wordt om kleine bijdrage gevraagd van € 15-20 pp. Dan nog ergens een BBQ waar wel verwacht wordt dat je een kleine bijdrage doet van € 7,50 -€ 10,- pp.
Een kind op voortgezet onderwijs, een reisje naar Parijs hoort erbij. € 150,-

En dat vaak allemaal in een maand tijd net voor de zomervakantie. Dit soort voor vele 'gewone / schappelijke' bedragen zijn een aanslag voor dit soort gezinnen.
Daar wordt vaak niet over nagedacht.
En er zijn heel veel van deze gezinnen.
Nou, ik ken die gezinnen ook behoorlijk wat, maar inderdaad, met toeslagen etc kom je soms op een redelijk bedrag en deze gezinnen gaan over het algemeen wel op vakantie. Bv met een vouwwagen, beetje zoeken naar niet te duren campings etc. Maar over het algemeen, als ze normaal omgaan met geld, lukt dat wel.


Dat € 2500 modaal is wist ik niet. Er zijn er velen die minder krijgen.
Maar zelfs bij dit bedrag blijft mijn verhaal staan.
Het lijkt nu wel of het genuanceerd wordt.

Deze gezinnen hoor je meestal niet klagen. Want ze kunnen alles net aan doen.
Het ging mij om het ontbreken van het besef bij velen dat al dat soort genoemde kosten voor gezinnen fors kunnen zijn.
Daar zou best meer over nagedacht kunnen worden.

Zelf heb ik het in besturen wel eens aangegeven. Dan was ik regelmatig de enige die dat besef had. Als je na de in eerste instantie verbaasde reacties uitleg gaf, werd er meestal wel wat mee gedaan. Dus ik geloof ook echt niet dat het onwil is, maar onkunde.
Maar ik ben in zo'n gezin opgegroeid en misschien moet je het meegemaakt hebben om te weten wat het is.
Hier op de scholen is er wel veel mogelijk qua minder betalen. Maar ik merk wel dat het soms vanuit deze gezinnen ook wel een soort van 'ik wil toch graag meebetalen' is, terwijl dat niet persé nodig is. Het is inderdaad wel 'net aan' vaak.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vakantie

Bericht door Bezorgd »

Zeeuw schreef: Hier op de scholen is er wel veel mogelijk qua minder betalen. Maar ik merk wel dat het soms vanuit deze gezinnen ook wel een soort van 'ik wil toch graag meebetalen' is, terwijl dat niet persé nodig is. Het is inderdaad wel 'net aan' vaak.

Klopt. Zelfde bij gesprekken vanuit diaconie. "We redden het prima"
En opzich is dat ook wel zo. Maar alles net aan.

Daarom is het voorstel van DDD zo gek nog niet.
Ik ken ook wel kerken waar gezinnen automatisch een vergoeding krijgen vanuit de diaconie voor bv schoolkosten als er reiskosten zijn. En het teruggestort wordt als het echt niet nodig is.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vakantie

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Zeeuw schreef: Hier op de scholen is er wel veel mogelijk qua minder betalen. Maar ik merk wel dat het soms vanuit deze gezinnen ook wel een soort van 'ik wil toch graag meebetalen' is, terwijl dat niet persé nodig is. Het is inderdaad wel 'net aan' vaak.

Klopt. Zelfde bij gesprekken vanuit diaconie. "We redden het prima"
En opzich is dat ook wel zo. Maar alles net aan.

Daarom is het voorstel van DDD zo gek nog niet.
Ik ken ook wel kerken waar gezinnen automatisch een vergoeding krijgen vanuit de diaconie voor bv schoolkosten als er reiskosten zijn. En het teruggestort wordt als het echt niet nodig is.
Ik zat onlangs in de 'commissie afscheid groep 8'. We hebben voor het kado een open tikkie aan mensen gestuurd en kregen meer dan nodig was. Dat werkt inderdaad best aardig. Bij de kerkelijke activiteiten zit vaak bij het aanmeldformulier een qr-code om 'indien mogelijk iets te geven voor de onkosten'.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vakantie

Bericht door Bezorgd »

Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:
Zeeuw schreef: Hier op de scholen is er wel veel mogelijk qua minder betalen. Maar ik merk wel dat het soms vanuit deze gezinnen ook wel een soort van 'ik wil toch graag meebetalen' is, terwijl dat niet persé nodig is. Het is inderdaad wel 'net aan' vaak.

Klopt. Zelfde bij gesprekken vanuit diaconie. "We redden het prima"
En opzich is dat ook wel zo. Maar alles net aan.

Daarom is het voorstel van DDD zo gek nog niet.
Ik ken ook wel kerken waar gezinnen automatisch een vergoeding krijgen vanuit de diaconie voor bv schoolkosten als er reiskosten zijn. En het teruggestort wordt als het echt niet nodig is.
Ik zat onlangs in de 'commissie afscheid groep 8'. We hebben voor het kado een open tikkie aan mensen gestuurd en kregen meer dan nodig was. Dat werkt inderdaad best aardig. Bij de kerkelijke activiteiten zit vaak bij het aanmeldformulier een qr-code om 'indien mogelijk iets te geven voor de onkosten'.
Bij jullie is het dus goed geregeld.
Bij ons inmiddels ook ;) (in de kerkelijke gemeente dan)
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vakantie

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:
Zeeuw schreef: Hier op de scholen is er wel veel mogelijk qua minder betalen. Maar ik merk wel dat het soms vanuit deze gezinnen ook wel een soort van 'ik wil toch graag meebetalen' is, terwijl dat niet persé nodig is. Het is inderdaad wel 'net aan' vaak.

Klopt. Zelfde bij gesprekken vanuit diaconie. "We redden het prima"
En opzich is dat ook wel zo. Maar alles net aan.

Daarom is het voorstel van DDD zo gek nog niet.
Ik ken ook wel kerken waar gezinnen automatisch een vergoeding krijgen vanuit de diaconie voor bv schoolkosten als er reiskosten zijn. En het teruggestort wordt als het echt niet nodig is.
Ik zat onlangs in de 'commissie afscheid groep 8'. We hebben voor het kado een open tikkie aan mensen gestuurd en kregen meer dan nodig was. Dat werkt inderdaad best aardig. Bij de kerkelijke activiteiten zit vaak bij het aanmeldformulier een qr-code om 'indien mogelijk iets te geven voor de onkosten'.
Bij jullie is het dus goed geregeld.
Bij ons inmiddels ook ;) (in de kerkelijke gemeente dan)
Of het echt goed is, ach, de sfeer onderling is goed waardoor (on)mogelijkheden goed besproken kunnen worden zonder vooroordelen oid.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vakantie

Bericht door DDD »

Jo-Ann schreef:
DDD schreef:O, dat bedoel ik ook. Het gaat om gemeten iq, of prestaties. Ik zal eens kijken of ik dat kan vinden.
Tegen kinderen zeg ik dat domme mensen of kinderen niet bestaan.
Alleen slimme mensen hun verstand niet gebruiken, zijn dom.

Sorry, ik ben erg allergisch voor dit soort kwalificaties van andere mensen..
Mensen met een iq van 70 zijn niet dom, maar ook geschapen om te leven tot eer van God met eigen gaven en talenten.
Dat kan natuurlijk. Zo kun je tegen mensen met obesitas ook zeggen dat ze niet dik zijn, maar geschapen om te leven tot eer van God met eigen gaven en talenten.

Maar dat neemt niet weg, dat er toch heus slimme en domme mensen zijn. Degenen die dat niet willen horen, zijn in mijn ervaring vooral de mensen die beseffen dat zij zelf niet slim zijn, maar gemiddeld.

Het is mij ook niet duidelijk wat je probleem is met de indeling in slim en dom, behalve dan dat het zonder nadere toelichting erg weinig zegt.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vakantie

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
Jo-Ann schreef:
DDD schreef:O, dat bedoel ik ook. Het gaat om gemeten iq, of prestaties. Ik zal eens kijken of ik dat kan vinden.
Tegen kinderen zeg ik dat domme mensen of kinderen niet bestaan.
Alleen slimme mensen hun verstand niet gebruiken, zijn dom.

Sorry, ik ben erg allergisch voor dit soort kwalificaties van andere mensen..
Mensen met een iq van 70 zijn niet dom, maar ook geschapen om te leven tot eer van God met eigen gaven en talenten.
Dat kan natuurlijk. Zo kun je tegen mensen met obesitas ook zeggen dat ze niet dik zijn, maar geschapen om te leven tot eer van God met eigen gaven en talenten.

Maar dat neemt niet weg, dat er toch heus slimme en domme mensen zijn. Degenen die dat niet willen horen, zijn in mijn ervaring vooral de mensen die beseffen dat zij zelf niet slim zijn, maar gemiddeld.

Het is mij ook niet duidelijk wat je probleem is met de indeling in slim en dom, behalve dan dat het zonder nadere toelichting erg weinig zegt.
Kijk aan, dan moet ik naar uw definitie wel echt oerdom zijn... Of begrijp ik dit door mijn domheid verkeerd. :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vakantie

Bericht door DDD »

Nee. Volgens mijn definities ben jij bovengemiddeld slim. Maar goed. Ik kan het natuurlijk maar beperkt beoordelen, zo via een forum. Feitelijk kun je alleen iets vinden van iemands actieve en passieve taalvaardigheid en analytisch redeneren. Er zijn zoveel meer aspecten aan de menselijke intelligentie.

Los daarvan ben ik heel benieuwd waarom je zo'n algemene opmerking zo persoonlijk maakt. Ik heb er verder geen probleem mee om daarop vervolgens een antwoord te geven, maar dat vind ik dan toch wel weer intrigerend.
Plaats reactie