Ontwikkelingen HHK

Henk J
Berichten: 2539
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

Bezorgd schreef: 22 mar 2023, 06:35
Bertiel schreef: 21 mar 2023, 23:12 Geef dat signaal als synode dan af door de HSV niet langer te ontraden

Dit stoppen is het eerste prille signaal.
Voorzichtig, in stapjes. Over een poosje een bericht dat er toch wat ruimte is voor HSV.
Zo werkt dat meestal ;)
HSV wordt al gebruikt op HHG kansels hoor.
Henk J
Berichten: 2539
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

Herman schreef: 22 mar 2023, 08:34 Ik betreur het intrekken van dit plan ten zeerste. Het eerst is omdat ik het zie als een bestuurlijke fout door een ondoordacht plan aan te nemen en daarom al heel snel te moeten terugtrekken onder druk van de polariserende uitersten. Het tweede is dat het schriftonderzoek blijkbaar op zo'n laag pitje staat, dat niemand inziet dat je goede materialen nodig hebt om de tekst te begrijpen.
Plan was om mogelijkheden te onderzoeken, niet om te komen tot een nieuwe vertaling. En voor grondig onderzoek is de SV natuurlijk zeer geschikt.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef: 22 mar 2023, 09:27 Ik vermoed dat GGL een andere geloofsbeleving bedoelt.
Al is dat meestal niet zozeer de andere beleving, maar de taal waarmee zich men uit.
Ook dat zie je elke volgende generatie terugkomen.

Als het bv om predikanten gaat, waar na de vader ook de zoon ds wordt, dan zie je dat ook, de vader was altijd bevindelijker en zuiverder dan de zoon, in de ogen van sommigen.
Vooral als de vader overleden is.

Maar meestal gaat het om taalgebruik en enkele uiterlijke zaken.
Dat klopt inderdaad. En vaak gaat die geloofsbeleving samen het verlaten van het kerkverband en een verandering in kleding en haardracht. Dat is niet een 'enkele zaak', maar juist een belangrijk kenmerk. De uiterlijke wereldgelijkvormigheid is meestal een begin waarna ook de verandering in leer en leven zichtbaar wordt. We hebben dat allemaal kunnen zien in de tweede helft van de vorige eeuw. En we zien het nu ook weer. De prediking van genade door recht wordt dan bijvoorbeeld afgedaan als niet-noodzakelijk en als je nog een x-aantal decennia verder bent, is de vrouw in het ambt ook de gewoonste zaak van de wereld geworden en wordt de letterlijke vertaling van Genesis 1 ook ter discussie gesteld. Het is net als die glijbaan waar ds. Van Aalst eens over schreef n.a.v. de legging. Hij heeft nog gelijk gekregen ook. Ik las pas dat de legging nu zonder rok ook een modeverschijnsel aan het worden is.

Je ziet nu dat in bepaalde generaties de HSV al als onbegrijpelijk wordt beschouwd en men een nog modernere hertaling pakt, waar alles in hapklare en vloeibare vorm wordt voorgesteld, maar waar de betekenis en diepe inhoud totaal weg is. Het is smakeloos en betekenisloos geworden.

Overigens vind ik het voorbeeld van de predikanten betreffende vader en zoon niet juist. Voor de betreffende predikanten in bijvoorbeeld de GG herken ik dit absoluut niet.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 22 mar 2023, 10:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Henk J schreef: 22 mar 2023, 09:42
Herman schreef: 22 mar 2023, 08:34 Ik betreur het intrekken van dit plan ten zeerste. Het eerst is omdat ik het zie als een bestuurlijke fout door een ondoordacht plan aan te nemen en daarom al heel snel te moeten terugtrekken onder druk van de polariserende uitersten. Het tweede is dat het schriftonderzoek blijkbaar op zo'n laag pitje staat, dat niemand inziet dat je goede materialen nodig hebt om de tekst te begrijpen.
Plan was om mogelijkheden te onderzoeken, niet om te komen tot een nieuwe vertaling. En voor grondig onderzoek is de SV natuurlijk zeer geschikt.
Het eerste klopt niet. Het plan was om een (kleine) digitale werkvertaling beschikbaar te stellen. Zelfs het onderzoek naar de werking daarvan is door de hardliners neergesabeld.
De SV is helaas niet geschikt voor grondig onderzoek, omdat zij niet gebaseerd is op actuele handschriften én omdat zij een soort van nederhebreeuws vertaald. Ik gebruik zelf de Studiebijbel. Die geeft verklaringen voor taalkundige verschillen en alternatieve vertaalmogelijkheden. Maar geen opties om moeilijke passages in hedendaags Nederlands uit te drukken en dáár is nu juist behoefte aan.
Henk J
Berichten: 2539
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

Herman schreef: 22 mar 2023, 09:48 Het eerste klopt niet. Het plan was om een (kleine) digitale werkvertaling beschikbaar te stellen. Zelfs het onderzoek naar de werking daarvan is door de hardliners neergesabeld.
De SV is helaas niet geschikt voor grondig onderzoek, omdat zij niet gebaseerd is op actuele handschriften én omdat zij een soort van nederhebreeuws vertaald. Ik gebruik zelf de Studiebijbel. Die geeft verklaringen voor taalkundige verschillen en alternatieve vertaalmogelijkheden. Maar geen opties om moeilijke passages in hedendaags Nederlands uit te drukken en dáár is nu juist behoefte aan.
https://www.hersteldhervormdekerk.nl/hh ... ember-2022
Op de vorige synode is besloten om het geheel nader uit te werken, niet om het digitaal te publiceren. Dat was een idee van de werkgroep.
Dr. P. de Vries is anders aardig positief over de SV, hoewel hij ook op bepaalde plaatsen gebreken ziet. Ik heb te weinig zicht op Bijbelvertalingen om hier zo in discussie over te gaan. Maar ik ben van mening dat de gewone christen die is opgegroeid met de SV zich daarmee kan redden, met wat goede wil uiteraard. Voor mensen die er niet mee zijn opgegroeid ligt het anders.
En voor diepgaand Schriftonderzoek is het eigenlijk nodig de Bijbel in de brontalen te lezen.
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef: 22 mar 2023, 09:46
Bezorgd schreef: 22 mar 2023, 09:27 Ik vermoed dat GGL een andere geloofsbeleving bedoelt.
Al is dat meestal niet zozeer de andere beleving, maar de taal waarmee zich men uit.
Ook dat zie je elke volgende generatie terugkomen.

Als het bv om predikanten gaat, waar na de vader ook de zoon ds wordt, dan zie je dat ook, de vader was altijd bevindelijker en zuiverder dan de zoon, in de ogen van sommigen.
Vooral als de vader overleden is.

Maar meestal gaat het om taalgebruik en enkele uiterlijke zaken.
Dat klopt inderdaad. En vaak gaat die geloofsbeleving samen het verlaten van het kerkverband en een verandering in kleding en haardracht. Dat is niet een 'enkele zaak', maar juist een belangrijk kenmerk. De uiterlijke wereldgelijkvormigheid is meestal een begin waarna ook de verandering in leer en leven zichtbaar wordt. We hebben dat allemaal kunnen zien in de tweede helft van de vorige eeuw. En we zien het nu ook weer. De prediking van genade door recht wordt dan bijvoorbeeld afgedaan als niet-noodzakelijk en als je nog een x-aantal decennia verder bent, is de vrouw in het ambt ook de gewoonste zaak van de wereld geworden en wordt de letterlijke vertaling van Genesis 1 ook ter discussie gesteld. Het is net als die glijbaan waar ds. Van Aalst eens over schreef n.a.v. de legging. Hij heeft nog gelijk gekregen ook. Ik las pas dat de legging nu zonder rok ook een modeverschijnsel aan het worden is.

Je ziet nu dat in bepaalde generaties de HSV al als onbegrijpelijk wordt beschouwd en men een nog modernere hertaling pakt, waar alles in hapklare en vloeibare vorm wordt voorgesteld, maar waar de betekenis en diepe inhoud totaal weg is. Het is smakeloos en betekenisloos geworden.

Overigens vind ik het voorbeeld van de predikanten betreffende vader en zoon niet juist. Voor de betreffende predikanten in bijvoorbeeld de GG herken ik dit absoluut niet.
Volgens mij is het anders. Er is een verschil in accenten. Mensen voelen zich niet (meer) gerespecteerd, en vertrekken dan. Dat is dan vanwege de houding van de leidinggevenden in de kerk.

Er zijn in de GG ook heus wel accentverschillen tussen vaders en zonen hoor. De een wijkt af ter linker-, de andere ter rechterzijde. Maar het is allemaal niet de moeite waard om je druk over te maken. Het is maar goed ook dat iedere dominee zelfstandig nadenkt.
Evangelist
Berichten: 489
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Evangelist »

GerefGemeente-lid schreef: 22 mar 2023, 09:46
Bezorgd schreef: 22 mar 2023, 09:27 Ik vermoed dat GGL een andere geloofsbeleving bedoelt.
Al is dat meestal niet zozeer de andere beleving, maar de taal waarmee zich men uit.
Ook dat zie je elke volgende generatie terugkomen.

Als het bv om predikanten gaat, waar na de vader ook de zoon ds wordt, dan zie je dat ook, de vader was altijd bevindelijker en zuiverder dan de zoon, in de ogen van sommigen.
Vooral als de vader overleden is.

Maar meestal gaat het om taalgebruik en enkele uiterlijke zaken.
Dat klopt inderdaad. En vaak gaat die geloofsbeleving samen het verlaten van het kerkverband en een verandering in kleding en haardracht. Dat is niet een 'enkele zaak', maar juist een belangrijk kenmerk. De uiterlijke wereldgelijkvormigheid is meestal een begin waarna ook de verandering in leer en leven zichtbaar wordt. We hebben dat allemaal kunnen zien in de tweede helft van de vorige eeuw. En we zien het nu ook weer. De prediking van genade door recht wordt dan bijvoorbeeld afgedaan als niet-noodzakelijk en als je nog een x-aantal decennia verder bent, is de vrouw in het ambt ook de gewoonste zaak van de wereld geworden en wordt de letterlijke vertaling van Genesis 1 ook ter discussie gesteld. Het is net als die glijbaan waar ds. Van Aalst eens over schreef n.a.v. de legging. Hij heeft nog gelijk gekregen ook. Ik las pas dat de legging nu zonder rok ook een modeverschijnsel aan het worden is.

Je ziet nu dat in bepaalde generaties de HSV al als onbegrijpelijk wordt beschouwd en men een nog modernere hertaling pakt, waar alles in hapklare en vloeibare vorm wordt voorgesteld, maar waar de betekenis en diepe inhoud totaal weg is. Het is smakeloos en betekenisloos geworden.

Overigens vind ik het voorbeeld van de predikanten betreffende vader en zoon niet juist. Voor de betreffende predikanten in bijvoorbeeld de GG herken ik dit absoluut niet.
Ik ben het grotendeels met deze analyse eens, maar dat heeft m.i. maar weinig of zelfs niets met de HSV zelf te maken.
Hartelijke groet,
Evangelist
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef: 22 mar 2023, 08:31
Zeeuw schreef: 22 mar 2023, 07:31 Corona-tijd heeft veel gedaan qua snorren en baarden volgens mij :)
In achtergestelde gebieden wel. :yahoo
In het Westen werd het al eerder 'breed gedragen' ;)
Nou, tsja, nu kwam ik 10 jaar lang veel in het 'Westen', maar de hoeveelheid verkochte Gilette leek daar toch aardig gelijk aan het Zeeuwse :-).
Fransman
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2018, 15:19

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Fransman »

Sinds afgelopen woensdag hebben alle 3 de wijkgemeentes in Katwijk een eigen predikant.
Henk J
Berichten: 2539
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

Voor Benjamin is ds. Van der Toorn de eerste predikant ook. Katwijk aan zee is daarmee wel uniek binnen de HHK. Er zijn een aantal plaatsen met twee domineesplaatsen maar geen een met drie.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Katwijk aan Zee is in meerdere opzichten een uniek dorp. :)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1695
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ararat »

Hoe is de verhouding in aantal predikanten versus gemeenten binnen de HHK?

En in hoeverre is dat vergelijkbaar met andere kerkgenootschappen en -verbanden?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik weet het niet goed, er zijn nu 25 vacante Hersteld Hervormde gemeentes.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Henk J
Berichten: 2539
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

Ararat schreef: 25 mar 2023, 17:30 Hoe is de verhouding in aantal predikanten versus gemeenten binnen de HHK?

En in hoeverre is dat vergelijkbaar met andere kerkgenootschappen en -verbanden?
Weet niet precies, begreep wel eens van iemand die het hele jaarboek uittelt dat als op een zondag alle dominees, emeriti en kandidaten voorgaan er dan nergens leesdienst hoeft te zijn.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Orchidee »

Niet iedere hhk kerkenraad nodigd alle predikanten uit en niet iedere hhk predikant gaat in op een uitnodiging van een kerkenraad.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie