Ontwikkelingen HHK

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

J.C. Philpot schreef:
Ararat schreef:Ik hoorde onlangs dat de tweede dienst op zondag ingesteld werd op de Dordtse synode. Dit betrof een leerdienst omdat er sprake was van veel onkunde.
De onkunde neemt ook in onze tijd weer toe. Wat dat betreft is er ook nu voldoende reden om een leerdienst te houden.

Al besef ik dat in andere kerkculturen en evangelisatiecontexten dit (in sommige gevallen nog) niet de gewoonte is.

Naar als in een gemeente waar dit wel de gewoonte is, men vanwege gebrek aan animo hiermee stopt, zie ik dat in de meeste gevallen niet als een teken van bloeiend geestelijk leven.
Ik zie in een evangelisatiecontext dat mensen na de dienst blijven hangen, samen koffie drinken en napraten over de preek. Daarna gaan de mensen terug naar hun gezin. Vaak zijn het mensen die als enige uit een gezin naar een dienst gaan. Door de week zijn ze dan weer trouw aanwezig op de Bijbelintroductiecursus, de Bijbelstudie-avond, of (belijdenis)catechisatie. Een leerdienst op zondag geeft dan praktische problemen die je heel makkelijk ondervangt door verder onderwijs door te geven in plaats van in een tweede dienst.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1439
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bourdon16 »

Wat mooi dat de herdenkingsdienst bij het jubileum van ds. N. den Ouden te Tholen gezamenlijk wordt gehouden door hersteld hervormd en hervormd pkn.
JanRap
Berichten: 172
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door JanRap »

Bourdon16 schreef:Wat mooi dat de herdenkingsdienst bij het jubileum van ds. N. den Ouden te Tholen gezamenlijk wordt gehouden door hersteld hervormd en hervormd pkn.
Inderdaad mooi, een aangenaam initiatief. Het interview in het RD was indrukwekkend. Maar wat een pijn ook.
Vroeg me even af of deze dienst geen te vroeg gegrepen triomf was. Het is allemaal zo verdrietig. Vroeger preekte ds. Den Ouden met regelmaat in onze gemeente die sinds 2004 behoort bij de PKN. Ds. den Ouden refereert in het interview aan de
wereldse geest die de kerken binnensluipt, ( en in onze harten en huizen ).
Maar de scheuring van 2004 vond ik ook een werelds gebeuren. Heb taferelen gezien en woorden gehoord die me deden denken aan de Franse Revolutie. En... de Heere heeft niemand tegengehouden. Een ieder kon doen wat goed was in z'n ogen.
Resumerend: We wensen ds. den Ouden een gezegende dienst, maar laten we onze plaats weten als lidmaten van de Hersteld Hervormde Kerk en als lidmaten van de PKN, en laat dat een lage plaats zijn. Het boetekleed past ons. Wie zou niet wenen?
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Nasrani »

Mooi dat het kan. Op plaatselijk niveau kan het prima zijn dat er samen wordt gewerkt.
Ook met organisaties de uitgaan van de PKN zie ik wel dat dat prima samengaat.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Refogast
Berichten: 1138
Lid geworden op: 19 feb 2013, 09:42

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Refogast »

Ik zie dat ds. A.P. Muilwijk (HHK) al een aantal maanden niet meer is voorgegaan in Ouddorp. Is de predikant ziek of zijn er andere omstandigheden?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

Refogast schreef: 04 mar 2023, 22:34 Ik zie dat ds. A.P. Muilwijk (HHK) al een aantal maanden niet meer is voorgegaan in Ouddorp. Is de predikant ziek of zijn er andere omstandigheden?
Zorgen en spanningen, begreep ik. Het fijne weet ik er niet van. En dat hoeft ook niet. Laten we het maar in de binnenkamer brengen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Refogast
Berichten: 1138
Lid geworden op: 19 feb 2013, 09:42

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Refogast »

GerefGemeente-lid schreef: 04 mar 2023, 23:18
Refogast schreef: 04 mar 2023, 22:34 Ik zie dat ds. A.P. Muilwijk (HHK) al een aantal maanden niet meer is voorgegaan in Ouddorp. Is de predikant ziek of zijn er andere omstandigheden?
Zorgen en spanningen, begreep ik. Het fijne weet ik er niet van. En dat hoeft ook niet. Laten we het maar in de binnenkamer brengen.
Helemaal mee eens!
Henk J
Berichten: 2538
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

https://www.hersteldhervormdekerk.nl/hh ... maart-2023
Het project om te komen tot een digitale werkvertaling gaat de ijskast in. Ben ik wel blij mee, laten de liefhebbers van de SV maar even wachten op de GBS en degenen die niet kunnen wachten lezen toch al de HSV. Om daar nu tussen te gaan zitten met alle polarisatie van dien.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Henk J schreef: 21 mar 2023, 19:28 https://www.hersteldhervormdekerk.nl/hh ... maart-2023
Het project om te komen tot een digitale werkvertaling gaat de ijskast in. Ben ik wel blij mee, laten de liefhebbers van de SV maar even wachten op de GBS en degenen die niet kunnen wachten lezen toch al de HSV. Om daar nu tussen te gaan zitten met alle polarisatie van dien.
Precies.
Bertiel
Berichten: 4538
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bertiel »

Geef dat signaal als synode dan af door de HSV niet langer te ontraden
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef: 21 mar 2023, 23:12 Geef dat signaal als synode dan af door de HSV niet langer te ontraden
Ik ben blij dat ze dat niet doen en blijven bij de oude waarheid.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Ik zou liever zien dat ze dat wél doen en blijven bij de oude waarheid.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Bertiel schreef: 21 mar 2023, 23:12 Geef dat signaal als synode dan af door de HSV niet langer te ontraden
Waarom zou je dat 10? jaar geleden wel doen en nu zou je gaan ontraden?
Evangelist
Berichten: 489
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Evangelist »

GerefGemeente-lid schreef: 21 mar 2023, 23:29
Bertiel schreef: 21 mar 2023, 23:12 Geef dat signaal als synode dan af door de HSV niet langer te ontraden
Ik ben blij dat ze dat niet doen en blijven bij de oude waarheid.
Met de HSV blijf je dat ook hoor! De HSV is gewoon voluit Gods Woord, alleen taalkundig net wat soepeler en begrijpelijker dan de SV.
Hartelijke groet,
Evangelist
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bezorgd »

Bertiel schreef: 21 mar 2023, 23:12 Geef dat signaal als synode dan af door de HSV niet langer te ontraden

Dit stoppen is het eerste prille signaal.
Voorzichtig, in stapjes. Over een poosje een bericht dat er toch wat ruimte is voor HSV.
Zo werkt dat meestal ;)
Plaats reactie