Ontwikkelingen HHK

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door J.C. Philpot »

Er zijn in het verleden besprekingen geweest tussen de HHG en de evangelisatie in Scheveningen. Het is jammer dat deze besprekingen nooit tot iets hebben geleid, en dat het niet mogelijk was om met concessies van beide kanten samen te gaan. Dat was mijns inziens te verkiezen geweest. Nu moest de evangelisatie opgeheven worden, en houd de HHG nog maar 1 dienst.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

Geytenbeekje schreef:
Ditbenik schreef:
Geytenbeekje schreef:https://www.rd.nl/artikel/1009445-herst ... en-gestopt
Weer een hhg die stopt. Nog niet zo lang geleden stopte Herkingen.
Dit was een evangelisatie (niet te verwarren met een evangelisatiepost) en geen HHG. Deze evangelisatie van Scheveningen kwam samen in Den Haag, de HHG te Scheveningen kerkt 5 minuten fietsen of 15 minuten lopen verderop. Hun predikant is ds Van Estrik.
T maakte wel deel uit van de landelijke kerk. En het is altijd spijtig als een kerk moet stoppen. Al heeft de andere onderdeel in Den Haag ook maar 1 dienst.
Nee, ik vind het positief als zo'n evangelisatie moet stoppen in een plaats waar een gemeente is. Die evangelisaties zijn ooit opgericht als een soort van noodverband omdat er in die plaats geen rechtzinnige prediking meer zou zijn. Dat was en is in Scheveningen niet aan de orde. Dat de HHG maar een dienst per zondag belegt, heeft een praktische reden. In de tijd van het NT gebeurde dat trouwens blijkbaar ook. In tegenstelling tot wat sommige mensen hier aan de Schrift toevoegen staat de oproep in Hebreeën in enkelvoud: "En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten." De gemeente waar ik 's zondags ben heeft ook maar een dienst per zondag.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Het OT heeft een paar honderd jaar of nog langer een ochtend- én een avondoffer gekend. Dus diensten mogen best vaak meerdere malen over de zondag verspreid gehouden worden.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1237
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Klavart »

Ditbenik schreef:
Geytenbeekje schreef:
Ditbenik schreef:
Geytenbeekje schreef:https://www.rd.nl/artikel/1009445-herst ... en-gestopt
Weer een hhg die stopt. Nog niet zo lang geleden stopte Herkingen.
Dit was een evangelisatie (niet te verwarren met een evangelisatiepost) en geen HHG. Deze evangelisatie van Scheveningen kwam samen in Den Haag, de HHG te Scheveningen kerkt 5 minuten fietsen of 15 minuten lopen verderop. Hun predikant is ds Van Estrik.
T maakte wel deel uit van de landelijke kerk. En het is altijd spijtig als een kerk moet stoppen. Al heeft de andere onderdeel in Den Haag ook maar 1 dienst.
Nee, ik vind het positief als zo'n evangelisatie moet stoppen in een plaats waar een gemeente is. Die evangelisaties zijn ooit opgericht als een soort van noodverband omdat er in die plaats geen rechtzinnige prediking meer zou zijn. Dat was en is in Scheveningen niet aan de orde. Dat de HHG maar een dienst per zondag belegt, heeft een praktische reden. In de tijd van het NT gebeurde dat trouwens blijkbaar ook. In tegenstelling tot wat sommige mensen hier aan de Schrift toevoegen staat de oproep in Hebreeën in enkelvoud: "En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten." De gemeente waar ik 's zondags ben heeft ook maar een dienst per zondag.
Wat is die praktische reden?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Orchidee »

Ik heb weleens vernomen dat er in Leiderdorp ook een groep hhk'ers zijn die samengegaan zijn met nog een kleine groep.
Is daar nu een zelfstandige hhg of niet?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door J.C. Philpot »

Orchidee schreef:Ik heb weleens vernomen dat er in Leiderdorp ook een groep hhk'ers zijn die samengegaan zijn met nog een kleine groep.
Is daar nu een zelfstandige hhg of niet?
Ik denk dat je de HHG te Voorschoten bedoelt. Dat is een heel kleine gemeente, van vroeger uit een evangelisatievereniging (in de Hervormde betekenis van het woord).

Afbeelding
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:Het OT heeft een paar honderd jaar of nog langer een ochtend- én een avondoffer gekend. Dus diensten mogen best vaak meerdere malen over de zondag verspreid gehouden worden.
Het een heeft niets met ander te maken. De offerdienst is voorbij. In de synagoge kwam men een keer op een sabbat bijeen. En dan alleen al die vreemde suggestie alsof ik zou beweren dat je niet vaker dan een keer op zondag bijeen mag komen. Dat heb ik helemaal nergens gezegd, dus moet je me dat ook niet in de mond leggen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

J.C. Philpot schreef:
Orchidee schreef:Ik heb weleens vernomen dat er in Leiderdorp ook een groep hhk'ers zijn die samengegaan zijn met nog een kleine groep.
Is daar nu een zelfstandige hhg of niet?
Ik denk dat je de HHG te Voorschoten bedoelt. Dat is een heel kleine gemeente, van vroeger uit een evangelisatievereniging (in de Hervormde betekenis van het woord).

Afbeelding
Ja, die gemeente is in 1990 deel gaan uitmaken van de NHK en is in 2004 niet meegegaan in de PKN. Net als van Scheveningen (en Moerkapelle) is ds Van Estrik ook hier predikant.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Orchidee »

Is dit dan hun kerkje? (schattig gebouwtje)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door J.C. Philpot »

Orchidee schreef:Is dit dan hun kerkje? (schattig gebouwtje)
Klopt. Het is denk ik een soort houten noodgebouwtje van vroeger.

De site is: https://www.hhkvoorschoten.nl

De gemeente is zeer klein, dus als mensen zijn die in de omgeving willen gaan wonen om de gemeente te steunen, zal dat zeer welkom voor ze zijn.

Hieronder een foto van de consistorie (3 stoelen, 2 voor de twee kerkenraadsleden, hoewel er nu volgens de site alleen maar 1 ouderling is, en een stoel voor de predikant). En met een mooi portret, zo te zien van Ds. J. Calvijn (met wat kaarsjes voor het portet :?). Verder kun je op de foto boven de deur zien dat de kerkenraad vroeger een stuk groter was.

Afbeelding
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Orchidee »

Weer wat geleerd
Ik had er nog nooit van gehoord nl.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Orchidee schreef:Weer wat geleerd Afbeelding
Ik had er nog nooit van gehoord nl.
Gezien de dominees die daar voorgaan ook niet een heel groot verschil met die van jullie :huhu
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Orchidee »

Dat is fijn en mooi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ararat »

Ditbenik schreef:
Herman schreef:Het OT heeft een paar honderd jaar of nog langer een ochtend- én een avondoffer gekend. Dus diensten mogen best vaak meerdere malen over de zondag verspreid gehouden worden.
Het een heeft niets met ander te maken. De offerdienst is voorbij. In de synagoge kwam men een keer op een sabbat bijeen. En dan alleen al die vreemde suggestie alsof ik zou beweren dat je niet vaker dan een keer op zondag bijeen mag komen. Dat heb ik helemaal nergens gezegd, dus moet je me dat ook niet in de mond leggen.
Ik hoorde onlangs dat de tweede dienst op zondag ingesteld werd op de Dordtse synode. Dit betrof een leerdienst omdat er sprake was van veel onkunde.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door J.C. Philpot »

Ararat schreef:Ik hoorde onlangs dat de tweede dienst op zondag ingesteld werd op de Dordtse synode. Dit betrof een leerdienst omdat er sprake was van veel onkunde.
De onkunde neemt ook in onze tijd weer toe. Wat dat betreft is er ook nu voldoende reden om een leerdienst te houden.

Al besef ik dat in andere kerkculturen en evangelisatiecontexten dit (in sommige gevallen nog) niet de gewoonte is.

Naar als in een gemeente waar dit wel de gewoonte is, men vanwege gebrek aan animo hiermee stopt, zie ik dat in de meeste gevallen niet als een teken van bloeiend geestelijk leven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie