Ontwikkelingen HHK

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: 02 jun 2023, 19:47
huisman schreef: 02 jun 2023, 19:23
Posthoorn schreef: 02 jun 2023, 18:52Een gemeente behoort Christus alleen toe als zij Hem door het geloof belijdt. Dát is de reden waarom deze zeven gemeenten zo worden aangesproken en waarom Christus onder hen wandelt. Maar wie Hem belijdt en er niet naar leeft, is slechts een uitwendige belijder. Als deze zich niet bekeert, zal het slecht met hem aflopen.
Misschien een tekstverwijzing?
Hebr. 10:29 Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zone Gods vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij *geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?

*kantt. SV Namelijk uitwendiglijk, ten aanzien van zijn voorgaande professie of belijdenis, aangaande het gehoor des Goddelijken Woords, gebruik der heilige sacramenten, en afscheiding van andere gemene mensen, namelijk Joden en heidenen. Hoewel de zodanige de ware wedergeboorte niet deelachtig was, gelijk Johannes getuigt, 1 Joh. 2:19, en gelijk zulken, 2 Petr. 2:22, nog evenwel honden en zeugen worden genaamd, al waren zij schoon van hun uitwendig slijk gewassen, en hadden zij de onreinheid van afgoderij en andere onheiligheden verlaten
Maar we dwalen af. Zelfs met jouw opvatting (belijdende gemeente) zie je toch duidelijk een andere positie dan de mensen die buiten deze christelijke gemeente stonden? Christus spreekt hun aan op wat ze zouden moeten zijn.
Dat klopt. Ze worden aangesproken op de Christus-positie waar ze in zeggen te zijn.
De tekst die jij citeert gaat over het moedwillig afvallen van belijders. Een afval waar Hebreën 6 :4-8 ook zo ernstig over spreekt
Dat terzijde.

Ze worden inderdaad aangesproken op hun Christus-positie ter ontdekking en bekering. Mensen die buiten de gemeente staan worden nooit aangesproken op hun Christus-positie maar uitsluitend op hun Adamspositie. Die positie moet m.i. ook in elke preek genoemd worden. Immers Adam niet geleerd, Christus niet begeerd.

Voor de duidelijkheid het volgende.

1. Adamspositie geldt alle mensen
2 Abrahamspositie. De gelovigen ( belijders) en hun kinderen (Hand 2:39 + kanttekening 80) deze positie heft de Adamspositie niet op. Dat doet de volgende positie wel.
3. Christus-positie. De zondaren die door genade zijn levendgemaakt en het rechtvaardigmakende geloof ontvangen hebben. Die één plant met Hem geworden zijn (Romeinen 6 :5)

Kun je van positie 1 naar 3? Ten diepste geldt dat voor alle zondaren die zalig worden. Maar bv de Stokbewaarder is zo’n voorbeeld . Dus maak er niet een 1,2,3 schema van.

Ik vind dat de predikant (ds R van Kooten) waar deze discussie mee begon de Adamspositie veel nadrukkelijker in zijn preken moet verwerken. Terwijl jouw plaatselijke GG predikant de Abrahamspositie meer plaats moet geven.

Ten slotte, ons verschil is bijna altijd terug te voeren op ons zicht op het genadeverbond.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Reformer »

En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

Lilian1975 schreef: 02 jun 2023, 13:58
GerefGemeente-lid schreef: 02 jun 2023, 09:41
Adagio schreef: 02 jun 2023, 09:27
Ad Anker schreef: 02 jun 2023, 08:34
Dat vind ik geen recht doen aan de uitspraak, wat je (en ik) er ook van vindt: Hij zegt ook: Dit wil niet zeggen dat je behouden bent. God is verzoend door het werk van Zijn Zoon, maar richting de mens klinkt de oproep om je met God te laten verzoenen. Het gaat om de Christus-positie.
Inderdaad gelukkig dat heengewezen wordt naar Christus, wat zou het anders moeten zijn! "Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem." En ik waardeer je inzet om te proberen een ieder het volle pond te geven.

In het 'nodigen omdat' zie ik echter weinig gelijkenis met de (hierboven aangehaalde) prediking van Johannes, of Jezus, of met de vele uitspraken zoals van Paulus over mensen die zich laten voorstaan op de besnijdenis. Paulus houdt de gemeenten van Galatië voor, dat een iegelijk die zich laat besnijden, een schuldenaar is de gehele wet te doen. In Johannes 8 houden de schriftgeleerden Jezus ook hun Abrahamspositie voor. Zijn antwoord tot hen was een wijzen op bekering: "Indien gij Abrahams kinderen waart, zo zoudt gij de werken Abrahams doen". Of de preek van Petrus, waar hij het 'ganse huis van Israël' aanspreekt (Hand. 2: 36-38), en als er dan verslagenheid van hart gezien wordt, vervolgt hij met de noodzaak van bekering.
Inderdaad. Dit is o.a. ook een zeer groot bezwaar wat ik heb bij het lezen van het interview met deze predikant.

Die verslagenheid des harten en de noodzaak van waarachtige prediking zijn vandaag de dag juist zo van node in de prediking.


Met het gevaar dat mijn woorden verkeerd uitgelegd worden... een reactie. Je opmerking raakte mij. In de zin het liet me niet los.
Paar vragen. En dan pas verder lezen.
1 Wie zorgt dat iemand verslagen van hart wordt?
2 En hoe doet Hij dat?
3 Is het dan vreemd om te zeggen dat het (heel zwart wit) Woord alleen verkondigt mag worden waaruit de bevinding opkomt en niet de bevinding van een zondig mens op een tekst gestort of geframed mag worden . En de verlagenheid ahw op die manier tracht op te werken?

Hoe preekte Petrus daar op de eerste Pinksterdag? Zijn eigen bevindingen? Hij haalde de bekende teksten aan en de Geest kwam in dat Woord mee. En wat werkte dat uit?

Velen werden verslagen in het hart en geloofden het Evangelie. Terstond!


Hij preekte niet de noodzaak van waarachtige prediking en noodzaak verslagenheid van hart. De Heere werkte die verslagenheid door Zijn Woord. En de noodzaak van waarachtige prediking moet niet verkondigt worden. Maar de prediker mag alleen de Woorden Gods naspreken en dan is er waarachtige prediking. Als ik tenminste goed begrijp wat je met waarachtige prediking bedoeld. Die volgorde en niet anders! Daar legt ds van Kooten zijn vinger bij. In mijn idee vertolken jouw woorden waar hij o.a. de vinger bij legt.

Verslagenheid van het hart kan je niet preken. Maar alleen zijn. Door Zijn Woord. En daar blijft het niet bij. De Pinkstergeest werkt nog net zo vurig en krachtig als toen.
Weet jij of die Geest ook woning in jouw hart heeft gemaakt? Dan alleen zal je weten wat verslagenheid van het hart is. En de gevolgen... achteraf. Dat kan je niet in woorden vatten. Wel zal je dan alleen kunnen zeggen. Het Woord, Gods Eigen Woorden verbrak mij. Niet de woorden van ds A, B of C .
Even voor alle duidelijkheid: ik maakte een domme typefout. Ik had moeten schrijven de 'waarachtige bekering' i.p.v. 'waarachtige prediking'.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef: 02 jun 2023, 20:42 De tekst die jij citeert gaat over het moedwillig afvallen van belijders. Een afval waar Hebreën 6 :4-8 ook zo ernstig over spreekt
Dat terzijde.
Dat maakt helemaal niet uit. Het gaat mij met name om het woord 'geheiligd' en de uitleg van de kantt.
1. Adamspositie geldt alle mensen
2 Abrahamspositie. De gelovigen ( belijders) en hun kinderen (Hand 2:39 + kanttekening 80) deze positie heft de Adamspositie niet op. Dat doet de volgende positie wel.
3. Christus-positie. De zondaren die door genade zijn levendgemaakt en het rechtvaardigmakende geloof ontvangen hebben. Die één plant met Hem geworden zijn (Romeinen 6 :5)

Kun je van positie 1 naar 3? Ten diepste geldt dat voor alle zondaren die zalig worden. Maar bv de Stokbewaarder is zo’n voorbeeld . Dus maak er niet een 1,2,3 schema van.

Ik vind dat de predikant (ds R van Kooten) waar deze discussie mee begon de Adamspositie veel nadrukkelijker in zijn preken moet verwerken. Terwijl jouw plaatselijke GG predikant de Abrahamspositie meer plaats moet geven.

Ten slotte, ons verschil is bijna altijd terug te voeren op ons zicht op het genadeverbond.
Dat laatste klopt helemaal.
Verder: In het NT is er helemaal geen Abrahamspositie, behalve voor de Joden. Zij zijn dan ook de beminden om der vaderen wil.

Ik citeer tot slot nog maar eens met instemming L.M.P. Scholten: "Samenvattend: Wie behoort tot het verbond? Naar het getuigenis der Schriften behoorde onder de oude bedeling iedere Israëliet tot het verbond van de Sinaï. Maar kenmerk van de deelgenoten van het nieuwe verbond is de genade die de Heere door Zijn Geest in het hart verheerlijkt heeft." Voor dit laatste verwijst Scholten naar Jer. 31:31-34.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

Herman schreef: 02 jun 2023, 20:34 In eerste instantie wilde je niet van een Abrahampositie weten. En nu niet van een Abrahamspositie los van de Adams positie. Dat scheelt, omdat het doopsformulier de ouders letterlijk laat belijden dat hun kinderen in Christus geheiligd zijn. Dat is een tamelijk stevige uitdrukking die de Abrahamspositie benadrukt.
Jawel. Maar er staat in diezelfde zin dat 'onze kinderen in zonden ontvangen en geboren zijn, en daarom aan allerhande ellendigheid, ja, aan de verdoemenis zelve onderworpen'. Dus die Abrahamspositie is mijn inziens niet iets wat náást de Adamspositie behoort te staan maar er juist ónder valt. Het dient dan dus ook niet een dusdanige aparte functie te hebben in de prediking, mijns inziens.

Overigens heb ik nergens beweerd dat de Abrahamspositie niet bestaat. Ik vind het alleen niet juist om in de zondagse prediking te spreken over 3 posities. Dat kán het gevaar opleveren van een verbondsautomatisme.
Herman schreef: 02 jun 2023, 20:34 Ik zie dat je grote waarde toekend aan kinderen als verbondskinderen. Het is de vraag of hun dan iets rechtens toekomen. Ik zal daar ja op zeggen. De vraag is of je dat ook doet als je de Abrahamspositie ontkend.
Welke rechten? Je weet dat ik daar voorzichtig in ben. Onze rechten zijn we in het paradijs kwijtgeraakt.
Herman schreef: 02 jun 2023, 20:34 We moeten verder bedenken dat de opmerkingen en onderscheidingen in een handboek homiletiek staan en niet in een dogmatiek. De vraag is hoe je de mensen aanspreekt, niet hoe de mensen zijn. Positie is een ander woord dan staat. Dat geeft natuurlijk wat ruis op de lijn.
Kun je dit wat nader uitleggen? Er dient toch juist gepredikt te worden wie wij waren en wie we zijn geworden? Zo spreek je de mensen toch ook aan? Er zijn toch maar twee soorten mensen, bekeerden en onbekeerden?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

Maanenschijn schreef: 02 jun 2023, 17:24Het één staat niet tegenover het ander, maar zijn eigen positie. Herman heeft daar nuttige dingen over geschreven. Wat vind je daarvan?
Zie de lopende discussie.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: 02 jun 2023, 20:53
huisman schreef: 02 jun 2023, 20:42 De tekst die jij citeert gaat over het moedwillig afvallen van belijders. Een afval waar Hebreën 6 :4-8 ook zo ernstig over spreekt
Dat terzijde.
Dat maakt helemaal niet uit. Het gaat mij met name om het woord 'geheiligd' en de uitleg van de kantt.
1. Adamspositie geldt alle mensen
2 Abrahamspositie. De gelovigen ( belijders) en hun kinderen (Hand 2:39 + kanttekening 80) deze positie heft de Adamspositie niet op. Dat doet de volgende positie wel.
3. Christus-positie. De zondaren die door genade zijn levendgemaakt en het rechtvaardigmakende geloof ontvangen hebben. Die één plant met Hem geworden zijn (Romeinen 6 :5)

Kun je van positie 1 naar 3? Ten diepste geldt dat voor alle zondaren die zalig worden. Maar bv de Stokbewaarder is zo’n voorbeeld . Dus maak er niet een 1,2,3 schema van.

Ik vind dat de predikant (ds R van Kooten) waar deze discussie mee begon de Adamspositie veel nadrukkelijker in zijn preken moet verwerken. Terwijl jouw plaatselijke GG predikant de Abrahamspositie meer plaats moet geven.

Ten slotte, ons verschil is bijna altijd terug te voeren op ons zicht op het genadeverbond.
Dat laatste klopt helemaal.
Verder: In het NT is er helemaal geen Abrahamspositie, behalve voor de Joden. Zij zijn dan ook de beminden om der vaderen wil.

Ik citeer tot slot nog maar eens met instemming L.M.P. Scholten: "Samenvattend: Wie behoort tot het verbond? Naar het getuigenis der Schriften behoorde onder de oude bedeling iedere Israëliet tot het verbond van de Sinaï. Maar kenmerk van de deelgenoten van het nieuwe verbond is de genade die de Heere door Zijn Geest in het hart verheerlijkt heeft." Voor dit laatste verwijst Scholten naar Jer. 31:31-34.
Ik heb juist laten zien dat de 'belijders' in het N.T. een andere positie hebben dan die niet tot de gemeenten behoorden. Zoals in het O.T. het volk Israël een andere positie hadden dan alle andere volken.

Je zult begrijpen dat ik de verbondsvisie van de geachte heer Scholten niet deel. Als je die wel deelt moet je een Strict Baptist(iN) oprichten Dat is de logische consequentie van dat standpunt.
Jij trekt die consequentie wel en dat vind ik iig begrijpelijker.
Voor de rest belijd ik ook maar een snippertje kennis te bezitten.
Shall we agree to disagree?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3020
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Lilian1975 »

GerefGemeente-lid schreef: 02 jun 2023, 20:45
Lilian1975 schreef: 02 jun 2023, 13:58
GerefGemeente-lid schreef: 02 jun 2023, 09:41
Adagio schreef: 02 jun 2023, 09:27
Inderdaad gelukkig dat heengewezen wordt naar Christus, wat zou het anders moeten zijn! "Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem." En ik waardeer je inzet om te proberen een ieder het volle pond te geven.

In het 'nodigen omdat' zie ik echter weinig gelijkenis met de (hierboven aangehaalde) prediking van Johannes, of Jezus, of met de vele uitspraken zoals van Paulus over mensen die zich laten voorstaan op de besnijdenis. Paulus houdt de gemeenten van Galatië voor, dat een iegelijk die zich laat besnijden, een schuldenaar is de gehele wet te doen. In Johannes 8 houden de schriftgeleerden Jezus ook hun Abrahamspositie voor. Zijn antwoord tot hen was een wijzen op bekering: "Indien gij Abrahams kinderen waart, zo zoudt gij de werken Abrahams doen". Of de preek van Petrus, waar hij het 'ganse huis van Israël' aanspreekt (Hand. 2: 36-38), en als er dan verslagenheid van hart gezien wordt, vervolgt hij met de noodzaak van bekering.
Inderdaad. Dit is o.a. ook een zeer groot bezwaar wat ik heb bij het lezen van het interview met deze predikant.

Die verslagenheid des harten en de noodzaak van waarachtige prediking zijn vandaag de dag juist zo van node in de prediking.


Met het gevaar dat mijn woorden verkeerd uitgelegd worden... een reactie. Je opmerking raakte mij. In de zin het liet me niet los.
Paar vragen. En dan pas verder lezen.
1 Wie zorgt dat iemand verslagen van hart wordt?
2 En hoe doet Hij dat?
3 Is het dan vreemd om te zeggen dat het (heel zwart wit) Woord alleen verkondigt mag worden waaruit de bevinding opkomt en niet de bevinding van een zondig mens op een tekst gestort of geframed mag worden . En de verlagenheid ahw op die manier tracht op te werken?

Hoe preekte Petrus daar op de eerste Pinksterdag? Zijn eigen bevindingen? Hij haalde de bekende teksten aan en de Geest kwam in dat Woord mee. En wat werkte dat uit?

Velen werden verslagen in het hart en geloofden het Evangelie. Terstond!


Hij preekte niet de noodzaak van waarachtige prediking en noodzaak verslagenheid van hart. De Heere werkte die verslagenheid door Zijn Woord. En de noodzaak van waarachtige prediking moet niet verkondigt worden. Maar de prediker mag alleen de Woorden Gods naspreken en dan is er waarachtige prediking. Als ik tenminste goed begrijp wat je met waarachtige prediking bedoeld. Die volgorde en niet anders! Daar legt ds van Kooten zijn vinger bij. In mijn idee vertolken jouw woorden waar hij o.a. de vinger bij legt.

Verslagenheid van het hart kan je niet preken. Maar alleen zijn. Door Zijn Woord. En daar blijft het niet bij. De Pinkstergeest werkt nog net zo vurig en krachtig als toen.
Weet jij of die Geest ook woning in jouw hart heeft gemaakt? Dan alleen zal je weten wat verslagenheid van het hart is. En de gevolgen... achteraf. Dat kan je niet in woorden vatten. Wel zal je dan alleen kunnen zeggen. Het Woord, Gods Eigen Woorden verbrak mij. Niet de woorden van ds A, B of C .
Even voor alle duidelijkheid: ik maakte een domme typefout. Ik had moeten schrijven de 'waarachtige bekering' i.p.v. 'waarachtige prediking'.
Ok maar preekte Petrus over een waarachtige bekering? Ik heb geen antwoorden op mijn vragen. Dus staan nog open.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef: 02 jun 2023, 21:16Shall we agree to disagree?
Dat deden we geloof ik al. Maar af en toe wil ik mijn punt toch weleens maken. ;)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

Lilian1975 schreef: 02 jun 2023, 21:19 Ok maar preekte Petrus over een waarachtige bekering? Ik heb geen antwoorden op mijn vragen. Dus staan nog open.
Nee, ik heb bedoeld te zeggen dat in de prediking naar voren moet komen de noodzaak van een waarachtige bekering (wedergeboorte) en dat dit gepaard gaat met verslagenheid van het hart. Zie hiervoor o.a. Jesaja 66: 2b met de kanttekeningen en juist ook het gevolg van de preek van Petrus in Handelingen 2. Het gevolg op de prediking was verslagenheid in het hart.
Dus Wie zorgt dat iemand verslagen van hart wordt? Gods Geest. Het is noodzakelijk dat die toepassing ook beleefd en gekend wordt in het hart. Op die noodzaak moet worden gewezen! En hoe doet Hij dat? D.m.v. de prediking van Zijn Woord.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: 02 jun 2023, 21:24
huisman schreef: 02 jun 2023, 21:16Shall we agree to disagree?
Dat deden we geloof ik al. Maar af en toe wil ik mijn punt toch weleens maken. ;)

Toch nog even de tekst die jij aanhaalde. (Jeremia 31) Jij ziet volgens mij in die tekst dat het 'oude' genadeverbond met Israël is vernietigd? Ik zie in deze tekst duidelijker dat het gaat over het verbond der wet of der werken,
32 4 Niet naar het verbond dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep om hen uit Egypteland uit te voeren; welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE.

4 Sommigen verstaan dit van het verbond der wet of der werken, geschreven in stenen tafelen; vanwege de volgende tegenstelling, en uit vergelijking met 2 Kor. 3:3, 6, 7, enz. Anderen verstaan het oude verbond der genade, zoals dat in het Oude Testament voor de komst van Christus in het vlees is bediend geweest, onder verscheidene schaduwen, met veel minder klarigheid en soberder gaven des Heiligen Geestes, enz.

2 Kor. 3:3 Als die openbaar zijt geworden, dat gij een brief van Christus zijt, en door onzen dienst bereid, die geschreven is niet met inkt, maar door den Geest des levenden Gods, niet in stenen tafelen, maar in vlezen tafelen des harten.
2 Kor. 3:6 Die ons ook bekwaam gemaakt heeft om te zijn dienaars des Nieuwen Testaments, niet der letter, maar des Geestes; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
2 Kor. 3:7 En indien de bediening des doods, in letteren bestaande en in stenen ingedrukt, in heerlijkheid is geweest, alzo dat de kinderen Israëls het aangezicht van Mozes niet konden sterk aanzien om de heerlijkheid zijns aangezichts, die tenietgedaan zou worden,
Ik behoor bij die sommigen en jij bij die anderen
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Tiberius »

Even tussendoor: interessante en goede discussie hier, die ik met belangstelling volg. :super
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Valcke »

Herman schreef: 02 jun 2023, 18:37
Valcke schreef: 02 jun 2023, 18:26 Mee eens, hoor, Huisman. Maar dat neemt niet weg dat ik de ‘drie posities’ in deze homilitiek bijzonder ongemakkelijk vind.
Hoe gaat Thomas Boston daar mee om dan? Ik neem aan dat je opvatting dicht bij die van hem liggen.
Thomas Boston spreekt over het genadeverbond als een verbond met Christus en in Hem met de uitverkorenen.
Alleen de gelovigen zijn wezenlijk opgenomen in het genadeverbond.
Daarmee wordt de uitwendige zijde van het verbond niet geloochend, maar dit is een ondergeschikt thema in de prediking.
In zijn prediking - en ook bij de Erskine's - gaat het altijd om de tegenstelling Adam en Christus.
Als het gaat om de Evangelieverkonding en het aanbod van genade: deze zijn bij hen geadresseerd aan alle hoorders van het Evangelie, zonder onderscheid.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door huisman »

Valcke schreef: 02 jun 2023, 23:03
Herman schreef: 02 jun 2023, 18:37
Valcke schreef: 02 jun 2023, 18:26 Mee eens, hoor, Huisman. Maar dat neemt niet weg dat ik de ‘drie posities’ in deze homilitiek bijzonder ongemakkelijk vind.
Hoe gaat Thomas Boston daar mee om dan? Ik neem aan dat je opvatting dicht bij die van hem liggen.
Thomas Boston spreekt over het genadeverbond als een verbond met Christus en in Hem met de uitverkorenen.
Alleen de gelovigen zijn wezenlijk opgenomen in het genadeverbond.
Daarmee wordt de uitwendige zijde van het verbond niet geloochend, maar dit is een ondergeschikt thema in de prediking.
In zijn prediking - en ook bij de Erskine's - gaat het altijd om de tegenstelling Adam en Christus.
Als het gaat om de Evangelieverkonding en het aanbod van genade: deze zijn bij hen geadresseerd aan alle hoorders van het Evangelie, zonder onderscheid.
Dat laatste is het wezenlijke verschil met veel ‘tweeverbonders’ vandaag. Lees het laatste deel van Bostons Genadeverbond. O.a. zijn ruime interpretatie van Johannes 3:16.
Ik voel mij als ‘drieverbonder’ zeer bij Boston thuis vandaar ook mijn avatar.
Wie het vatten kan vatte het…
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Thea »

Nog even tussendoor: dan is de visie van Boston en Erskine toch echt de visie op het verbond zoals verwoord door de gg. Ik zie er geen verschil tussen.
Plaats reactie