Ontwikkelingen HHK

ZWP
Berichten: 1669
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door ZWP »

Eloesje schreef: 01 apr 2023, 22:54
Laten we toch echt niet bedenken dat we beter zijn dan iemand die hiervan verdacht wordt.
En kom nu niet met de opmerking dat je geen dominee bent, dat een dominee een voorbeeldfunctie heeft etc etc. Dan ken je jezelf niet goed genoeg en moet je zeker zwijgen.
Ik ben echt niet beter, maar dat een dominee een voorbeeldfunctie heeft staat daar toch los van? Het is in die zin toch niet om het even wie een misstap begaat? Voor God wel, maar voor ons niet.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Eloesje »

Voor God wel maar voor ons niet. Dus jij bent wijzer dan God??

En inderdaad moet iemand met een voorbeeldfunctie daaruit gezet worden in geval van ernstige misdragingen. Maar het maakt het probleem echt niet groter of kleiner om erover te gaan praten.
HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Ik vraag me wel eens af hoe de HHK om moet gaan met nieuwe studenten. Er komen meer studenten binnen dan dat er dominees met emeritaat gaan. Op ten duur heb je dan toch kandidaten die niet meer naar een gemeente kunnen omdat alle gemeentes als een dominee hebben? Is er iemand die weet hoe dit zit? En over hoeveel tijd zou dat ongeveer al zijn?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4072
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Maanenschijn »

HersteldHervormd schreef:Ik vraag me wel eens af hoe de HHK om moet gaan met nieuwe studenten. Er komen meer studenten binnen dan dat er dominees met emeritaat gaan. Op ten duur heb je dan toch kandidaten die niet meer naar een gemeente kunnen omdat alle gemeentes als een dominee hebben? Is er iemand die weet hoe dit zit? En over hoeveel tijd zou dat ongeveer al zijn?
Mogelijk een nevenvak ‘gemeente-stichten-in-binnen-en-buitenland’ aanbieden tijdens de opleiding?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Ze kunnen aan zending gaan doen.

Of gemeenten kunnen een tweede predikant nemen. Ik ken grote gemeenten waar wel drie catechiseermeesters zijn en ook nog meerdere pastorale werkers voor de zorg aan zieken en rouwdragenden. Daar kunnen allemaal dominees voor benoemd worden.

Ik weet alleen niet hoe het zit met aankomende kandidaten. Momenteel zijn nog steeds een aantal gemeenten vacant.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door huisman »

Herman schreef: 04 apr 2023, 12:24 Ze kunnen aan zending gaan doen.

Of gemeenten kunnen een tweede predikant nemen. Ik ken grote gemeenten waar wel drie catechiseermeesters zijn en ook nog meerdere pastorale werkers voor de zorg aan zieken en rouwdragenden. Daar kunnen allemaal dominees voor benoemd worden.

Ik weet alleen niet hoe het zit met aankomende kandidaten. Momenteel zijn nog steeds een aantal gemeenten vacant.
Overschot? Waarom gaan dan elke zondag op best veel HHK kansels CGK predikanten voor.
Ik ken emeriti CGK predikanten die de helft van hun preekbeurten op HHK kansels staan.

Zijn er dan HHK predikanten/kandidaten die niet elke zondag preken?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

huisman schreef: 04 apr 2023, 12:33 Overschot? Waarom gaan dan elke zondag op best veel HHK kansels CGK predikanten voor.
Ik ken emeriti CGK predikanten die de helft van hun preekbeurten op HHK kansels staan.

Zijn er dan HHK predikanten/kandidaten die niet elke zondag preken?
Er zijn veel meer kansels dan dat er predikantsplaatsen zijn. Neem Zaltbommel, Hardegaryp, Haarlem, Den Haag en nog heel wat waar op zondag wel dienst zijn, maar waar het ledenaantal zo gering is dat er geen predikant dienst doet. Dat is dus één kant van het aanbod tussen predikanten en zondagse diensten.

En twee. Sommige gemeenten vissen in een wel heel kleine vijver aan predikanten die lokaal mogen voorgaan. Die zullen meer moeite hebben en dus makkelijker terechtkomen in jouw BWP vijver. Maar daar heb je natuurlijk ook meer bwp voorgangers dan kansels, toch?
Online
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bertiel »

Blijkbaar worden ze niet in de cgk uitgenodigd. Zegt ook wat
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Maanenschijn schreef: 04 apr 2023, 12:14
HersteldHervormd schreef:Ik vraag me wel eens af hoe de HHK om moet gaan met nieuwe studenten. Er komen meer studenten binnen dan dat er dominees met emeritaat gaan. Op ten duur heb je dan toch kandidaten die niet meer naar een gemeente kunnen omdat alle gemeentes als een dominee hebben? Is er iemand die weet hoe dit zit? En over hoeveel tijd zou dat ongeveer al zijn?
Mogelijk een nevenvak ‘gemeente-stichten-in-binnen-en-buitenland’ aanbieden tijdens de opleiding?
Ja maar ze melden zich aan bij het seminarium omdat ze zich geroepen voelen voor dominee, niet voor zendeling of catecheet.
Ik denk toch dat je een probleem hebt. En natuurlijk, je hebt op dit moment nog voldoende vacatures, maar het is een kwestie van tijd en dan zijn de vacatures vervult, en dan?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef: 04 apr 2023, 13:24 Ja maar ze melden zich aan bij het seminarium omdat ze zich geroepen voelen voor dominee, niet voor zendeling of catecheet.
De roeping is om Gods Woord uit te dragen, dan gaat het niet persé om een kerkelijke functie die aan een specifieke plaats is gebonden in Nederland of in het buitenland. Die omstandigheden kunnen wijzigen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ad Anker »

HersteldHervormd schreef: 04 apr 2023, 13:24
Maanenschijn schreef: 04 apr 2023, 12:14
HersteldHervormd schreef:Ik vraag me wel eens af hoe de HHK om moet gaan met nieuwe studenten. Er komen meer studenten binnen dan dat er dominees met emeritaat gaan. Op ten duur heb je dan toch kandidaten die niet meer naar een gemeente kunnen omdat alle gemeentes als een dominee hebben? Is er iemand die weet hoe dit zit? En over hoeveel tijd zou dat ongeveer al zijn?
Mogelijk een nevenvak ‘gemeente-stichten-in-binnen-en-buitenland’ aanbieden tijdens de opleiding?
Ja maar ze melden zich aan bij het seminarium omdat ze zich geroepen voelen voor dominee, niet voor zendeling of catecheet.
Ik denk toch dat je een probleem hebt. En natuurlijk, je hebt op dit moment nog voldoende vacatures, maar het is een kwestie van tijd en dan zijn de vacatures vervult, en dan?
Tegen die tijd is predikant in de HHK een verboden ambt.
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Piet Puk »

HersteldHervormd schreef: 04 apr 2023, 13:24
Maanenschijn schreef: 04 apr 2023, 12:14
HersteldHervormd schreef:Ik vraag me wel eens af hoe de HHK om moet gaan met nieuwe studenten. Er komen meer studenten binnen dan dat er dominees met emeritaat gaan. Op ten duur heb je dan toch kandidaten die niet meer naar een gemeente kunnen omdat alle gemeentes als een dominee hebben? Is er iemand die weet hoe dit zit? En over hoeveel tijd zou dat ongeveer al zijn?
Mogelijk een nevenvak ‘gemeente-stichten-in-binnen-en-buitenland’ aanbieden tijdens de opleiding?
Ja maar ze melden zich aan bij het seminarium omdat ze zich geroepen voelen voor dominee, niet voor zendeling of catecheet.
Ik denk toch dat je een probleem hebt. En natuurlijk, je hebt op dit moment nog voldoende vacatures, maar het is een kwestie van tijd en dan zijn de vacatures vervult, en dan?
Zou God meer predikanten roepen dan er vacatures zijn? Misschien moet je dan afvragen of iedereen dan wel daadwerkelijk geroepen is.
MGG
Berichten: 3519
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

Hoe zien jullie het als een student geen beroep krijgt/aanneemt? Gaat een roeping puur over preken of ook over het dienen van een gemeente?
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Piet Puk »

MGG schreef: 04 apr 2023, 13:30 Hoe zien jullie het als een student geen beroep krijgt/aanneemt? Gaat een roeping puur over preken of ook over het dienen van een gemeente?
Kan in mijn optiek tweerlei zijn:

1. De predikant is niet door God geroepen, want God wijst geen arbeidsveld aan.
2. Het is geloofsbeproeving van God om te wachten op het juiste beroep. Overigens stel ik er wel vraagtekens bij als een kandidaat na een lange periode nog geen gemeente heeft. Zou God zijn geroepen knechten arbeidsloos laten? Zelf denk ik van niet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Zulke problemen komen vooral op uit een statische visie op roeping en ambt. Dus je bent alleen geroepen als je ergens gemeentepredikant bent in een gemeente van signatuur x. In hervormde kringen is het al jaren zo dat je bijvoorbeeld wel mag preken (dus je werkterrein is in het bijzonder de gemeente van God), maar dat je niet als predikant een gemeente dient. Het gaat mij te ver om dan een conclusie op te dringen dat het dan met je roeping niet goed zou zitten.
Plaats reactie