Ontwikkelingen HHK

Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef: 04 apr 2023, 15:12
Herman schreef: 04 apr 2023, 14:59
Zeeuw schreef: 04 apr 2023, 14:56Wie neemt dat het besluit dat een predikant geen gemeente dient? Doet de predikant dit dan zelf?
Nee, een aantal proponenten in de PKN (GB) krijgen gewoon geen beroep en een deel neemt geen beroep in overweging.
Ok. Dat laatste kan dan, als men hiervoor gegronde redenen aanvoert oid?
Als je op het laatste moment overtuigd bent geraakt dat je geen roeping hebt kan je dat maar beter melden. Ik geloof wel dat dit in de PKN makkelijker gaat dan in een ander kerkgenootschap maar toch.
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef: 04 apr 2023, 18:51
Zeeuw schreef: 04 apr 2023, 15:12
Herman schreef: 04 apr 2023, 14:59
Zeeuw schreef: 04 apr 2023, 14:56Wie neemt dat het besluit dat een predikant geen gemeente dient? Doet de predikant dit dan zelf?
Nee, een aantal proponenten in de PKN (GB) krijgen gewoon geen beroep en een deel neemt geen beroep in overweging.
Ok. Dat laatste kan dan, als men hiervoor gegronde redenen aanvoert oid?
Als je op het laatste moment overtuigd bent geraakt dat je geen roeping hebt kan je dat maar beter melden. Ik geloof wel dat dit in de PKN makkelijker gaat dan in een ander kerkgenootschap maar toch.
Maar...dan stop je toch ook met de opleiding? Nu gaat het over 'predikanten die geen gemeente dienen'. Die hebben dan toch de opleiding al afgerond? Ik lees het als 'wel voorgaand als predikant, maar geen eigen gemeente in overweging nemen'.
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef: 04 apr 2023, 18:55
Geytenbeekje schreef: 04 apr 2023, 18:51
Zeeuw schreef: 04 apr 2023, 15:12
Herman schreef: 04 apr 2023, 14:59 Nee, een aantal proponenten in de PKN (GB) krijgen gewoon geen beroep en een deel neemt geen beroep in overweging.
Ok. Dat laatste kan dan, als men hiervoor gegronde redenen aanvoert oid?
Als je op het laatste moment overtuigd bent geraakt dat je geen roeping hebt kan je dat maar beter melden. Ik geloof wel dat dit in de PKN makkelijker gaat dan in een ander kerkgenootschap maar toch.
Maar...dan stop je toch ook met de opleiding? Nu gaat het over 'predikanten die geen gemeente dienen'. Die hebben dan toch de opleiding al afgerond?
Als je de opleiding hebt afgerond kan dat ook gebeuren.
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef: 04 apr 2023, 18:57
Zeeuw schreef: 04 apr 2023, 18:55
Geytenbeekje schreef: 04 apr 2023, 18:51
Zeeuw schreef: 04 apr 2023, 15:12 Ok. Dat laatste kan dan, als men hiervoor gegronde redenen aanvoert oid?
Als je op het laatste moment overtuigd bent geraakt dat je geen roeping hebt kan je dat maar beter melden. Ik geloof wel dat dit in de PKN makkelijker gaat dan in een ander kerkgenootschap maar toch.
Maar...dan stop je toch ook met de opleiding? Nu gaat het over 'predikanten die geen gemeente dienen'. Die hebben dan toch de opleiding al afgerond?
Als je de opleiding hebt afgerond kan dat ook gebeuren.
Ik had er nog een zin achter getypt, maar volgens mij was je sneller dan ik :-).
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ararat »

Zeeuw schreef: 04 apr 2023, 18:55
Geytenbeekje schreef: 04 apr 2023, 18:51
Zeeuw schreef: 04 apr 2023, 15:12
Herman schreef: 04 apr 2023, 14:59 Nee, een aantal proponenten in de PKN (GB) krijgen gewoon geen beroep en een deel neemt geen beroep in overweging.
Ok. Dat laatste kan dan, als men hiervoor gegronde redenen aanvoert oid?
Als je op het laatste moment overtuigd bent geraakt dat je geen roeping hebt kan je dat maar beter melden. Ik geloof wel dat dit in de PKN makkelijker gaat dan in een ander kerkgenootschap maar toch.
Maar...dan stop je toch ook met de opleiding? Nu gaat het over 'predikanten die geen gemeente dienen'. Die hebben dan toch de opleiding al afgerond? Ik lees het als 'wel voorgaand als predikant, maar geen eigen gemeente in overweging nemen'.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar het seminarium is bedoeld voor:
- Studenten die zich voorbereiden op het predikantschap in de Hersteld Hervormde Kerk
- Het seminarie staat ook open voor studenten uit andere kerkgenootschappen
- Men kan ook aan het seminarie studeren zonder de bedoeling predikant te worden

Bron: https://www.hersteldhervormdekerk.nl/se ... m/voor-wie
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Zeeuw »

Ararat schreef: 04 apr 2023, 19:02

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar het seminarium is bedoeld voor:
- Studenten die zich voorbereiden op het predikantschap in de Hersteld Hervormde Kerk
- Het seminarie staat ook open voor studenten uit andere kerkgenootschappen
- Men kan ook aan het seminarie studeren zonder de bedoeling predikant te worden

Bron: https://www.hersteldhervormdekerk.nl/se ... m/voor-wie
Nou, het gaat hier over proponenten. Dan mag je toch preken en je kunt beroepen worden. Tegen die tijd geen beroep in overweging nemen, wat kunnen daar dan de redenen voor zijn?
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ararat »

Zeeuw schreef: 04 apr 2023, 19:07
Ararat schreef: 04 apr 2023, 19:02

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar het seminarium is bedoeld voor:
- Studenten die zich voorbereiden op het predikantschap in de Hersteld Hervormde Kerk
- Het seminarie staat ook open voor studenten uit andere kerkgenootschappen
- Men kan ook aan het seminarie studeren zonder de bedoeling predikant te worden

Bron: https://www.hersteldhervormdekerk.nl/se ... m/voor-wie
Nou, het gaat hier over proponenten. Dan mag je toch preken en je kunt beroepen worden. Tegen die tijd geen beroep in overweging nemen, wat kunnen daar dan de redenen voor zijn?
In het geval van niet in overweging nemen zullen het (vrijwel) altijd persoonlijke omstandigheden zijn.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bona Fide »


Geytenbeekje schreef:
Bona Fide schreef: 04 apr 2023, 16:33
Piet Puk schreef:Zou God meer predikanten roepen dan er vacatures zijn? Misschien moet je dan afvragen of iedereen dan wel daadwerkelijk geroepen is.
Wedervraag aan jou:
Zou God meer vacante gemeenten laten zijn dan er predikanten zijn? Misschien moet je dan afvragen of elke gemeente dan wel daadwerkelijk Gods gemeente is.

Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
Als je als gemeente geen predikant kan betalen heb je niet veel keus en een vacante gemeente is net zo goed een volwaardige gemeente.
Ik vond het een vreemde manier van redeneren/afvragen, en draai(de) het daarom om.

Zo zou ik nu ook kunnen zeggen:
Als je als predikant geen beroep uit een gemeente hebt ontvangen heb je niet veel keus en een predikant zonder gemeente is net zo goed een volwaardige predikant.

Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk

Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

We zullen het nooit weten. Ik voor mij weet zeker dat er in de Gereformeerde Gemeenten ieder jaar genoeg mensen worden geroepen om alle gemeenten een of meer predikanten te geven. Niet alle geroepenen melden zich ook, en van hen die zich melden, worden er maar enkelen geselecteerd om tot het gezelschap van predikanten toegelaten te worden. Dat ligt niet aan de roeping, maar aan de kieskeurigheid van het kerkverband, onder Gods toelating uiteraard.

Als die mensen dan in de HHK of in de PKN gaan werken, is dat dan verkeerd? Ik heb geen idee. Ik denk persoonlijk van wel, maar in ieder geval zegt dat niet dat een van hen niet geroepen is. Alleen door menselijk ingrijpen is de verdeling niet goed.

Misschien is de grote kerkverlating in de Gereformeerde Gemeenten wel een oordeel dat met deze omstandigheden nauw samenhangt.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ararat »

Een flink deel van je post is off-topic :)

Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat iemand die zich geroepen weet om prediker te worden blijft zoeken naar een weg om te gehoorzamen aan de roeping. De kerkmuren zijn overigens door mensen bedacht en behoren geen obstakels te zijn voor een roep van God.
Laatst gewijzigd door Ararat op 05 apr 2023, 07:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

DDD schreef: 04 apr 2023, 23:48 We zullen het nooit weten. Ik voor mij weet zeker dat er in de Gereformeerde Gemeenten ieder jaar genoeg mensen worden geroepen om alle gemeenten een of meer predikanten te geven. Niet alle geroepenen melden zich ook, en van hen die zich melden, worden er maar enkelen geselecteerd om tot het gezelschap van predikanten toegelaten te worden. Dat ligt niet aan de roeping, maar aan de kieskeurigheid van het kerkverband, onder Gods toelating uiteraard.

Als die mensen dan in de HHK of in de PKN gaan werken, is dat dan verkeerd? Ik heb geen idee. Ik denk persoonlijk van wel, maar in ieder geval zegt dat niet dat een van hen niet geroepen is. Alleen door menselijk ingrijpen is de verdeling niet goed.

Misschien is de grote kerkverlating in de Gereformeerde Gemeenten wel een oordeel dat met deze omstandigheden nauw samenhangt.
1. Fijn dat jij het beter weet dat het curatorium.
2. Waarom zouden geroepen zich niet melden? Omdat hun net als Jona geen zin hebben?
3. Op welk gebied is het curatorium volgens jou kieskeurig?
4. De PKN en CGK verliezen relatief meer leden. Zegt jij hiervan dat het misschien een (groter) oordeel is dat nauw samenhangt met andere omstandigheden?

On topic. Ik denk dat de GG blij is dat sommige voormalige leden dominee in de HHK zijn.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ararat »

Elk antwoord op je vragen zal :offtopic zijn MGG
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

Ararat schreef: 05 apr 2023, 07:23 Elk antwoord op je vragen zal :offtopic zijn MGG
Goed punt.
@DDD wil je in een ander topic reageren?
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bertiel »

MGG schreef: 05 apr 2023, 07:16 On topic. Ik denk dat de GG blij is dat sommige voormalige leden dominee in de HHK zijn.
wat een trieste reactie.
Sektarisch gewoon, we kunnen ze beter excommuniceren, dan eerlijk naar ze luisteren
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Ik vind mijn opmerkingen niet meer off-topic dan opmerkingen van een HHK-dominee in het draadje over de GG. Los daarvan moet ik nog een hoop doen en kom ik er wellicht later op terug.
Plaats reactie