Ontwikkelingen HHK

DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

MGG schreef: 05 apr 2023, 07:16
DDD schreef: 04 apr 2023, 23:48 We zullen het nooit weten. Ik voor mij weet zeker dat er in de Gereformeerde Gemeenten ieder jaar genoeg mensen worden geroepen om alle gemeenten een of meer predikanten te geven. Niet alle geroepenen melden zich ook, en van hen die zich melden, worden er maar enkelen geselecteerd om tot het gezelschap van predikanten toegelaten te worden. Dat ligt niet aan de roeping, maar aan de kieskeurigheid van het kerkverband, onder Gods toelating uiteraard.

Als die mensen dan in de HHK of in de PKN gaan werken, is dat dan verkeerd? Ik heb geen idee. Ik denk persoonlijk van wel, maar in ieder geval zegt dat niet dat een van hen niet geroepen is. Alleen door menselijk ingrijpen is de verdeling niet goed.

Misschien is de grote kerkverlating in de Gereformeerde Gemeenten wel een oordeel dat met deze omstandigheden nauw samenhangt.
1. Fijn dat jij het beter weet dat het curatorium.
2. Waarom zouden geroepen zich niet melden? Omdat hun net als Jona geen zin hebben?
3. Op welk gebied is het curatorium volgens jou kieskeurig?
4. De PKN en CGK verliezen relatief meer leden. Zegt jij hiervan dat het misschien een (groter) oordeel is dat nauw samenhangt met andere omstandigheden?

On topic. Ik denk dat de GG blij is dat sommige voormalige leden dominee in de HHK zijn.
1. Dat lijkt mij dan geen verschil van inzicht. :) Overigens is mijn geloof gebaseerd op een redelijk beperkte steekproef, maar ook op Gods openbaring en op godsdienstsociologische inzichten en de stand van zaken in andere kerkelijke gemeenschappen.
2. Dat kan. Of omdat ze op voorhand er weinig vertrouwen in hebben dat ze door de selectie komen. Dat kan om allerlei redenen zijn. Of omdat ze niet gezegend zijn met veel moed en die is wel nodig in zo'n geval.
3. Dat weet ik niet precies. Ik vermoed dat er een geestelijke band nodig is, en dat er daarom een selectie plaatsvindt die mede op karakter en persoonlijke voorkeuren is gebaseerd, hoewel dat niet opzettelijk zal zijn. Het effect is in ieder geval dat er in veel andere kerkgenootschappen predikanten zijn die opgegroeid zijn in de GG. Dat geldt voor de HHK, maar ook voor de PKN en ook voor de CGK. Het gaat bij elkaar om tientallen predikanten. Daarnaast zijn er ook veel mensen die blijven, maar die een andere taak kregen. In de afscheidsdienst van drs. G. Nieuwenhuis werd zoiets ook gememoreerd, en hij is natuurlijk niet de enige. Het is heel groot als God dat geeft, maar het neemt de verantwoordelijkheid van het kerkverband niet weg.
4. Zeker. De ernst van het evangelie is daar in heel wat gevallen ondergesneeuwd. De urgentie van de kerk neemt daarmee af. Maar we hebben het dan over heel verschillende vormen van kerkverlating. Mensen die niet meer in God geloven of niet meer betrokken zijn op de kerk, zijn mijns inziens een andere categorie dan mensen die elders betrokken lid worden.

Of het zo is dat de CGK relatief meer leden verliest, weet ik niet. Dat zou dan naar mijn idee een nieuwe ontwikkeling zijn. Maar dat kan. Er is daar zoveel polarisatie en ik denk dat Mozaiek-gemeenten ook meer aantrekkingskracht hebben op de CGK-leden dan op gemiddelde GG-leden.

Overigens reageer je niet op het punt dat ik maakte, namelijk dat een eventueel overschot aan kandidaat-predikanten in de HHK niet zegt dat zij niet geroepen zijn.
MGG
Berichten: 3465
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

Ararat schreef: 05 apr 2023, 14:28
MGG schreef: 05 apr 2023, 10:21
Zeeuw schreef: 05 apr 2023, 10:16 Rustig mannen. Ik denk dat MGG in de basis gewoon een feit poneerde, waar geen (negatieve) mening in hoefde te zitten.
Precies. En het is absoluut niet zo dat ik iets tegen de HHK (predikanten) heb.
Toch blijft dit aanhangsel van een langere post ("Ik denk dat de GG blij is dat sommige voormalige leden dominee in de HHK zijn.") een beetje rondzingen.

Je beaamt dat dit alleen het poneren van een feit is. Ik ben benieuwd wat jouw mening daarbij is.
Ik heb daar geen mening over. Om hierover een mening te vormen moet ik eerst een aanzienlijk aantal preken of bijdrage van iemand lezen. En weten of de betreffende dominee oorspronkelijk uit de GG komt. Wat mij betreft is het ook niet relevant.

Om mezelf niet hierachter te verschuilen wil ik wel wat zeggen over een dominee van wie ik het afgelopen jaar veel gelezen/gehoord heb en weet dat hij uit de GG komt.
Bij ds. Vd Brink ben ik blij dat hij dominee in de HHK is. Zowel de inhoud als zijn opstelling hadden binnen de GG (denk ik) flinke spanning veroorzaakt. Ik vind het knap/mooi dat binnen de HHK zo rustig omgegaan wordt met ds. Vd Brink zijn commentaar op oa een deel van zijn collega's binnen de HHK. Waarschijnlijk komt dit door het hervormde denken. Binnen de GG valt het niet lekker als een ambstdrager openbaar de prediking binnen het kerkverband bekritiseerd.
MGG
Berichten: 3465
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

DDD schreef: 05 apr 2023, 14:31
MGG schreef: 05 apr 2023, 07:16
DDD schreef: 04 apr 2023, 23:48 We zullen het nooit weten. Ik voor mij weet zeker dat er in de Gereformeerde Gemeenten ieder jaar genoeg mensen worden geroepen om alle gemeenten een of meer predikanten te geven. Niet alle geroepenen melden zich ook, en van hen die zich melden, worden er maar enkelen geselecteerd om tot het gezelschap van predikanten toegelaten te worden. Dat ligt niet aan de roeping, maar aan de kieskeurigheid van het kerkverband, onder Gods toelating uiteraard.

Als die mensen dan in de HHK of in de PKN gaan werken, is dat dan verkeerd? Ik heb geen idee. Ik denk persoonlijk van wel, maar in ieder geval zegt dat niet dat een van hen niet geroepen is. Alleen door menselijk ingrijpen is de verdeling niet goed.

Misschien is de grote kerkverlating in de Gereformeerde Gemeenten wel een oordeel dat met deze omstandigheden nauw samenhangt.
1. Fijn dat jij het beter weet dat het curatorium.
2. Waarom zouden geroepen zich niet melden? Omdat hun net als Jona geen zin hebben?
3. Op welk gebied is het curatorium volgens jou kieskeurig?
4. De PKN en CGK verliezen relatief meer leden. Zegt jij hiervan dat het misschien een (groter) oordeel is dat nauw samenhangt met andere omstandigheden?

On topic. Ik denk dat de GG blij is dat sommige voormalige leden dominee in de HHK zijn.
1. Dat lijkt mij dan geen verschil van inzicht. :) Overigens is mijn geloof gebaseerd op een redelijk beperkte steekproef, maar ook op Gods openbaring en op godsdienstsociologische inzichten en de stand van zaken in andere kerkelijke gemeenschappen.
2. Dat kan. Of omdat ze op voorhand er weinig vertrouwen in hebben dat ze door de selectie komen. Dat kan om allerlei redenen zijn. Of omdat ze niet gezegend zijn met veel moed en die is wel nodig in zo'n geval.
3. Dat weet ik niet precies. Ik vermoed dat er een geestelijke band nodig is, en dat er daarom een selectie plaatsvindt die mede op karakter en persoonlijke voorkeuren is gebaseerd, hoewel dat niet opzettelijk zal zijn. Het effect is in ieder geval dat er in veel andere kerkgenootschappen predikanten zijn die opgegroeid zijn in de GG. Dat geldt voor de HHK, maar ook voor de PKN en ook voor de CGK. Het gaat bij elkaar om tientallen predikanten. Daarnaast zijn er ook veel mensen die blijven, maar die een andere taak kregen. In de afscheidsdienst van drs. G. Nieuwenhuis werd zoiets ook gememoreerd, en hij is natuurlijk niet de enige. Het is heel groot als God dat geeft, maar het neemt de verantwoordelijkheid van het kerkverband niet weg.
4. Zeker. De ernst van het evangelie is daar in heel wat gevallen ondergesneeuwd. De urgentie van de kerk neemt daarmee af. Maar we hebben het dan over heel verschillende vormen van kerkverlating. Mensen die niet meer in God geloven of niet meer betrokken zijn op de kerk, zijn mijns inziens een andere categorie dan mensen die elders betrokken lid worden.

Of het zo is dat de CGK relatief meer leden verliest, weet ik niet. Dat zou dan naar mijn idee een nieuwe ontwikkeling zijn. Maar dat kan. Er is daar zoveel polarisatie en ik denk dat Mozaiek-gemeenten ook meer aantrekkingskracht hebben op de CGK-leden dan op gemiddelde GG-leden.

Overigens reageer je niet op het punt dat ik maakte, namelijk dat een eventueel overschot aan kandidaat-predikanten in de HHK niet zegt dat zij niet geroepen zijn.
2. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat een roeping van God minder zwaar weegt dan zulke zaken. Er komt toch een moment dat iemand niet anders kan dan zijn bezwaren opzij zetten en God volgen?
3. Ik vind dit redelijk vaag. Ook omdat de prekende studenten wisselen van persoonlijkheid en karakter.

Ik ben het helemaal met je punt eens. Een overschot zegt niks over de roeping. Wat is trouwens een overschot? Als God roept, dan geloof ik niet dat Hij geen werk voor Zijn dienaren heeft.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ararat »

Wat maakt dat alleen gemeentepredikant zijn te benoemen is als werk?
Zou een een predikant ten allen tijde een gemeente moeten dienen?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
MGG
Berichten: 3465
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

Ararat schreef: 05 apr 2023, 16:13 Wat maakt dat alleen gemeentepredikant zijn te benoemen is als werk?
Zou een een predikant ten allen tijde een gemeente moeten dienen?
Het werk van een predikant kan veel breder zijn. Bijvoorbeeld zending, preken en geen gemeente hebben en het opleiden van studenten.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Posthoorn »

Ik pak deze topic maar even. Ik las in het RD de volgende uitspraak van ds. R. van Kooten:

"Hij [de prediker] mag hen nodigen, omdat ze kinderen van het verbond zijn; ze staan in een Abrahamspositie.”

Ik weet niet of het RD de woorden van ds. Van Kooten hier correct weergeeft. In elk geval, zoals het hier staat, heb ik daar wel ernstige bedenkingen tegen. Want iedereen die het Evangelie hoort, mag genodigd worden. Daar hoef je geen 'verbondskind' voor te zijn.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Posthoorn schreef: 01 jun 2023, 21:07 Ik pak deze topic maar even. Ik las in het RD de volgende uitspraak van ds. R. van Kooten:

"Hij [de prediker] mag hen nodigen, omdat ze kinderen van het verbond zijn; ze staan in een Abrahamspositie.”

Ik weet niet of het RD de woorden van ds. Van Kooten hier correct weergeeft. In elk geval, zoals het hier staat, heb ik daar wel ernstige bedenkingen tegen. Want iedereen die het Evangelie hoort, mag genodigd worden. Daar hoef je geen 'verbondskind' voor te zijn.
Vindt het ook wel een bijzondere uitspraak. Moet zeggen dat ik het wat bijzonder vindt dat hij zegt dat veel predikanten iets bijzonders willen maken ik herken dat binnen de hhk niet.
Laatst gewijzigd door Geytenbeekje op 01 jun 2023, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door CvdW »

Posthoorn schreef: 01 jun 2023, 21:07 Ik pak deze topic maar even. Ik las in het RD de volgende uitspraak van ds. R. van Kooten:

"Hij [de prediker] mag hen nodigen, omdat ze kinderen van het verbond zijn; ze staan in een Abrahamspositie.”

Ik weet niet of het RD de woorden van ds. Van Kooten hier correct weergeeft. In elk geval, zoals het hier staat, heb ik daar wel ernstige bedenkingen tegen. Want iedereen die het Evangelie hoort, mag genodigd worden. Daar hoef je geen 'verbondskind' voor te zijn.
Dezelfde dominee geeft ook aan dat we moeten laten staan wat er staat en er niet meer in leggen dan er staat.
Dus over de laatste zin van @Posthoorn heeft de dominee het niet. Waarom er dit dan bij halen? Dominee heeft het ook niet over het Pinksterfeest.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17254
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: 01 jun 2023, 21:07 Ik pak deze topic maar even. Ik las in het RD de volgende uitspraak van ds. R. van Kooten:

"Hij [de prediker] mag hen nodigen, omdat ze kinderen van het verbond zijn; ze staan in een Abrahamspositie.”

Ik weet niet of het RD de woorden van ds. Van Kooten hier correct weergeeft. In elk geval, zoals het hier staat, heb ik daar wel ernstige bedenkingen tegen. Want iedereen die het Evangelie hoort, mag genodigd worden. Daar hoef je geen 'verbondskind' voor te zijn.
Jij maakt geen enkel verschil tussen een Adams en een Abrahamspositie. Dat kun je alleen maar volhouden als je bezwaren hebt tegen het doopformulier (o.a. ‘In Christus geheiligd’) en tegen bv H.C vr & antw. 74.

Voor de rest laat ik het rusten omdat wij hier talloze gesprekken over hebben gevoerd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Posthoorn »

CvdW schreef: 01 jun 2023, 21:39
Posthoorn schreef: 01 jun 2023, 21:07 Ik pak deze topic maar even. Ik las in het RD de volgende uitspraak van ds. R. van Kooten:

"Hij [de prediker] mag hen nodigen, omdat ze kinderen van het verbond zijn; ze staan in een Abrahamspositie.”

Ik weet niet of het RD de woorden van ds. Van Kooten hier correct weergeeft. In elk geval, zoals het hier staat, heb ik daar wel ernstige bedenkingen tegen. Want iedereen die het Evangelie hoort, mag genodigd worden. Daar hoef je geen 'verbondskind' voor te zijn.
Dezelfde dominee geeft ook aan dat we moeten laten staan wat er staat en er niet meer in leggen dan er staat.
Dus over de laatste zin van @Posthoorn heeft de dominee het niet. Waarom er dit dan bij halen? Dominee heeft het ook niet over het Pinksterfeest.
Ik weet niet wat je nu precies wilt zeggen, maar in elk geval zegt ds. Van Kooten (volgens het RD dan) dat onbekeerde hoorders genodigd mogen worden omdat ze in het verbond zijn. Dat is niet correct.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door CvdW »

@Posthoorn: je spreek nu jezelf tegen.

Wie zijn er in het verbond?
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Reformer »

Posthoorn schreef: 01 jun 2023, 21:52
CvdW schreef: 01 jun 2023, 21:39
Posthoorn schreef: 01 jun 2023, 21:07 Ik pak deze topic maar even. Ik las in het RD de volgende uitspraak van ds. R. van Kooten:

"Hij [de prediker] mag hen nodigen, omdat ze kinderen van het verbond zijn; ze staan in een Abrahamspositie.”

Ik weet niet of het RD de woorden van ds. Van Kooten hier correct weergeeft. In elk geval, zoals het hier staat, heb ik daar wel ernstige bedenkingen tegen. Want iedereen die het Evangelie hoort, mag genodigd worden. Daar hoef je geen 'verbondskind' voor te zijn.
Dezelfde dominee geeft ook aan dat we moeten laten staan wat er staat en er niet meer in leggen dan er staat.
Dus over de laatste zin van @Posthoorn heeft de dominee het niet. Waarom er dit dan bij halen? Dominee heeft het ook niet over het Pinksterfeest.
Ik weet niet wat je nu precies wilt zeggen, maar in elk geval zegt ds. Van Kooten (volgens het RD dan) dat onbekeerde hoorders genodigd mogen worden omdat ze in het verbond zijn. Dat is niet correct.
dr. Van Kooten zegt dit in antwoord op de vraag 'Vanuit welke positie moet de gemeente aangesproken worden?'.....
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Hendrikus »

Geytenbeekje schreef: 01 jun 2023, 21:36
Posthoorn schreef: 01 jun 2023, 21:07 Ik pak deze topic maar even. Ik las in het RD de volgende uitspraak van ds. R. van Kooten:

"Hij [de prediker] mag hen nodigen, omdat ze kinderen van het verbond zijn; ze staan in een Abrahamspositie.”

Ik weet niet of het RD de woorden van ds. Van Kooten hier correct weergeeft. In elk geval, zoals het hier staat, heb ik daar wel ernstige bedenkingen tegen. Want iedereen die het Evangelie hoort, mag genodigd worden. Daar hoef je geen 'verbondskind' voor te zijn.
Vindt het ook wel een bijzondere uitspraak. Moet zeggen dat ik het wat bijzonder vindt dat hij zegt dat veel predikanten iets bijzonders willen maken ik herken dat binnen de hhk niet.
Mooi interview. De waarschuwing voor inlegkunde en vergeestelijken is me uit het hart gegrepen.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door -DIA- »

Dit is het niet. Hier wordt het geestelijke leven teveel in het menselijke, het beredenerende getrokken. Waar is dan het wonder van de wedergeboorte? Waar kun je dan nog jaloers op worden?
Ik kan de wind van voren verwachten als ik dit zeg, maar ik denk dat zulke langzame verandering vaak niet opgemerkt worden en dan vallen we van het een in het ander.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

-DIA- schreef: 02 jun 2023, 00:07 Dit is het niet. Hier wordt het geestelijke leven teveel in het menselijke, het beredenerende getrokken. Waar is dan het wonder van de wedergeboorte? Waar kun je dan nog jaloers op worden?
Ik kan de wind van voren verwachten als ik dit zeg, maar ik denk dat zulke langzame verandering vaak niet opgemerkt worden en dan vallen we van het een in het ander.
Het is mijns inziens precies andersom. Jouw gedachten verduisteren het geestelijk leven.
Plaats reactie