Ontwikkelingen HHK

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door huisman »

DDD schreef: 29 mar 2023, 19:15 Fijn dat dit openbaar komt, maar jammer dat dit via de seculiere media en justitie moet. De kerk zou -ook qua procedures en ook wat betreft sociale veiligheid- een voorbeeld moeten zijn voor de wereld, en niet andersom.

Er zijn nog te veel boeven die met de smoes van juridisering die niet in de gemeente Gods zou passen met onzorgvuldigheid en kwalijke praktijken wegkomen.
Wees toch wat terughoudend. De tenlastelegging vind ik ook zeer ernstig maar een verdachte is onschuldig tot deze feiten bewezen zijn.

Decennia geleden is een ambtsdrager (geen predikant) uit de GG kring ernstig beschuldigd en zelfs veroordeeld. Later bleek dit een gerechtelijke dwaling te zijn.

Verder wel eens met de zin die ik vetgedrukt heb. Helaas is daar nog veel werk aan de winkel. Laten we eerst maar eens beginnen om verplicht te maken (in de Kerkorde) dat elke gemeente een vertrouwensman en een vertrouwensvrouw moet aanstellen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef: 29 mar 2023, 20:59
Herman schreef: 29 mar 2023, 17:42 Proactief reageren hoeft toch niet? Hooguit wordt een binnenkerkelijk besluit genomen en dat aan de kerkenraden gecommuniceerd.
Natuurlijk is proactief handelen wel gewenst. Zeker als het gaat om zulke ernstige beschuldigingen.

Overigens begrijp ik uit de berichtgeving dat de relatie met de kinderen al jaren ernstig verstoord is. Dat enkel zou al reden moeten zijn hem de toegang tot het ambt te ontzeggen. Hij voldoet dan immers niet aan de eisen die de Bijbel stelt aan ambtsdragers.
Met beide stellingen heb ik moeite. Blijkbaar zou jij vergaande toestemming aan kerk en overheid willen geven om je eigen gezin te laten controleren op deze punten? Want wat achter de voordeur gebeurd kan doorgaans niet voorkomen worden. Er kan wel achteraf gehandeld worden, maar dat is nooit proactief.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

huisman schreef: 29 mar 2023, 21:05
DDD schreef: 29 mar 2023, 19:15 Fijn dat dit openbaar komt, maar jammer dat dit via de seculiere media en justitie moet. De kerk zou -ook qua procedures en ook wat betreft sociale veiligheid- een voorbeeld moeten zijn voor de wereld, en niet andersom.

Er zijn nog te veel boeven die met de smoes van juridisering die niet in de gemeente Gods zou passen met onzorgvuldigheid en kwalijke praktijken wegkomen.
Wees toch wat terughoudend. De tenlastelegging vind ik ook zeer ernstig maar een verdachte is onschuldig tot deze feiten bewezen zijn.

Decennia geleden is een ambtsdrager (geen predikant) uit de GG kring ernstig beschuldigd en zelfs veroordeeld. Later bleek dit een gerechtelijke dwaling te zijn.

Verder wel eens met de zin die ik vetgedrukt heb. Helaas is daar nog veel werk aan de winkel. Laten we eerst maar eens beginnen om verplicht te maken (in de Kerkorde) dat elke gemeente een vertrouwensman en een vertrouwensvrouw moet aanstellen.
Wat betreft het dikgedrukte gedeelte: er blijkt nu zelfs sprake dat de kerk zelf in deze casus geen blaam treft, omdat ze nog van niets wist. Dus de opmerking van @DDD gaat hier helemaal niet op.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: 29 mar 2023, 21:11
Met beide stellingen heb ik moeite. Blijkbaar zou jij vergaande toestemming aan kerk en overheid willen geven om je eigen gezin te laten controleren op deze punten? Want wat achter de voordeur gebeurd kan doorgaans niet voorkomen worden. Er kan wel achteraf gehandeld worden, maar dat is nooit proactief.
Het zal vast een publiek geheim zijn geweest dat de relatie met de kinderen op zijn minst moeizaam te noemen was. Dat legt op de kerk de verplichting dit te onderzoeken, zeker omdat een predikant een voorbeeldfunctie heeft.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bertiel »

Komt als een donderslag bij heldere hemel voor de mensen die hun kennen in de huidige woonplaats
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef: 29 mar 2023, 21:20 Het zal vast een publiek geheim zijn geweest dat de relatie met de kinderen op zijn minst moeizaam te noemen was. Dat legt op de kerk de verplichting dit te onderzoeken, zeker omdat een predikant een voorbeeldfunctie heeft.
Dat is een vooronderstelling, die kan ik niet beargumenteerd weerleggen. Maar ik deel die vooronderstelling niet.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ararat »

... maarja... Wie gaat die eerste kerkelijke steen smijten als er (nog?) geen veroordeling is...
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door merel »

Ararat schreef: 29 mar 2023, 21:47 ... maarja... Wie gaat die eerste kerkelijke steen smijten als er (nog?) geen veroordeling is...
Als kerk kan je de betreffende predikant gedurende het proces op non actief zetten? Deze predikant wordt toch niet meer serieus genomen bij het lezen van de geboden of het houden van de sacramenten?
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ararat »

Wie is 'de kerk'?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ambtenaar »

Ararat schreef: 29 mar 2023, 21:47 ... maarja... Wie gaat die eerste kerkelijke steen smijten als er (nog?) geen veroordeling is...
Dat noem je het zorgvuldigheidsbeginsel.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bourdon16 »

Ararat schreef: 29 mar 2023, 21:47 ... maarja... Wie gaat die eerste kerkelijke steen smijten als er (nog?) geen veroordeling is...
Dus helemaal niks doen totdat er een eventuele veroordeling is?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: 29 mar 2023, 21:31 Dat is een vooronderstelling, die kan ik niet beargumenteerd weerleggen. Maar ik deel die vooronderstelling niet.
In het artikel stond dat een van de kinderen al 11 jaar geen contact meer onderhoudt met de ouders. Ik ga er van uit dat dergelijke feiten bij een kerkenraad bekend zijn.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef: 29 mar 2023, 22:29
Herman schreef: 29 mar 2023, 21:31 Dat is een vooronderstelling, die kan ik niet beargumenteerd weerleggen. Maar ik deel die vooronderstelling niet.
In het artikel stond dat een van de kinderen al 11 jaar geen contact meer onderhoudt met de ouders. Ik ga er van uit dat dergelijke feiten bij een kerkenraad bekend zijn.
Daar ga ik juist helemaal niet van uit. Waarom zou dat bekend moeten zijn?
Op dit moment is het wel bekend. Ik neem aan dat de meesten binnen de HHK inmiddels wel weten om welke predikant het gaat.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door newton »

huisman schreef: 29 mar 2023, 21:05 Verder wel eens met de zin die ik vetgedrukt heb. Helaas is daar nog veel werk aan de winkel. Laten we eerst maar eens beginnen om verplicht te maken (in de Kerkorde) dat elke gemeente een vertrouwensman en een vertrouwensvrouw moet aanstellen.
Voor een minderjarige lijkt het me dan alsnog erg moeilijk de weg vinden naar een vertrouwenspersoon. Als ik zie hoe moeilijk dat voor jongvolwassenen in het bedrijfsleven al is.

Wat hier ook aan raakt, maar misschien een aparte disccusie is. Hoe is de prediking over het 5e gebod? Houdt het 'eert uw vader en uw moeder' in dat je allen die over je gesteld zijn moet gehoorzamen? Eren lijkt me iets anders dan gehoorzamen.
Matthew Henry over een verwijstekst van zondag 39 vraag 104. Efeze 1:6: Gij kinderen, zijt uw ouderen gehoorzaam in den Heere; want dat is recht schreef:"Gehoorzaamt uwe ouders voornamelijk in die dingen, die den Heere betreffen. Uwe ouders onderwijzen u goede manieren, daarom moet gij hen gehoorzamen. Zij leren u wat goed is voor uw gezondheid, en daarom moet gij hen gehoorzamen. Maar het voornaamste, waarin gij hen moet gehoorzamen, is hetgeen zij u leren in de dingen des Heeren"
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ararat »

Bourdon16 schreef: 29 mar 2023, 22:23
Ararat schreef: 29 mar 2023, 21:47 ... maarja... Wie gaat die eerste kerkelijke steen smijten als er (nog?) geen veroordeling is...
Dus helemaal niks doen totdat er een eventuele veroordeling is?
Dat zeg ik niet, toch? Ik stel alleen een vraag waar ik op dit moment zelf geen antwoord op vind.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Plaats reactie