Ontwikkelingen HHK

Refojongere
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Refojongere »

Voor 2004 was er al een heleboel veranderd in de hervormde gemeentes. Ik denk dat het voor een deel ook wat dat betreft een scheiding der geesten is geweest. In Elspeet, Waarder en Monfoort etc. heb je aan beide kanten van de breuk bevindelijke prediking met dito gemeente. Die gemeenten zijn toch dwars door midden gegaan. Bij sommige gemeenten zie je de dingen snel anders gaan zoals in Garderen, Gameren, Schoonrewoerd, Stellendam. Maar dat zijn meteen ook gemeenten die grotendeels HHK zijn geworden en een klein deel PKN. Dat kleine deel is vervolgens een stuk minder bevindelijk. Is dat niet een gevolg van de PKN mensen die hun kans schoon zagen om linksaf te gaan? Ik zeg het zeer sociologisch. Andersom ook hoor. Zie Barneveld, Kerkwijk, Rijssen, Boven-Hardinxveld, Huizen?
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Christen »

.
Laatst gewijzigd door Christen op 07 dec 2022, 07:43, 1 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bourdon16 »

Refojongere schreef:Voor 2004 was er al een heleboel veranderd in de hervormde gemeentes. Ik denk dat het voor een deel ook wat dat betreft een scheiding der geesten is geweest. In Elspeet, Waarder en Monfoort etc. heb je aan beide kanten van de breuk bevindelijke prediking met dito gemeente. Die gemeenten zijn toch dwars door midden gegaan. Bij sommige gemeenten zie je de dingen snel anders gaan zoals in Garderen, Gameren, Schoonrewoerd, Stellendam. Maar dat zijn meteen ook gemeenten die grotendeels HHK zijn geworden en een klein deel PKN. Dat kleine deel is vervolgens een stuk minder bevindelijk. Is dat niet een gevolg van de PKN mensen die hun kans schoon zagen om linksaf te gaan? Ik zeg het zeer sociologisch. Andersom ook hoor. Zie Barneveld, Kerkwijk, Rijssen, Boven-Hardinxveld, Huizen?
Gameren begrijp ik niet zo in dit rijtje.
Wauwie
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 apr 2007, 19:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Wauwie »

Refojongere schreef:Voor 2004 was er al een heleboel veranderd in de hervormde gemeentes. Ik denk dat het voor een deel ook wat dat betreft een scheiding der geesten is geweest. In Elspeet, Waarder en Monfoort etc. heb je aan beide kanten van de breuk bevindelijke prediking met dito gemeente. Die gemeenten zijn toch dwars door midden gegaan. Bij sommige gemeenten zie je de dingen snel anders gaan zoals in Garderen, Gameren, Schoonrewoerd, Stellendam. Maar dat zijn meteen ook gemeenten die grotendeels HHK zijn geworden en een klein deel PKN. Dat kleine deel is vervolgens een stuk minder bevindelijk. Is dat niet een gevolg van de PKN mensen die hun kans schoon zagen om linksaf te gaan? Ik zeg het zeer sociologisch. Andersom ook hoor. Zie Barneveld, Kerkwijk, Rijssen, Boven-Hardinxveld, Huizen?
Als je die ontwikkeling wil bekijken moet je het ook over de langere termijn doen. Rond 1970 hadden gemeente als Leerbroek, Schoonrewoerd en Stellendam (en zo vele anderen) geen dominee van het Gekrookte Riet kaliber. Dat is later pas nadien gekomen. Bijvoorbeeld: Toen ds. H.A. van de Pol vijftig jaar dominee was, was hij in Leerbroek niet meer welkom. Ook diens schoonvader ds J.H. Cirkel hadden ze in Leerbroek vanaf de jaren tachtig liever niet meer. Dan kan je nu als Refojongere of als Delftenaar wijzen dat de genoemde Hervormde gemeente veranderd zijn, maar het is maar door welk venster je kijkt.
JanRap
Berichten: 172
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door JanRap »

Wauwie schreef:
Refojongere schreef:Voor 2004 was er al een heleboel veranderd in de hervormde gemeentes. Ik denk dat het voor een deel ook wat dat betreft een scheiding der geesten is geweest. In Elspeet, Waarder en Monfoort etc. heb je aan beide kanten van de breuk bevindelijke prediking met dito gemeente. Die gemeenten zijn toch dwars door midden gegaan. Bij sommige gemeenten zie je de dingen snel anders gaan zoals in Garderen, Gameren, Schoonrewoerd, Stellendam. Maar dat zijn meteen ook gemeenten die grotendeels HHK zijn geworden en een klein deel PKN. Dat kleine deel is vervolgens een stuk minder bevindelijk. Is dat niet een gevolg van de PKN mensen die hun kans schoon zagen om linksaf te gaan? Ik zeg het zeer sociologisch. Andersom ook hoor. Zie Barneveld, Kerkwijk, Rijssen, Boven-Hardinxveld, Huizen?
Als je die ontwikkeling wil bekijken moet je het ook over de langere termijn doen. Rond 1970 hadden gemeente als Leerbroek, Schoonrewoerd en Stellendam (en zo vele anderen) geen dominee van het Gekrookte Riet kaliber. Dat is later pas nadien gekomen. Bijvoorbeeld: Toen ds. H.A. van de Pol vijftig jaar dominee was, was hij in Leerbroek niet meer welkom. Ook diens schoonvader ds J.H. Cirkel hadden ze in Leerbroek vanaf de jaren tachtig liever niet meer. Dan kan je nu als Refojongere of als Delftenaar wijzen dat de genoemde Hervormde gemeente veranderd zijn, maar het is maar door welk venster je kijkt.
@ Refojongere, u schrijft zelf al dat u het zeer sociologisch zegt. Ik vermoed dat we ons allemaal daar wel eens aan schuldig maken.Toch moeten we uitermate terughoudend zijn in het beoordelen van een gemeente.
Ten diepste kennen wij het wezen van een gemeente niet. Wij zien alleen maar aan wat voor ogen is.
Zie de brieven aan de zeven gemeenten in Openbaring. Misschient herkent u het bij uzelf, die grenzenloze oppervlakkigheid: het spreken over een gemeente, of een kerkelijke denominatie alsof het een supermarkt is.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Refojongere schreef:Voor 2004 was er al een heleboel veranderd in de hervormde gemeentes. Ik denk dat het voor een deel ook wat dat betreft een scheiding der geesten is geweest. In Elspeet, Waarder en Monfoort etc. heb je aan beide kanten van de breuk bevindelijke prediking met dito gemeente. Die gemeenten zijn toch dwars door midden gegaan. Bij sommige gemeenten zie je de dingen snel anders gaan zoals in Garderen, Gameren, Schoonrewoerd, Stellendam. Maar dat zijn meteen ook gemeenten die grotendeels HHK zijn geworden en een klein deel PKN. Dat kleine deel is vervolgens een stuk minder bevindelijk. Is dat niet een gevolg van de PKN mensen die hun kans schoon zagen om linksaf te gaan? Ik zeg het zeer sociologisch. Andersom ook hoor. Zie Barneveld, Kerkwijk, Rijssen, Boven-Hardinxveld, Huizen?
Het scheelt wel veel als je een predikant hebt die bevindelijk preekt en PKN is geworden.
Het was ook weer anders geweest als geen 1 bevindelijk-gereformeerd predikant met de PKN meegegaan was.
Garderen en Gameren waren niet van het begin Hervormd-PKN toch? Ik had gehoord/gelezen dat dit doorstart gemeenten van de PKN zelf waren.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MePaul »

MePaul schreef:
Geytenbeekje schreef:@Ambtenaar: Helaas is de PKN pluriform. Veelvormig gaf mijn woordenboek aan bij pluriform.
De HHK is misschien veelzijdig te noemen als we toch aan het etiketten plakken zijn.
Er zijn over het geheel genomen heel veel verschillen in HHK gemeentes, al besef ik dat het vaak cultuurverschillen zijn. Maar het lijkt erop dat men elkaar wil vasthouden.
De kerkorde van de HHK ( de volkomen gerenoveerde oude Hervormde kerkorde) is gelukkig niet voor
tweeërlei uitleg vatbaar. Norm is het Woord van God.
Ik denk wel dat je verschillen in antwoorden krijgt als je een vraag stelt aan een Soestenaar of een Staphorster hoe God een mens bekeert en wat de weg is, uiteraard ook overeenkomsten maar zeker ook verschillen. Het is dus niet alleen cultuurverschil.
Ik bedoel wel de pkn in zijn geheel dus ook gereformeerde, confessionele en vrijzinnige gemeentes. In de gereformeerde bond en confessionele gemeentes hoor ik vaak nog wel een preek over het belang van persoonlijk geloof en het belang dat je Jezus persoonlijk moet leren kennen. Ik ben in gemeentes geweest Zoals Harskamp, Elspeet, Ede (oude kerk), Veenendaal (Vredeskerk) maar ook in bredere/linksere gemeentes zoals Delft (Mattheus) en Amersfoort (Sint-Joriskerk). Natuurlijk zit er verschil in de manier van preken en accenten in Elspeet ten opzichte van Amersfoort (Sint-Joriskerk), maaar bij beiden ging het in de preek over de rechtvaardiging van de goddeloze.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door merel »

MePaul schreef:
MePaul schreef:
Geytenbeekje schreef:@Ambtenaar: Helaas is de PKN pluriform. Veelvormig gaf mijn woordenboek aan bij pluriform.
De HHK is misschien veelzijdig te noemen als we toch aan het etiketten plakken zijn.
Er zijn over het geheel genomen heel veel verschillen in HHK gemeentes, al besef ik dat het vaak cultuurverschillen zijn. Maar het lijkt erop dat men elkaar wil vasthouden.
De kerkorde van de HHK ( de volkomen gerenoveerde oude Hervormde kerkorde) is gelukkig niet voor
tweeërlei uitleg vatbaar. Norm is het Woord van God.
Ik denk wel dat je verschillen in antwoorden krijgt als je een vraag stelt aan een Soestenaar of een Staphorster hoe God een mens bekeert en wat de weg is, uiteraard ook overeenkomsten maar zeker ook verschillen. Het is dus niet alleen cultuurverschil.
Ik bedoel wel de pkn in zijn geheel dus ook gereformeerde, confessionele en vrijzinnige gemeentes. In de gereformeerde bond en confessionele gemeentes hoor ik vaak nog wel een preek over het belang van persoonlijk geloof en het belang dat je Jezus persoonlijk moet leren kennen. Ik ben in gemeentes geweest Zoals Harskamp, Elspeet, Ede (oude kerk), Veenendaal (Vredeskerk) maar ook in bredere/linksere gemeentes zoals Delft (Mattheus) en Amersfoort (Sint-Joriskerk). Natuurlijk zit er verschil in de manier van preken en accenten in Elspeet ten opzichte van Amersfoort (Sint-Joriskerk), maaar bij beiden ging het in de preek over de rechtvaardiging van de goddeloze.
Mee eens. Afgelopen zondag morgen hadden wij een predikant die , mede gezien zijn kleding, waarschijnlijk niet door de 'bondinspectie' zou komen. Zijn adventspreek over de 2e komst van Christus op aarde was zeker inhoudelijk en separerend.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef:
MePaul schreef:
MePaul schreef:
Geytenbeekje schreef:@Ambtenaar: Helaas is de PKN pluriform. Veelvormig gaf mijn woordenboek aan bij pluriform.
De HHK is misschien veelzijdig te noemen als we toch aan het etiketten plakken zijn.
Er zijn over het geheel genomen heel veel verschillen in HHK gemeentes, al besef ik dat het vaak cultuurverschillen zijn. Maar het lijkt erop dat men elkaar wil vasthouden.
De kerkorde van de HHK ( de volkomen gerenoveerde oude Hervormde kerkorde) is gelukkig niet voor
tweeërlei uitleg vatbaar. Norm is het Woord van God.
Ik denk wel dat je verschillen in antwoorden krijgt als je een vraag stelt aan een Soestenaar of een Staphorster hoe God een mens bekeert en wat de weg is, uiteraard ook overeenkomsten maar zeker ook verschillen. Het is dus niet alleen cultuurverschil.
Ik bedoel wel de pkn in zijn geheel dus ook gereformeerde, confessionele en vrijzinnige gemeentes. In de gereformeerde bond en confessionele gemeentes hoor ik vaak nog wel een preek over het belang van persoonlijk geloof en het belang dat je Jezus persoonlijk moet leren kennen. Ik ben in gemeentes geweest Zoals Harskamp, Elspeet, Ede (oude kerk), Veenendaal (Vredeskerk) maar ook in bredere/linksere gemeentes zoals Delft (Mattheus) en Amersfoort (Sint-Joriskerk). Natuurlijk zit er verschil in de manier van preken en accenten in Elspeet ten opzichte van Amersfoort (Sint-Joriskerk), maaar bij beiden ging het in de preek over de rechtvaardiging van de goddeloze.
Mee eens. Afgelopen zondag morgen hadden wij een predikant die , mede gezien zijn kleding, waarschijnlijk niet door de 'bondinspectie' zou komen. Zijn adventspreek over de 2e komst van Christus op aarde was zeker inhoudelijk en separerend.
Van separeren zijn nogal verschillende opvattingen, wat noem jij separerend?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

https://www.rd.nl/artikel/1005090-ds-he ... -predikant

Ik zie ds Heemskerk niet meer in Waddinxveen-Dorpsstraat voorgaan. Daar was hij toch pastoraal medewerker?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Maanenschijn »

Geytenbeekje schreef:https://www.rd.nl/artikel/1005090-ds-he ... -predikant

Ik zie ds Heemskerk niet meer in Waddinxveen-Dorpsstraat voorgaan. Daar was hij toch pastoraal medewerker?
Niet meer.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Maanenschijn schreef:
Geytenbeekje schreef:https://www.rd.nl/artikel/1005090-ds-he ... -predikant

Ik zie ds Heemskerk niet meer in Waddinxveen-Dorpsstraat voorgaan. Daar was hij toch pastoraal medewerker?
Niet meer.
Dat was dan wel heel kort. Hopelijk vinden ze snel iemand anders.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

https://www.rd.nl/artikel/1009445-herst ... en-gestopt
Weer een hhg die stopt. Nog niet zo lang geleden stopte Herkingen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

Geytenbeekje schreef:https://www.rd.nl/artikel/1009445-herst ... en-gestopt
Weer een hhg die stopt. Nog niet zo lang geleden stopte Herkingen.
Dit was een evangelisatie (niet te verwarren met een evangelisatiepost) en geen HHG. Deze evangelisatie van Scheveningen kwam samen in Den Haag, de HHG te Scheveningen kerkt 5 minuten fietsen of 15 minuten lopen verderop. Hun predikant is ds Van Estrik.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Ditbenik schreef:
Geytenbeekje schreef:https://www.rd.nl/artikel/1009445-herst ... en-gestopt
Weer een hhg die stopt. Nog niet zo lang geleden stopte Herkingen.
Dit was een evangelisatie (niet te verwarren met een evangelisatiepost) en geen HHG. Deze evangelisatie van Scheveningen kwam samen in Den Haag, de HHG te Scheveningen kerkt 5 minuten fietsen of 15 minuten lopen verderop. Hun predikant is ds Van Estrik.
T maakte wel deel uit van de landelijke kerk. En het is altijd spijtig als een kerk moet stoppen. Al heeft de andere onderdeel in Den Haag ook maar 1 dienst.
Plaats reactie