Ontwikkelingen HHK

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Tiberius »

Hoe het bij de HHK geregeld is, weet ik niet.
Maar bij GG, CGK, enz. blijft de classis die emeritaat verleend heeft, verantwoordelijk voor de predikant.
Dus in dit geval de classis waar Arnemuiden onder valt.
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Reformer »

Tiberius schreef: 30 mar 2023, 21:38 Hoe het bij de HHK geregeld is, weet ik niet.
Maar bij GG, CGK, enz. blijft de classis die emeritaat verleend heeft, verantwoordelijk voor de predikant.
Dus in dit geval de classis waar Arnemuiden onder valt.
Het opzicht wordt in het geval van (onder andere) ambtsdragers uitgeoefend door een regionaal college voor het opzicht. In dit geval het RCO-Zuid.
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef: 30 mar 2023, 21:38 Hoe het bij de HHK geregeld is, weet ik niet.
Maar bij GG, CGK, enz. blijft de classis die emeritaat verleend heeft, verantwoordelijk voor de predikant.
Dus in dit geval de classis waar Arnemuiden onder valt.
Dan zou je toch zeggen dat de classis het emiritaat mag intrekken, maar niet de preekbevoegdheid?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Tiberius »

Piet Puk schreef: 30 mar 2023, 21:50
Tiberius schreef: 30 mar 2023, 21:38 Hoe het bij de HHK geregeld is, weet ik niet.
Maar bij GG, CGK, enz. blijft de classis die emeritaat verleend heeft, verantwoordelijk voor de predikant.
Dus in dit geval de classis waar Arnemuiden onder valt.
Dan zou je toch zeggen dat de classis het emiritaat mag intrekken, maar niet de preekbevoegdheid?
Nee dat kan natuurlijk niet. Iemand is met een bepaalde reden (ouderdom of gezondheid) met emeritaat gegaan. Bovendien geeft de emeritaatstatus een (soort van) pensioen. Hij moet toch in zijn levensonderhoud blijven voorzien.
Maar preekbevoegdheid intrekken kan de classis wel. In de GG heb je dat destijds gezien bij (ds.) De Pater. De classis Dordrecht heeft hem afgezet, terwijl hij ergens in Zeeland woonde/lid was.
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door kasparov »

Tiberius schreef: 31 mar 2023, 08:15
Piet Puk schreef: 30 mar 2023, 21:50
Tiberius schreef: 30 mar 2023, 21:38 Hoe het bij de HHK geregeld is, weet ik niet.
Maar bij GG, CGK, enz. blijft de classis die emeritaat verleend heeft, verantwoordelijk voor de predikant.
Dus in dit geval de classis waar Arnemuiden onder valt.
Dan zou je toch zeggen dat de classis het emiritaat mag intrekken, maar niet de preekbevoegdheid?
Nee dat kan natuurlijk niet. Iemand is met een bepaalde reden (ouderdom of gezondheid) met emeritaat gegaan. Bovendien geeft de emeritaatstatus een (soort van) pensioen. Hij moet toch in zijn levensonderhoud blijven voorzien.
Maar preekbevoegdheid intrekken kan de classis wel. In de GG heb je dat destijds gezien bij (ds.) De Pater. De classis Dordrecht heeft hem afgezet, terwijl hij ergens in Zeeland woonde/lid was.
Vraag blijft dan: wie kaart het aan bij de classis? In dit geval zou dat de kerkenraad van Ouddorp kunnen zijn. Ik stel me voor dat voor dit soort zaken de classis een doorlopende commissie heeft ingericht om snel te kunnen acteren, mocht dat nodig zijn.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

kasparov schreef: 31 mar 2023, 09:02 Vraag blijft dan: wie kaart het aan bij de classis? In dit geval zou dat de kerkenraad van Ouddorp kunnen zijn. Ik stel me voor dat voor dit soort zaken de classis een doorlopende commissie heeft ingericht om snel te kunnen acteren, mocht dat nodig zijn.
In de HHK heb je commissies voor het opzicht, zowel regionaal als landelijk. Elke klacht tegen/over een ambtsdrager wordt daar behandeld en niet door de eigen kerkenraad of de eigen classis.
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door kasparov »

Herman schreef: 31 mar 2023, 09:06
kasparov schreef: 31 mar 2023, 09:02 Vraag blijft dan: wie kaart het aan bij de classis? In dit geval zou dat de kerkenraad van Ouddorp kunnen zijn. Ik stel me voor dat voor dit soort zaken de classis een doorlopende commissie heeft ingericht om snel te kunnen acteren, mocht dat nodig zijn.
In de HHK heb je commissies voor het opzicht, zowel regionaal als landelijk. Elke klacht tegen/over een ambtsdrager wordt daar behandeld en niet door de eigen kerkenraad of de eigen classis.
Dat is goed ingericht dus. En hoe krijgt die commissie voor opzicht informatie? Wie is de bron voor deze commissie? Dat zou volgens mij een kerkenraad kunnen of moeten zijn. Of die commissie handelt op eigen initiatief (dat zou nu ook wel kunnen omdat de rechtszaak openbaar bekend is).
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

kasparov schreef: 31 mar 2023, 09:17 Dat is goed ingericht dus. En hoe krijgt die commissie voor opzicht informatie? Wie is de bron voor deze commissie? Dat zou volgens mij een kerkenraad kunnen of moeten zijn. Of die commissie handelt op eigen initiatief (dat zou nu ook wel kunnen omdat de rechtszaak openbaar bekend is).
In principe brengt een gemeentelid een klacht in bij een kerkenraad. Maar omdat dit een publiekelijke zaak is geworden denk ik dat het initiatief op een ander niveau ligt.
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bertiel »

kerkenraad HHG Ouddorp heeft het ook uit de media moeten vernemen.
Begreep uit de wandelgangen dat ds. woensdag reeds op non actief is gezet door landelijke kerk.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Piet Puk »

Toch wens ik de kerkenraad van HHG Ouddorp sterkte in het pastoraal begeleiden van de predikant.

Enerzijds kun je het gedrag waarvan de predikant verdacht word niet goedkeuren. Anderzijds komt dit gedrag ook ergens vandaar en zul je de predikant moeten helpen in de situatie waarin hij nu terecht is gekomen. Ik ben blij dat ik degene niet ben die dit moet doen.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Klavart »

HHK sluit predikant tijdelijk uit van ambtelijk werk
https://www.rd.nl/artikel/1015025-hhk-s ... elijk-werk
MGG
Berichten: 3523
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

Klavart schreef: 01 apr 2023, 08:06 HHK sluit predikant tijdelijk uit van ambtelijk werk
https://www.rd.nl/artikel/1015025-hhk-s ... elijk-werk
Netjes dat RD niet de naam noemt.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door merel »

MGG schreef: 01 apr 2023, 08:12
Klavart schreef: 01 apr 2023, 08:06 HHK sluit predikant tijdelijk uit van ambtelijk werk
https://www.rd.nl/artikel/1015025-hhk-s ... elijk-werk
Netjes dat RD niet de naam noemt.
Niet meer dan normaal. Hij is toch nog niet veroordeeld?

Ik heb ook geen flauw idee om welke predikant het gaat en eerlijk gezegd interesseert het mij ook weinig. Het is verdrietig genoeg.
Henk J
Berichten: 2595
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

Klavart schreef: 01 apr 2023, 08:06 HHK sluit predikant tijdelijk uit van ambtelijk werk
https://www.rd.nl/artikel/1015025-hhk-s ... elijk-werk
Trieste maar noodzakelijke stap.
MGG
Berichten: 3523
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

merel schreef: 01 apr 2023, 08:54
MGG schreef: 01 apr 2023, 08:12
Klavart schreef: 01 apr 2023, 08:06 HHK sluit predikant tijdelijk uit van ambtelijk werk
https://www.rd.nl/artikel/1015025-hhk-s ... elijk-werk
Netjes dat RD niet de naam noemt.
Niet meer dan normaal. Hij is toch nog niet veroordeeld?

Ik heb ook geen flauw idee om welke predikant het gaat en eerlijk gezegd interesseert het mij ook weinig. Het is verdrietig genoeg.
In het kader van dominee x mag tijdelijk niet preken is het neem ik aan niet verboden om zijn naam te noemen?
Plaats reactie