--ik las wat anders--Zeeuw schreef:Dat ja. Bevinding kan ook snel erg veel emotie zijn.helma schreef:Ik heb een keer iemand horen zeggen: hoor je graag jouw hart verklaren of Gods hart.Thea schreef:Om nog eens een 'knuppel in het hoenderhok' te gooien: ik denk dat de meeste mensen vertrekken uit de gg, omdat ze niet van 'bevindelijke' preken houden. Dan kun je je natuurlijk afvragen wat bevindelijke preken zijn. Ik denk dan aan preken, waarin wordt verwoord wat er leeft in het hart. Mijn hart 'brandt' als ik bevindelijke preken hoor, omdat ik er zoveel herkenning in vind.
Gaat het om onze ervaringen of gaat het om wie God is in Christus.
Wel eerlijk de knuppel bekijken voor je hem in een hoenderhok gooit. Een karikatuur is gauw gemaakt.
Ontwikkelingen HHK
-
- Berichten: 8297
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK
Re: Ontwikkelingen HHK
Ik begrijp je prima Thea!Thea schreef:Waarom ik het zo noem ( knuppel/hoenderhok) is natuurlijk ook, omdat er veel pijn zit bij de achterblijvers in de gg. Ik begrijp, dat het niet sympathiek klinkt, dus excuses daarvoor. En ik geloof, dat er ook veel overeenstemming is in beleving bij mensen van hhk en gg. Maar zie het als een pleidooi voor het waarderen van 'bevindelijke' preken, waarbij ik inderdaad schriftuurlijk- bevindelijk bedoel.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Ontwikkelingen HHK
Ik begrijp Thea ook heel goed.pierre27 schreef:Ik begrijp je prima Thea!Thea schreef:Waarom ik het zo noem ( knuppel/hoenderhok) is natuurlijk ook, omdat er veel pijn zit bij de achterblijvers in de gg. Ik begrijp, dat het niet sympathiek klinkt, dus excuses daarvoor. En ik geloof, dat er ook veel overeenstemming is in beleving bij mensen van hhk en gg. Maar zie het als een pleidooi voor het waarderen van 'bevindelijke' preken, waarbij ik inderdaad schriftuurlijk- bevindelijk bedoel.
Als zal het niet te maken hebben met moeite met bevindelijke preken in het algemeen, maar meer als de bevindelijke preek een standaard verhaal wordt van één bepaalde bekeringsweg. Deze in elke preek terug komt. Vaak de weg is die de predikant zelf heeft ervaren maar die hij als een toetssteen over de gemeente legt. In bevindelijke kring lijkt dat toch een valkuil te zijn.
Zo lang er bevindelijk gepreekt wordt vanuit de Schrift in al zijn schakeringen zie je ook veel minder vertrekkers.
Re: Ontwikkelingen HHK
Dat geloof ik niet. De echte groep die bevindelijke preken houdt is niet zo groot. Dan denk ik aan een kand. van Middendorp of ds. Mouw of Van Krimpen. De prediking van de hoofdmoot, bijv. een ds. Schot, de Heer of Clements is niet bevindelijk te noemen. Dat is meer een zakelijke en dogmatische invulling van de bevindelijkheid. Daar gaat het hart van de meeste kerkgangers niet zo van branden. Zou het niet zo zijn dat degenen die overgaan naar de HHK behoefte hebben aan persoonlijk-bevindelijke preken? Ik denk eerder dat daar het probleem zit. In 2022 zoeken we persoonlijke en aansprekende preken. Die vind je in de GG niet in de middenflank. In de HHK spreekt de prediking meer aan. Voor zowel rechts als links. En de bevindelijkheid komt er ook zeker terug.Thea schreef:Om nog eens een 'knuppel in het hoenderhok' te gooien: ik denk dat de meeste mensen vertrekken uit de gg, omdat ze niet van 'bevindelijke' preken houden. Dan kun je je natuurlijk afvragen wat bevindelijke preken zijn. Ik denk dan aan preken, waarin wordt verwoord wat er leeft in het hart. Mijn hart 'brandt' als ik bevindelijke preken hoor, omdat ik er zoveel herkenning in vind.
-
- Berichten: 8297
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Ontwikkelingen HHK
Ik heb ds de Heer 1x gehoord toen bleef hij heel erg goed bij de tekst, vers voor vers, zonder dat heel voorspelbaar was.Erskinees schreef:Dat geloof ik niet. De echte groep die bevindelijke preken houdt is niet zo groot. Dan denk ik aan een kand. van Middendorp of ds. Mouw of Van Krimpen. De prediking van de hoofdmoot, bijv. een ds. Schot, de Heer of Clements is niet bevindelijk te noemen. Dat is meer een zakelijke en dogmatische invulling van de bevindelijkheid. Daar gaat het hart van de meeste kerkgangers niet zo van branden. Zou het niet zo zijn dat degenen die overgaan naar de HHK behoefte hebben aan persoonlijk-bevindelijke preken? Ik denk eerder dat daar het probleem zit. In 2022 zoeken we persoonlijke en aansprekende preken. Die vind je in de GG niet in de middenflank. In de HHK spreekt de prediking meer aan. Voor zowel rechts als links. En de bevindelijkheid komt er ook zeker terug.Thea schreef:Om nog eens een 'knuppel in het hoenderhok' te gooien: ik denk dat de meeste mensen vertrekken uit de gg, omdat ze niet van 'bevindelijke' preken houden. Dan kun je je natuurlijk afvragen wat bevindelijke preken zijn. Ik denk dan aan preken, waarin wordt verwoord wat er leeft in het hart. Mijn hart 'brandt' als ik bevindelijke preken hoor, omdat ik er zoveel herkenning in vind.
-
- Berichten: 6114
- Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20
Re: Ontwikkelingen HHK
Kijk uit dat je niet teveel vanuit je eigen visie/beleving praat.Erskinees schreef:Dat geloof ik niet. De echte groep die bevindelijke preken houdt is niet zo groot. Dan denk ik aan een kand. van Middendorp of ds. Mouw of Van Krimpen. De prediking van de hoofdmoot, bijv. een ds. Schot, de Heer of Clements is niet bevindelijk te noemen. Dat is meer een zakelijke en dogmatische invulling van de bevindelijkheid. Daar gaat het hart van de meeste kerkgangers niet zo van branden. Zou het niet zo zijn dat degenen die overgaan naar de HHK behoefte hebben aan persoonlijk-bevindelijke preken? Ik denk eerder dat daar het probleem zit. In 2022 zoeken we persoonlijke en aansprekende preken. Die vind je in de GG niet in de middenflank. In de HHK spreekt de prediking meer aan. Voor zowel rechts als links. En de bevindelijkheid komt er ook zeker terug.Thea schreef:Om nog eens een 'knuppel in het hoenderhok' te gooien: ik denk dat de meeste mensen vertrekken uit de gg, omdat ze niet van 'bevindelijke' preken houden. Dan kun je je natuurlijk afvragen wat bevindelijke preken zijn. Ik denk dan aan preken, waarin wordt verwoord wat er leeft in het hart. Mijn hart 'brandt' als ik bevindelijke preken hoor, omdat ik er zoveel herkenning in vind.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
-
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Ontwikkelingen HHK
Totaal mee oneens. Hoeveel preken heb jij van de genoemde dominees gehoord/gelezen?Erskinees schreef:Dat geloof ik niet. De echte groep die bevindelijke preken houdt is niet zo groot. Dan denk ik aan een kand. van Middendorp of ds. Mouw of Van Krimpen. De prediking van de hoofdmoot, bijv. een ds. Schot, de Heer of Clements is niet bevindelijk te noemen. Dat is meer een zakelijke en dogmatische invulling van de bevindelijkheid. Daar gaat het hart van de meeste kerkgangers niet zo van branden. Zou het niet zo zijn dat degenen die overgaan naar de HHK behoefte hebben aan persoonlijk-bevindelijke preken? Ik denk eerder dat daar het probleem zit. In 2022 zoeken we persoonlijke en aansprekende preken. Die vind je in de GG niet in de middenflank. In de HHK spreekt de prediking meer aan. Voor zowel rechts als links. En de bevindelijkheid komt er ook zeker terug.Thea schreef:Om nog eens een 'knuppel in het hoenderhok' te gooien: ik denk dat de meeste mensen vertrekken uit de gg, omdat ze niet van 'bevindelijke' preken houden. Dan kun je je natuurlijk afvragen wat bevindelijke preken zijn. Ik denk dan aan preken, waarin wordt verwoord wat er leeft in het hart. Mijn hart 'brandt' als ik bevindelijke preken hoor, omdat ik er zoveel herkenning in vind.
Re: Ontwikkelingen HHK
Eens met deze opmerking van je. Enfin ook Erkinees kan het zo ervaren.HersteldHervormd schreef:Kijk uit dat je niet teveel vanuit je eigen visie/beleving praat.Erskinees schreef:Dat geloof ik niet. De echte groep die bevindelijke preken houdt is niet zo groot. Dan denk ik aan een kand. van Middendorp of ds. Mouw of Van Krimpen. De prediking van de hoofdmoot, bijv. een ds. Schot, de Heer of Clements is niet bevindelijk te noemen. Dat is meer een zakelijke en dogmatische invulling van de bevindelijkheid. Daar gaat het hart van de meeste kerkgangers niet zo van branden. Zou het niet zo zijn dat degenen die overgaan naar de HHK behoefte hebben aan persoonlijk-bevindelijke preken? Ik denk eerder dat daar het probleem zit. In 2022 zoeken we persoonlijke en aansprekende preken. Die vind je in de GG niet in de middenflank. In de HHK spreekt de prediking meer aan. Voor zowel rechts als links. En de bevindelijkheid komt er ook zeker terug.Thea schreef:Om nog eens een 'knuppel in het hoenderhok' te gooien: ik denk dat de meeste mensen vertrekken uit de gg, omdat ze niet van 'bevindelijke' preken houden. Dan kun je je natuurlijk afvragen wat bevindelijke preken zijn. Ik denk dan aan preken, waarin wordt verwoord wat er leeft in het hart. Mijn hart 'brandt' als ik bevindelijke preken hoor, omdat ik er zoveel herkenning in vind.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Ontwikkelingen HHK
Wat is hier onjuist aan dan? Het voegt immers weinig toe om alleen te zeggen dat het een persoonlijke ervaring is.
Re: Ontwikkelingen HHK
Heel eerlijk gezegd snap ik je laatste alinea over flets profiel niet zo en het voelt een beetje als pot en ketel. Volgens mij is er in geen enkele HHG plaats voor vrouwelijke ambtsdragers en homoseksuele ambtsdragers etc., iets wat in de CGK er mag zijn zonder consequenties. Dan lijkt me een duidelijk profiel van de HHG in tegenstelling tot dat van de CGK. Ik merk van de CGK daarin ook geen dolerende houding, maar ten koste van alles elkaar willen vasthouden. Vind je die houding beter of Bijbelser? Volgens mij heeft de HHG en duidelijk profiel als het gaat om 1) verschillen mogen er zijn (iets wat in de GG (lang) niet gezegd mocht worden en 2) kerk-zijn binnen Bijbelse kaders (iets wat ik in de CGK bijvoorbeeld wat onduidelijk vind: wat mag wel en niet en wat zijn de consequenties?). Ik ben het met je eens dat de volkskerkgedachte in de HHK minder functioneert. Tegelijk kon dat in een overwegend christelijke natie ook makkelijker dan nu in een overwegend seculiere samenleving. Vroeger was het hele dorp hervormd of gedoopt en was er een brede rand. Nu is dat niet meer zo een functioneert de volkskerkgedachte niet meer op die manier. De brede rand schreef zich niet uit en ging automatisch mee in de PKN, waardoor er binnen de HHK vooral kerkelijk meelevende leden waren. Ik denk dat de houding dan meer naar binnen gericht wordt, dan naar buiten, iets wat ik inderdaad ook wel een afgescheiden trekje vind.huisman schreef:Zeeuw schreef:En hoe lang had zoiets dan moeten duren? Onze gemeente is nog erg recent. Begonnen in een school. Op een bepaald moment wordt er door een andere gemeente een kerkgebouw als het ware aangeboden tegen een heel lage prijs. Zou dat dan een moment zijn om nee te zeggen?huisman schreef:Je ziet mijn opmerkingen als een aanval op de HHK . Dat begrijp ik maar zo zijn mijn opmerkingen niet bedoeld. Dolerend Hervormd zijn was m.i. het meest passend geweest na de breuk. Dus inderdaad terughoudend zijn met opbouw van organisaties en meer als ‘schuurkerken’ verder gaan.Lilian1975 schreef: Niet trots. Doet nog steeds pijn. En zelfbewust? Grote woorden. Heb het zo niet ervaren. En nee wij zitten inmiddels wel in een eigen kerkgebouw.maar dat is een omgebouwde loods. Zo zijn er meerdere gemeenten die met zoveel mogelijk eigen mankracht kerkgebouwen neergezet hebben omdat er ruimte nodig was. En ja er zijn er die ook voor mij er luxe uitzien. Gedaan omdat ze niet konden blijven in ruimtes waar ze tijdelijk gebruik van mochten maken. Netjes maar sober en met eigen mankracht om de kosten te drukken. Op dit moment bouwt de cgk in onze woonplaats ook een pracht van een kerk. En als ik kijk naar de nieuwe gergem hier. Tja. Weet je het gras bij de buren lijkt vaak groener. Hhjo is niet van dag 1 ontstaan. En al snel ook in samenwerking met LCJ. Had Huisman dan liever gezien dat er geen landelijke aansturing jeugdwerk was met alle gevolgen van dien?
Ik stond en sta nog steeds achter het besluit van hen die niet meekonden met de PKN. Alleen ik had gehoopt dat er iets anders zou gebeuren dan het zoveelste afgescheiden kerkverband.
Misschien ben ik iets te romantisch ingesteld.
Toen ik over prachtige nieuwe kerkgebouwen sprak had ik o.a. HHK Lunteren, HHK Barneveld en HHK Gameren in gedachten. Dat zijn geen schuurtjes te noemen toch…..
Ik heb het over de eerste jaren van het ontstaan. Toen had er een andere afslag genomen kunnen worden. Nu is de HHK gewoon een afgescheiden kerk mer haar instituties en gebouwen. Fijn dat jullie zo snel een eigen kerkgebouw mogen hebben.
Maar de NHK vind je niet in de HHK. De HHK heeft m.i, een wat flets profiel. Neemt niet weg dat ik in diverse HHK’s prima zou kunnen kerken. Ook in diverse niet trouwens.
Daarnaast weten jongere volwassenen die ten tijde van de scheuring kind/jongere waren niet waar de pijn zit. Ten eerste bestaan er voor de nieuwe generatie minder kerkmuren: zij worden verbinders schat ik in. Ten tweede is het hun kerk waar ze in opgroeien en ontstaat er vanzelf iets van een instituut waar ze bij horen en wat ze goed willen organiseren. Ik begrijp dat wel eerlijk gezegd. Voor hun gevoel moet het ook een keer klaar zijn en moeten we naar de toekomst kijken. Daarnaast was er zoveel pijn dat er soms ook vijandschap was. Ik ben blij dat er nu meer open harten zijn waar het qua samenwerking kan. Maar om je grenzen te kennen, moet je weten wie je bent en geef je vorm aan een identiteit. Dan krijg je vanzelf een organisatie structuur. Volgens mij is dat een logisch proces van organisaties die langer bestaan.
Fides Quaerens Intellectum
-
- Berichten: 6575
- Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
- Locatie: Zeeland
Re: Ontwikkelingen HHK
Onzin. Klinkklare onzin.Erskinees schreef:Dat geloof ik niet. De echte groep die bevindelijke preken houdt is niet zo groot. Dan denk ik aan een kand. van Middendorp of ds. Mouw of Van Krimpen. De prediking van de hoofdmoot, bijv. een ds. Schot, de Heer of Clements is niet bevindelijk te noemen. Dat is meer een zakelijke en dogmatische invulling van de bevindelijkheid. Daar gaat het hart van de meeste kerkgangers niet zo van branden. Zou het niet zo zijn dat degenen die overgaan naar de HHK behoefte hebben aan persoonlijk-bevindelijke preken? Ik denk eerder dat daar het probleem zit. In 2022 zoeken we persoonlijke en aansprekende preken. Die vind je in de GG niet in de middenflank. In de HHK spreekt de prediking meer aan. Voor zowel rechts als links. En de bevindelijkheid komt er ook zeker terug.Thea schreef:Om nog eens een 'knuppel in het hoenderhok' te gooien: ik denk dat de meeste mensen vertrekken uit de gg, omdat ze niet van 'bevindelijke' preken houden. Dan kun je je natuurlijk afvragen wat bevindelijke preken zijn. Ik denk dan aan preken, waarin wordt verwoord wat er leeft in het hart. Mijn hart 'brandt' als ik bevindelijke preken hoor, omdat ik er zoveel herkenning in vind.
Als ik een preek hoor van ds. A. Schot, ds. J.M.D. de Heer of ds. G. Clements, is daar wel degelijk een bevinding in te vinden.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-
- Berichten: 8297
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Ontwikkelingen HHK
Erskinees zegt ook niet dat er geen bevinding wordt genoemd, maar dat het alleen wat zakelijk is volgens hem/haar.GerefGemeente-lid schreef:Onzin. Klinkklare onzin.Erskinees schreef:Dat geloof ik niet. De echte groep die bevindelijke preken houdt is niet zo groot. Dan denk ik aan een kand. van Middendorp of ds. Mouw of Van Krimpen. De prediking van de hoofdmoot, bijv. een ds. Schot, de Heer of Clements is niet bevindelijk te noemen. Dat is meer een zakelijke en dogmatische invulling van de bevindelijkheid. Daar gaat het hart van de meeste kerkgangers niet zo van branden. Zou het niet zo zijn dat degenen die overgaan naar de HHK behoefte hebben aan persoonlijk-bevindelijke preken? Ik denk eerder dat daar het probleem zit. In 2022 zoeken we persoonlijke en aansprekende preken. Die vind je in de GG niet in de middenflank. In de HHK spreekt de prediking meer aan. Voor zowel rechts als links. En de bevindelijkheid komt er ook zeker terug.Thea schreef:Om nog eens een 'knuppel in het hoenderhok' te gooien: ik denk dat de meeste mensen vertrekken uit de gg, omdat ze niet van 'bevindelijke' preken houden. Dan kun je je natuurlijk afvragen wat bevindelijke preken zijn. Ik denk dan aan preken, waarin wordt verwoord wat er leeft in het hart. Mijn hart 'brandt' als ik bevindelijke preken hoor, omdat ik er zoveel herkenning in vind.
Als ik een preek hoor van ds. A. Schot, ds. J.M.D. de Heer of ds. G. Clements, is daar wel degelijk een bevinding in te vinden.
-
- Berichten: 383
- Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28
Re: Ontwikkelingen HHK
Eens met Anselmus, tegelijkertijd met heimwee en verdriet.
-
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Ontwikkelingen HHK
Hij zegt letterlijk 'is niet bevindelijk te noemen'. Ik ben benieuwd waar Erskinees kerkt. Als de preken van de hoofdmoot van de gg in zijn ogen al niet bevindelijk zijn, dan blijven er vermoedelijk weinig dominees (of kerken) over waar in zijn ogen wel schriftuurlijk-bevindelijk gepreekt wordt.Geytenbeekje schreef:Erskinees zegt ook niet dat er geen bevinding wordt genoemd, maar dat het alleen wat zakelijk is volgens hem/haar.GerefGemeente-lid schreef:Onzin. Klinkklare onzin.Erskinees schreef:Dat geloof ik niet. De echte groep die bevindelijke preken houdt is niet zo groot. Dan denk ik aan een kand. van Middendorp of ds. Mouw of Van Krimpen. De prediking van de hoofdmoot, bijv. een ds. Schot, de Heer of Clements is niet bevindelijk te noemen. Dat is meer een zakelijke en dogmatische invulling van de bevindelijkheid. Daar gaat het hart van de meeste kerkgangers niet zo van branden. Zou het niet zo zijn dat degenen die overgaan naar de HHK behoefte hebben aan persoonlijk-bevindelijke preken? Ik denk eerder dat daar het probleem zit. In 2022 zoeken we persoonlijke en aansprekende preken. Die vind je in de GG niet in de middenflank. In de HHK spreekt de prediking meer aan. Voor zowel rechts als links. En de bevindelijkheid komt er ook zeker terug.Thea schreef:Om nog eens een 'knuppel in het hoenderhok' te gooien: ik denk dat de meeste mensen vertrekken uit de gg, omdat ze niet van 'bevindelijke' preken houden. Dan kun je je natuurlijk afvragen wat bevindelijke preken zijn. Ik denk dan aan preken, waarin wordt verwoord wat er leeft in het hart. Mijn hart 'brandt' als ik bevindelijke preken hoor, omdat ik er zoveel herkenning in vind.
Als ik een preek hoor van ds. A. Schot, ds. J.M.D. de Heer of ds. G. Clements, is daar wel degelijk een bevinding in te vinden.
Re: Ontwikkelingen HHK
Wist niet dat HHK’ers zulke lange tenen hadden. Ik ben inderdaad een CGK’er en die hebben geen tenen. Ik geef gewoon mijn teleurstelling weer. Mijn verwachting was dat de HHK een kerkverband met heimwee zou worden. Dat is niet zo. Het is een zelfbewust kerkverband zonder een echt profiel. Bijna overbodig dus.Anselmus schreef:Heel eerlijk gezegd snap ik je laatste alinea over flets profiel niet zo en het voelt een beetje als pot en ketel. Volgens mij is er in geen enkele HHG plaats voor vrouwelijke ambtsdragers en homoseksuele ambtsdragers etc., iets wat in de CGK er mag zijn zonder consequenties. Dan lijkt me een duidelijk profiel van de HHG in tegenstelling tot dat van de CGK. Ik merk van de CGK daarin ook geen dolerende houding, maar ten koste van alles elkaar willen vasthouden. Vind je die houding beter of Bijbelser? Volgens mij heeft de HHG en duidelijk profiel als het gaat om 1) verschillen mogen er zijn (iets wat in de GG (lang) niet gezegd mocht worden en 2) kerk-zijn binnen Bijbelse kaders (iets wat ik in de CGK bijvoorbeeld wat onduidelijk vind: wat mag wel en niet en wat zijn de consequenties?). Ik ben het met je eens dat de volkskerkgedachte in de HHK minder functioneert. Tegelijk kon dat in een overwegend christelijke natie ook makkelijker dan nu in een overwegend seculiere samenleving. Vroeger was het hele dorp hervormd of gedoopt en was er een brede rand. Nu is dat niet meer zo een functioneert de volkskerkgedachte niet meer op die manier. De brede rand schreef zich niet uit en ging automatisch mee in de PKN, waardoor er binnen de HHK vooral kerkelijk meelevende leden waren. Ik denk dat de houding dan meer naar binnen gericht wordt, dan naar buiten, iets wat ik inderdaad ook wel een afgescheiden trekje vind.huisman schreef:Zeeuw schreef:En hoe lang had zoiets dan moeten duren? Onze gemeente is nog erg recent. Begonnen in een school. Op een bepaald moment wordt er door een andere gemeente een kerkgebouw als het ware aangeboden tegen een heel lage prijs. Zou dat dan een moment zijn om nee te zeggen?huisman schreef:
Je ziet mijn opmerkingen als een aanval op de HHK . Dat begrijp ik maar zo zijn mijn opmerkingen niet bedoeld. Dolerend Hervormd zijn was m.i. het meest passend geweest na de breuk. Dus inderdaad terughoudend zijn met opbouw van organisaties en meer als ‘schuurkerken’ verder gaan.
Ik stond en sta nog steeds achter het besluit van hen die niet meekonden met de PKN. Alleen ik had gehoopt dat er iets anders zou gebeuren dan het zoveelste afgescheiden kerkverband.
Misschien ben ik iets te romantisch ingesteld.
Toen ik over prachtige nieuwe kerkgebouwen sprak had ik o.a. HHK Lunteren, HHK Barneveld en HHK Gameren in gedachten. Dat zijn geen schuurtjes te noemen toch…..
Ik heb het over de eerste jaren van het ontstaan. Toen had er een andere afslag genomen kunnen worden. Nu is de HHK gewoon een afgescheiden kerk mer haar instituties en gebouwen. Fijn dat jullie zo snel een eigen kerkgebouw mogen hebben.
Maar de NHK vind je niet in de HHK. De HHK heeft m.i, een wat flets profiel. Neemt niet weg dat ik in diverse HHK’s prima zou kunnen kerken. Ook in diverse niet trouwens.
Daarnaast weten jongere volwassenen die ten tijde van de scheuring kind/jongere waren niet waar de pijn zit. Ten eerste bestaan er voor de nieuwe generatie minder kerkmuren: zij worden verbinders schat ik in. Ten tweede is het hun kerk waar ze in opgroeien en ontstaat er vanzelf iets van een instituut waar ze bij horen en wat ze goed willen organiseren. Ik begrijp dat wel eerlijk gezegd. Voor hun gevoel moet het ook een keer klaar zijn en moeten we naar de toekomst kijken. Daarnaast was er zoveel pijn dat er soms ook vijandschap was. Ik ben blij dat er nu meer open harten zijn waar het qua samenwerking kan. Maar om je grenzen te kennen, moet je weten wie je bent en geef je vorm aan een identiteit. Dan krijg je vanzelf een organisatie structuur. Volgens mij is dat een logisch proces van organisaties die langer bestaan.
Maar als de HHK’ers mij kunnen overtuigen van hun theologische motieven om bv niet CGK/GG/OGG/GGiN te zijn zou ik dat op prijs stellen.
M.a.w. wat is de eigenheid theologisch gezien van de HHK?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.