Ontwikkelingen HHK

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef: 02 jun 2023, 22:19 Toch nog even de tekst die jij aanhaalde. (Jeremia 31) Jij ziet volgens mij in die tekst dat het 'oude' genadeverbond met Israël is vernietigd? Ik zie in deze tekst duidelijker dat het gaat over het verbond der wet of der werken,
32 4 Niet naar het verbond dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep om hen uit Egypteland uit te voeren; welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE.

4 Sommigen verstaan dit van het verbond der wet of der werken, geschreven in stenen tafelen; vanwege de volgende tegenstelling, en uit vergelijking met 2 Kor. 3:3, 6, 7, enz. Anderen verstaan het oude verbond der genade, zoals dat in het Oude Testament voor de komst van Christus in het vlees is bediend geweest, onder verscheidene schaduwen, met veel minder klarigheid en soberder gaven des Heiligen Geestes, enz.

2 Kor. 3:3 Als die openbaar zijt geworden, dat gij een brief van Christus zijt, en door onzen dienst bereid, die geschreven is niet met inkt, maar door den Geest des levenden Gods, niet in stenen tafelen, maar in vlezen tafelen des harten.
2 Kor. 3:6 Die ons ook bekwaam gemaakt heeft om te zijn dienaars des Nieuwen Testaments, niet der letter, maar des Geestes; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
2 Kor. 3:7 En indien de bediening des doods, in letteren bestaande en in stenen ingedrukt, in heerlijkheid is geweest, alzo dat de kinderen Israëls het aangezicht van Mozes niet konden sterk aanzien om de heerlijkheid zijns aangezichts, die tenietgedaan zou worden,
Ik behoor bij die sommigen en jij bij die anderen
Israël heeft het oude verbond vernietigd. Hieruit blijkt wel dat het oude, wettische verbond niet kon zaligmaken. Maar, en dat is het punt waar het om gaat, dit is de inhoud van het nieuwe verbond:

Maar dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis Israëls maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn. En zij zullen niet meer een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder leren, zeggende: Kent den HEERE; want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hunner zonde niet meer gedenken.

Wat hier gezegd wordt, geldt alleen voor de gelovigen. Vergl. bijv. ook Joh. 6:45. Terwijl in het oude verbond heel Israël was opgenomen, bekeerd en onbekeerd.

Dat het oude verbond ook betrekking heeft op het 'verbond der besnijdenis' (Hand. 7:8) met Abraham, blijkt wel uit het feit dat Paulus de besnijdenis rekent tot de oude wettische bedeling en deze ten strengste afkeurt bij de Galaten.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 03 jun 2023, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Erskinees »

Thea schreef: 03 jun 2023, 09:09 Nog even tussendoor: dan is de visie van Boston en Erskine toch echt de visie op het verbond zoals verwoord door de gg. Ik zie er geen verschil tussen.
Boston en Erskine hadden misschien een wat karige doopvisie, maar de prediking van beiden was zo ontzettend ruim dat dit daardoor enorm gecompenseerd werd. Dat is niet te vergelijken met de gemiddelde GG-preek. Ik vind het daarom altijd wat flauw om slechts op de doop of verbonds visie van Erskine of Boston te beroepen. Dat is niet los verkrijgbaar.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Posthoorn »

Erskinees schreef: 03 jun 2023, 09:25
Thea schreef: 03 jun 2023, 09:09 Nog even tussendoor: dan is de visie van Boston en Erskine toch echt de visie op het verbond zoals verwoord door de gg. Ik zie er geen verschil tussen.
Boston en Erskine hadden misschien een wat karige doopvisie, maar de prediking van beiden was zo ontzettend ruim dat dit daardoor enorm gecompenseerd werd. Dat is niet te vergelijken met de gemiddelde GG-preek. Ik vind het daarom altijd wat flauw om slechts op de doop of verbonds visie van Erskine of Boston te beroepen. Dat is niet los verkrijgbaar.
Natuurlijk is die wel 'los verkrijgbaar'. Je kunt iemands standpunt overnemen, zonder die persoon in álles te volgen. Dus dat is een slecht argument.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door -DIA- »

Citaat: "De prediking van Ds. Moerkerken, Ds. Van Dieren en Ds. Verschuure...
hoor ik echt niet terug bij Boston, Watson, Flavel, Durham...."



Mede hierop had ik gereageerd, omdat het me aangreep. Is deze reactie verwijderd?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Posthoorn schreef: 03 jun 2023, 09:28
Erskinees schreef: 03 jun 2023, 09:25
Thea schreef: 03 jun 2023, 09:09 Nog even tussendoor: dan is de visie van Boston en Erskine toch echt de visie op het verbond zoals verwoord door de gg. Ik zie er geen verschil tussen.
Boston en Erskine hadden misschien een wat karige doopvisie, maar de prediking van beiden was zo ontzettend ruim dat dit daardoor enorm gecompenseerd werd. Dat is niet te vergelijken met de gemiddelde GG-preek. Ik vind het daarom altijd wat flauw om slechts op de doop of verbonds visie van Erskine of Boston te beroepen. Dat is niet los verkrijgbaar.
Natuurlijk is die wel 'los verkrijgbaar'. Je kunt iemands standpunt overnemen, zonder die persoon in álles te volgen. Dus dat is een slecht argument.
Als je iemands doopsvisie overneemt kunt je niet zeggen dat daarom de prediking (ook) in de lijn van die oudvaders is.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Posthoorn »

refomart schreef: 02 jun 2023, 20:13
Posthoorn schreef: 02 jun 2023, 19:49
refomart schreef: 02 jun 2023, 19:19Hier laat ik het bij.
Wat zou je nu willen? Moeten er hele stukken uit een dogmatiek geciteerd worden?
Die slotzin schreef ik, omdat ik de reactie van @Valcke al had voorzien.
Wat ik zou willen lijkt me verder niet zo relevant.
Maar in het algemeen gesteld geen kerkje spelen met alle positiebepaling van dien.
Wel een verdiepen van het verstaan van de Schrift en het elkaar opbouwen in het geloof, binnen het kader van de grondslag van dit forum.
Daarbij geen grensverkenning, maar de beweging naar binnen tot in de kern.
Je bent erg helder, moet ik zeggen. :jongle
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Johann Gottfried Walther schreef: 02 jun 2023, 19:35
-DIA- schreef: 02 jun 2023, 14:02
Johann Gottfried Walther schreef: 02 jun 2023, 13:14 Velen menen dat de hedendaagse prediking overeenkomt met de prediking van de Reformatoren en Puriteinen.
Als het goed ligt mag daar geen verschil zijn. Er waren enkele dwalingen bij Luther en zulke zaken nemen we niet over maar de kern wel. Puriteinen en onze oudvaders mogen we niet tegen elkaar uitspelen alsof de ene beter is dan de ander. Beide hebben ze de waarheid gepreekt, en de bevinding daarin ontbreekt ook niet. We merken misschien dat de Puriteinen iets meer tot het volk van God spreken en dat komt vanzelf veel beter over bij de mensen van nu. Maar in wezen is de boodschap van de puriteinen niet anders dan onze oudvaders of Duitse piëtisten.
De prediking van Ds. Moerkerken, Ds. Van Dieren en Ds. Verschuure...
hoor ik echt niet terug bij Boston, Watson, Flavel, Durham....
Klopt, omdat die verder gegaan zijn met Comrie.
Erskinees schreef: 03 jun 2023, 09:25
Thea schreef: 03 jun 2023, 09:09 Nog even tussendoor: dan is de visie van Boston en Erskine toch echt de visie op het verbond zoals verwoord door de gg. Ik zie er geen verschil tussen.
Boston en Erskine hadden misschien een wat karige doopvisie, maar de prediking van beiden was zo ontzettend ruim dat dit daardoor enorm gecompenseerd werd. Dat is niet te vergelijken met de gemiddelde GG-preek. Ik vind het daarom altijd wat flauw om slechts op de doop of verbonds visie van Erskine of Boston te beroepen. Dat is niet los verkrijgbaar.
Waarvan akte.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door huisman »

Thea schreef: 03 jun 2023, 09:09 Nog even tussendoor: dan is de visie van Boston en Erskine toch echt de visie op het verbond zoals verwoord door de gg. Ik zie er geen verschil tussen.
Bostons visie op het genadeverbond is in de uitwerking eigenlijk hetzelfde dan de Bijbelse leer van de drieverbonden. Beide hebben een gevaar in zich. Drieverbonden het gevaar dat van het ‘zijn’ in het verbond een grond voor de zaligheid wordt gemaakt.
Tweeverbonden dat het hele Evangelie met haar beloften zo wordt gepreekt dat het alleen voor de uitverkorenen is. Dan krijg je van die rare uitspraken die ik eens in een preek hoorde over de verlamde man die door het dak voor de voeten van de Heere Jezus werd gelegd. Elke keer als de predikant het over deze man had zei hij: Deze uitverkoren man/zondaar . Ik dacht toen : We konden eens denken dat het Evangelie voor alle hoorders in deze grote gemeente zou zijn.

Als je Bostons preken leest sprankelen die van een welmenend aanbod voor alle hoorders. Tweeverbonders die zo preken mogen van mij hun kleine dwaling houden ;)

Als je het boek Een beschouwing van het Verbond der Genade van Boston bezit lees dan Hoofdeel VI en leg daar jouw stelling naast. Geen verschil met de visie in de GG. Ik zie dat verschil in de uitwerking wel degelijk!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Tiberius »

Eens met Huisman.
Bovendien: DE GG-preek bestaat niet; elke preek is anders.
Er zijn inderdaad GG-preken waarvoor ik volmondig ja op jouw vraag kan antwoorden.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef: 03 jun 2023, 09:33 Citaat: "De prediking van Ds. Moerkerken, Ds. Van Dieren en Ds. Verschuure...
hoor ik echt niet terug bij Boston, Watson, Flavel, Durham...."



Mede hierop had ik gereageerd, omdat het me aangreep. Is deze reactie verwijderd?
Ja, het had geen toegevoegde waarde aan de discussie.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Thea »

Ik heb dat boek van Boston gelezen. Dan zie ik inderdaad geen verschil met de leer van de gg. Want is tweeverbondenleer (2 posities: Adampositie en Christus positie).Dus geen Abrahampositie. In theorie is de leer dus hetzelfde als de 2 verbondenleer van Boston en Erskine. In de uitwerking is er wel verschil, hoewel ook verschil per persoon. Maar dat zijn m.i geen kardinale verschillen.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bertiel »

Wat is de inhoud van de doop dan?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door huisman »

Thea schreef: 03 jun 2023, 12:02 Ik heb dat boek van Boston gelezen. Dan zie ik inderdaad geen verschil met de leer van de gg. Want is tweeverbondenleer (2 posities: Adampositie en Christus positie).Dus geen Abrahampositie. In theorie is de leer dus hetzelfde als de 2 verbondenleer van Boston en Erskine. In de uitwerking is er wel verschil, hoewel ook verschil per persoon. Maar dat zijn m.i geen kardinale verschillen.
Geen kardinaal verschil? Inderdaad ik hoor predikanten uit de GG waar de prediking niet onder de beheersing van de verkiezing staat en die een welmenend aanbod van genade preken. Maar er zijn ook anderen die ik niet bij name ga noemen waar de prediking in niets lijkt op die van de Marrow men. Dat zijn fundamentele en kardinale verschillen . Dat ontkennen zou wel erg vreemd zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb me nooit uitvoerig bezig gehouden met het verschil tussen de 2- of 3 verbondenleer. In de HHK zul je waarschijnlijk beide standpunten tegenkomen. Ik neig meer naar 2 verbonden, maar nogmaals: ik heb me niet uitvoerig in deze materie verdiept.

Voor mij is dit verschil van ondergeschikt belang, als de praktische uitwerking in de prediking maar Schriftuurlijk is, en niet terecht komt op de klippen van Arminianisme, lijdelijkheid en verondersteld geloof. Dus zowel verkiezing en de noodzaak van wedergeboorte, als een ruim aanbod van genade en een appellerende prediking. Ik laat die tegenpolen graag onverkort naast elkaar functioneren in de prediking, in plaats van het één tegen het ander op te heffen, zodat je een lauwe prediking krijgt waar elke smaak en kleur in gaat ontbreken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Thea »

Eens met JC Philpot. Er zijn klippen aan beide kanten. En om het evenwichtige midden te houden, is erg moeilijk. Je zult altijd wel iets aan te merken kunnen hebben op een preek.
Plaats reactie