Ontwikkelingen HHK

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Dat zijn natuurlijk verkeerde conclusies door een citaat uit zijn verband te trekken. Precies het probleem wat deze dominee ook tracht aan te kaarten, omdat dominees daar ook niet vrij van zijn. Alhoewel ik geduld heb met hun zwakheden en ik hoop dat anderen wat geduldig zijn met die van mij zelf.

Maar concreet zegt hij dit:
Allereerst dient God verheerlijkt te worden door de prediking. (...) De prediking is daarnaast gericht op het tot leven brengen van de onbekeerden en het voeden van Gods kinderen."

Me dunkt, dat hier heel duidelijk een plek is voor het voorbereidende werk van de Heilige Geest in het wakker schudden van onboetvaardige zondaren.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door -DIA- »

In antwoord op verschillende vragen kan o.a. wat opmerkingen van Adagio een voorbeeld zijn van wat ik bedoelde. Er werd ook gevraagd naar het wonder van de wedergeboorte dat ik bij veel hedendaagse theologen mis. Er kan lang of kort over gesproken worden, maar alle theologie waar dit op de achtergrond raakt doet niets. Veel waarheden, dat wel, en toch je mist wat. Dat is niet altijd zo eenvoudig te benoemen. Je kunt zeggen: dat is een subjectieve waarneming, maar dan deel ik deze subjectieve waarneming met anderen. Een goed onderbouwd theologische redenering op zich doet helemaal niets. Als het wonder, de nietigeheid van de zondige, verloren en vijandige mens, de hoogheid, de heiligheid en het hele wezen van God, en de vrije soevereine genade van God niet naar voren komt blijft het oppervlakkig en raakt dat het hart niet. Kort gezegd ellende, verlossing en dankbaarheid. Ik hoor heel veel woorden (over het algemeen gesproken) over dankbaarheid en verlossing, maar over de zaak zelf hoor ik niet veel. Is het dan een wonder dat we vandaag niet meer weten hoe God een mens bekeerd? Ik geloof ook dat geen mens dat weet die het leven niet kent. Maar als we het leven horen, dan horen we toch het onderscheid, en dat is geen onderscheid wat ik maak, maar toch opmerk, hoewel moeilijk te verwoorden. Ik heb het hier vaker moeilijk mee gehad als men dan eiste om daar verder op in te gaan. Dan zeg ik weer: ik kan dat nu niet, maar kan wel wat voorbeelden geven. Ik dacht dat ik, nog niet zolang geleden een preek had gelinkt van ds. Huijser, waarin dit onderscheid toch wel duidelijk naar voren komt. Ik weet ook wel dat dit nu wel zo benoemd wordt als een ongezonde hang naar mystiek en hoe men dat nu ook wil uitdrukken.

Ik meen dat het in deze preek naar voren komt, met het thema 'mensenwerk van Godswerk gescheiden'. Naar dat ik denk wordt hier duidelijk gesepareerd. Ook worden we aangesproken voor nabijkomend werk, en wat daarop de reacties vaak zijn, met name van godsdienstige mensen.
https://www.youtube.com/watch?v=und4aK7Dmuw
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
JanRap
Berichten: 172
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door JanRap »

GerefGemeente-lid schreef: 02 jun 2023, 09:41
Adagio schreef: 02 jun 2023, 09:27
Ad Anker schreef: 02 jun 2023, 08:34
Adagio schreef: 02 jun 2023, 08:08
Degenen die in een Abrahamspositie buiten Christus zijn, volgens interview:
"De voorganger mag dan echter niet uit het oog verliezen dat er ook hoorders buiten Christus zijn. Hij mag hen nodigen, omdat ze kinderen van het verbond zijn; ze staan in een Abrahamspositie."

In de Bijbel lees ik "Brengt dan vruchten voort der bekering waardig. En meent niet bij uzelven te zeggen: Wij hebben Abraham tot een vader. Want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken."
Dat vind ik geen recht doen aan de uitspraak, wat je (en ik) er ook van vindt: Hij zegt ook: Dit wil niet zeggen dat je behouden bent. God is verzoend door het werk van Zijn Zoon, maar richting de mens klinkt de oproep om je met God te laten verzoenen. Het gaat om de Christus-positie.
Inderdaad gelukkig dat heengewezen wordt naar Christus, wat zou het anders moeten zijn! "Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem." En ik waardeer je inzet om te proberen een ieder het volle pond te geven.

In het 'nodigen omdat' zie ik echter weinig gelijkenis met de (hierboven aangehaalde) prediking van Johannes, of Jezus, of met de vele uitspraken zoals van Paulus over mensen die zich laten voorstaan op de besnijdenis. Paulus houdt de gemeenten van Galatië voor, dat een iegelijk die zich laat besnijden, een schuldenaar is de gehele wet te doen. In Johannes 8 houden de schriftgeleerden Jezus ook hun Abrahamspositie voor. Zijn antwoord tot hen was een wijzen op bekering: "Indien gij Abrahams kinderen waart, zo zoudt gij de werken Abrahams doen". Of de preek van Petrus, waar hij het 'ganse huis van Israël' aanspreekt (Hand. 2: 36-38), en als er dan verslagenheid van hart gezien wordt, vervolgt hij met de noodzaak van bekering.
Inderdaad. Dit is o.a. ook een zeer groot bezwaar wat ik heb bij het lezen van het interview met deze predikant.

Die verslagenheid des harten en de noodzaak van waarachtige prediking zijn vandaag de dag juist zo van node in de prediking.
Het valt niet mee om onbevangen te lezen wat ds. v. Kooten zegt. Hij grijpt voortdurende terug op de leer van de reformatie, de leer van de vaderen als ik het wat dierbaar uitdruk, maar wij dragen de ballast mee van diverse theologische ontsporingen.
Van de Verlichting, van de Neo-Gereformeerde theologie. Van de gezelschapstheologie Hoe knap soms verpakt en
in oude gereformeerde termen onderw woorden gebracht. Helaas werd aan aloude leerstellingen een nieuwe invulling gegeven.
We ( velen) hebben in wat we de gereformeerde gezindte noemen een heel eigen theologie ontwikkeld die we voor de ware houden. En gaat er dan iemand terug naar Schrift en Belijdenis dan beginnen we ( velen) te stuiteren en te protesteren.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef: 02 jun 2023, 10:03 Dat zijn natuurlijk verkeerde conclusies door een citaat uit zijn verband te trekken. Precies het probleem wat deze dominee ook tracht aan te kaarten, omdat dominees daar ook niet vrij van zijn. Alhoewel ik geduld heb met hun zwakheden en ik hoop dat anderen wat geduldig zijn met die van mij zelf.

Maar concreet zegt hij dit:
Allereerst dient God verheerlijkt te worden door de prediking. (...) De prediking is daarnaast gericht op het tot leven brengen van de onbekeerden en het voeden van Gods kinderen."

Me dunkt, dat hier heel duidelijk een plek is voor het voorbereidende werk van de Heilige Geest in het wakker schudden van onboetvaardige zondaren.
Zeker. Degenen die hem vaker horen, zullen het hier ook helemaal mee eens zijn. Hij brengt een volledig Bijbelse en zeer gunnende prediking.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Adagio schreef: 02 jun 2023, 09:27 In het 'nodigen omdat' zie ik echter weinig gelijkenis met de (hierboven aangehaalde) prediking van Johannes, of Jezus, of met de vele uitspraken zoals van Paulus over mensen die zich laten voorstaan op de besnijdenis.
Volgens mij wordt in de bijbel ook op een andere manier teruggegrepen op de verbondspositie, zoals Jesaja 40 vers 2, zie daar ook de kanttekening. Of zoals de catechismus het noemt 'dat alle gelovigen de vergeving van zonden wordt aangezegd'. Als dat geheel gaat ontbreken en slechts wordt ingeruild voor de oproep tot bekering vanuit een adamspositie dan zal het geestelijke leven niet tot bloei komen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Johann Gottfried Walther »

JanRap schreef: 02 jun 2023, 12:19
GerefGemeente-lid schreef: 02 jun 2023, 09:41
Adagio schreef: 02 jun 2023, 09:27
Ad Anker schreef: 02 jun 2023, 08:34
Dat vind ik geen recht doen aan de uitspraak, wat je (en ik) er ook van vindt: Hij zegt ook: Dit wil niet zeggen dat je behouden bent. God is verzoend door het werk van Zijn Zoon, maar richting de mens klinkt de oproep om je met God te laten verzoenen. Het gaat om de Christus-positie.
Inderdaad gelukkig dat heengewezen wordt naar Christus, wat zou het anders moeten zijn! "Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem." En ik waardeer je inzet om te proberen een ieder het volle pond te geven.

In het 'nodigen omdat' zie ik echter weinig gelijkenis met de (hierboven aangehaalde) prediking van Johannes, of Jezus, of met de vele uitspraken zoals van Paulus over mensen die zich laten voorstaan op de besnijdenis. Paulus houdt de gemeenten van Galatië voor, dat een iegelijk die zich laat besnijden, een schuldenaar is de gehele wet te doen. In Johannes 8 houden de schriftgeleerden Jezus ook hun Abrahamspositie voor. Zijn antwoord tot hen was een wijzen op bekering: "Indien gij Abrahams kinderen waart, zo zoudt gij de werken Abrahams doen". Of de preek van Petrus, waar hij het 'ganse huis van Israël' aanspreekt (Hand. 2: 36-38), en als er dan verslagenheid van hart gezien wordt, vervolgt hij met de noodzaak van bekering.
Inderdaad. Dit is o.a. ook een zeer groot bezwaar wat ik heb bij het lezen van het interview met deze predikant.

Die verslagenheid des harten en de noodzaak van waarachtige prediking zijn vandaag de dag juist zo van node in de prediking.
Het valt niet mee om onbevangen te lezen wat ds. v. Kooten zegt. Hij grijpt voortdurende terug op de leer van de reformatie, de leer van de vaderen als ik het wat dierbaar uitdruk, maar wij dragen de ballast mee van diverse theologische ontsporingen.
Van de Verlichting, van de Neo-Gereformeerde theologie. Van de gezelschapstheologie Hoe knap soms verpakt en
in oude gereformeerde termen onderw woorden gebracht. Helaas werd aan aloude leerstellingen een nieuwe invulling gegeven.
We ( velen) hebben in wat we de gereformeerde gezindte noemen een heel eigen theologie ontwikkeld die we voor de ware houden. En gaat er dan iemand terug naar Schrift en Belijdenis dan beginnen we ( velen) te stuiteren en te protesteren.
Velen menen dat de hedendaagse prediking overeenkomt met de prediking van de Reformatoren en Puriteinen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Lilian1975 »

GerefGemeente-lid schreef: 02 jun 2023, 09:41
Adagio schreef: 02 jun 2023, 09:27
Ad Anker schreef: 02 jun 2023, 08:34
Adagio schreef: 02 jun 2023, 08:08
Degenen die in een Abrahamspositie buiten Christus zijn, volgens interview:
"De voorganger mag dan echter niet uit het oog verliezen dat er ook hoorders buiten Christus zijn. Hij mag hen nodigen, omdat ze kinderen van het verbond zijn; ze staan in een Abrahamspositie."

In de Bijbel lees ik "Brengt dan vruchten voort der bekering waardig. En meent niet bij uzelven te zeggen: Wij hebben Abraham tot een vader. Want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken."
Dat vind ik geen recht doen aan de uitspraak, wat je (en ik) er ook van vindt: Hij zegt ook: Dit wil niet zeggen dat je behouden bent. God is verzoend door het werk van Zijn Zoon, maar richting de mens klinkt de oproep om je met God te laten verzoenen. Het gaat om de Christus-positie.
Inderdaad gelukkig dat heengewezen wordt naar Christus, wat zou het anders moeten zijn! "Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem." En ik waardeer je inzet om te proberen een ieder het volle pond te geven.

In het 'nodigen omdat' zie ik echter weinig gelijkenis met de (hierboven aangehaalde) prediking van Johannes, of Jezus, of met de vele uitspraken zoals van Paulus over mensen die zich laten voorstaan op de besnijdenis. Paulus houdt de gemeenten van Galatië voor, dat een iegelijk die zich laat besnijden, een schuldenaar is de gehele wet te doen. In Johannes 8 houden de schriftgeleerden Jezus ook hun Abrahamspositie voor. Zijn antwoord tot hen was een wijzen op bekering: "Indien gij Abrahams kinderen waart, zo zoudt gij de werken Abrahams doen". Of de preek van Petrus, waar hij het 'ganse huis van Israël' aanspreekt (Hand. 2: 36-38), en als er dan verslagenheid van hart gezien wordt, vervolgt hij met de noodzaak van bekering.
Inderdaad. Dit is o.a. ook een zeer groot bezwaar wat ik heb bij het lezen van het interview met deze predikant.

Die verslagenheid des harten en de noodzaak van waarachtige prediking zijn vandaag de dag juist zo van node in de prediking.


Met het gevaar dat mijn woorden verkeerd uitgelegd worden... een reactie. Je opmerking raakte mij. In de zin het liet me niet los.
Paar vragen. En dan pas verder lezen.
1 Wie zorgt dat iemand verslagen van hart wordt?
2 En hoe doet Hij dat?
3 Is het dan vreemd om te zeggen dat het (heel zwart wit) Woord alleen verkondigt mag worden waaruit de bevinding opkomt en niet de bevinding van een zondig mens op een tekst gestort of geframed mag worden . En de verlagenheid ahw op die manier tracht op te werken?

Hoe preekte Petrus daar op de eerste Pinksterdag? Zijn eigen bevindingen? Hij haalde de bekende teksten aan en de Geest kwam in dat Woord mee. En wat werkte dat uit?

Velen werden verslagen in het hart en geloofden het Evangelie. Terstond!


Hij preekte niet de noodzaak van waarachtige prediking en noodzaak verslagenheid van hart. De Heere werkte die verslagenheid door Zijn Woord. En de noodzaak van waarachtige prediking moet niet verkondigt worden. Maar de prediker mag alleen de Woorden Gods naspreken en dan is er waarachtige prediking. Als ik tenminste goed begrijp wat je met waarachtige prediking bedoeld. Die volgorde en niet anders! Daar legt ds van Kooten zijn vinger bij. In mijn idee vertolken jouw woorden waar hij o.a. de vinger bij legt.

Verslagenheid van het hart kan je niet preken. Maar alleen zijn. Door Zijn Woord. En daar blijft het niet bij. De Pinkstergeest werkt nog net zo vurig en krachtig als toen.
Weet jij of die Geest ook woning in jouw hart heeft gemaakt? Dan alleen zal je weten wat verslagenheid van het hart is. En de gevolgen... achteraf. Dat kan je niet in woorden vatten. Wel zal je dan alleen kunnen zeggen. Het Woord, Gods Eigen Woorden verbrak mij. Niet de woorden van ds A, B of C .
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef: 02 jun 2023, 13:14 Velen menen dat de hedendaagse prediking overeenkomt met de prediking van de Reformatoren en Puriteinen.
Als het goed ligt mag daar geen verschil zijn. Er waren enkele dwalingen bij Luther en zulke zaken nemen we niet over maar de kern wel. Puriteinen en onze oudvaders mogen we niet tegen elkaar uitspelen alsof de ene beter is dan de ander. Beide hebben ze de waarheid gepreekt, en de bevinding daarin ontbreekt ook niet. We merken misschien dat de Puriteinen iets meer tot het volk van God spreken en dat komt vanzelf veel beter over bij de mensen van nu. Maar in wezen is de boodschap van de puriteinen niet anders dan onze oudvaders of Duitse piëtisten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Adagio »

Herman schreef: 02 jun 2023, 12:38
Adagio schreef: 02 jun 2023, 09:27 In het 'nodigen omdat' zie ik echter weinig gelijkenis met de (hierboven aangehaalde) prediking van Johannes, of Jezus, of met de vele uitspraken zoals van Paulus over mensen die zich laten voorstaan op de besnijdenis.
Volgens mij wordt in de bijbel ook op een andere manier teruggegrepen op de verbondspositie, zoals Jesaja 40 vers 2, zie daar ook de kanttekening. Of zoals de catechismus het noemt 'dat alle gelovigen de vergeving van zonden wordt aangezegd'. Als dat geheel gaat ontbreken en slechts wordt ingeruild voor de oproep tot bekering vanuit een adamspositie dan zal het geestelijke leven niet tot bloei komen.
Wat er in de prediking thuis hoort, en het vertrouwen in de prediker zelf, is niet met een schaartje te knippen. Daarom is het ook moeilijk om zaken en personen te scheiden - maar, aan bijv. Paulus was de uitdeling evenwel toebetrouwd; hij bleef het brood uitwerpen op het water.

Goed - bij de tekstverklaring niet slechts een oproep vanuit een adamspositie. Denk ook bijvoorbeeld aan wat de Dordtse vaderen schreven in hun leerregels (DL I, 12): "Van deze hun eeuwige en onveranderlijke verkiezing ter zaligheid worden de uitverkorenen te zijner tijd, hoewel bij onderscheiden trappen en met ongelijke mate, verzekerd; niet, als zij de verborgenheden en diepten Gods curieuselijk doorzoeken, maar als zij de onfeilbare vruchten der verkiezing, in het Woord Gods aangewezen (als daar zijn: het waar geloof in Christus, kinderlijke vreze Gods, droefheid die naar God is over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid, enz.), in zichzelven met een geestelijke blijdschap en heilige vermaking waarnemen (2 Kor. 13:5)."

Onze formulieren en de brieven van Paulus maken duidelijk wat de gemeente naar haar wezen zij: een kudde verkregen door Zijn bloed (Hand. 20: 28).
Daarom opvallend dat in het interview eerst een groep gedefinieerd wordt van degenen nl., die buiten Christus zijn; vervolgens wordt deze groep genodigd omdat ze een Abrahamspositie hebben. (het woord positie geeft me helaas een associatie met het schaakspel, dat ligt vast aan mij). En dat maakt het voor de lezers & luisteraars lastig, want ook deze prediker zal weg willen blijven van de gedachte dat het sacrament een voertuig van de genade is. Het woordje 'omdat' maakt de besnijdenis wel van een Godsgetuigenis, een mensengetuigenis. En lees dan op al die plaatsen in de Bijbel hoe daartegen is gewaarschuwd. De Heere Jezus Zelf is scherp over de onbekeerlijkheid van het joodse volk itt de heidenen: "Wee u, Chórazin, wee u, Bethsáïda. Want zo in Tyrus en Sidon de krachten waren geschied die in u geschied zijn, zij zouden zich eertijds in zak en as bekeerd hebben."

Bijbelse voorbeelden van 'prediking' zijn verschillend. Denk bijvoorbeeld aan het geloofsvertrouwen dat het dienstmeisje in het huis van Naäman gegeven zal hebben van de God van haar profeet, en daarnaast weer de strenge woorden van Jona. En nav voorbeeld Naäman: elk mens heeft toch liever het leven in wat hij moet geven? Als Paulus daarover schrijft, wordt het witte juist wit door het zwart: "Opdat gelijk de zonde geheerst heeft tot den dood, alzo ook de genade zou heersen door rechtvaardigheid tot het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere."
Laatst gewijzigd door Adagio op 02 jun 2023, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

Adagio schreef: 02 jun 2023, 08:08
CvdW schreef: 01 jun 2023, 22:05 Wie zijn er in het verbond?
Degenen die in een Abrahamspositie buiten Christus zijn, volgens interview:
"De voorganger mag dan echter niet uit het oog verliezen dat er ook hoorders buiten Christus zijn. Hij mag hen nodigen, omdat ze kinderen van het verbond zijn; ze staan in een Abrahamspositie."

In de Bijbel lees ik "Brengt dan vruchten voort der bekering waardig. En meent niet bij uzelven te zeggen: Wij hebben Abraham tot een vader. Want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken."
Die tekst is toch wel van belang.

Ik vind het gevaarlijk om het over een Abrahamspositie te gaan hebben tegen degenen die nog in een Adamspositie leven. Er zijn ook kinderen van het verbond die altijd in die Adamspositie blijven. Het werkt een verkeerd beeld op zoals de Heilige Doop bedoeld is.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Valcke »

Toch is het spreken over een 'Abrahamspositie' m.i. sterk ingevuld vanuit de dogmatiek en verbondsleer.
In het NT zien we echter dat veel meer accent valt op de tegenstelling Adam en Christus (twee posities).
In Romeinen 2 en 3 wordt wel gezegd dat de Joden de woorden Gods zijn toebetrouwd, maar tegelijk wordt hen aangezegd dat zonder het geloof hen dit niet baten zal.
En in de Evangelieverkondiging valt dit onderscheid tussen kinderen des verbonds en anderen naar mijn overtuiging weg: want Christus wordt aan alle hoorders door middel van het Evangelie aangeboden.
Geleerd wordt wat de mens van nature is buiten Christus, en daartegenover staat dan wat een mens is in Christus, door wedergeboorte en geloof.
Deze tweedeling heeft in het NT aanzienlijk meer aandacht dan een eventuele driedeling.
Ook de HC gaat ten principale van een tweedeling onder de mensen uit; een driedeling is alleen op de achtergrond aanwezig, niet op de voorgrond.
Kortom: ik ben wel heel beducht voor een prediking die ten principale uitgaat van 'drie' posities in plaats van de twee posities die in de Schrift op de voorgrond staan.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

Valcke schreef: 02 jun 2023, 16:02 Toch is het spreken over een 'Abrahamspositie' m.i. sterk ingevuld vanuit de dogmatiek en verbondsleer.
In het NT zien we echter dat veel meer accent valt op de tegenstelling Adam en Christus (twee posities).
In Romeinen 2 en 3 wordt wel gezegd dat de Joden de woorden Gods zijn toebetrouwd, maar tegelijk wordt hen aangezegd dat zonder het geloof hen dit niet baten zal.
En in de Evangelieverkondiging valt dit onderscheid tussen kinderen des verbonds en anderen naar mijn overtuiging weg: want Christus wordt aan alle hoorders door middel van het Evangelie aangeboden.
Geleerd wordt wat de mens van nature is buiten Christus, en daartegenover staat dan wat een mens is in Christus, door wedergeboorte en geloof.
Deze tweedeling heeft in het NT aanzienlijk meer aandacht dan een eventuele driedeling.
Ook de HC gaat ten principale van een tweedeling onder de mensen uit; een driedeling is alleen op de achtergrond aanwezig, niet op de voorgrond.
Kortom: ik ben wel heel beducht voor een prediking die ten principale uitgaat van 'drie' posities in plaats van de twee posities die in de Schrift op de voorgrond staan.
Precies. Dat is inderdaad wat ik ook heb bedoeld.

Ik kan het alleen soms niet zo helder verwoorden. Maar het raakt precies de kern. Ik hoop dat @Maanenschijn dit bezwaar nu wat beter kan begrijpen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door refomart »

Valcke schreef: 02 jun 2023, 16:02 Toch is het spreken over een 'Abrahamspositie' m.i. sterk ingevuld vanuit de dogmatiek en verbondsleer.
Dat spreken vanuit een dogmatiek is toch volkomen terecht?!
Het spreken buiten een dogmatiek levert niet meer op dan een persoonlijk gevoelen dat op zichzelf niet van gewicht is, behoudens voor die persoon zelf.
De vraag is wel of je kunt instemmen met een bepaalde dogmatiek of verbondsleer. Daarvoor zijn argumenten nodig, niet een persoonlijk gevoelen of beducht zijn. Lijkt mij.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Valcke »

refomart schreef: 02 jun 2023, 16:50
Valcke schreef: 02 jun 2023, 16:02 Toch is het spreken over een 'Abrahamspositie' m.i. sterk ingevuld vanuit de dogmatiek en verbondsleer.
Dat spreken vanuit een dogmatiek is toch volkomen terecht?!
Het spreken buiten een dogmatiek levert niet meer op dan een persoonlijk gevoelen dat op zichzelf niet van gewicht is, behoudens voor die persoon zelf.
De vraag is wel of je kunt instemmen met een bepaalde dogmatiek of verbondsleer. Daarvoor zijn argumenten nodig, niet een persoonlijk gevoelen of beducht zijn. Lijkt mij.
Dogmatiek mag niet heersen over de Schrift. Ik gaf argumenten vanuit de Schrift, niet vanuit een persoonlijk gevoelen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Maanenschijn »

GerefGemeente-lid schreef:
Valcke schreef: 02 jun 2023, 16:02 Toch is het spreken over een 'Abrahamspositie' m.i. sterk ingevuld vanuit de dogmatiek en verbondsleer.
In het NT zien we echter dat veel meer accent valt op de tegenstelling Adam en Christus (twee posities).
In Romeinen 2 en 3 wordt wel gezegd dat de Joden de woorden Gods zijn toebetrouwd, maar tegelijk wordt hen aangezegd dat zonder het geloof hen dit niet baten zal.
En in de Evangelieverkondiging valt dit onderscheid tussen kinderen des verbonds en anderen naar mijn overtuiging weg: want Christus wordt aan alle hoorders door middel van het Evangelie aangeboden.
Geleerd wordt wat de mens van nature is buiten Christus, en daartegenover staat dan wat een mens is in Christus, door wedergeboorte en geloof.
Deze tweedeling heeft in het NT aanzienlijk meer aandacht dan een eventuele driedeling.
Ook de HC gaat ten principale van een tweedeling onder de mensen uit; een driedeling is alleen op de achtergrond aanwezig, niet op de voorgrond.
Kortom: ik ben wel heel beducht voor een prediking die ten principale uitgaat van 'drie' posities in plaats van de twee posities die in de Schrift op de voorgrond staan.
Precies. Dat is inderdaad wat ik ook heb bedoeld.

Ik kan het alleen soms niet zo helder verwoorden. Maar het raakt precies de kern. Ik hoop dat @Maanenschijn dit bezwaar nu wat beter kan begrijpen.
Het één staat niet tegenover het ander, maar zijn eigen positie. Herman heeft daar nuttige dingen over geschreven. Wat vind je daarvan?

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie