Afscheid en intrede [2]

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door GerefGemeente-lid »

-DIA- schreef: 15 mar 2023, 12:52 Is de dienst van ds. de Heer nog na te luisteren?
Die zal wel op www.gergeminfo.nl komen hoor.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Mistig »

Job schreef: 15 mar 2023, 09:47 Ds. J. M. D. de Heer sprak gisteravond het votum en de zegengroet uit, liet een psalm zingen, werd tweemaal toegesproken, deed zelf een toespraak en kondigde toen de Schriftlezing aan en vervolgde de afscheidsdienst op de wijze van een gewone kerkdienst. Goed gevonden!

Wat me verder opviel: hij sprak er nadrukkelijk begrip voor uit dat gemeenteleden wilden weten hoe hij overgebogen was om het beroep aan te nemen, maar dat hij hier inhoudelijk duidelijk niets méér over wilde delen dan dat de Heere gesproken heeft.
Ik vond het een waardige dienst. Een net afscheid op deze manier.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

GerefGemeente-lid schreef: 15 mar 2023, 15:43
-DIA- schreef: 15 mar 2023, 12:52 Is de dienst van ds. de Heer nog na te luisteren?
Die zal wel op www.gergeminfo.nl komen hoor.
Dank!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Mistig »

Mistig schreef: 16 mar 2023, 09:05
Job schreef: 15 mar 2023, 09:47 Ds. J. M. D. de Heer sprak gisteravond het votum en de zegengroet uit, liet een psalm zingen, werd tweemaal toegesproken, deed zelf een toespraak en kondigde toen de Schriftlezing aan en vervolgde de afscheidsdienst op de wijze van een gewone kerkdienst. Goed gevonden!

Wat me verder opviel: hij sprak er nadrukkelijk begrip voor uit dat gemeenteleden wilden weten hoe hij overgebogen was om het beroep aan te nemen, maar dat hij hier inhoudelijk duidelijk niets méér over wilde delen dan dat de Heere gesproken heeft.
Ik vond het een waardige dienst. Een net afscheid op deze manier.
En ik heb trouwens ook genoten van het zingen. Deze gemeente zingt echt heel goed!
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig schreef: 16 mar 2023, 14:41
Mistig schreef: 16 mar 2023, 09:05
Job schreef: 15 mar 2023, 09:47 Ds. J. M. D. de Heer sprak gisteravond het votum en de zegengroet uit, liet een psalm zingen, werd tweemaal toegesproken, deed zelf een toespraak en kondigde toen de Schriftlezing aan en vervolgde de afscheidsdienst op de wijze van een gewone kerkdienst. Goed gevonden!

Wat me verder opviel: hij sprak er nadrukkelijk begrip voor uit dat gemeenteleden wilden weten hoe hij overgebogen was om het beroep aan te nemen, maar dat hij hier inhoudelijk duidelijk niets méér over wilde delen dan dat de Heere gesproken heeft.
Ik vond het een waardige dienst. Een net afscheid op deze manier.
En ik heb trouwens ook genoten van het zingen. Deze gemeente zingt echt heel goed!
Kom er maar in, @Hendrikus! Ook in de GG wordt er gelukkig nog goed gezongen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

GerefGemeente-lid schreef: 16 mar 2023, 15:42
Mistig schreef: 16 mar 2023, 14:41 En ik heb trouwens ook genoten van het zingen. Deze gemeente zingt echt heel goed!
Kom er maar in, @Hendrikus! Ook in de GG wordt er gelukkig nog goed gezongen.
Hierbij nodig onze @Hendrikus ook uit! :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Job »

...met de aantekening dat bij het afscheid van een predikant, en zeker van iemand die nogal een vinger in de pap heeft, een substantieel deel van de zingende gemeente uit gasten bestaat.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Job schreef: 16 mar 2023, 19:11 ...met de aantekening dat bij het afscheid van een predikant, en zeker van iemand die nogal een vinger in de pap heeft, een substantieel deel van de zingende gemeente uit gasten bestaat.
Ja. Maar dat zijn vaak mensen die langzamer zingen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef: 16 mar 2023, 19:12
Job schreef: 16 mar 2023, 19:11 ...met de aantekening dat bij het afscheid van een predikant, en zeker van iemand die nogal een vinger in de pap heeft, een substantieel deel van de zingende gemeente uit gasten bestaat.
Ja. Maar dat zijn vaak mensen die langzamer zingen.
Al met al werd het volgens sommigen hier toch een geslaagde cocktail. Dus deed de organist het blijkbaar erg goed.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef: 16 mar 2023, 19:12
Job schreef: 16 mar 2023, 19:11 ...met de aantekening dat bij het afscheid van een predikant, en zeker van iemand die nogal een vinger in de pap heeft, een substantieel deel van de zingende gemeente uit gasten bestaat.
Ja. Maar dat zijn vaak mensen die langzamer zingen.
Dat kan ik bevestigen. Ik was verbaasd tijdens de intrededienst van Ds. Verschuure destijds.
En de organist volgens mij ook.

Hier niets van te merken.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig schreef: 17 mar 2023, 08:43
GerefGemeente-lid schreef: 16 mar 2023, 19:12
Job schreef: 16 mar 2023, 19:11 ...met de aantekening dat bij het afscheid van een predikant, en zeker van iemand die nogal een vinger in de pap heeft, een substantieel deel van de zingende gemeente uit gasten bestaat.
Ja. Maar dat zijn vaak mensen die langzamer zingen.
Dat kan ik bevestigen. Ik was verbaasd tijdens de intrededienst van Ds. Verschuure destijds.
En de organist volgens mij ook.

Hier niets van te merken.
Het scheelt wel dat er in deze kerk een prachtig orgel aanwezig is wat voldoende draagkracht heeft. En als je dan een goede organist hebt...
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Wat hier naar mijn idee gebeurt (anders dan in de meeste gematigde gemeenten) dat de organist de pauzes tussen de regels heel lang maakt. Dat is nodig omdat mensen die gewend zijn heel traag te zingen vaak ook secondenlang pauzeren tussen de regels. Ik denk dat dat van oudsher ook nodig was om goed op adem te komen.

Daarnaast geeft hij het tempo in de eerste twee noten heel duidelijk aan en gebruikt hij massieve akkoorden. (Geen idee of daar een vakterm voor is.) Maar je hoort bij psalm 72 wel wat moeizaamheid bij het opstarten.

Het probleem is vaak dat de gemeente zulke reacties niet gewend is. Veel mensen zijn gewend om met iedereen mee te zingen. Als er dan ineens een derde van de mensen anders reageert, dan moet je als organist enorm dwingend spelen.

Bij het tweede couplet van psalm 72 hoor je ook dat een deel gewoon meezingt en een deel de eerste noten vertraagt.

Bij de tussenzang gaat het goed. Want de gasten weten niet dat er geen voorspel is, en dan loopt de zaak al.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef: 17 mar 2023, 09:15 Het scheelt wel dat er in deze kerk een prachtig orgel aanwezig is wat voldoende draagkracht heeft. En als je dan een goede organist hebt...
Ja dat klopt. Dat is bij ons denk ik ietsje anders.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Online
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Een prachtig orgel en overwegend prima organisten, mijns inziens. Maar dat kan aan mij liggen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:Wat hier naar mijn idee gebeurt (anders dan in de meeste gematigde gemeenten) dat de organist de pauzes tussen de regels heel lang maakt. Dat is nodig omdat mensen die gewend zijn heel traag te zingen vaak ook secondenlang pauzeren tussen de regels. Ik denk dat dat van oudsher ook nodig was om goed op adem te komen.

Daarnaast geeft hij het tempo in de eerste twee noten heel duidelijk aan en gebruikt hij massieve akkoorden. (Geen idee of daar een vakterm voor is.) Maar je hoort bij psalm 72 wel wat moeizaamheid bij het opstarten.

Het probleem is vaak dat de gemeente zulke reacties niet gewend is. Veel mensen zijn gewend om met iedereen mee te zingen. Als er dan ineens een derde van de mensen anders reageert, dan moet je als organist enorm dwingend spelen.

Bij het tweede couplet van psalm 72 hoor je ook dat een deel gewoon meezingt en een deel de eerste noten vertraagt.

Bij de tussenzang gaat het goed. Want de gasten weten niet dat er geen voorspel is, en dan loopt de zaak al.
Ik denk dat je de kern raakt. Psalmen die op 3 gelijke noten beginnen zijn moeizaam op te starten (72, 40, etc). Door voldoende tijd te nemen tussen de regels gaat het gelijk meezingen met orgel makkelijker. Samen met een duidelijke inzet.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie