Afscheid en intrede [2]

Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Mannetje »

Berucht vetrek?
-
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mannetje schreef:Berucht vetrek?
Hij bedoelt 'bericht'. Maar op het forum noemen we dat ook wel een post.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door huisman »

Mannetje schreef:Berucht vetrek?

Is een kruising tussen gerucht en bericht. Op dit forum komen er best veel beruchten voorbij :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Mannetje »

GerefGemeente-lid schreef:
Mannetje schreef:Berucht vetrek?
Hij bedoelt 'bericht'. Maar op het forum noemen we dat ook wel een post.
O echt?
-
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Maanenschijn »

huisman schreef:
Mannetje schreef:Berucht vetrek?

Is een kruising tussen gerucht en bericht. Op dit forum komen er best veel beruchten voorbij :)
:)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1237
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Klavart »

huisman schreef:Is een kruising tussen gerucht en bericht. Op dit forum komen er best veel beruchten voorbij :)
Een andere mogelijkheid zijn de gerichten. Komen die ook veel op dit forum voor?
Henk J
Berichten: 2538
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Henk J »

D.V. woensdag 15 maart neemt ds. H. Lassche afscheid van de HHG in Rijssen in verband met het vertrek naar de HHG te Katwijk aan Zee, wijkgemeente Elim. Dienst begint om 19:00.
Op D.V. woensdag 22 maart wordt ds. H. Lassche bevestigd als predikant te Katwijk aan Zee door ds. R.W. Mulder in een dienst die begint om 14:30. s' Avonds om 19:00 zal ds. H. Lassche intrede doen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Job »

Vandaag krijgt de gergem van Sint Annaland voor het eerst een dominee. De bevestiging begint nu: https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/21749
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Geytenbeekje »

Henk J schreef: 22 feb 2023, 09:20 D.V. woensdag 15 maart neemt ds. H. Lassche afscheid van de HHG in Rijssen in verband met het vertrek naar de HHG te Katwijk aan Zee, wijkgemeente Elim. Dienst begint om 19:00.
Op D.V. woensdag 22 maart wordt ds. H. Lassche bevestigd als predikant te Katwijk aan Zee door ds. R.W. Mulder in een dienst die begint om 14:30. s' Avonds om 19:00 zal ds. H. Lassche intrede doen.
400 SGP stemmers minder dus ;p
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Orchidee »

Hoezo dan?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Geytenbeekje »

Orchidee schreef: 02 mar 2023, 16:04Hoezo dan?
Weinig tot geen tijd om te stemmen.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Mannetje »

Voor 19.00 uur moet wel kunnen toch?
-
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Job »

Job schreef: 02 mar 2023, 14:29 Vandaag krijgt de gergem van Sint Annaland voor het eerst een dominee. De bevestiging begint nu: https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/21749
Ik wil beslist geen vogel des hemels zijn. Toch een vraag die al vaker in me opgekomen is. Hoe verhoudt zich het spreken van een vrouwelijke burgemeester binnen de eredienst (immers, binnen die bandbreedte viel het) tot 1 Korinthe 14:34 en verder?
Ik heb er zelf niet echt moeite mee, we begrijpen immers allen de context. Toch staat het in contrast met bijvoorbeeld vergaderingen van een Vrouwenbond (binnen de gg) die nog niet eens door de uitvoerend voorzitster geopend mogen worden en plaatselijke verenigingen waar geen vrouwen voorzitter van mogen zijn.

Ik vind toch dat je dan principieel moet zijn als kerk. Je zou eerst de kerkdienst officieel moeten afsluiten denk ik, en dan de toespraken doen. Of die toespraken gewoon afschaffen, nog beter.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Het lijkt mij een gelukkige inconsistentie. Waarom zou je die toespraken afschaffen? Ik erger mij er juist aan als er geen toespraken zijn, of niet van de plaatselijke kerken.

Maar los daarvan: ik ben heel benieuwd of de jaarvergadering van de vrouwenbonden vroeger ook niet door de presidente geopend werd, laat staan de gewone vergaderingen. Ik weet het niet, maar het zou een leuk scriptieonderwerp zijn.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Job »

DDD schreef: 02 mar 2023, 21:18 Het lijkt mij een gelukkige inconsistentie. Waarom zou je die toespraken afschaffen? Ik erger mij er juist aan als er geen toespraken zijn, of niet van de plaatselijke kerken.

Maar los daarvan: ik ben heel benieuwd of de jaarvergadering van de vrouwenbonden vroeger ook niet door de presidente geopend werd, laat staan de gewone vergaderingen. Ik weet het niet, maar het zou een leuk scriptieonderwerp zijn.
Ik heb nu geen recht van spreken vind ik, omdat ik ook niet inhoudelijk over de preek begin, maar over het algemeen leiden toespraken eerder af van het gesproken Woord dan dat ze er een extra streepje onder zetten. Het gepredikte Woord is verreweg het belangrijkste deel van de eredienst, toch? Dan vind ik dat we er alles aan moeten doen om dat ook het laatste Woord te laten hebben, en niet een stroom aan mededelingen of toespraken.

Toespraken binnen een intrededienst hebben geen Bijbelse grond, meen ik, en de wensen zouden ook op een andere wijze overgebracht kunnen worden. Maarja, om nu de eerste te zijn om een goedbedoelde traditie te doorbreken... Als ik dominee zou zijn en niet onder de toespraken uit zou kunnen, dan zou ik beginnen met de toespraken, en daarna de dienst officieel beginnen met votum en zegengroet, enzovoorts.

Ik heb al meermaals meegemaakt dat ds. A. T. Huijser uit Sliedrecht de afkondigingen op zondag doet bij de collectezang. Ik snap het wel. Sommige kerkenraden laten de hele kerkbode nog een keer voorlezen bij wijze van spreken. Het is jammer als dat meer blijft hangen dan de preek.
Plaats reactie