Afscheid en intrede [2]

Fred
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 apr 2006, 13:08

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Fred »

HHK

Zondagavond 30 april heeft ds. L.W.Ch. Ruijgrok afscheid genomen als predikant van HHG Driebruggen-Waarder ivm Emeritaat.
Hij blijft wel voorlopig aan de gemeente verbonden als 'pastoraal medewerker'.
Laatst gewijzigd door Fred op 01 mei 2023, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG
Berichten: 3572
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door MGG »

Fred schreef: 01 mei 2023, 20:20 HHK

Zondagavond 30 april heeft ds. L.W.Ch. Ruijgrok afscheid genomen van HHG Driebruggen-Waarder ivm Emeritaat.
Hij blijft wel voorlopig aan de gemeente verbonden als 'pastoraal medewerker'.
Moest hij vanwege zijn leeftijd met emeritaat*? Zo ja, gebeurt het vaker dat een dominee onder de noemer pastoraal medewerker actief blijft?

*Ik dacht dat dominees in de PKN en HHK met emeritaat moeten als de pensioengerechtigde leeftijd bereikt wordt. (Mocht dat niet zo zijn, dan hoor ik het graag.)
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Mistig »

Iemand de afscheidsdienst van ds. H. van der Heiden beschikbaar?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Zeeuw
Berichten: 11640
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Zeeuw »

MGG schreef: 01 mei 2023, 20:28
Fred schreef: 01 mei 2023, 20:20 HHK

Zondagavond 30 april heeft ds. L.W.Ch. Ruijgrok afscheid genomen van HHG Driebruggen-Waarder ivm Emeritaat.
Hij blijft wel voorlopig aan de gemeente verbonden als 'pastoraal medewerker'.
Moest hij vanwege zijn leeftijd met emeritaat*? Zo ja, gebeurt het vaker dat een dominee onder de noemer pastoraal medewerker actief blijft?

*Ik dacht dat dominees in de PKN en HHK met emeritaat moeten als de pensioengerechtigde leeftijd bereikt wordt. (Mocht dat niet zo zijn, dan hoor ik het graag.)
Wanneer gaat een predikant met pensioen (emeritaat)?
Bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd (AOW-leeftijd) gaan predikanten in de regel met emeritaat. Emeritaat is geregeld in ord. 3-25. Emeritaat moet in alle gevallen worden aangevraagd bij de kleine synode (kleinesynode@protestantsekerk.nl). Emeritaat moet tevens worden doorgegeven aan de centrale kas predikantstraktementen (via https://www.protestantsekerk.nl/arbeids ... rmulieren/)

Het is mogelijk om de datum te vervroegen of uit te stellen tot uiterlijk vijf jaar na de AOW-leeftijd. Bij uitstel moet de kerkenraad het ermee eens zijn. In een gemeente met wijkgemeenten geldt dit voor zowel de wijkkerkenraad als de algemene kerkenraad.

Lees ik op protestantsekerk.nl.
2e Hans
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door 2e Hans »

Bij de HHK is dit iets strikter geregeld:

“Artikel 27 Emeritaat wegens AOW-leeftijd
1. Emeritaat wegens het bereiken van de door de burgerlijke overheid vastgestelde AOW- leeftijd wordt op verzoek verleend uiterlijk met ingang van de eerste mei daaraanvolgende.
2. Het emeritaat wordt ambtshalve verleend aan hem die nalaat zulk een verzoek in te dienen.
3. De commissie toezicht en financiën doet opgave aan het breed moderamen van de
betrokken classicale vergadering(en) van de namen van hen die voor dit emeritaat in aanmerking komen.“

67 jaar is norm (geen 5 jaar uitstel zoals bij PKN).

Bron: https://www.hersteldhervormdekerk.nl/up ... s_HHKO.pdf
Henk J
Berichten: 2604
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Henk J »

MGG schreef: 01 mei 2023, 20:28 Moest hij vanwege zijn leeftijd met emeritaat*? Zo ja, gebeurt het vaker dat een dominee onder de noemer pastoraal medewerker actief blijft?

*Ik dacht dat dominees in de PKN en HHK met emeritaat moeten als de pensioengerechtigde leeftijd bereikt wordt. (Mocht dat niet zo zijn, dan hoor ik het graag.)
Ds. Ruijgrok ging inderdaad vanwege zijn leeftijd met emeritaat. Elke dominee die met emeritaat is kan aangesteld worden als pastoraal medewerker en dus ook alle doopdiensten, huwelijksdiensten etc. doen. Maar dan woon je in principe niet de kerkenraadsvergaderingen bij, je kan niet meer naar de synode etc.
CvdW
Berichten: 2955
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door CvdW »

Henk J schreef: 01 mei 2023, 23:22
MGG schreef: 01 mei 2023, 20:28 Moest hij vanwege zijn leeftijd met emeritaat*? Zo ja, gebeurt het vaker dat een dominee onder de noemer pastoraal medewerker actief blijft?

*Ik dacht dat dominees in de PKN en HHK met emeritaat moeten als de pensioengerechtigde leeftijd bereikt wordt. (Mocht dat niet zo zijn, dan hoor ik het graag.)
Ds. Ruijgrok ging inderdaad vanwege zijn leeftijd met emeritaat. Elke dominee die met emeritaat is kan aangesteld worden als pastoraal medewerker en dus ook alle doopdiensten, huwelijksdiensten etc. doen. Maar dan woon je in principe niet de kerkenraadsvergaderingen bij, je kan niet meer naar de synode etc.
Vreemde zin. Alsof je ineens iets mankeert. Als belangstellende kan (manslid) toch een synode bezocht worden? Niet als afgevaardigde.
Henk J
Berichten: 2604
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Henk J »

Dat bedoel ik ook, overigens kun je niet als manslid naar de generale synode.
Refogast
Berichten: 1139
Lid geworden op: 19 feb 2013, 09:42

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Refogast »

Mistig schreef: 01 mei 2023, 20:32 Iemand de afscheidsdienst van ds. H. van der Heiden beschikbaar?
Zie: https://www.gergeminfo.nl/publicaties
-DIA-
Berichten: 32759
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

Vanavond neemt ds. Huijser afscheid van de Gereformeerde Gemeente van Sliedrecht
Intussen staat de microfoon al open, en kan er straks om half 8 meegeluisterd worden met deze dienst.
Nu horen we alleen nog wat praten, maar het duurt ook nog een tijdje voor het half 8 is.

http://meeluisteren.gergemrijssen.nl:8000/noord
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Job »

-DIA- schreef: 21 jun 2023, 18:45 Vanavond neemt ds. Huijser afscheid van de Gereformeerde Gemeente van Sliedrecht
Intussen staat de microfoon al open, en kan er straks om half 8 meegeluisterd worden met deze dienst.
Nu horen we alleen nog wat praten, maar het duurt ook nog een tijdje voor het half 8 is.

http://meeluisteren.gergemrijssen.nl:8000/noord
Een goede dienst gewenst, ik hoop ook mee te luisteren.
Als gast hier
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 jan 2021, 08:39

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Als gast hier »

Job schreef: 21 jun 2023, 19:27
-DIA- schreef: 21 jun 2023, 18:45 Vanavond neemt ds. Huijser afscheid van de Gereformeerde Gemeente van Sliedrecht
Intussen staat de microfoon al open, en kan er straks om half 8 meegeluisterd worden met deze dienst.
Nu horen we alleen nog wat praten, maar het duurt ook nog een tijdje voor het half 8 is.

http://meeluisteren.gergemrijssen.nl:8000/noord
Een goede dienst gewenst, ik hoop ook mee te luisteren.
De preek meegeluisterd, nu wat toespraken.
Wat een betreffende, bewogen prediking. Wat zal deze prediker gemist worden in Sliedrecht en wat een zegen voor Rijssen.
Zo duidelijk dat de Heere Zijn dienaars de weg wijst die ze hebben te gaan.
-DIA-
Berichten: 32759
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

Ik zal er niet zoveel over zeggen. Alleen dit: ik ben er stil en verwonderd onder.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Willemsen
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 apr 2022, 09:06

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Willemsen »

Wat kan een dominee je dierbaar zijn!
-DIA-
Berichten: 32759
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

Willemsen schreef: 21 jun 2023, 22:20 Wat kan een dominee je dierbaar zijn!
Ik begrijp dat, alleen moeten wel wel bedenken dat ook een knecht van God ook een mens is, en daarom niet een dominee de eer, maar de Zender. Daar mogen we wel aan denken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie