Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door eilander »

Terri schreef:
eilander schreef:Ik regeer niet over gewetens van anderen; waarom je het bij twijfel tóch doet, begrijp ik niet helemaal. Ik zou het eerder andersom doen: als je twijfelt, niet doen.
Voor mezelf vind ik het glashelder: ik vind het dermate verschrikkelijk dat ik er absoluut niet bij zou kunnen zijn, niet als kerkganger en niet als toerist.

@ejvl, merel schreef juist dat zij als enige niet ter communie gaat. Dus dat de mis bediend wordt, is wel duidelijk.
Dit is voor mij zo wezenlijk, dat ik over verbondenheid aan een gedeelte van de RK -leer niet toekom.
Ik vind het wel wat naar 1 kant kijken.
Merel schrijft heel duidelijk dat het haar kerk niet is, maar wellicht verbaasd is dat er toch een Bijbels geluid klinkt( even eigen invulling).
Elders staat een stukje meditatie n.a.v. psalm 51( even uit m'n hoofd) en daar gaat het ook even heel specifiek over 'vertrouwen'.
Waarom er dan zo snoeihard gereageerd wordt begrijp ik niet zo goed, ook in de rechterflank van onze gezindte zijn ernstige dwalingen te beluisteren, maar zeggen we dan ook, ik begrijp niet dat je je onder zo'n prediking begeeft?
Als A en B hetzelfde zeggen, maar A heeft niet de goede kleur, keuren we het dan af?
Je kan toch je vragen en zorgen hebben bij de RKK zonder zo te hakken? en wat op de man spelen...
Dat laatste ben ik mij niet bewust, daarover moeten mijn collega's dan maar een oordeel geven.
Verder zal mijn felheid wel te maken hebben met mijn gevoel: ik schrik er echt van dat ik hier degene ben die me moet verdedigen, en dat merel hier bijval krijgt. Het gaat mij niet zozeer om dat dit op het forum plaatsvindt, maar blijkbaar is men in onze gezindte zover dat er ook bij de RKK naar overeenkomsten wordt gezocht, terwijl de RKK zelf onverkort aan de mis vasthoudt.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door ejvl »

eilander schreef: ik schrik er echt van dat ik hier degene ben die me moet verdedigen, en dat merel hier bijval krijgt. Het gaat mij niet zozeer om dat dit op het forum plaatsvindt, maar blijkbaar is men in onze gezindte zover dat er ook bij de RKK naar overeenkomsten wordt gezocht, terwijl de RKK zelf onverkort aan de mis vasthoudt.
Heb je wel eens een RKK prediking gehoord eilander?
Overigens, niemand verdedigd hier de RKK, of de mis. We zijn het er allemaal over eens dat de RKK grote dwalingen heeft.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef: ik schrik er echt van dat ik hier degene ben die me moet verdedigen, en dat merel hier bijval krijgt. Het gaat mij niet zozeer om dat dit op het forum plaatsvindt, maar blijkbaar is men in onze gezindte zover dat er ook bij de RKK naar overeenkomsten wordt gezocht, terwijl de RKK zelf onverkort aan de mis vasthoudt.
Heb je wel eens een RKK prediking gehoord eilander?
Overigens, niemand verdedigd hier de RKK, of de mis. We zijn het er allemaal over eens dat de RKK grote dwalingen heeft.
Dat lees ik ook wel, en dat begrijp ik. Ik vraag me wel af of je mijn bezwaren serieus neemt, dan zou je begrijpen dat ik er niet aan toe kom om een RK-preek te gaan luisteren. Kom alstublieft niet aan met de gedachte dat ik dan geen recht van spreken zou hebben.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Dat lees ik ook wel, en dat begrijp ik. Ik vraag me wel af of je mijn bezwaren serieus neemt, dan zou je begrijpen dat ik er niet aan toe kom om een RK-preek te gaan luisteren. Kom alstublieft niet aan met de gedachte dat ik dan geen recht van spreken zou hebben.
Dat zal ik zeker niet zeggen, en zelf zou ik ook niet zo snel naar een RKK dienst gaan, toen ik daar een keer een aantal gehandicapten heen bracht, is mijn conclusie dat de prediking niet heel veel verschilt met wat wij gewend zijn.
Wat ik ook las van ds Slomp uit Heemse (Frits de Zwerver), toen deze een RKK man als celgenoot had, kwamen ze erachter dat de verschillen tussen beide minder groot waren dan ze altijd gedacht hadden.
Maar ik wil geenszins dwalingen als de mis goedpraten.
Evenmin als dwalingen aangaande kinderdoop/geloofsdoop.
Evenmin als dwalingen aangaande de visie van Luther op het avondmaal.
Of een kerk met een alverzoening, enzovoorts.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Mara »

Als ik een weekend bij een R.K. familielid of vriend zou logeren, zou ik gewoon meegaan naar de mis.
Zoals ik de trouwdienst en later de doopdienst heb bijgewoond van een collega.
Ik heb me altijd aangepast aan degenen waar ik logeerde. En dat leverde me soms een teleurstelling op, maar vaker een opmerkelijke verrassing.
eilander schreef:Verder zal mijn felheid wel te maken hebben met mijn gevoel: ik schrik er echt van dat ik hier degene ben die me moet verdedigen, en dat merel hier bijval krijgt.
Je ging nogal vol in de aanval. Dat is het meer.
En misschien had Merel het beter anders kunnen verwoorden, het kwam wellicht voor sommigen te positief over.
Je leert het op den duur wel af om bepaalde dingen hier te melden of te vragen, vanwege bepaalde reacties.
Ik weet zeker dat de Heere ook mensen uit de R.K. kerk bekeert, al betwijfel ik dan of ze in die kerk zullen blijven. Dat denk ik dan niet.
Sommige PKN gemeentes schuren al heel dicht tegen de R.K. aan, want hier en daar worden oecemenische diensten belegd.
Het gewaad van de voorgangers komt i.i.g. al overeen.
En wordt een bekende R.K. priester niet "omarmd" door de refogezindte?
Antoine Bodar.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Moderamen »

eilander schreef: Dat lees ik ook wel, en dat begrijp ik. Ik vraag me wel af of je mijn bezwaren serieus neemt, dan zou je begrijpen dat ik er niet aan toe kom om een RK-preek te gaan luisteren. Kom alstublieft niet aan met de gedachte dat ik dan geen recht van spreken zou hebben.
Ik kan je wel volgen, maar ik denk dat iedereen hier zo in de verdediging gaat door jouw harde aanval op merel. Die probeerde slechts iets positiefs uit iets negatiefs te halen ('Elk nadeel heeft zijn voordeel') nadat Dia daar om vroeg. Niemand houdt hier een pleidooi voor samenwerking met de RKK, of het benadrukken van overeenkomsten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door eilander »

Ik verbaas me hierover, @mara. "...dan zou ik gewoon meegaan naar de mis". Het raakt me ook echt.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door CvdW »

@Mara: Als ik een weekend bij een R.K. familielid of vriend zou logeren, zou ik gewoon meegaan naar de mis.

U zou ook deelnemen aan de mis? Of lees ik het nu verkeerd?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Van Ewijk »

Bij ons in de PKN worden inderdaad wel eens Oecumenische diensten gehouden, meestal blijf ik dan weg en bezoek in een ander kerkverband..namelijk dat van de plaatselijke GVK...ook niet echt geprezen hier op dit forum maar wel protestants. :haha
Wat Merel zelf betreft, Ik zie in het bezoeken van een RKK dienst nu niet echt iets verkeerds, zolang je van jezelf maar weet waar je hart ligt, De Heere doorgrond immers alle harten. :super
Mijzelf zul je overigens nooit bij een RKK-dienst aan treffen, wel vaak gegaan toen ik nog ''zoekende'' was.
Er was zelfs een tijd in mijn jeugd dat ik ook nog wel eens een kruisje sloeg.
Sinds mijn doop ben ik echter volledig toegewijd aan het protestantse gedachtegoed.

Wat Eilander betreft, ik kan dit stukje behoudendheid wel ergens waarderen, een rechte rug met wat stelligheid kan ik in deze tijd van verslapping zeker bewonderen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Mara »

eilander schreef:Ik verbaas me hierover, @mara. "...dan zou ik gewoon meegaan naar de mis". Het raakt me ook echt.
Als zo iemand bij mij logeert, gaat hij/zij met mij mee naar de kerk.
En als ik niet zou meegaan, zou ik er ook geen weekend gaan logeren.
Vanuit ons perspectief is "onze" de juiste kerk, maar geloof je niet dat God ook tot iemand kan spreken die de mis bijwoont?
CvdW schreef:U zou ook deelnemen aan de mis? Of lees ik het nu verkeerd?
Dat lees je verkeerd, uiteraard niet.
Wij woonden vroeger naast een ouder R.K. echtpaar en er waren zoveel punten van overeenkomst. Dan heb ik het hier over de oud-katholieken, deze mensen waren zo ontzettend serieus en leefden heel nauw.
Maar ja, op sommige punten was dan toch die kloof, toch was er wederzijds respect en aanvaarden van elkaar.
Ik denk, terugkijkend, dat het meer overeenkwam met ons dan nu met de evangelischen het geval zou zijn.
Van Ewijk schreef:Mijzelf zul je overigens nooit bij een RKK-dienst aan treffen, wel vaak gegaan toen ik nog ''zoekende'' was.
Ik ga ook niet als er geen reden is hoor.
De keren dat ik een mis heb bijgewoond, is nog op mijn twee handen te tellen.
Als kind stonden we weleens binnen te gluren als op zaterdagavond om 7 uur de mis begon.
We begrepen er niets van waarom de pastoor met een ijzeren bol aan een ketting, waar rook uit kwam, liep rond te zwaaien.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:
Van Ewijk schreef:Mijzelf zul je overigens nooit bij een RKK-dienst aan treffen, wel vaak gegaan toen ik nog ''zoekende'' was.
Ik ga ook niet als er geen reden is hoor.
De keren dat ik een mis heb bijgewoond, is nog op mijn twee handen te tellen.
Als kind stonden we weleens binnen te gluren als op zaterdagavond om 7 uur de mis begon.
We begrepen er niets van waarom de pastoor met een ijzeren bol aan een ketting, waar rook uit kwam, liep rond te zwaaien.
Ach, als je nog nooit een kerk van binnen hebt gezien en geen fluit wist van het geloof (3F4? kun je dat eten?) zoals ik toen kan het toch ook geen kwaad als je op ''ondekkingstocht'' gaat?
Overigens hebben die RKK diensten inderdaad iets mystieks. Visueel erg interessant om te zien en voor de leek erg indrukwekkend.
De reden dat ik er tegenwoordig van weg blijf is heel eenvoudig, ik heb er met de kennis van nu niets meer te zoeken.
Overigens ken ik ook zat RKK leden die wel eens een protestantse dienst hebben bijgewoond.
Inhoudelijk zit er in de preken weinig verschil, Mits je natuurlijk niet zo'n door en door Roomse priester hebt die de Paus en zijn gezag vaak aanhaalt...
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Ik verbaas me hierover, @mara. "...dan zou ik gewoon meegaan naar de mis". Het raakt me ook echt.
Zou je wel meegaan naar een baptistengemeente?
Dat is namelijk volgens reformatorisch Nederland ook een grote dwaling, ook een sacrament.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Ik verbaas me hierover, @mara. "...dan zou ik gewoon meegaan naar de mis". Het raakt me ook echt.
Als zo iemand bij mij logeert, gaat hij/zij met mij mee naar de kerk.
En als ik niet zou meegaan, zou ik er ook geen weekend gaan logeren.
Vanuit ons perspectief is "onze" de juiste kerk, maar geloof je niet dat God ook tot iemand kan spreken die de mis bijwoont?
De Heere is vrij om te spreken tot wie Hij wil, en dat is vaak ruimer dan ik denk. De Heere sprak tot afgodendienaar Manasse en tot vervolger Paulus, enzovoorts. Dus wie ben ik om daar iets over te zeggen?
Ik geloof, mét onze belijdenisgeschriften, dat de mis een vervloekte afgoderij is.
Dat is voor mij wezenlijk. Dus als er een RK-kennis bij ons logeert, mag hij mee naar de kerk maar andersom zou ik dat nooit doen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef:Ik verbaas me hierover, @mara. "...dan zou ik gewoon meegaan naar de mis". Het raakt me ook echt.
Zou je wel meegaan naar een baptistengemeente?
Dat is namelijk volgens reformatorisch Nederland ook een grote dwaling, ook een sacrament.
Wat wil je nu precies van mij horen? Wil je dwalingen tegen elkaar gaan uitspelen, of een ranglijst van erg naar minder erg?
Doe toch niet mee aan het relativeren van onze eigen belijdenisgeschriften!
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
ejvl schreef:
eilander schreef:Ik verbaas me hierover, @mara. "...dan zou ik gewoon meegaan naar de mis". Het raakt me ook echt.
Zou je wel meegaan naar een baptistengemeente?
Dat is namelijk volgens reformatorisch Nederland ook een grote dwaling, ook een sacrament.
Wat wil je nu precies van mij horen? Wil je dwalingen tegen elkaar gaan uitspelen, of een ranglijst van erg naar minder erg?
Doe toch niet mee aan het relativeren van onze eigen belijdenisgeschriften!
Nee hoor, maar ik ben benieuwd naar je stellige stelling en de reden daarvan.
Er wordt een van de sacramenten onteerd, dat is natuurlijk verschrikkelijk. Ik probeer juist geen dwalingen tegen elkaar uit te spelen, of een ranglijst te maken. Maar als iemand principieel is, zal hij dan ook niet naar een baptistendienst kunnen gaan waar de geloofsdoop uitgevoerd wordt, anders wordt er namelijk wel een ranglijst van erg naar minder erg gemaakt. Of wordt er dan eigenlijk gezegd dat het onteren van de doop minder erg is dan het onteren van het avondmaal.
Ik heb het idee, corrigeer me als ik het fout heb, dat alle dwalingen van de RKK heel hoog en fout worden geplaatst en anderen, bijvoorbeeld baptisten, of pinkstergemeenten, wel als dwalingen worden genoemd, maar toch minder. Dat zodra de RKK genoemd wordt er direct een rood licht gaat branden, in tegenstelling tot anderen.
Ik ben benieuwd waar dat vandaan komt? Misschien omdat velen uit het verleden de RKK als de anticrist benoemd hebben, of oude schrijvers zeer fel van leer trokken tegen de RKK?
Plaats reactie