Waar denk je op dit moment aan? [4]

Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Ararat »

merel schreef: 27 mar 2024, 22:16 Tja, deze tendens is al jaren gaande. Tegenwoordig studeert iemand voor kapster in plaats van dat hij/ zij leert voor kapster. Alsof het erg is dat daar onderscheid in is.
Nou... Voor sommige bouwwerken is wel een gedegen studie nodig :D
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Online
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Henk J »

Aan de oprukkende Jodenhaat in Nederland, Joden worden nu thuis opgezocht.
https://twitter.com/wierdduk/status/1773046670588100891
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Zita »

Ararat schreef: 27 mar 2024, 22:42
merel schreef: 27 mar 2024, 22:16 Tja, deze tendens is al jaren gaande. Tegenwoordig studeert iemand voor kapster in plaats van dat hij/ zij leert voor kapster. Alsof het erg is dat daar onderscheid in is.
Nou... Voor sommige bouwwerken is wel een gedegen studie nodig :D
De minister wil dat we het niet meer hebben over 'hoger onderwijs' maar over hbo en universiteit. Maar ik mag toch hopen dat iedereen weet waar de h in hbo (en havo) voor staat?
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

Zita schreef: 28 mar 2024, 00:41
Ararat schreef: 27 mar 2024, 22:42
merel schreef: 27 mar 2024, 22:16 Tja, deze tendens is al jaren gaande. Tegenwoordig studeert iemand voor kapster in plaats van dat hij/ zij leert voor kapster. Alsof het erg is dat daar onderscheid in is.
Nou... Voor sommige bouwwerken is wel een gedegen studie nodig :D
De minister wil dat we het niet meer hebben over 'hoger onderwijs' maar over hbo en universiteit. Maar ik mag toch hopen dat iedereen weet waar de h in hbo (en havo) voor staat?
Het probleem is meer dat aangepraat wordt dat ' hoger' staat voor beter en 'lager' voor slechter. Terwijl dat natuurlijk onzin is.

Op het moment dat onze riolering verstopt zit, ben ik dolblij met de loodgieter die komt. Hij is lager geschoold, maar kan mijn probleem beter oplossen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ben het er mee eens dat een lager opgeleid persoon net zo nodig is, en zich niet minder hoeft te voelen.

Tegelijkertijd vind ik deze opmerkingen van de minister, weer een voorbeeld hoe de invloed van het cultureel marxisme in onze samenleving doorgaat. Alles wat riekt naar klasse, hiërarchie, of verschil tussen mensen moet blijkbaar genivelleerd worden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef: 28 mar 2024, 08:14
Zita schreef: 28 mar 2024, 00:41
Ararat schreef: 27 mar 2024, 22:42
merel schreef: 27 mar 2024, 22:16 Tja, deze tendens is al jaren gaande. Tegenwoordig studeert iemand voor kapster in plaats van dat hij/ zij leert voor kapster. Alsof het erg is dat daar onderscheid in is.
Nou... Voor sommige bouwwerken is wel een gedegen studie nodig :D
De minister wil dat we het niet meer hebben over 'hoger onderwijs' maar over hbo en universiteit. Maar ik mag toch hopen dat iedereen weet waar de h in hbo (en havo) voor staat?
Het probleem is meer dat aangepraat wordt dat ' hoger' staat voor beter en 'lager' voor slechter. Terwijl dat natuurlijk onzin is.

Op het moment dat onze riolering verstopt zit, ben ik dolblij met de loodgieter die komt. Hij is lager geschoold, maar kan mijn probleem beter oplossen.
Echter zijn het ingenieurs die hele wijken in elkaar engineeren.
Kortom, je hebt elkaar nodig in een samenleving. Ieder op zijn of haar niveau. Maar het een is wel hoger of lager dan het ander.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Tiberius »

merel schreef: 28 mar 2024, 08:14Op het moment dat onze riolering verstopt zit, ben ik dolblij met de loodgieter die komt. Hij is lager geschoold, maar kan mijn probleem beter oplossen.
Zij zijn de moderators van ons rioolstelsel.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef: 28 mar 2024, 08:44
merel schreef: 28 mar 2024, 08:14
Zita schreef: 28 mar 2024, 00:41
Ararat schreef: 27 mar 2024, 22:42

Nou... Voor sommige bouwwerken is wel een gedegen studie nodig :D
De minister wil dat we het niet meer hebben over 'hoger onderwijs' maar over hbo en universiteit. Maar ik mag toch hopen dat iedereen weet waar de h in hbo (en havo) voor staat?
Het probleem is meer dat aangepraat wordt dat ' hoger' staat voor beter en 'lager' voor slechter. Terwijl dat natuurlijk onzin is.

Op het moment dat onze riolering verstopt zit, ben ik dolblij met de loodgieter die komt. Hij is lager geschoold, maar kan mijn probleem beter oplossen.
Echter zijn het ingenieurs die hele wijken in elkaar engineeren.
Kortom, je hebt elkaar nodig in een samenleving. Ieder op zijn of haar niveau. Maar het een is wel hoger of lager dan het ander.
Iemand heeft meer of minder scholing gehad. Verder maakt het geen sikkepit uit en vind ik de structurele ophef hierover ergerlijk.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Mannetje »

Tiberius schreef: 28 mar 2024, 08:49
merel schreef: 28 mar 2024, 08:14Op het moment dat onze riolering verstopt zit, ben ik dolblij met de loodgieter die komt. Hij is lager geschoold, maar kan mijn probleem beter oplossen.
Zij zijn de moderators van ons rioolstelsel.
Modder-eters, net als bij het baggerbedrijf ;)
-
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door DDD »

Er zijn wel degelijk functies waar meer intelligentie en meer overzicht heel relevant is voor de functie-uitoefening. Dat noemen we een hoger werk- en denkniveau.

Anderzijds zijn er mensen die meer praktisch inzicht hebben. Het is mooi als dat gecombineerd is, dan kun je een technische studie doen (is altijd mijn simpele gedachte geweest) maar zo niet, dan kun je ofwel MBO ofwel een sociale of rechtenstudie doen. :D

Toch is het ook bij die laatste studies zo dat verschil in intelligentie absoluut veel gevolgen heeft voor de kwaliteit van het werk.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Marco »

DDD schreef: 28 mar 2024, 09:30 Er zijn wel degelijk functies waar meer intelligentie en meer overzicht heel relevant is voor de functie-uitoefening. Dat noemen we een hoger werk- en denkniveau.

Anderzijds zijn er mensen die meer praktisch inzicht hebben. Het is mooi als dat gecombineerd is, dan kun je een technische studie doen (is altijd mijn simpele gedachte geweest) maar zo niet, dan kun je ofwel MBO ofwel een sociale of rechtenstudie doen. :D

Toch is het ook bij die laatste studies zo dat verschil in intelligentie absoluut veel gevolgen heeft voor de kwaliteit van het werk.
Niet alleen intelligentie. Alleen intelligentie maakt geen goede advocaat, rechter of officier van justitie. Door de studie heen komen betekent nog niet dat je goed bent in je werk.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Edelweiss »

Ik vind de woordkeuze wel interessant: ''In de open brief schrijft hij dat studenten vaak druk voelen om voor het "zogenaamd hoogst haalbare" te gaan.''
Vanuit welke hoek voelen ze druk? Ik kom namelijk vrij veel jongelui tegen die druk voelen om zo hoog mogelijk te gaan omdat ze uit een hoog opgeleid nest komen, en zij eigenlijk als niets anders worden gezien als projecten die zo goed mogelijk moeten worden afgeleverd. Treurig is dat.

Ik geef eerlijk toe dat een neef van mij hetzelfde vanuit zijn ouders voelde. Die moest en zou medicijnen studeren. Halverwege zijn studie nam hij een tussenjaar om in een kibbutz te werken, kwam terug, en werd loodgieter. Pa boos, maar hij was erg gelukkig en doet het werk nog steeds.
Het gaat naast niveau en intelligentie ook om je fijn en nuttig voelen denk ik.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Mannetje »

De prikkel zit ook in het onderwijs. Als een leerling op de basisschool een bepaald advies krijgt en de middelbare school "levert" de leerling af op een lager niveau, is dat een minnetje voor de inspectie. Terwijl ik in havo 4 regelmatig leerlingen tegenkom waarvan ik denk: die zouden prima mijn auto mogen onderhouden, maar het is wel erg moeilijk om ze wiskunde uit te leggen...
-
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

Edelweiss schreef: 28 mar 2024, 09:43 Ik vind de woordkeuze wel interessant: ''In de open brief schrijft hij dat studenten vaak druk voelen om voor het "zogenaamd hoogst haalbare" te gaan.''
Vanuit welke hoek voelen ze druk? Ik kom namelijk vrij veel jongelui tegen die druk voelen om zo hoog mogelijk te gaan omdat ze uit een hoog opgeleid nest komen, en zij eigenlijk als niets anders worden gezien als projecten die zo goed mogelijk moeten worden afgeleverd. Treurig is dat.

Ik geef eerlijk toe dat een neef van mij hetzelfde vanuit zijn ouders voelde. Die moest en zou medicijnen studeren. Halverwege zijn studie nam hij een tussenjaar om in een kibbutz te werken, kwam terug, en werd loodgieter. Pa boos, maar hij was erg gelukkig en doet het werk nog steeds.
Het gaat naast niveau en intelligentie ook om je fijn en nuttig voelen denk ik.
Dat vind ik een lastige. Het gaat namelijk niet alleen om je nuttig voelen, maar het doel van een opleiding is ook om brood op de plank te krijgen. Nog steeds zijn heel veel vrouwen economisch niet zelfstandig en dan helpt het toch wel als je hoger geschoold bent. De realiteit is nu eenmaal dat steeds meer relaties stranden en de sociale voorzieningen afnemen.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Marco »

merel schreef: 28 mar 2024, 10:00
Edelweiss schreef: 28 mar 2024, 09:43 Ik vind de woordkeuze wel interessant: ''In de open brief schrijft hij dat studenten vaak druk voelen om voor het "zogenaamd hoogst haalbare" te gaan.''
Vanuit welke hoek voelen ze druk? Ik kom namelijk vrij veel jongelui tegen die druk voelen om zo hoog mogelijk te gaan omdat ze uit een hoog opgeleid nest komen, en zij eigenlijk als niets anders worden gezien als projecten die zo goed mogelijk moeten worden afgeleverd. Treurig is dat.

Ik geef eerlijk toe dat een neef van mij hetzelfde vanuit zijn ouders voelde. Die moest en zou medicijnen studeren. Halverwege zijn studie nam hij een tussenjaar om in een kibbutz te werken, kwam terug, en werd loodgieter. Pa boos, maar hij was erg gelukkig en doet het werk nog steeds.
Het gaat naast niveau en intelligentie ook om je fijn en nuttig voelen denk ik.
Dat vind ik een lastige. Het gaat namelijk niet alleen om je nuttig voelen, maar het doel van een opleiding is ook om brood op de plank te krijgen. Nog steeds zijn heel veel vrouwen economisch niet zelfstandig en dan helpt het toch wel als je hoger geschoold bent. De realiteit is nu eenmaal dat steeds meer relaties stranden en de sociale voorzieningen afnemen.
In dat perspectief gezien is loodgieter een uitstekende keuze!
Plaats reactie