Waar denk je op dit moment aan? [4]

Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Mistig »

huisman schreef: 12 mei 2023, 14:15
helma schreef: 12 mei 2023, 14:02 Artikel overJona in RD vandaag...
Sommige ontwikkelingen gaan wel heel snel.
Inderdaad. Verdrietig.
Heb het gelezen met pijn in mijn hart.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig schreef: 12 mei 2023, 20:20
huisman schreef: 12 mei 2023, 14:15
helma schreef: 12 mei 2023, 14:02 Artikel overJona in RD vandaag...
Sommige ontwikkelingen gaan wel heel snel.
Inderdaad. Verdrietig.
Heb het gelezen met pijn in mijn hart.
Inderdaad. Ik ook.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

Bourdon16 schreef: 12 mei 2023, 19:52 Ik ben zo'n gemiddelde rd lezer. Ik snap er niks van inderdaad.
Ik heb totaal geen moeite met een discussie over de herkomst van het bijbelboek Jona. Veel mensen hebben vragen over dit bijbelboek en dan is het fijn om verschillende duidingen te horen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Bezorgd »

Het is weer een stapje.
Natuurlijk is het geen onbekend geluid binnen de theologie.
En prima om het op dat niveau te bediscussiëren.

Maar niet voor een groep puberale studenten. Je zaait verwarring.
Deze uitleg volgen is weer een stapje richting de moderne theologie.
En dan een beetje geërgerd doen over een prima RD artikel.
Vervolgens een tweet posten dat je alleen nog lezingen wil geven voor studentenverenigingen als er geen RD journalist aanwezig is.

Huijgen is stevig bezig om volledig afstand te nemen van zijn roots. En ik ben er heel bezorgd over waar hij over vijf jaar staat.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

Dat laatste valt ook wel mee. Zijn dochters dragen nog gewoon hoeden in de kerk.
DDD
Berichten: 28668
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef: 12 mei 2023, 22:29 Het is weer een stapje.
Natuurlijk is het geen onbekend geluid binnen de theologie.
En prima om het op dat niveau te bediscussiëren.

Maar niet voor een groep puberale studenten. Je zaait verwarring.
Deze uitleg volgen is weer een stapje richting de moderne theologie.
En dan een beetje geërgerd doen over een prima RD artikel.
Vervolgens een tweet posten dat je alleen nog lezingen wil geven voor studentenverenigingen als er geen RD journalist aanwezig is.

Huijgen is stevig bezig om volledig afstand te nemen van zijn roots. En ik ben er heel bezorgd over waar hij over vijf jaar staat.
Ik vind het juist een prima thema voor studenten. En waarom zouden zij puberaal zijn? Er zijn genoeg volwassenen met meer puberale trekjes.

En verder heb ik soms spijt als ik dr. Huijgen zie, dat ik geen theoloog ben geworden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door huisman »

DDD schreef: 12 mei 2023, 20:03
huisman schreef: 12 mei 2023, 16:50
DDD schreef: 12 mei 2023, 15:18 Ik vond het jammer dat ik er niet eerder van wist. Ik was er graag bij geweest.

Ik las er niets opmerkelijks in, maar dat kan aan mij liggen. Ik geloof niet dat prof. B.J. Oosterhof hier één punt anders zou zeggen, dus van een ontwikkeling zou ik niet willen spreken zonder dat iemand dat beter onderbouwt.
Wat een onzin. En nee ik ga het niet onderbouwen. Jij hebt wijlen prof. Oosterhoff duidelijk niet gekend.

Man wees toch eens wat voorzichtiger met al jouw suggestieve opmerkingen.
Er zijn anders ook deskundigen die dat anders zien.

https://bertloonstra.nl/blog/jona/
Prof. B.J. Oosterhof kwam in mijn kinderjaren vaak met mijn vader praten. Jij doet hem groot onrecht. Misschien uit onkunde. Dat hoop ik maar want anders is het puur kwaadaardig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef: 12 mei 2023, 22:35 Dat laatste valt ook wel mee. Zijn dochters dragen nog gewoon hoeden in de kerk.
Kinderen denken precies hetzelfde als hun ouders? Wie weet hoe vaak er discussies zijn aan de eettafel.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: 13 mei 2023, 00:45

Prof. B.J. Oosterhof kwam in mijn kinderjaren vaak met mijn vader praten. Jij doet hem groot onrecht. Misschien uit onkunde. Dat hoop ik maar want anders is het puur kwaadaardig.
Het enkele feit dat deze hoogleraar bij jullie thuis kwam, zegt natuurlijk niets over zijn standpunten. Wellicht is er op schrift iets bewaard gebleven betreffende dit onderwerp.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

Geytenbeekje schreef: 13 mei 2023, 01:08
merel schreef: 12 mei 2023, 22:35 Dat laatste valt ook wel mee. Zijn dochters dragen nog gewoon hoeden in de kerk.
Kinderen denken precies hetzelfde als hun ouders? Wie weet hoe vaak er discussies zijn aan de eettafel.
Zijn dochters zijn nog dusdanig jong dat ze hierin de visie van hun ouders/ vader volgen. Daarnaast zitten ze ook nog op een reformatorische school.
DDD schreef: 12 mei 2023, 22:47
Bezorgd schreef: 12 mei 2023, 22:29 Het is weer een stapje.
Natuurlijk is het geen onbekend geluid binnen de theologie.
En prima om het op dat niveau te bediscussiëren.

Maar niet voor een groep puberale studenten. Je zaait verwarring.
Deze uitleg volgen is weer een stapje richting de moderne theologie.
En dan een beetje geërgerd doen over een prima RD artikel.
Vervolgens een tweet posten dat je alleen nog lezingen wil geven voor studentenverenigingen als er geen RD journalist aanwezig is.

Huijgen is stevig bezig om volledig afstand te nemen van zijn roots. En ik ben er heel bezorgd over waar hij over vijf jaar staat.
Ik vind het juist een prima thema voor studenten. En waarom zouden zij puberaal zijn? Er zijn genoeg volwassenen met meer puberale trekjes.

En verder heb ik soms spijt als ik dr. Huijgen zie, dat ik geen theoloog ben geworden.
Mee eens. Deze discussie wordt juist gevoerd in de studententijd. Ik las dat bij deze CSFR ook studenten theologie aanwezig waren.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Bezorgd »

Als ik de likes en reacties zie op Twitter is er veel overeenkomst met de reacties hier.
Vooral steun van hen die zich niet zozeer verbonden voelen aan de geref gezindte.
En eerlijk gezegd zegt dat veel over de ontwikkeling van deze hoogleraar.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Thea »

Soms denk ik echt dat geleerdheid tot razernij brengt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef: 13 mei 2023, 01:11
huisman schreef: 13 mei 2023, 00:45

Prof. B.J. Oosterhof kwam in mijn kinderjaren vaak met mijn vader praten. Jij doet hem groot onrecht. Misschien uit onkunde. Dat hoop ik maar want anders is het puur kwaadaardig.
Het enkele feit dat deze hoogleraar bij jullie thuis kwam, zegt natuurlijk niets over zijn standpunten. Wellicht is er op schrift iets bewaard gebleven betreffende dit onderwerp.
Niet over Jona. Er is wat ophef geweest over een rede van hem over Genesis 2 en 3. Ik hou er nooit van om mensen die al lang zijn overleden dingen te laten beweren die ze nooit gezegd hebben.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG
Berichten: 3522
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door MGG »

Thea schreef: 13 mei 2023, 10:12 Soms denk ik echt dat geleerdheid tot razernij brengt.
Geleerdheid is voor veel mensen een obstakel, omdat veel zaken uit de Bijbel volgens de wetenschap onmogelijk zijn. In de wetenschap draait het om bewijzen. Gods wonderen en almacht zijn niet te bewijzen, maar wel te bewonderen. God vraagt om geloof en niet om het verstandelijk begrijpen van de Bijbel.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Terri »

Thea schreef: 13 mei 2023, 10:12 Soms denk ik echt dat geleerdheid tot razernij brengt.
Intelligent, wijs, bijdehand, slim, geleerd, soms worden deze begrippen behoorlijk door elkaar gebruikt en dan onterecht als een etiket op een persoon geplakt.
Als ik zou mogen kiezen, kies ik voor levenswijsheid vanuit een wandelen met God. Ik denk zo maar dat dat je bewaart voor allerlei uitwassen.
Plaats reactie