Weekdiensten

GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Weekdiensten

Bericht door GGotK »

DDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Heel deze discussie is diepdroevig. Het zou verboden moeten worden op het forum, omdat Gods Naam oneer wordt aangedaan en de inhoud van de boodschap terzijde wordt geschoven.

En laat dat nou net het ultieme doel zijn van de vorst der duisternis.
Ik vind vooral de agressieve reacties droevig :)
Ik wil het niet op de persoon spelen, maar als jij eerst iets had gezegd over de boodschap en pas er ná over de verpakking, was de discussie veel vruchtbaarder geweest.
Maar ik heb niets gehoord van de boodschap vanwege de verpakking. Daar ging mijn bijdrage juist over. Ik heb er alle vertrouwen in dat de boodschap bijbels was.
Mag ik ook vragen hoe het komt dat een intelligent persoon als jij, met een brede visie en interesse, in dit geval je zo laat leiden door de verpakking? Zoals al door forumlid Bezorgd gememoreerd is, was deze 'preekstem'/'spreekstijl' vrij algemeen in de jaren '50/'60. Zou je, ook vanuit dat perspectief, de door jou verfoeide preekstem/preektrant gewoon kunnen billijken en rustig je gedachten kunnen zetten naar de inhoud van de prediking.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Weekdiensten

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Niks tot in detail, en ook geen uitmeten. Gewoon een enkele toelichtende opmerking van mijn kant als antwoord op mensen die vragen naar de bekende weg. Dat is alles.
Welnee. Je ging heel uitgebreid erop in en gaf zelfs aan dat je in blokjes van maximaal 10 minuten lang kon luisteren en er een hele dag een naar gevoel aan over hield.

Dus dat vind ik niet een 'enkele toelichtende opmerking'. Nog los van het feit dat je zelf vaak aanhaalt dat je een hekel hebt aan herhaling. En laat deze discussie nou net een voorbeeld zijn van een rotonde die we al 123 keer zijn opgegaan. Je had ook kunnen aangeven dat ze naar de bekende weg vroegen. Trouwens, wie vroegen er eigenlijk naar de bekende weg? Volgens mij begon je zelf over die spreekstem.
Dat ging niet over de dominee, maar over mij. In antwoord op vragen. En verder begon ik zelf over de stem, inderdaad.
Maar waarom beluister je niet eerst de gehele preek? Als dan de inhoud tot de ziel spreekt, valt de stem toch weg? Pas maakte je ook al een opmerking over de intonatie van de stem van ds. Van Middendorp. Ik begrijp niet dat jij niet kunt snappen dat er hier op het forum mensen zijn die de toon van de berichtgeving in jouw post over de intonatie van de stem van ds. Verhoef als kwetsend ervaren omdat de prediking taal naar het hart was.

Dat is ontzettend moeilijk. Probeer daarom wat genuanceerder te spreken en wat minder op de verpakking en meer op de inhoud, als ik je die raad mag geven.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten

Bericht door DDD »

GGotK schreef:
DDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Ik wil het niet op de persoon spelen, maar als jij eerst iets had gezegd over de boodschap en pas er ná over de verpakking, was de discussie veel vruchtbaarder geweest.
Maar ik heb niets gehoord van de boodschap vanwege de verpakking. Daar ging mijn bijdrage juist over. Ik heb er alle vertrouwen in dat de boodschap bijbels was.
Mag ik ook vragen hoe het komt dat een intelligent persoon als jij, met een brede visie en interesse, in dit geval je zo laat leiden door de verpakking? Zoals al door forumlid Bezorgd gememoreerd is, was deze 'preekstem'/'spreekstijl' vrij algemeen in de jaren '50/'60. Zou je, ook vanuit dat perspectief, de door jou verfoeide preekstem/preektrant gewoon kunnen billijken en rustig je gedachten kunnen zetten naar de inhoud van de prediking.
Ik kan sowieso slecht tegen onaangename geluiden. Dat zou een autistisch trekje kunnen zijn, als je hoogsensitiviteit ook onder de ASS-categorie plaatst. Ik vind het soms al vervelend als een organist op de 'verkeerde' toonhoogte begint bij een voorspel.

Ik kan ook geen enge films kijken. Daar mis je over het algemeen niets aan, maar ik vind ook een preek over de oudtestamentische offerdienst al een hele toestand, vooral als een predikant beeldend spreekt.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Niks tot in detail, en ook geen uitmeten. Gewoon een enkele toelichtende opmerking van mijn kant als antwoord op mensen die vragen naar de bekende weg. Dat is alles.
Welnee. Je ging heel uitgebreid erop in en gaf zelfs aan dat je in blokjes van maximaal 10 minuten lang kon luisteren en er een hele dag een naar gevoel aan over hield.

Dus dat vind ik niet een 'enkele toelichtende opmerking'. Nog los van het feit dat je zelf vaak aanhaalt dat je een hekel hebt aan herhaling. En laat deze discussie nou net een voorbeeld zijn van een rotonde die we al 123 keer zijn opgegaan. Je had ook kunnen aangeven dat ze naar de bekende weg vroegen. Trouwens, wie vroegen er eigenlijk naar de bekende weg? Volgens mij begon je zelf over die spreekstem.
Dat ging niet over de dominee, maar over mij. In antwoord op vragen. En verder begon ik zelf over de stem, inderdaad.
Maar waarom beluister je niet eerst de gehele preek? Als dan de inhoud tot de ziel spreekt, valt de stem toch weg? Pas maakte je ook al een opmerking over de intonatie van de stem van ds. Van Middendorp. Ik begrijp niet dat jij niet kunt snappen dat er hier op het forum mensen zijn die de toon van de berichtgeving in jouw post over de intonatie van de stem van ds. Verhoef als kwetsend ervaren omdat de prediking taal naar het hart was.

Dat is ontzettend moeilijk. Probeer daarom wat genuanceerder te spreken en wat minder op de verpakking en meer op de inhoud, als ik je die raad mag geven.
Ik meen dat ik uitvoerig heb toegelicht waarom ik de preek nog niet heb beluisterd, laat staan in één keer. Los daarvan zijn verschillende mensen aan het woord geweest die er weinig nieuws in hoorden, dus ik twijfel sowieso aan het nut van zelf luisteren. Maar ik was het wel van plan, gezien de enthousiaste aanbeveling.

Verder: ik vind juist dat er wel wat meer aandacht mag zijn voor mensen die hier last van hebben. Dat zijn er een heleboel, zij het onderscheiden in trap en mate. Dus ik vind de hele discussie buitengewoon nuttig. En dat sommige mensen zich voortdurend opwinden over alles wat huns inziens de dierbare eigenaardigheden van de bevindelijk gereformeerde subcultuur bedreigt, neem ik dan graag op de koop toe.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Weekdiensten

Bericht door Marck »

Ik zal niet beweren dat een preek of predikant niet besproken mag worden maar ik ken mijzelf genoeg om wat kritiek betreft daarin zelf erg terughoudend te zijn.
Mogen ervaren dat God wel eens mij in de prediking geestelijke zaken heeft willen leren, juist bij predikanten of in preekwijzen waarbij ik vanuit mijzelf ongenoegen of afstand ervaarde.
Daarnaast vraagt het geestelijk benutten van een preek, voor mij ook actieve geestelijke voorbereiding waarin ik God vraag om leiding in het horen en begrijpen van de preek, voor hulp aan de predikant in het preken, en ook tijdens en na de preek kun je zo bezig zijn met de preek.
Niet dat dit mij altijd zo lukt, maar maakt het geen enorm verschil in hoe je dan onder een preek zit? Is dat hetzelfde als tijdens het internetten even een geplaatste link naar een preek openen en misschien tussen de bedrijven door beluisteren? Kan dat verschil in luisterhouding ook niet van invloed zijn op je beoordeling van de preek of de predikant? Met welke toonzetting je daarover spreekt?
Natuurlijk spelen hier ook andere persoonlijke eigenschappen of zaken een rol.
Ik heb het hier echter over de eigen verantwoordelijkheid in het preek beluisteren. Niet over de verantwoordelijkheid van de predikant zelf. Daarin draagt hij als Woordverkondiger zelf verantwoording naar God. Dat maakt mij wel voorzichtig en liefdevol in het beoordelen van preek of predikant.
Dit zijn gewoon maar wat gedachten bij de laatste discussie stof in deze topic. Niet dat ik meen voldoende deskundig te zijn op dit gebied.
Laatst gewijzigd door Marck op 23 feb 2023, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Weekdiensten

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Maar ik was het wel van plan, gezien de enthousiaste aanbeveling.
Het is dat ik er te weinig tijd voor heb, anders zou ik speciaal voor jou de preek tot de komma toe uitschrijven en je toe mailen.
DDD schreef:Verder: ik vind juist dat er wel wat meer aandacht mag zijn voor mensen die hier last van hebben. Dat zijn er een heleboel, zij het onderscheiden in trap en mate. Dus ik vind de hele discussie buitengewoon nuttig. En dat sommige mensen zich voortdurend opwinden over alles wat huns inziens de dierbare eigenaardigheden van de bevindelijk gereformeerde subcultuur bedreigt, neem ik dan graag op de koop toe.
We staan hierin lijnrecht tegenover elkaar. Ik mis het respect richting je gesprekspartners die de toon van jouw berichten als kwetsend ervaren. Ik mag van @Bezorgd niet te serieus zijn op dit forum, maar deze discussies grijpen me altijd zeer aan. Er is zoveel kritiek en er wordt zo vaak op elke slak zout gelegd, terwijl de boodschap van Gods vrije genade voor zondaren zo rijk wordt verkondigd en wordt aangeboden, maar niet wordt gehoord. Dat doet me oprecht verdriet.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Weekdiensten

Bericht door GGotK »

DDD schreef:
GGotK schreef:
DDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Ik wil het niet op de persoon spelen, maar als jij eerst iets had gezegd over de boodschap en pas er ná over de verpakking, was de discussie veel vruchtbaarder geweest.
Maar ik heb niets gehoord van de boodschap vanwege de verpakking. Daar ging mijn bijdrage juist over. Ik heb er alle vertrouwen in dat de boodschap bijbels was.
Mag ik ook vragen hoe het komt dat een intelligent persoon als jij, met een brede visie en interesse, in dit geval je zo laat leiden door de verpakking? Zoals al door forumlid Bezorgd gememoreerd is, was deze 'preekstem'/'spreekstijl' vrij algemeen in de jaren '50/'60. Zou je, ook vanuit dat perspectief, de door jou verfoeide preekstem/preektrant gewoon kunnen billijken en rustig je gedachten kunnen zetten naar de inhoud van de prediking.
Ik kan sowieso slecht tegen onaangename geluiden. Dat zou een autistisch trekje kunnen zijn, als je hoogsensitiviteit ook onder de ASS-categorie plaatst. Ik vind het soms al vervelend als een organist op de 'verkeerde' toonhoogte begint bij een voorspel.

Ik kan ook geen enge films kijken. Daar mis je over het algemeen niets aan, maar ik vind ook een preek over de oudtestamentische offerdienst al een hele toestand, vooral als een predikant beeldend spreekt.
Bedankt voor dit antwoord, ik kan het nu veel beter plaatsen. Het was ook zeker niet belerend bedoeld. Zelf had ik, zeker in mijn jeugd, een aversie tegen preeklezers die 'vastliepen' in iedere zin en deze zin dan weer van voren af aan begonnen op te zeggen. Ik sta daar nu wat 'relaxter' in. Want hoe je het went of keert, het blijft wel Gods Woord dat tot ons komt, hoe gebrekkig (vanuit ons gezichtspunt) dan ook.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Weekdiensten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Marck schreef:Ik zal niet beweren dat een preek of predikant niet besproken mag worden maar ik ken mijzelf genoeg om wat kritiek betreft daarin zelf erg terughoudend te zijn.
Mogen ervaren dat God wel eens mij in de prediking geestelijke zaken heeft willen leren, juist bij predikanten of in preekwijzen waarbij ik vanuit mijzelf ongenoegen of afstand ervaarde.
Daarnaast vraagt het geestelijk benutten van een preek, voor mij ook actieve geestelijke voorbereiding waarin ik God vraag om leiding in het horen en begrijpen van de preek, voor hulp aan de predikant in het preken, en ook tijdens en na de preek kun je zo bezig zijn met de preek.
Niet dat dit mij altijd zo lukt, maar maakt het geen enorm verschil in hoe je dan onder een preek zit? Is dat hetzelfde als tijdens het internetten even een geplaatste link naar een preek openen en misschien tussen de bedrijven door beluisteren? Kan dat verschil in luisterhouding ook niet van invloed zijn op je beoordeling van de preek of de predikant? Met welke toonzetting je spreekt?
Natuurlijk spelen hier ook andere persoonlijke eigenschappen of zaken een rol.
Ik heb het hier echter over de eigen verantwoordelijkheid in het preek beluisteren. Niet over de verantwoordelijkheid van de predikant zelf. Daarin draagt hij als Woordverkondiger zelf verantwoording naar God. Dat maakt mij wel voorzichtig en liefdevol in het beoordelen van preek of predikant.
Dit zijn gewoon maar wat gedachten bij de laatste discussie stof in deze topic. Niet dat ik meen voldoende deskundig te zijn op dit gebied.
Je spreekt erg voorzichtig, maar wat je schrijft is wel een grote waarheid en een duidelijke les voor ons allen!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Weekdiensten

Bericht door Marck »

Naast het bovenstaande mijnerzijds, nog 1 aanvulling. In persoonlijke kring ben ik bekend met dierbaren die door verschillende oorzaken last hebben van bepaalde spreekvormen of geluidsniveau. Daardoor hier ook wel oog en begrip voor gekregen en dat vormt dan ook soms een extra gebedspunt bij de persoonlijke voorbereiding op de diensten. Gelukkig is er ook wat meer aandacht voor bij de predikant opleidingen tegenwoordig.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weekdiensten

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Daar is maar een manier om dat te weten te komen: de proef op de som nemen.
Het lijkt me een uitstekend idee. :)
Ik zou zeggen: ga je gang.
Er zijn genoeg plaatsen op internet waar je gratis een eigen forum kan runnen met je eigen regels en moderators.
Nee hoor. Ik ben daarvoor niet geschikt. Ik zou om die reden ook nooit de politiek in willen. Daarvoor ben ik veel te zwart-wit en veel te rechtlijnig.
Wat vond je dan uitstekend aan mijn idee?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Weekdiensten

Bericht door Terri »

GGotK schreef:
DDD schreef:
GGotK schreef:
DDD schreef:
Maar ik heb niets gehoord van de boodschap vanwege de verpakking. Daar ging mijn bijdrage juist over. Ik heb er alle vertrouwen in dat de boodschap bijbels was.
Mag ik ook vragen hoe het komt dat een intelligent persoon als jij, met een brede visie en interesse, in dit geval je zo laat leiden door de verpakking? Zoals al door forumlid Bezorgd gememoreerd is, was deze 'preekstem'/'spreekstijl' vrij algemeen in de jaren '50/'60. Zou je, ook vanuit dat perspectief, de door jou verfoeide preekstem/preektrant gewoon kunnen billijken en rustig je gedachten kunnen zetten naar de inhoud van de prediking.
Ik kan sowieso slecht tegen onaangename geluiden. Dat zou een autistisch trekje kunnen zijn, als je hoogsensitiviteit ook onder de ASS-categorie plaatst. Ik vind het soms al vervelend als een organist op de 'verkeerde' toonhoogte begint bij een voorspel.

Ik kan ook geen enge films kijken. Daar mis je over het algemeen niets aan, maar ik vind ook een preek over de oudtestamentische offerdienst al een hele toestand, vooral als een predikant beeldend spreekt.
Bedankt voor dit antwoord, ik kan het nu veel beter plaatsen. Het was ook zeker niet belerend bedoeld. Zelf had ik, zeker in mijn jeugd, een aversie tegen preeklezers die 'vastliepen' in iedere zin en deze zin dan weer van voren af aan begonnen op te zeggen. Ik sta daar nu wat 'relaxter' in. Want hoe je het went of keert, het blijft wel Gods Woord dat tot ons komt, hoe gebrekkig (vanuit ons gezichtspunt) dan ook.
GGotK heeft de kern te pakken. Het is jammer dat het over een preek gaat, want dan zijn er zoveel gevoeligheden.
Als het over een of andere lezing had gegaan waren waarschijnlijk de irritaties minder geweest.
Maar de moeite met geluiden, enz is ook in mijn gezin aanwezig en geeft ook regelmatig problemen bij kerkdiensten.
Vandaar ook mijn begrip voor DDD.
Verdraag elkaar broeders en zusters, ook als je deze dingen niet herkent. :huhu
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Maar in een preek spreekt de prediker toch tegen de fietsenmaker?
Ja, vanzelf, de prediker spreekt ook tot een fietsenmaker, een boer, een advocaat, een verpleegster, een kind van 6 jaar, een oude man 80 jaar, een burgemeester, een moderator van een forum, enz. als deze aanwezig zijn en wetende wat zij geworden zijn door de val. Wetende dat zij verloren liggen en zich in der eeuwigheid niet meer daaruit kunnen verlossen. Dan spreekt een stem uit het Woord van een Weg ter verlossing, maar ook spreekt die stem van een eeuwig oordeel, zo die mensen blijven zoals ze geboren zijn. Die fietsenmaker en al die andere mensen, horen van nature alleen de woorden en ze zullen hooguit even wat onder de indruk zijn, maar zulke indrukken slijten weg. Als die fietsenmaker en al die anderen zijn ontdekt aan hun doodstaat, aan het rechtvaardig oordeel, dat over hem moet gaan naar het Goddelijk recht, hoe zal de prediker, die dit in de Naam van zijn Zender spreekt, zulke fietsenmaker, en al zulke mensen dan aanspreken?
De bedoeling is het besef van Gods onuitsprekelijke hoogheid, heiligheid, majesteit enz., tegenover een mens die niet anders verdient dan dat die heilige Majesteit en de hemelse Rechter Zijn Recht moet laten gelden? Dan is er vanuit die Eeuwigheid een Weg uitgedacht, die een mens nooit van kon bedenken, een verlossing met behoud van de deugden van God, dan alleen in het besef van Wie deze Verlossing afkomstig is, en ook beseffende dat velen onder de hoorders voor eeuwig verloren moeten gaan en dat deze naar zo'n plaats gaan wat ze niet beseffen, en waaruit ze zichzelf nooit kunnen verlossen, en beseffende dat die mensen straks eeuwig een druppeltje water geweigerd zal worden omdat zij naar het rechtvaardig oordeel van God eeuwig verloren moeten gaan.... En eeuwigheid is oneindig. Een vergissing in de tijd kan soms hersteld worden, maar een vergissing voor een nimmer eindigende eeuwigheid is een onveranderlijk, daar is geen tijd meer, en al zouden van eeuwen kunnen spreken, dan zijn die nog geen stipje van de eeuwigheid. Spreek een mens dan zo kalm? Of is er dan een diepe, diepe, ernst die hoorbaar is? Ik weet niet hoe ik dit moet uitdrukken dat dit verstaan wordt.

Als ik nu even nadenk, ik geloof dat de oude wijlen ds. A.W. Verhoef dit ook eens in een preek heel duidelijk heeft verwoord. Ik wil de preek wel naluisteren en dan schrijf ik dat citaat op.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Weekdiensten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Het lijkt me een uitstekend idee. :)
Ik zou zeggen: ga je gang.
Er zijn genoeg plaatsen op internet waar je gratis een eigen forum kan runnen met je eigen regels en moderators.
Nee hoor. Ik ben daarvoor niet geschikt. Ik zou om die reden ook nooit de politiek in willen. Daarvoor ben ik veel te zwart-wit en veel te rechtlijnig.
Wat vond je dan uitstekend aan mijn idee?
Ik kan daar geen antwoord op geven. Want je mag geen commentaar hebben op het moderatorbeleid. Dus helaas...
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Weekdiensten

Bericht door Job »

DDD schreef:
Maar los daarvan: de stelling dat over een preek niet gediscussieerd zou mogen worden, ken ik zo niet een twee drie uit de gereformeerde traditie. Zijn daar ook bronnen voor?
Nee, ik bedoelde hier op het forum. Althans, op de manier zoals het nu deels gebeurde, namelijk een negatief bespreken van de predikant.

Ad Anker, de preekluisterkring was/is toch bedoeld om van gedachten te wisselen over de inhoud?
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Weekdiensten

Bericht door Piet Puk »

Misschien eens vragen aan EMG media vragen of ze ook een GG-forum kunnen realiseren? Wel graag zonder Engelse taal ::bye
Plaats reactie