Weekdiensten

DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Heel deze discussie is diepdroevig. Het zou verboden moeten worden op het forum, omdat Gods Naam oneer wordt aangedaan en de inhoud van de boodschap terzijde wordt geschoven.

En laat dat nou net het ultieme doel zijn van de vorst der duisternis.
Ik vind vooral de agressieve reacties droevig :)
Ik wil het niet op de persoon spelen, maar als jij eerst iets had gezegd over de boodschap en pas er ná over de verpakking, was de discussie veel vruchtbaarder geweest.
Maar ik heb niets gehoord van de boodschap vanwege de verpakking. Daar ging mijn bijdrage juist over. Ik heb er alle vertrouwen in dat de boodschap bijbels was.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Weekdiensten

Bericht door helma »

Mag ik jullie uitnodigen voor onze weekdienst vanavond?

Hebreeën 11:9-10 (Hebreeën 11:1-16)
Prof. Dr. A. Baars op 23 februari 2023
Bezinning op het Heilig Avondmaal Weekdienst Koepelkerk

Liturgie:
Ps. 56:4, 5;
Ps. 27:7;
Ps. 119:10, 53;
Ps. 89:13;
Ps. 84:4

Het geloof van Abraham
1) Zijn geloof en belofte
2) Zijn geloof en het vreemdelingschap
3) Zijn geloof en de verwachting

https://cgkrenswoude.nl/preken-archief/


https://www.hervormdrenswoude.nl/
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Weekdiensten

Bericht door refomart »

Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Heel deze discussie is diepdroevig. Het zou verboden moeten worden op het forum, omdat Gods Naam oneer wordt aangedaan en de inhoud van de boodschap terzijde wordt geschoven.

En laat dat nou net het ultieme doel zijn van de vorst der duisternis.
Het is hier een discussieforum. Als iemand dan een preek aandraagt, zal daarop gereageerd worden.
Ik denk niet dat je een preek zal vinden, waar alle forummers positief over zijn.

Verder lees ik niemand Gods Naam oneer aandoen.
Samengevat zijn er maar 2 soorten bezwaren genoemd:
- de preektoon
- de afwezigheid van bijbeluitleg
Stel nu eens dat het inderdaad zo simpel feitelijk ligt. Dan zou het niet uit mogen maken wie zou modereren. Want GG-lid heeft het toch over modereren als hij spreekt over verboden worden.

Laten we als voorbeeld een denkbeeldig ander team moderatoren nemen, bestaande uit: Dia, Erasmiaan, Valcke, mijzelf. Zou dit team tot dezelfde waarneming en handeling komen in antwoord op de vraag van GG-lid?
Als het antwoord op deze vraag negatief is, dan gaat het toch om meer dan de opgesomde feiten. Dan ligt de oorzaak en de tegenstelling toch dieper?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33286
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weekdiensten

Bericht door Tiberius »

Daar is maar een manier om dat te weten te komen: de proef op de som nemen.
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten

Bericht door DDD »

refomart schreef:
Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Heel deze discussie is diepdroevig. Het zou verboden moeten worden op het forum, omdat Gods Naam oneer wordt aangedaan en de inhoud van de boodschap terzijde wordt geschoven.

En laat dat nou net het ultieme doel zijn van de vorst der duisternis.
Het is hier een discussieforum. Als iemand dan een preek aandraagt, zal daarop gereageerd worden.
Ik denk niet dat je een preek zal vinden, waar alle forummers positief over zijn.

Verder lees ik niemand Gods Naam oneer aandoen.
Samengevat zijn er maar 2 soorten bezwaren genoemd:
- de preektoon
- de afwezigheid van bijbeluitleg
Stel nu eens dat het inderdaad zo simpel feitelijk ligt. Dan zou het niet uit mogen maken wie zou modereren. Want GG-lid heeft het toch over modereren als hij spreekt over verboden worden.

Laten we als voorbeeld een denkbeeldig ander team moderatoren nemen, bestaande uit: Dia, Erasmiaan, Valcke, mijzelf. Zou dit team tot dezelfde waarneming en handeling komen in antwoord op de vraag van GG-lid?
Als het antwoord op deze vraag negatief is, dan gaat het toch om meer dan de opgesomde feiten. Dan ligt de oorzaak en de tegenstelling toch dieper?
Dan ligt de oorzaak en tegenstelling in karaktereigenschappen, inderdaad.

Maar los daarvan: de stelling dat over een preek niet gediscussieerd zou mogen worden, ken ik zo niet een twee drie uit de gereformeerde traditie. Zijn daar ook bronnen voor?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Weekdiensten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:Daar is maar een manier om dat te weten te komen: de proef op de som nemen.
Het lijkt me een uitstekend idee. :)
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Weekdiensten

Bericht door Marck »

helma schreef:Mag ik jullie uitnodigen voor onze weekdienst vanavond?

Hebreeën 11:9-10 (Hebreeën 11:1-16)
Prof. Dr. A. Baars op 23 februari 2023
Bezinning op het Heilig Avondmaal Weekdienst Koepelkerk

Liturgie:
Ps. 56:4, 5;
Ps. 27:7;
Ps. 119:10, 53;
Ps. 89:13;
Ps. 84:4

Het geloof van Abraham
1) Zijn geloof en belofte
2) Zijn geloof en het vreemdelingschap
3) Zijn geloof en de verwachting

https://cgkrenswoude.nl/preken-archief/


https://www.hervormdrenswoude.nl/
Krijg het niet gevolgd via live video. Misschien doe ik iets fout.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33286
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weekdiensten

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Daar is maar een manier om dat te weten te komen: de proef op de som nemen.
Het lijkt me een uitstekend idee. :)
Ik zou zeggen: ga je gang.
Er zijn genoeg plaatsen op internet waar je gratis een eigen forum kan runnen met je eigen regels en moderators.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Weekdiensten

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Maar los daarvan: de stelling dat over een preek niet gediscussieerd zou mogen worden, ken ik zo niet een twee drie uit de gereformeerde traditie. Zijn daar ook bronnen voor?
De prediking is de bediening der verzoening. Daarmee komt Christus in het gewaad van Zijn Woord tot ons en roept Hij ons toe om ons tot Hem te bekeren.

In de gelijkenis van het zaad kunnen we lezen dat er een groot gedeelte valt op de weg en wordt weggepikt door de vogelen des hemels. Ik meen dat het tot in detail zo breed mogelijk uitmeten van de intonatie van een predikant (een gezant van Christuswege!) daar een ultiem voorbeeld van is. Over de prediking zelf mag wel gesproken worden, maar we dienen dit altijd te doen vanuit een houding dat wij van onszelf onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. Als dat ons in de bevindelijke weg wordt geleerd, hebben we niet meer zoveel kritiek op de prediking, maar leren we zien dat wij de heerlijkheid Gods derven en voor Hem nooit meer kunnen bestaan en dat de genademiddelen bij uitstek hét middel zijn om ons te behouden.

Als je dat leert, gaat de hand op de mond en is het gezemel over een spreekstem al helemaal niet meer aan de orde.

Overigens zijn er hier ook zeker forummers die inhoudelijk in zijn gegaan op de preek zelf, zoals @Bezorgd en @Maanenschijn. Ik kan hun berichten wel waarderen en ervaar die heel anders dan de onopgedroogde stroom aan kritiek over een spreekstem, die afleidt van de inhoud en niets toevoegt aan deze discussie. Als je daar nu eens doorheen leert zien, zoals @Erasmiaan al aanstipte, dan is er vast wel een inhoudelijk gesprek mogelijk over de preek zelf. Want dáár zie ik wel naar uit en bid ik van harte om.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 23 feb 2023, 19:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Weekdiensten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Daar is maar een manier om dat te weten te komen: de proef op de som nemen.
Het lijkt me een uitstekend idee. :)
Ik zou zeggen: ga je gang.
Er zijn genoeg plaatsen op internet waar je gratis een eigen forum kan runnen met je eigen regels en moderators.
Nee hoor. Ik ben daarvoor niet geschikt. Ik zou om die reden ook nooit de politiek in willen. Daarvoor ben ik veel te zwart-wit en veel te rechtlijnig.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten

Bericht door DDD »

Niks tot in detail, en ook geen uitmeten. Gewoon een enkele toelichtende opmerking van mijn kant als antwoord op mensen die vragen naar de bekende weg. Dat is alles.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Weekdiensten

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Niks tot in detail, en ook geen uitmeten. Gewoon een enkele toelichtende opmerking van mijn kant als antwoord op mensen die vragen naar de bekende weg. Dat is alles.
Welnee. Je ging heel uitgebreid erop in en gaf zelfs aan dat je in blokjes van maximaal 10 minuten lang kon luisteren en er een hele dag een naar gevoel aan over hield.

Dus dat vind ik niet een 'enkele toelichtende opmerking'. Nog los van het feit dat je zelf vaak aanhaalt dat je een hekel hebt aan herhaling. En laat deze discussie nou net een voorbeeld zijn van een rotonde die we al 123 keer zijn opgegaan. Je had ook kunnen aangeven dat ze naar de bekende weg vroegen. Trouwens, wie vroegen er eigenlijk naar de bekende weg? Volgens mij begon je zelf over die spreekstem.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Weekdiensten

Bericht door refomart »

DDD schreef:
refomart schreef:Stel nu eens dat het inderdaad zo simpel feitelijk ligt. Dan zou het niet uit mogen maken wie zou modereren. Want GG-lid heeft het toch over modereren als hij spreekt over verboden worden.

Laten we als voorbeeld een denkbeeldig ander team moderatoren nemen, bestaande uit: Dia, Erasmiaan, Valcke, mijzelf. Zou dit team tot dezelfde waarneming en handeling komen in antwoord op de vraag van GG-lid?
Als het antwoord op deze vraag negatief is, dan gaat het toch om meer dan de opgesomde feiten. Dan ligt de oorzaak en de tegenstelling toch dieper?
Dan ligt de oorzaak en tegenstelling in karaktereigenschappen, inderdaad.

Maar los daarvan: de stelling dat over een preek niet gediscussieerd zou mogen worden, ken ik zo niet een twee drie uit de gereformeerde traditie. Zijn daar ook bronnen voor?
Hier ga je te snel naar de personen.
Het is volgens mij eerder zo dat sprake zou kunnen zijn van inhoudelijke verschillen op een heel fundamenteel niveau. Denk aan schrift verstaan en schrift gezag. Dat leidt volgens mij tot verschillende Gods-, mens- en wereldbeelden. Bij een niet gelijke innerlijke overtuiging, zal ook waarneming en beoordeling niet gelijk zijn. Dat zal dan weer leiden tot een andere benadering en aanpak. Maar geeft eveneens antwoord op de vraag hoe mensen de hier lopende discussie zo verschillend kunnen ervaren. Want ik neem het signaal van GG-lid als serieus en oprecht.

Wat betreft het niet mogen spreken over de preek, zie mijn antwoord van hedenmorgen.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 4#p1084684
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Niks tot in detail, en ook geen uitmeten. Gewoon een enkele toelichtende opmerking van mijn kant als antwoord op mensen die vragen naar de bekende weg. Dat is alles.
Welnee. Je ging heel uitgebreid erop in en gaf zelfs aan dat je in blokjes van maximaal 10 minuten lang kon luisteren en er een hele dag een naar gevoel aan over hield.

Dus dat vind ik niet een 'enkele toelichtende opmerking'. Nog los van het feit dat je zelf vaak aanhaalt dat je een hekel hebt aan herhaling. En laat deze discussie nou net een voorbeeld zijn van een rotonde die we al 123 keer zijn opgegaan. Je had ook kunnen aangeven dat ze naar de bekende weg vroegen. Trouwens, wie vroegen er eigenlijk naar de bekende weg? Volgens mij begon je zelf over die spreekstem.
Dat ging niet over de dominee, maar over mij. In antwoord op vragen. En verder begon ik zelf over de stem, inderdaad.
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten

Bericht door DDD »

refomart schreef:
DDD schreef:
refomart schreef:Stel nu eens dat het inderdaad zo simpel feitelijk ligt. Dan zou het niet uit mogen maken wie zou modereren. Want GG-lid heeft het toch over modereren als hij spreekt over verboden worden.

Laten we als voorbeeld een denkbeeldig ander team moderatoren nemen, bestaande uit: Dia, Erasmiaan, Valcke, mijzelf. Zou dit team tot dezelfde waarneming en handeling komen in antwoord op de vraag van GG-lid?
Als het antwoord op deze vraag negatief is, dan gaat het toch om meer dan de opgesomde feiten. Dan ligt de oorzaak en de tegenstelling toch dieper?
Dan ligt de oorzaak en tegenstelling in karaktereigenschappen, inderdaad.

Maar los daarvan: de stelling dat over een preek niet gediscussieerd zou mogen worden, ken ik zo niet een twee drie uit de gereformeerde traditie. Zijn daar ook bronnen voor?
Hier ga je te snel naar de personen.
Het is volgens mij eerder zo dat sprake zou kunnen zijn van inhoudelijke verschillen op een heel fundamenteel niveau. Denk aan schrift verstaan en schrift gezag. Dat leidt volgens mij tot verschillende Gods-, mens- en wereldbeelden. Bij een niet gelijke innerlijke overtuiging, zal ook waarneming en beoordeling niet gelijk zijn. Dat zal dan weer leiden tot een andere benadering en aanpak. Maar geeft eveneens antwoord op de vraag hoe mensen de hier lopende discussie zo verschillend kunnen ervaren. Want ik neem het signaal van GG-lid als serieus en oprecht.

Wat betreft het niet mogen spreken over de preek, zie mijn antwoord van hedenmorgen.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 4#p1084684
Mijn tweede opmerking richtte zich tot Job. Voor wat betreft het eerste: dat ontken ik niet. Maar dat lijkt me niet de oorzaak van de overeenkomst tussen de door jou genoemde personen.
Plaats reactie