Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mister »

merel schreef: 02 jun 2023, 07:42
Mannetje schreef: 02 jun 2023, 07:38
DDD schreef: 01 jun 2023, 23:14 Zo'n fiets rijden terwijl je de auto laat staan moet je inderdaad niet doen voor de kosten. Ik ben per fietskilometer veel meer geld kwijt dan ik voor extra autokilometers kwijt zou zijn. Nu heb ik wel veel fietsen, maar afgelopen jaar was ik 1500 euro kwijt aan reparaties en kosten. Dat komt ook wel door twee vouwfietsen die tijdens de coronaperiode niet gerepareerd konden worden vanwege het ontbreken van onderdelen. En dan moet je de kosten van opladen en accugebruik ook niet vergeten. Dat is ook zo enkele centen per kilometer.

Maar het is wel desondanks naar mijn mening wel heel gezond en prettig vervoer. Misschien dat ik vanwege het uitsparen van autokilometers door de trein er toch nog voordeel van heb, maar ik denk eerlijk gezegd dat dat minimaal is.
Accugebruik kost niet veel per km. Ik gebruik 400 wattuur voor ruim 30 km.
400 wattuur kost nog geen 20 cent, dus is nog geen cent per km.

Maar inderdaad, als extra vervoermiddel levert het geen besparing op. Wel plezier en gezondheid.
Levert een padelec daadwerkelijk gezondheidswinst op?

Ik las recent dat een gewone fiets 2 keer zoveel gezondheidswinst oplevert als een elektrische fiets. Het lijkt mij dat het verschil met een pedelec nog groter is.
Het argument dat een gewone fiets meer gezondheidswinst oplevert, hoor ik steeds.
Dat is uiteraard maar de vraag.
Mijn beginsituatie was dat ik amper fietste. Eigenlijk nooit. Nu, met een elektrische fiets, leg ik duizenden kilometers per jaar af.
Die kilometers had ik anders achter het stuur van de auto doorgebracht.
Daarbij komt dat ik nu rustig naar vlekken en onderhorige plaatsen fiets die op 8-20 kilometer afstand liggen. Dat had ik met een gewone fiets niet 'even' gedaan.
Voor mij is de gezondheidswinst iedere kilometer die ik elektrisch afleg.
De extra winst is dat ik nu ook vaker de gewone fiets neem.
Soms overweeg ik een speed-pedelec om de actieradius wat uit te breiden. Ik vind die nog wel erg duur in verhouding met een goede e-bike.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door merel »

Voor mensen die nooit fietsen is dat inderdaad gezondheidswinst. Wij proberen sowieso alle afstanden tot 15-20 km op de fiets af te leggen. Als ik zo overstappen op een elektrische fiets, zou dat geen voordeel hebben.

Mijn werk is nu 42 km rijden. Meestal pak ik het OV. Ik vraag mij af of een pedelec een optie zou kunnen zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door TSD »

merel schreef: 02 jun 2023, 10:36 Mijn werk is nu 42 km rijden. Meestal pak ik het OV. Ik vraag mij af of een pedelec een optie zou kunnen zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?
Met deze zin heb wel gelijk zelf een argument gegeven waarom een pedelec gezondheidswinst oplevert :D
(Een pedelec is vaak niet vervanger van gewone fiets of in elk geval zeker niet 'alleen', maar wordt veel gebruikt voor afstanden die je anders met auto of ov zou overbruggen)
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door merel »

TSD schreef: 02 jun 2023, 10:52
merel schreef: 02 jun 2023, 10:36 Mijn werk is nu 42 km rijden. Meestal pak ik het OV. Ik vraag mij af of een pedelec een optie zou kunnen zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?
Met deze zin heb wel gelijk zelf een argument gegeven waarom een pedelec gezondheidswinst oplevert :D
(Een pedelec is vaak niet vervanger van gewone fiets of in elk geval zeker niet 'alleen', maar wordt veel gebruikt voor afstanden die je anders met auto of ov zou overbruggen)
Dat vraag ik mij dus echt af. Recent heb ik voor het eerst op een elektrische fiets gefietst en merkte zelfs geen verhoging van hartslag. Bij een pedelec is dat volgens mij nog minder.
De reden om hiermee naar mijn werk te gaan is vooral praktisch; geen files en/ of uitgevallen treinen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door parsifal »

Mannetje schreef: 02 jun 2023, 07:51 Je moet geen afstanden, maar tijden vergelijken.
Als ik 55 minuten op een gewone fiets rijdt, kom ik ongeveer 20 km ver.
Als ik 55 minuten op mijn speedpedelec rijd, kom ik ongeveer 32 km ver en heb ik net zo hard gewerkt.

En, in de auto had ik helemaal niet bewogen, nu ja wat sturen en gas geven dan...
Dat waardeer ik: Remmen doe ik ook nooit :).
Ik ben blij dat ik nu 10 km van mijn werk woon. Goed te doen op een gewone fiets. Voor vrouw zijn we wel aan het kijken naar elektrische fiets. Ze is minder gewend aan fietsen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

merel schreef: 02 jun 2023, 10:36 Voor mensen die nooit fietsen is dat inderdaad gezondheidswinst. Wij proberen sowieso alle afstanden tot 15-20 km op de fiets af te leggen. Als ik zo overstappen op een elektrische fiets, zou dat geen voordeel hebben.

Mijn werk is nu 42 km rijden. Meestal pak ik het OV. Ik vraag mij af of een pedelec een optie zou kunnen zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik vind afstanden boven de 35 te ver voor dagelijks gebruik. Dan ben je meer dan een uur aan het fietsen. Maar goed, als je die tijd staat in de trein dan is een uur fietsen denk ik beter. En het ligt ook aan het model en aan de route. Als je een Stromer hebt, en je gaat over platteland, dan kun je zoiets in een uur doen. Met mijn fiets zou het zeker tien minuten langer duren. Ik moet 45 kilometer naar kantoor, maar dan door dorpjes, en ik doe er ruim anderhalf uur over. Dat vind ik te lang.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

merel schreef: 02 jun 2023, 11:18
TSD schreef: 02 jun 2023, 10:52
merel schreef: 02 jun 2023, 10:36 Mijn werk is nu 42 km rijden. Meestal pak ik het OV. Ik vraag mij af of een pedelec een optie zou kunnen zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?
Met deze zin heb wel gelijk zelf een argument gegeven waarom een pedelec gezondheidswinst oplevert :D
(Een pedelec is vaak niet vervanger van gewone fiets of in elk geval zeker niet 'alleen', maar wordt veel gebruikt voor afstanden die je anders met auto of ov zou overbruggen)
Dat vraag ik mij dus echt af. Recent heb ik voor het eerst op een elektrische fiets gefietst en merkte zelfs geen verhoging van hartslag. Bij een pedelec is dat volgens mij nog minder.
De reden om hiermee naar mijn werk te gaan is vooral praktisch; geen files en/ of uitgevallen treinen.
Nee dat is niet minder inspanning. Juist meer. De motor is soms hetzelfde, maar je kunt er harder mee fietsen. Althans, als je harder wilt dan 25 km/uur.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mannetje »

Inderdaad. Ik zou zeggen: vergelijk de inspanning bij elektrisch fietsen met de inspanning die je op een gewone fiets levert bij zo'n 10 tot 15 km per uur minder.
-
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door refo »

merel schreef: 02 jun 2023, 07:39
refo schreef: 01 jun 2023, 22:39
GerefGemeente-lid schreef: 01 jun 2023, 22:24
Wim Anker schreef: 01 jun 2023, 18:47

Dan doet het slot het toch ook (niet) meer?
Dat klopt. Maar dat slot is dan wel bijzaak geworden. Zeker als ik de kosten zie die @Ambtenaar noemt.

Geef mij dan maar een auto voor die prijs...
Maar met zo'n barrel heb je wel vaker startproblemen.
Waarop baseer je dat?
Dat zei Tiberius in een ander topic.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Mooie artikelen gisteren en vandaag in het Nederlands Dagblad over en uit de Gereformeerde Gemeente in Nederland, dat deze week 70 jaar bestaat.
Gisteren over het ontstaan van de GGiN, en vandaag twee inkijkjes: 1 van een oude dame die de scheuring bewust heeft meegemaakt, en 1 van een gezin dat in de GGIN kerkt.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: 03 jun 2023, 16:07 Mooie artikelen gisteren en vandaag in het Nederlands Dagblad over en uit de Gereformeerde Gemeente in Nederland, dat deze week 70 jaar bestaat.
Gisteren over het ontstaan van de GGiN, en vandaag twee inkijkjes: 1 van een oude dame die de scheuring bewust heeft meegemaakt, en 1 van een gezin dat in de GGIN kerkt.
Ik kan helaas alleen het artikel van de oude dame lezen. Het is inderdaad een mooi artikel. Zij bekijkt de zaak nuchter en lijkt wars van kerkisme.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef: 03 jun 2023, 16:07 Mooie artikelen gisteren en vandaag in het Nederlands Dagblad over en uit de Gereformeerde Gemeente in Nederland, dat deze week 70 jaar bestaat.
Gisteren over het ontstaan van de GGiN, en vandaag twee inkijkjes: 1 van een oude dame die de scheuring bewust heeft meegemaakt, en 1 van een gezin dat in de GGIN kerkt.
Zeker, als vind ik zo'n opmerking over het Heilig Avondmaal dan wel weer aangrijpend.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef: 03 jun 2023, 16:29
Tiberius schreef: 03 jun 2023, 16:07 Mooie artikelen gisteren en vandaag in het Nederlands Dagblad over en uit de Gereformeerde Gemeente in Nederland, dat deze week 70 jaar bestaat.
Gisteren over het ontstaan van de GGiN, en vandaag twee inkijkjes: 1 van een oude dame die de scheuring bewust heeft meegemaakt, en 1 van een gezin dat in de GGIN kerkt.
Zeker, als vind ik zo'n opmerking over het Heilig Avondmaal dan wel weer aangrijpend.
Ja, vooral ook het smoesje wat hij er achter zegt.
Maar goed, ik vond het verder een leuk artikel om te lezen.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door FlyingEagle »

Dat vond ik ook wel opmerkelijk. Verder wel een mooi inkijkje
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door MGG »

Wat zeide zij over het Heilig Avondmaal?
Plaats reactie