Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

John Galt schreef:
Refiosi schreef:
Ad Anker schreef:Mooi gesprek met een goede inhoud!
We staan hier in Amsterdam. Alles wat hier in het openbaar gebeurt ben ik in de gemeente tegen gekomen. Alles. Alle zonden.
Van die zin was ik ook onder de indruk. Ik had echter gehoopt dat hij er nog aan toe had gevoegd: die ben ik ook in mijn eigen hart tegengekomen...
Maar misschien is dat niet zo. Ik denk niet dat iedere dominee diep in zijn hart graag zou willen gokken, harddrugs gebruiken, op zondag Ajax toejuichen en/of orgieën met mannen organiseren. Wellicht heeft hij andere zonden in zijn hart die in Amsterdam minder vaak voorkomen.
Inderdaad. En ik vind ook niet dat een dominee dat moet zeggen omdat het hoort. Op een gegeven moment gaat dat gemaakt overkomen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef: Inderdaad. En ik vind ook niet dat een dominee dat moet zeggen omdat het hoort. Op een gegeven moment gaat dat gemaakt overkomen.
Jij kent deze dominee zeker niet?
Bij hem komt dat absoluut niet gemaakt over. Hij zet zichzelf voorop, als het daarom gaat.
Geweldige predikant voor jongeren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Mara schreef:
J.C. Philpot schreef: Inderdaad. En ik vind ook niet dat een dominee dat moet zeggen omdat het hoort. Op een gegeven moment gaat dat gemaakt overkomen.
Jij kent deze dominee zeker niet?
Bij hem komt dat absoluut niet gemaakt over. Hij zet zichzelf voorop, als het daarom gaat.
Geweldige predikant voor jongeren.
Het gaat om de algemene uitspraak van Refiosi, niet over de opmerking van ds. De Boer.
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Refiosi »

John Galt schreef:
Refiosi schreef:
Ad Anker schreef:Mooi gesprek met een goede inhoud!
We staan hier in Amsterdam. Alles wat hier in het openbaar gebeurt ben ik in de gemeente tegen gekomen. Alles. Alle zonden.
Van die zin was ik ook onder de indruk. Ik had echter gehoopt dat hij er nog aan toe had gevoegd: die ben ik ook in mijn eigen hart tegengekomen...
Maar misschien is dat niet zo. Ik denk niet dat iedere dominee diep in zijn hart graag zou willen gokken, harddrugs gebruiken, op zondag Ajax toejuichen en/of orgieën met mannen organiseren. Wellicht heeft hij andere zonden in zijn hart die in Amsterdam minder vaak voorkomen.
De zaden van boosheid zullen waarschijnlijk zijn hart niet voorbijgaan.

Wat ik maar wil zeggen: het is sympathiek dat hij niet naar "de wereld" wijst (hij vond het vervelend dat andere predikanten dat wel deden), maar als je dan naar je eigen gemeente wijst, ben je nog een deur te ver. Verder doet het niet af aan de waardering die ik voor zijn antwoorden op de andere vragen heb.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mara »

Herman schreef:
Mara schreef:
J.C. Philpot schreef: Inderdaad. En ik vind ook niet dat een dominee dat moet zeggen omdat het hoort. Op een gegeven moment gaat dat gemaakt overkomen.
Jij kent deze dominee zeker niet?
Bij hem komt dat absoluut niet gemaakt over. Hij zet zichzelf voorop, als het daarom gaat.
Geweldige predikant voor jongeren.
Het gaat om de algemene uitspraak van Refiosi, niet over de opmerking van ds. De Boer.
O excuses.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door John Galt »

Refiosi schreef: Wat ik maar wil zeggen: het is sympathiek dat hij niet naar "de wereld" wijst (hij vond het vervelend dat andere predikanten dat wel deden), maar als je dan naar je eigen gemeente wijst, ben je nog een deur te ver.
David noemt in Psalm 26 en in andere psalmen een heleboel dingen op waar hij zich niet aan schuldig weet. Paulus noemt in zijn brieven geen enkele concrete zonde waar hij zich schuldig aan maakt. Terwijl deze mannen zich wel degelijk van hun zondige hart bewust waren. Het kan ook obligaat worden om altijd maar over je zonde of zondigheid te praten. Pas hoorde ik nog een dominee vertellen die in een kerkenraadskamer ene ouderling vergeving hoorde vragen voor "alle zonden" die er waren tijdens de vergadering. Toen hij de man na afloop apart nam en vroeg wat voor zonden er dan zoal geweest waren, bleef het stil.

Ik ben nu zelf in mijn ochtenddevotie alle Psalmen aan het bemediteren. Heb inmiddels ruim tweederde gehad. Meerdere malen is het me opgevallen hoe weinig er eigenlijk in de Psalmen gesproken wordt over eigen zonden. Wel heel vaak over onrecht van anderen, over eigen onschuld, of over de gevolgen van de zonde. Neem bijvoorbeeld Psalm 6, toch echt een boetepsalm. David heeft te maken met vijanden, mensen die onrecht tegen hem bedrijven (v9). Maar achter deze problemen ziet hij Gods toorn. God is van hem geweken (v5).
Maar opmerkelijk is wát hij bidt. Hij belijdt geen schuld, noemt zijn zonden niet, maar bidt wel of de HEERE Zijn toorn wil wegnemen en hem niet langer wil straffen. Hij bidt niet: “Bekeer mij”, maar wel: “Bekeer Uzelf” (v5).
Who is John Galt? :quoi
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Refiosi »

John Galt schreef:
Refiosi schreef: Wat ik maar wil zeggen: het is sympathiek dat hij niet naar "de wereld" wijst (hij vond het vervelend dat andere predikanten dat wel deden), maar als je dan naar je eigen gemeente wijst, ben je nog een deur te ver.
David noemt in Psalm 26 en in andere psalmen een heleboel dingen op waar hij zich niet aan schuldig weet. Paulus noemt in zijn brieven geen enkele concrete zonde waar hij zich schuldig aan maakt. Terwijl deze mannen zich wel degelijk van hun zondige hart bewust waren. Het kan ook obligaat worden om altijd maar over je zonde of zondigheid te praten. Pas hoorde ik nog een dominee vertellen die in een kerkenraadskamer ene ouderling vergeving hoorde vragen voor "alle zonden" die er waren tijdens de vergadering. Toen hij de man na afloop apart nam en vroeg wat voor zonden er dan zoal geweest waren, bleef het stil.

Ik ben nu zelf in mijn ochtenddevotie alle Psalmen aan het bemediteren. Heb inmiddels ruim tweederde gehad. Meerdere malen is het me opgevallen hoe weinig er eigenlijk in de Psalmen gesproken wordt over eigen zonden. Wel heel vaak over onrecht van anderen, over eigen onschuld, of over de gevolgen van de zonde.
Als het waar is wat je wil zeggen (quod non) dan had deze predikant het prima eens kunnen zijn met de collega-predikanten die wezen op de zonden van het Nederlandse volk en de regering.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door John Galt »

Nee, er is ook nog zoiets als de balk en de splinter.
Maar de vraag is: Is het waar? Ben je het eens of zit ik ernaast?
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door John Galt »

John Galt schreef:Nee, er is ook nog zoiets als de balk en de splinter.
Maar de vraag is: Is het waar? Ben je het eens of zit ik ernaast?
Ik heb er nog even over lopen nadenken. Als je de zonden van een ander benoemt, moet dat een functie hebben. In je gesloten kerkgemeenschap roepen dat het zo erg is gesteld in ons land want homohuwelijk en euthanasie, heeft dat niet zoveel zin. De mensen zullen je gelijk geven en misschien wel tevreden zijn met zichzelf. Benoem je de zonden van je kerkleden of van de groep waartoe je behoort, is dat iets anders. Dat doe je naar die mensen toe. Als Ds De Boer iets in het RD zegt, lezen zijn kerkleden dat ook (en anderen die het zich ook aantrekken). Als hij bij ons in Apeldoorn komt vertellen hoe erg het in Sliedrecht is, kunnen we daar ook niet zoveel mee. Het gaat erom: wat is je doel? Daarom geloof ik er niet zo in als mensen uitgebreid over hun eigen zonden praten. Dat kan eens in een persoonlijk gesprek (Joh, daar worstel ik ook mee), maar welk doel dien je als je dat in het openbaar of het algemeen doet? Ds GJ Baan zei eens in een preek dat hij aan een oude vrouw had gevraagd: Ik hoor u nooit over uw zonden? Waarop zij antwoordde: Daar heb ik het 's nachts op bed met de Heere over.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Het benoemen van zonden in het openbaar heeft als gevolg dat ze tot ontdekking kunnen leiden van het zondige bestaan, omdat we ons voor al onze daden eenmaal voor God moeten verantwoorden. Dat is dus een heel ander doel dan de opmerking van ds. Baan, die spreekt over de persoonlijke boetvaardigheid om begane zonden. Dat is wat mij betreft een andere focus. Overigens kan het bewenen van je zonden ook een openbare aangelegenheid zijn en in het verleden is dat een belangrijke hoeksteen geweest van veel opwekkingsbewegingen.
De opmerking van ds de Boer plaats ik eerder in andere categorie, namelijk dat we te makkelijk onderscheid maken tussen de slechte stad (Amsterdam als het Sodom en Gomorra) en de goede en eenvoudige plattelands christen die aan dergelijke zonden niet blootstaat. Wie in die terminologie denkt, gaat aan het bijbelse gegeven voorbij dat alle mensen zondaren zijn.
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GGotK »

https://www.rd.nl/artikel/940803-live-h ... entie-2021

Vandaag vindt de 36e Haamstedeconferentie plaats in conferentieoord Mennorode te Elspeet. Bijzonder plafond trouwens (in 2019). Jammer dat er geen sprekers zijn uit de GG(iN).
Laatst gewijzigd door GGotK op 31 aug 2021, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

GGotK schreef:https://www.rd.nl/artikel/940803-live-h ... entie-2021

Vandaag vindt de 36e Haamstedeconferentie plaats in conferentieoord Mennorode te Elspeet. Bijzonder plafond trouwens. Jammer dat er geen sprekers zijn uit de GG(iN).
Aan de foto uit 2019 te zien, was het toen wat graadjes warmer :)

Verder helemaal met je eens m.b.t. het plafon en de GG(iN).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GGotK »

J.C. Philpot schreef:
GGotK schreef:https://www.rd.nl/artikel/940803-live-h ... entie-2021

Vandaag vindt de 36e Haamstedeconferentie plaats in conferentieoord Mennorode te Elspeet. Bijzonder plafond trouwens. Jammer dat er geen sprekers zijn uit de GG(iN).
Aan de foto uit 2019 te zien, was het toen wat graadjes warmer :)

Verder helemaal met je eens m.b.t. het plafon en de GG(iN).
Die foto was inderdaad uit 2019. Zijn er nog mensen die deze conferentie ieder jaar volgen?
In het verleden waren er trouwens wel sprekers uit de GG.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erskinees »

De afgelopen jaren was er inderdaad meestal wel 1 spreker uit de GG, ondanks het kleine groepje dat vanuit dit kerkverband deelneemt. Dit jaar is de conferentie maar één dag lijkt het. Dus alle verbanden kunnen dan niet op die manier vertegenwoordigd zijn. Ik luister meestal wel het e.e.a. terug.
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GGotK »

Professor Baars spreekt op deze conferentie over Bunyans pelgrimsreizen. Dit naar aanleiding van een door hem gevonden 'bekeringsschema' , mede op grond van Bunyans Christenreis, opgesteld door een onbekende (?) schrijver uit de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Alhoewel hij het met een aantal zaken zeker eens was, werd in deze lezing dit 'bekeringsschema' behoorlijk gefileerd. Of de 'onbekende' schrijver zich bekend wil maken en een weerwoord wilt geven op de lezing van professor Baars!
Plaats reactie