Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:Zolang Joh 3:16 nog in iedere bijbel staat en een kinderlied wordt aangepast dat God enkel van Zijn kinderen houdt, dan hebben we met onbijbelse zaken te maken
Als je slechts met een oneliner (1 zin) op mijn betoog reageert, dan ga ik ook niet verder inhoudelijk reageren. Ik hoop dat je dat begrijpt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

Ik kan voor iedereen m'n respect opbrengen en wil me graag verdiepen in de zienswijze van anderen, echter als het evangelie afbreuk wordt gedaan (en dat wordt bij deze twee voorbeelden!), dan gaan we wel een grens over
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Posthoorn »

Blij dat ik de Gideonuitgaven van Frinsels boeken heb. :)
Maar vreemd is het wel, temeer omdat dit bij Frinsels leven al is gebeurd. Hij zou daar dan toch mee akkoord gegaan moeten zijn.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:Ik kan voor iedereen m'n respect opbrengen en wil me graag verdiepen in de zienswijze van anderen, echter als het evangelie afbreuk wordt gedaan (en dat wordt bij deze twee voorbeelden!), dan gaan we wel een grens over
Als ik de nieuwe uitgaven van Den Hartog beluister of lees, denk ik niet dat je kunt volhouden dat het evangelie daar geweld in aan word gedaan. Zeker niet als je je niet op individuele zinnen die veranderd zijn focust, maar het geheel neemt. De verwoording is Reformatorischer, maar het evangelie is duidelijk present.

Ik erken dat sommige veranderingen niet chique zijn. Maar een verandering van de volgende zin, vind ik heel goed verdedigbaar:
Daarom spreekt Hij tot ze en zoekt Hij ze net zo lang tot Hij ze vindt en laat ze niet los tot ze gekozen hebben, voor of tegen Hem

Hier wordt geleerd dat God in een mens werkt, maar vervolgens afhankelijk is van wat de mens zelf kiest. Als God op mijn keuze had gewacht, dan had ik altijd tegen Hem gekozen. Maar God werkt zelf "de goede keuze" in een mens, waarbij de mens uiteraard helemaal bij ingeschakeld word (De Heilige Geest gelooft niet voor ons, maar laat ons wel geloven).

De Dordtse Leerregels verwerpen dit:
De rechtzinnige leer verklaard zijnde, verwerpt de Synode de dwalingen dergenen:

(...)

Die leren: Dat God zulke krachten Zijner almogendheid in de wedergeboorte des mensen niet gebruikt, waardoor Hij diens wil krachtiglijk en onfeilbaar zou buigen tot geloof en bekering; maar dat, al de werkingen der genade volbracht zijnde, dewelke God gebruikt om den mens te bekeren, de mens nochtans Gode en den Heiligen Geest, wanneer Hij zijn wedergeboorte voorheeft en hem wederbaren wil, alzo kan wederstaan, en metterdaad ook dikwijls wederstaat, dat hij zijns zelfs wedergeboorte ganselijk belet; en dat het overzulks in zijn eigen macht blijft wedergeboren te worden of niet. Want dit is anders niet dan al de kracht van de genade Gods in onze bekering wegnemen, en de werking des almachtigen Gods aan den wil des mensen onderwerpen; en dat tegen de apostelen, die leren: Dat wij geloven naar de werking der sterkte Zijner macht. En: Dat God het welbehagen Zijner goedheid, en het werk des geloofs, in ons vervult met kracht. En: Dat Zijn Goddelijke kracht ons alles wat tot het leven en de godzaligheid behoort, geschonken heeft.

Die leren: Dat de genade en de vrije wil gedeeltelijke oorzaken zijn, die beide te zamen het begin van de bekering werken, en dat de genade in orde van werking niet gaat vóór de werking van den wil; dat is, dat God niet eer den wil des mensen krachtiglijk helpt tot de bekering, dan wanneer de wil des mensen zichzelven beweegt en daartoe bepaalt. Want de Oude Kerk heeft deze leer al overlang in de Pelagianen veroordeeld, uit de woorden van den apostel: Zo is het dan niet desgenen die wil, noch desgenen die loopt, maar des ontfermenden Gods , Rom. 9:16,. Insgelijks: Wie onderscheidt u? En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen? , 1 Kor. 4:7,. En: Het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen , Filipp. 2:13,.


Overigens ben ik tegen het veranderen van zinnen, zodat God alleen van Zijn kinderen houdt.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 11 feb 2022, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Ik ben sowieso tegen het veranderen van zinnen, zelfs al past die niet bij onze belijdenis.
Als je daaraan begint, kan je zelfs wel een reformatorische versie van Mein Kampf of zo uitbrengen.
Neem de schrijver zoals hij is, of neem hem niet. Maar laat hem niet buikspreken met jouw overtuigingen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:Neem de schrijver zoals hij is, of neem hem niet. Maar laat hem niet buikspreken met jouw overtuigingen.
Blijkbaar heeft Frinsel er geen bezwaar tegen gehad, en is hij tijdens zijn leven akkoord gegaan met aanpassing van zijn werk.

Als je Spurgeon laat buikspreken (en dat is ook gebeurt), dan heb ik daar echt moeite mee. Maar als een schrijver er zelf achter kan staan niet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

ik kan grotendeels met je meekomen Philipot, maar als we alle verantwoordelijkheid van de mens eruit halen, of dusdanig scholastiek gaan redeneren dat we wel stokken en blokken zijn, dan gaan we (zoals ds. den Ouden zeer terecht opmerkt) ook een verkeerde kant op.
En dat is ook met de bewuste zin die jij citeert!
Zoals ik recent in een preek over de bekende Petrus-tekst hoorde, als je je verkiezing niet vast maakt, dan maak je je verwerping vast!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jeremiah »

Laat ons met lijdzaamheid lopen op de smalle weg, en aan het eind zijn we alles kwijt. Dan staan we eenzaam op de wereld. Dan heeft de Heere Zijn kerk uit alles losgebroken. Ik denk aan die oude lieve baas Johannes de Kok, ouderling van Middelburg. Een oprechte en eenvoudige christen. Hij had veel in het gezicht, maar o zo weinig op de hand. En toen die ging sterven, toen gaf de Heere licht over Zijn eigen werk. Hij had lang in het donker geleefd. En dan kwamen er mensen, en die wilden die oude Johannes de Kok nog eens horen praten, want hij was altijd vol van onderwijzing voor iedereen, helder in het Woord van God en in de gangen des Geestes. Maar toen was het zo donker dat de mensen verslagen naar huis gingen. Is dat Johannes de Kok? Maar z'n oude boezemvriend, de oude ds Rijksen was bij hem en hij zei: weet je wat ik nou geloof dominee? Dat de Heere mijn ouderlingschap gaat wegnemen, nu kan ik niet eens meer als een bekeerde man de poort door, k ben alles kwijt, ik kan niet meer praten, ik zie niets meer. Dat geloof ik ook zei ds Rijksen. Je zult als een arm, verloren mens, uit genade nog naar binnen moeten. Hij had zo graag, ja dat is nou die man he, een preekstoel gehad op zn sterfbed, en het nog eens iedereen gezegd, en vermaand , en onderwezen, en zo jongens nou, daar gaat ie, naar boven. Maar nee zegt de Heere, zo doe Ik dat niet, want Ik ben jaloers op Mijn eer. En daar lag ie, arm, ontledigd van alles, wist het niet meer. Hij zei, zou t nog meevallen dominee? Als er zo een binnenkomt? Zou ik mijzelf nog bedrogen hebben? Zo laag loopt het af. Pas op met die praatchristenen, er komt een ogenblik dat hun mond dichtgaat. Maar houd moed Godvruchte schaar, Hij blijft getrouw. En laten we ons maar aan Hem vastklemmen. Want deze God is toch onze God. En Hij zal ons geleiden ter dood toe.

Ds. J. W. Kersten
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HersteldHervormd »

Bertiel schreef:ik kan grotendeels met je meekomen Philipot, maar als we alle verantwoordelijkheid van de mens eruit halen, of dusdanig scholastiek gaan redeneren dat we wel stokken en blokken zijn, dan gaan we (zoals ds. den Ouden zeer terecht opmerkt) ook een verkeerde kant op.
En dat is ook met de bewuste zin die jij citeert!
Zoals ik recent in een preek over de bekende Petrus-tekst hoorde, als je je verkiezing niet vast maakt, dan maak je je verwerping vast!
Werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven, want het is God, die in u werkt beide het willen en het werken naar Zijn welbehagen.

Hier is alles mee gezegd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
KDD
Berichten: 1533
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door KDD »

Orpa, Naomi en Ruth, beeld van de van God scheidende, tot God wederkerende, naar God naderende ziel; de drie merkwaardige vrouwgestalten: Naomi de liefelijke, Orpa de gazelle, Ruth de beminde; Orpa beeld van de gevoelvolle gemoedelijke wereld, Naomi van de berouwhebbende zondaars en zondaressen; Ruth van de zoekende harten.

Dr. Ph. S. van Ronkel
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Gezamenlijke verklaring

De Christelijke Kerk is ingesteld door de Heere Jezus Christus zelf. Gecreëerd door het Woord van God en geleid door de Heilige Geest, belijdt de Kerk één Heere en Heiland Jezus, zijn evangelie en wet. Daarom zijn wij, als deel van de Kerk en onder de heerschappij van Christus, geroepen om de waarheid te spreken en bedrog te ontmaskeren (Ef. 4,15; 4,25).

In het licht van de grootschalige aanval van Rusland op Oekraïne achten wij het noodzakelijk om de openlijke en ongerechtvaardigde agressie, die gericht is op de vernietiging van de staat en de onafhankelijkheid van Oekraïne en gebaseerd is op flagrante leugens van de lippen van de president van de Russische Federatie, Vladimir Poetin, en de hoogste leiders van het land, krachtig te veroordelen.

Wij verwerpen Poetins mythische verhaal, dat niets te maken heeft met de historische realiteit, over de vermeende kunstmatige oprichting van de Oekraïense staat. Wij veroordelen Poetins cynische leugens over de vermeende genocide van de Oekraïense bevolking in het oosten van het land, leugens die Poetin gebruikt om zijn eigen geopolitieke ambities te bevredigen, die duidelijk in strijd zijn met Gods openbaring (Deut. 27:17; Prov. 22:28).

Wij belijden de werkelijke en onbeperkte macht van God over alle landen en werelddelen (Ps.24,1), en over alle koningen en heersers (Spr.21,1); daarom kan niets in de hele schepping de vervulling van de goede en volmaakte wil van God in de weg staan. Wij bevestigen, samen met de eerste christenen, "Jezus is Heere", en niet Caesar.

Wij betuigen onze solidariteit met het volk van Oekraïne. Wij delen de pijn van hen die reeds hun dierbaren hebben verloren. Wij bidden dat alle plannen van de agressor zullen worden verijdeld en te schande gemaakt. Wij roepen alle mensen van goede wil over de hele wereld op om weerstand te bieden aan de leugens en de haat van de agressor. Wij roepen iedereen op een verzoekschrift in te dienen voor het staken van de vijandelijkheden en alle mogelijke invloed uit te oefenen op de Russische Federatie om een einde te maken aan de ongemotiveerde agressie jegens Oekraïne.

Wij vragen u te bidden voor vrede voor het volk van Oekraïne en voor moed en wijsheid voor de christelijke kerken, zodat zij de mensen in nood kunnen blijven dienen.

Wij bidden voor onze autoriteiten en stellen onze hoop op de Koning der koningen en de Heere der heren, die onze toevlucht en onze vesting is en blijft, zelfs in tijd van oorlog (Ps. 46).

Evangelisch Gereformeerd Seminarie van Oekraïne

Baltisch Gereformeerd Theologisch Seminarie (Riga, Letland)

Avond Gereformeerd Seminarie (Almaty, Kazachstan)

Theologisch Seminarie Kyiv

Odessa Theologisch Seminarie

Gereformeerd Theologisch Seminarie van Donetsk (tijdelijk gevestigd in Kyiv)

Gereformeerd Theologisch Seminarie Heidelberg (Duitsland)

Seminarie in West-Rusland (we houden de naam van het seminarie achter)

Seminarie in West-Siberië, Rusland (de naam van het seminarie wordt niet bekendgemaakt)

Taurisch Christelijk Instituut (Kherson)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

Wat een mooi stuk, goed van deze seminaries.
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GGotK »

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

GGotK schreef:https://nos.nl/artikel/2421153-om-wil-t ... r-doodstak

Zeer triest en aangrijpend!
Buitengewoon triest, en ook blijvend beangstigend voor de nabestaanden.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Orchidee »

Vreselijk! Wat een levenslang kruis hebben de overlevenden ook gekregen.
Hoop dat hun enige en echte Houvast en Hoop in Christus gevonden mag worden en hoop dat ze niet verbitterd worden.
Wat een levensweg moeten veel mensen hier op aarde gaan
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie