Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Dat is wel bijzonder. Nog niet zo lang geleden gaf dezelfde uitgever preken van ds. Van Haaren in gewijzigde vorm uit. Al was dat met instemming van zijn vrouw.
Welke uitgever is dat?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Hendrikus »

Bertiel schreef:In het kerkblad van vandaag staat en column van ds. P. Den Ouden over dhr. Frinsel.
Dan met name over de hedendaagse uitgave van het boek “rondom de Westertoren”
Hij kwam er lezend achter dat er in de huidige uitgaven hele andere zaken staan dan dat Frinsel origineel geschreven heeft.
Een voorbeeld:
Origineel: Toch heeft die hemelse Vader Kokkie Lief. En niet alleen. Kokkie, maar alle mensen. Daarom spreekt Hi tot ze en zoekt Hij ze net zo lang tot Hij ze vindt en laat ze niet los tot ze gekozen hebben, voor of tegen Hem
Hedendaagse uitgave: niets is voor God verborgen
Daarnaast constateert de dominee dat regelmatig de. Naam van Jezus gewijzigd is in God of Heere.
En een zinnetje aan het einde van het boek “ hun persoonlijke ervaring met God”, wordt compleet weggelaten.
Het laatste stukje:
“Wat voor treurige theologie zit hier achter? Als de liefde van Christus en een Bijbels appel op onze verantwoordelijkheid worden weggecensureerd? En de naam van Jezus wordt vervangen door. God? Het heeft me werkelijk verdriet gedaan. Het lijkt wel alsof we met het Evangelie in onze maag zitten. En het gebruik van Jezus’ naam ongeveer een ketterij is geworden. Nu gaat het me niet alleen maar om dit boek. Het is een verschijnsel dat zich breder aandient. Beschouw mijn bezorgdheid niet als een pleidooi voor oppervlakkigheid. Maar als we de arminiaanse duivel denken uit te drijven door een hypercalvinistische Beelzabul zijn we verder van huis. Want dan wordt zelfs Jezus geschrapt!
Wat mij betreft: ik houd het bij Frinsel.”
Dat is toch wel schandalig! Wie heeft die teksten gewijzigd? Frinsel is pas vorig jaar overleden, dus zijn teksten zijn nog allesbehalve rechtenvrij. Daar kun je toch niet zomaar in gaan "verbeteren"?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Een wat al te enthousiaste moderator, denk ik. ;)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door refo »

Eerst Meinema en nu Den Hertog.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:Een wat al te enthousiaste moderator, denk ik. ;)
:) Al is het wel treurig, ja.

Het is geen nieuw fenomeen. 'Vader, wat Gij doet is goed' wordt in refokring ook gewijzigd in 'Heere, wat Gij doet is goed'.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8974
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:In het kerkblad van vandaag staat en column van ds. P. Den Ouden over dhr. Frinsel.
Dan met name over de hedendaagse uitgave van het boek “rondom de Westertoren”
Hij kwam er lezend achter dat er in de huidige uitgaven hele andere zaken staan dan dat Frinsel origineel geschreven heeft.
Een voorbeeld:
Origineel: Toch heeft die hemelse Vader Kokkie Lief. En niet alleen. Kokkie, maar alle mensen. Daarom spreekt Hi tot ze en zoekt Hij ze net zo lang tot Hij ze vindt en laat ze niet los tot ze gekozen hebben, voor of tegen Hem
Hedendaagse uitgave: niets is voor God verborgen
Daarnaast constateert de dominee dat regelmatig de. Naam van Jezus gewijzigd is in God of Heere.
En een zinnetje aan het einde van het boek “ hun persoonlijke ervaring met God”, wordt compleet weggelaten.
Het laatste stukje:
“Wat voor treurige theologie zit hier achter? Als de liefde van Christus en een Bijbels appel op onze verantwoordelijkheid worden weggecensureerd? En de naam van Jezus wordt vervangen door. God? Het heeft me werkelijk verdriet gedaan. Het lijkt wel alsof we met het Evangelie in onze maag zitten. En het gebruik van Jezus’ naam ongeveer een ketterij is geworden. Nu gaat het me niet alleen maar om dit boek. Het is een verschijnsel dat zich breder aandient. Beschouw mijn bezorgdheid niet als een pleidooi voor oppervlakkigheid. Maar als we de arminiaanse duivel denken uit te drijven door een hypercalvinistische Beelzabul zijn we verder van huis. Want dan wordt zelfs Jezus geschrapt!
Wat mij betreft: ik houd het bij Frinsel.”
Ik ben het met de eens dat het disputabel is als dat zonder meeweten van de auteur plaats heeft gevonden, en de boodschap echt veranderd is. Overigens ga er vanuit dat de uitgever tijdens het leven al afspraken met Frinsel heeft gemaakt, en de rechten heeft gekocht. Naar ik meen kwamen ze ook al uit bij Den Hertog voor zijn overlijden.

Aan de andere kant kun je het in dit geval ook positief duiden: door het aanpassen van het taalgebruik naar taalgebruik dat onder ons meer gangbaar is (en volgens mij is precies dat wat er gebeurt), is er nu betere ingang van deze verhalen in de Reformatorische gezindte, en luisteren nu veel meer kinderen naar deze prachtige verhalen.

En de verhalen zijn nog steeds absoluut niet "hypercalvinistisch" (het woord dat je gebruikt). Ze spreken ruim en rijk over de liefde van Christus. Ik zou er echt moeite mee hebben gehad als de verhalen echt hypercalvinistisch waren geworden.

Mijn kinderen (vooral de jongste) luisteren erg graag naar de verhalen van Frinsel, waar er heel veel van op familystream staan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

zijn de verhalen op familystream ook met de aangepaste versies?
Dan hoef ik in iedere geval ook niet na te denken over een abonnement...

Ben ook allergisch voor kindercd's waar "hoger dan de blauwe luchten" in de nieuwe berijming staat!!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8974
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:Ben ook allergisch voor kindercd's waar "hoger dan de blauwe luchten" in de nieuwe berijming staat!!
Dan zou ik aan de allergie gaan werken.

Allergie betekend dat je niet volledig vrij bent van hetgene dat de allergie oproept. En vrijheid is waar een christen toe geroepen is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

alles waar het Woord afbreuk mee wordt gedaan, is toch wel een allergie waard?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8974
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:alles waar het Woord afbreuk mee wordt gedaan, is toch wel een allergie waard?
Allergie gaat vaak over gewoonten en tradities de we associeren met "rechts" of "links". Het zijn vaak manieren van verwoorden die bepaalde emoties oproepen. Maar als christenen worden we opgeroepen om door de manier van verwoorden heen te prikken, en het te hebben over de boodschap onder de verwoording. En dan zijn er soms fundamentele verschillen waar we vanwege die juiste terminologie dachten dat die er niet waren, maar is er soms ook eenheid waar we die niet verwachtten.

Allergie zorgt vaak dat iemand vanuit zijn of haar associatie al een oordeel klaar heeft over iemand of iets, daardoor niet meer echt doorvraagd, en niet meer echt een gesprek aan kan gaan met de andere partij. Terwijl die andere partij zich daardoor niet serioes genomen voelt, en zich dan ook weer in zijn vooroordeel bevestigd ziet. Allergiën zijn dus zeer onvruchtbaar.

Als je geen allergiën naar rechts of links hebt, kun je zowel goed door een deur met bijbelgetrouwe gelovigen die het op een wat modernere manier verwoorden, als met gelovigen die het op een wat rechts-bevindelijkere manier verwoorden. Dat kan ik iedereen aanbevelen.

Als er echt onbijbelse zaken worden verkondigd (maar dan moet dat echt het geval zijn, en moet het geen verpakking of verwoording zijn die allergie oproept), dan moeten we daar natuurlijk onderbouwd vanuit Gods Woord de vinger bij leggen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12060
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:
ds. P. den Ouden schreef: "Beschouw mijn bezorgdheid niet als een pleidooi voor oppervlakkigheid. Maar als we de arminiaanse duivel denken uit te drijven door een hypercalvinistische Beelzabul zijn we verder van huis. Want dan wordt zelfs Jezus geschrapt!”
En de verhalen zijn nog steeds absoluut niet "hypercalvinistisch" (het woord dat je gebruikt). Ze spreken ruim en rijk over de liefde van Christus. Ik zou er echt moeite mee hebben gehad als de verhalen echt hypercalvinistisch waren geworden.
De opmerking "hypercalvinistisch" is niet van Bertiel, maar van de hand van ds. P. den Ouden en staat in een zinsnede over de polen arminianisme en hypercalvinisme. De opmerking sluit bij mijn persoonlijke gevoelen aan, rondom dit thema, dat mensen die het drukst met de bestrijding van het arminianisme bezig zijn, zelf doorgaans representant lijken te zijn van de andere dwaling.

Het leek me even goed, om daar de aandacht op te vestigen om verwarring te voorkomen.

Het is overigens terecht om je af te vragen of deze termen de lading van dit probleem dekken. In ieder geval wordt blijk gegeven van grote verwarring rondom de omgang met de Drie-enige God, zoals Hij zich bekend heeft gemaakt als Vader, Zoon en Heilige Geest. Die dwalingen vind ik nog wat straffer dan de genoemde twee.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
Tiberius schreef:Een wat al te enthousiaste moderator, denk ik. ;)
:) Al is het wel treurig, ja.

Het is geen nieuw fenomeen. 'Vader, wat Gij doet is goed' wordt in refokring ook gewijzigd in 'Heere, wat Gij doet is goed'.
Klopt ja. Een mannenkoor uit de Randstad (zo goed, @Ad?) zingt dat op een uitgave bij FamilyStream ook zo.

Ze zullen het laatste vers van het Gebed des Heeren vermoedelijk ook nooit zingen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Bijzonder inderdaad.
In diezelfde categorie: in onze vorige gemeente was er een ouderling die de meeste psalmverzen overluid meezong als ze voorwerpelijk waren. Wanneer ze onderwerpelijk waren, hoorde je hem bijna niet. ;)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8974
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:In diezelfde categorie: in onze vorige gemeente was er een ouderling die de meeste psalmverzen overluid meezong als ze voorwerpelijk waren. Wanneer ze onderwerpelijk waren, hoorde je hem bijna niet. ;)
Blijkbaar worstelde hij met of hij die zaken wel echt vanuit zijn hart kon zingen. Er zullen er meer zijn die iets van die worsteling ervaren.

Ik ben er terughoudend in, om dat als iets humoristisch te benoemen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

J.C. Philpot schreef:
Bertiel schreef:alles waar het Woord afbreuk mee wordt gedaan, is toch wel een allergie waard?
Allergie gaat vaak over gewoonten en tradities de we associeren met "rechts" of "links". Het zijn vaak manieren van verwoorden die bepaalde emoties oproepen. Maar als christenen worden we opgeroepen om door de manier van verwoorden heen te prikken, en het te hebben over de boodschap onder de verwoording. En dan zijn er soms fundamentele verschillen waar we vanwege die juiste terminologie dachten dat die er niet waren, maar is er soms ook eenheid waar we die niet verwachtten.

Allergie zorgt vaak dat iemand vanuit zijn of haar associatie al een oordeel klaar heeft over iemand of iets, daardoor niet meer echt doorvraagd, en niet meer echt een gesprek aan kan gaan met de andere partij. Terwijl die andere partij zich daardoor niet serioes genomen voelt, en zich dan ook weer in zijn vooroordeel bevestigd ziet. Allergiën zijn dus zeer onvruchtbaar.

Als je geen allergiën naar rechts of links hebt, kun je zowel goed door een deur met bijbelgetrouwe gelovigen die het op een wat modernere manier verwoorden, als met gelovigen die het op een wat rechts-bevindelijkere manier verwoorden. Dat kan ik iedereen aanbevelen.

Als er echt onbijbelse zaken worden verkondigd (maar dan moet dat echt het geval zijn, en moet het geen verpakking of verwoording zijn die allergie oproept), dan moeten we daar natuurlijk onderbouwd vanuit Gods Woord de vinger bij leggen.
Zolang Joh 3:16 nog in iedere bijbel staat en een kinderlied wordt aangepast dat God enkel van Zijn kinderen houdt, dan hebben we met onbijbelse zaken te maken
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie