Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ararat »

-DIA- schreef: 29 mar 2024, 11:10
refo schreef: 29 mar 2024, 11:03
-DIA- schreef: 29 mar 2024, 09:28 Een mooi, maar ook een leerzaam gesprek met ds. G.M. de Leeuw.
"Je zal wel merken dat ik van de hak op de tak spring vanmiddag. Dat moet je maar voor lief nemen." Aldus ds. G.M. de Leeuw op een zonnige zaterdagmiddag in de pastorie te Opheusden. We waren er klaar voor. Wie de predikant enigszins kent, weet dat hij een boeiende verteller is. En inderdaad, tijdens het gesprek 'vlogen' we van Zeeland naar de Veluwe en van de Veluwe naar Canada. Vervolgens vanuit Amerika naar Holland. En binnen afzienbare tijd hopen de predikant en zijn vrouw opnieuw Amerika aan te doen. Hij heeft een beroep aangenomen naar de NRC (Netherlands Reformed Congregations, de overzeese zusterkerken van de Gereformeerde Gemeenten) in Grand Rapids, aan de Beckwith Avenue. De oudste van de 27 gemeenten in de Verenigde Staten en Canada, geïnstitueerd op 30 oktober 1870. Ds. De Leeuw is dan de elfde predikant in successie, zendelingspredikant P.L. Bazen niet meegeteld.

Hieronder het hele gesprek (of u mag het ook wel een interview noemen):
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
Wat heb je ervan geleerd? Ik zie vooral Mastenbroekiaanse anekdotes.
Dat ligt eraan door welke bril en met welk oogmerk je dit leest. Van mensen die b.v. bevinding als dweperij beschouwen en verwanten, kunnen we ook, zou ik bijna zeggen, geen positieve reactie verwachten.
De vraag was anders :)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

De vraag was gewoon wat je ervan hebt opgestoken.

Dat kan ook zijn dat je ontdekte dat ds. De Leeuw zich geheel in jouw standpunten kan vinden.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 29 mar 2024, 12:37 De vraag was gewoon wat je ervan hebt opgestoken.

Dat kan ook zijn dat je ontdekte dat ds. De Leeuw zich geheel in jouw standpunten kan vinden.
Of ook dat je je eigen gedachten hierin niet terug vindt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Maanenschijn »

De nu zo afwezige @Ad Anker heeft over dit soort schrijfsels een kernachtige uitdrukking:

Mensmiddelpuntig.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door refo »

-DIA- schreef: 29 mar 2024, 12:54
DDD schreef: 29 mar 2024, 12:37 De vraag was gewoon wat je ervan hebt opgestoken.

Dat kan ook zijn dat je ontdekte dat ds. De Leeuw zich geheel in jouw standpunten kan vinden.
Of ook dat je je eigen gedachten hierin niet terug vindt.
Je zegt dat het leerzaam is. Er staat niets leerzaams in, volgens mij.
Hoewel, dat van die klompen was nieuw voor me.
Ik kan me niet voorstellen dat van 25 Godsontmoetingen er 3 over kunnen blijven. Wat was er dan met die 22? En wat onderscheidde die 3 van de 22?
KDD
Berichten: 1533
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door KDD »

refo schreef: 29 mar 2024, 16:57
-DIA- schreef: 29 mar 2024, 12:54
DDD schreef: 29 mar 2024, 12:37 De vraag was gewoon wat je ervan hebt opgestoken.

Dat kan ook zijn dat je ontdekte dat ds. De Leeuw zich geheel in jouw standpunten kan vinden.
Of ook dat je je eigen gedachten hierin niet terug vindt.
Je zegt dat het leerzaam is. Er staat niets leerzaams in, volgens mij.
Hoewel, dat van die klompen was nieuw voor me.
Ik kan me niet voorstellen dat van 25 Godsontmoetingen er 3 over kunnen blijven. Wat was er dan met die 22? En wat onderscheidde die 3 van de 22?
Ik vind het een leerzaam verhaal. Vroeger zeiden ze: soms mag je geloven, soms kan je geloven, en soms moet je geloven dat het de Heere was Die tot je sprak. Ik denk dat die 3 keren er geen twijfel erbij was. Wie het vatte kan, die vatte het.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

KDD schreef: 29 mar 2024, 17:01
refo schreef: 29 mar 2024, 16:57
-DIA- schreef: 29 mar 2024, 12:54
DDD schreef: 29 mar 2024, 12:37 De vraag was gewoon wat je ervan hebt opgestoken.

Dat kan ook zijn dat je ontdekte dat ds. De Leeuw zich geheel in jouw standpunten kan vinden.
Of ook dat je je eigen gedachten hierin niet terug vindt.
Je zegt dat het leerzaam is. Er staat niets leerzaams in, volgens mij.
Hoewel, dat van die klompen was nieuw voor me.
Ik kan me niet voorstellen dat van 25 Godsontmoetingen er 3 over kunnen blijven. Wat was er dan met die 22? En wat onderscheidde die 3 van de 22?
Ik vind het een leerzaam verhaal. Vroeger zeiden ze: soms mag je geloven, soms kan je geloven, en soms moet je geloven dat het de Heere was Die tot je sprak. Ik denk dat die 3 keren er geen twijfel erbij was. Wie het vatte kan, die vatte het.
Dat is het ook. Wie het niet kan vatten zal het vaak toch tot een ergernis zijn. Als dat niet zo is is er iets niet goed.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Hetgeen natuurlijk niet wil zeggen dat alle ergernissen uit godsvrucht voortvloeien. Eigenwijsheid en onnozel gedrag zijn ook ergerlijk, maar hebben met de vreze Gods niets uit te staan.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Maanenschijn »

KDD schreef: Ik vind het een leerzaam verhaal. Vroeger zeiden ze: soms mag je geloven, soms kan je geloven, en soms moet je geloven dat het de Heere was Die tot je sprak. Ik denk dat die 3 keren er geen twijfel erbij was. Wie het vatte kan, die vatte het.
Ik weet niet of het zo leerzaam is. Ik lees in de Bijbel dergelijk verzameling van steentjes (of vergelijkbaar) niet. Wel lees ik dat onze tranen in Zijn fles worden verzameld, wel lees ik van hoogten en diepten, wel keer op keer zonde en ook keer op keer genade.

Ik zie liever een doorleefde Bijbel dan een klopje met steentjes. Wie het vatte kan, die vatte het.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8975
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef: 29 mar 2024, 21:59Wie het vatte kan, die vatte het.
:)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvdW »

Ik lees ' zijn moeder was met een Drie-enig God verzoend'.
Zijn er mensen die zijn verzoend, maar niet met een Drie-enig God? Of is het automatisch met een Drie-enig God?
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Er zijn mensen die menen dat iedere persoon in God zich nog afzonderlijk openbaart, althans, dat de geloofservaring daarvan verschillend is.

Daarvoor is verder geen bijbelse basis, voor zover ik weet, maar dat hindert verder niet, want het gaat erom hoe Gods volk dat leert. Waarbij uiteraard de mensen die deze ervaringen niet hebben daar niet onder vallen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:Er zijn mensen die menen dat iedere persoon in God zich nog afzonderlijk openbaart, althans, dat de geloofservaring daarvan verschillend is.

Daarvoor is verder geen bijbelse basis, voor zover ik weet, maar dat hindert verder niet, want het gaat erom hoe Gods volk dat leert. Waarbij uiteraard de mensen die deze ervaringen niet hebben daar niet onder vallen.
Interessante gedachten. Enige tijd geleden heb ik met een HHK broeder, (die eigenlijk CGK is gebleven :) ) kort nagedacht over de aanspraak van het gebed. Mag/kan je bidden tot de Personen afzonderlijk of bid je tot de Drie-enig God. Sinds die tijd denk ik er wel over na, ook in mijn bidden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvdW »

Als er geen bijbels basis voor is gaat de beleving boven Gods Woord staan. M.a.w. de mens op de troon?
KDD
Berichten: 1533
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door KDD »

Maanenschijn schreef: 29 mar 2024, 22:36
DDD schreef:Er zijn mensen die menen dat iedere persoon in God zich nog afzonderlijk openbaart, althans, dat de geloofservaring daarvan verschillend is.

Daarvoor is verder geen bijbelse basis, voor zover ik weet, maar dat hindert verder niet, want het gaat erom hoe Gods volk dat leert. Waarbij uiteraard de mensen die deze ervaringen niet hebben daar niet onder vallen.
Interessante gedachten. Enige tijd geleden heb ik met een HHK broeder, (die eigenlijk CGK is gebleven :) ) kort nagedacht over de aanspraak van het gebed. Mag/kan je bidden tot de Personen afzonderlijk of bid je tot de Drie-enig God. Sinds die tijd denk ik er wel over na, ook in mijn bidden.
JC Philpot schrijft hierover:

... u kunt het niet verkeerd doen als u tot alle Personen van de Drie-eenheid bidt zoals uw ziel wordt geleid. Als u ertoe wordt geleid tot de Vader te bidden, bid dan tot de Vader; en als u wordt geleid tot de Zoon te bidden, bid dan tot de Zoon; en als u wordt geleid tot de Geest te bidden, bid dan tot de Geest. Er staan voorbeelden voor allemaal in de Heilige Schrift. Paulus bidt tot de Vader (Ef. 1: 17): ‘Opdat de God van onze Heere Jezus Christus, de Vader der heerlijkheid, u geve de Geest der wijsheid en der openbaring in Zijn kennis.’We hebben het gebed van Stefanus tot de Zoon: ‘Heere Jezus, ontvang mijn geest’ (Hand. 7:5 9). En we hebben het gebed van Paulus tot de Geest: ‘Doch de Heere richte uw harten tot de liefde van God, en tot de lijdzaamheid van Christus’ (2Thess. 3:5), waarin de naam Heere die wordt onderscheiden van God de Vader en Christus, aantoont dat de Heilige Geest wordt aangesproken.
Plaats reactie