Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Posthoorn »

GerefGemeente-lid schreef: 31 mei 2023, 22:21
DDD schreef: 31 mei 2023, 22:10En twee (!) treinstations.
Wat is er zo fijn aan de trein als vervoermiddel? Ik vind dat het ontzettend duur is en vaak dubbel zo duur kost.
Studenten plegen nu eenmaal nog geen auto te hebben.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Precies.
CvdW schreef: 01 jun 2023, 08:46
DDD schreef: 31 mei 2023, 23:41
GerefGemeente-lid schreef: 31 mei 2023, 22:21
DDD schreef: 31 mei 2023, 22:10En twee (!) treinstations.
Wat is er zo fijn aan de trein als vervoermiddel? Ik vind dat het ontzettend duur is en vaak dubbel zo duur kost.
Mijn auto staat geregeld twee weken stil, maar kost toch 400 euro per maand. Mijn treinabonnement gebruik ik bijna iedere dag, en kost 150 euro per maand. Dus ik kan dat niet helemaal volgen. Voor de kosten van mijn treinabonnement kan ik mijn auto nog niet eens opladen, laat staan de overige vaste kosten.

Maar goed, een enkele keer is het fijn dat er een auto is, daar niet van. Maar de trein is helemaal niet duur, maar mijns inziens juist goedkoop. Jonge kinderen kunnen zelfs gratis mee.
Als station naast de voordeur is, is met de trein zeker een optie. Er zijn gebieden waar dit minder werkt. Bijvoorbeeld Oostkapelle of Kamperland.
Ook als de trein tien kilometer weg is, kun je er door de polder in 20 of 30 minuten zijn. Dus er zijn heel veel plaatsen in Nederland waar de trein een prima optie is.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Maar hier niet.

Er is een bizar slechte aansluiting met de bus naar het dichtstbijzijnde treinstation. En dan moet ik vanaf daar alsnog anderhalf uur voor ik in de Randstad ben.
Ik verspeel dus een half uur als ik met de trein wil reizen. En het is voor mij ook nog eens minimaal 100% duurder dan dat ik de auto volgooi met benzine.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mannetje »

Walcheren is een prachtig ontspannings- en vakantieoord, maar inderdaad niet zo lekker aangesloten aan het OV.
-
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef: 01 jun 2023, 09:51 Maar hier niet.

Er is een bizar slechte aansluiting met de bus naar het dichtstbijzijnde treinstation. En dan moet ik vanaf daar alsnog anderhalf uur voor ik in de Randstad ben.
Ik verspeel dus een half uur als ik met de trein wil reizen. En het is voor mij ook nog eens minimaal 100% duurder dan dat ik de auto volgooi met benzine.
Het is 12 kilometer naar het dichtsbijzijnde intercitystation. Dat is met een goede fiets 20 minuten fietsen. Niet veel langer dan vanuit veel plekken in Amsterdam naar Amsterdam Centraal.

Dus ik vind de plaats heel goed bereikbaar, voor gezonde mensen dan.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Posthoorn »

Toen ik op Walcheren woonde, had ik ook een auto. ;)

Overigens :offtopic
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door MGG »

Henk J schreef: 01 jun 2023, 08:39
MGG schreef: 31 mei 2023, 23:40 Als je de stukken van diverse PKN gemeente en Roomse parochies bekijkt, dan zie je dat beleggingsinkomsten nodig zijn om de kosten te dekken. Het heeft wat moois dat ze daardoor kunnen blijven bestaan. Tegelijkertijd is het verdrietig dat de leden niet bereid zijn om de kosten te dekken.
Dit is wel nogal kort door de bocht natuurlijk. De onderhoudskosten van de oude grote gebouwen waar PKN en RK gemeenten vaak in kerken liggen vele malen hoger dan die van de relatief moderne kerken in de gereformeerde gezindte. Als je dat dan met 200 trouwe leden (en dan reken ik al ruim voor veel gemeentes) moet ophoesten dan gaat dat gewoon niet. Dat ligt dan niet aan de bereidheid van de leden om geld af te dragen.
Als je naar de kerkgaande leden kijkt klopt het. Ik kijk naar de ledenaantal, waarvan helaas een groot deel niet/nauwelijks naar de kerk komt.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

MGG schreef: 01 jun 2023, 10:43
Henk J schreef: 01 jun 2023, 08:39 Dit is wel nogal kort door de bocht natuurlijk. De onderhoudskosten van de oude grote gebouwen waar PKN en RK gemeenten vaak in kerken liggen vele malen hoger dan die van de relatief moderne kerken in de gereformeerde gezindte. Als je dat dan met 200 trouwe leden (en dan reken ik al ruim voor veel gemeentes) moet ophoesten dan gaat dat gewoon niet. Dat ligt dan niet aan de bereidheid van de leden om geld af te dragen.
Als je naar de kerkgaande leden kijkt klopt het. Ik kijk naar de ledenaantal, waarvan helaas een groot deel niet/nauwelijks naar de kerk komt.
Maar dan nog, ook grote gemeentes met meer dan 1000 trouwe leden zouden het onderhoud van bijvoorbeeld een Bovenkerk in Kampen niet zelf kunnen betalen. Kun je met een hoop activiteiten en vooral subsidies nog een eind komen maar het blijft lastig.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door MGG »

Henk J schreef: 01 jun 2023, 10:59
MGG schreef: 01 jun 2023, 10:43
Henk J schreef: 01 jun 2023, 08:39 Dit is wel nogal kort door de bocht natuurlijk. De onderhoudskosten van de oude grote gebouwen waar PKN en RK gemeenten vaak in kerken liggen vele malen hoger dan die van de relatief moderne kerken in de gereformeerde gezindte. Als je dat dan met 200 trouwe leden (en dan reken ik al ruim voor veel gemeentes) moet ophoesten dan gaat dat gewoon niet. Dat ligt dan niet aan de bereidheid van de leden om geld af te dragen.
Als je naar de kerkgaande leden kijkt klopt het. Ik kijk naar de ledenaantal, waarvan helaas een groot deel niet/nauwelijks naar de kerk komt.
Maar dan nog, ook grote gemeentes met meer dan 1000 trouwe leden zouden het onderhoud van bijvoorbeeld een Bovenkerk in Kampen niet zelf kunnen betalen. Kun je met een hoop activiteiten en vooral subsidies nog een eind komen maar het blijft lastig.
Ik ken hun situatie niet, maar in de regel verbaast het mij als grote gemeente niet rond kunnen komen.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

MGG schreef: 01 jun 2023, 11:40 Ik ken hun situatie niet, maar in de regel verbaast het mij als grote gemeente niet rond kunnen komen.
De restauratie van de toren kostte een aantal jaar geleden ruim anderhalf miljoen, kun je nagaan wat de restauratie van de hele Bovenkerk kost. De kerk moet eigenlijk compleet geheid worden in verband met de veengrond waar die op staat en die steeds verder inklinkt. Maar voor alle grote monumentale kerken in Nederland geldt dat je die met een actieve gemeente van 1000 leden niet kunt onderhouden.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door MGG »

Henk J schreef: 01 jun 2023, 11:51
MGG schreef: 01 jun 2023, 11:40 Ik ken hun situatie niet, maar in de regel verbaast het mij als grote gemeente niet rond kunnen komen.
De restauratie van de toren kostte een aantal jaar geleden ruim anderhalf miljoen, kun je nagaan wat de restauratie van de hele Bovenkerk kost. De kerk moet eigenlijk compleet geheid worden in verband met de veengrond waar die op staat en die steeds verder inklinkt. Maar voor alle grote monumentale kerken in Nederland geldt dat je die met een actieve gemeente van 1000 leden niet kunt onderhouden.
Monumentale kerken in mijn omgeving kregen zowel van het rijk als van de lokale overheid significante subsidies voor groot onderhoud. Is dit niet overal het geval?
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

MGG schreef: 01 jun 2023, 12:00 Monumentale kerken in mijn omgeving kregen zowel van het rijk als van de lokale overheid significante subsidies voor groot onderhoud. Is dit niet overal het geval?
Vaak wel, dus gecombineerd lukt het wel maar zonder subsidies sowieso niet. En het ontvangen van subsidie zorgt er ook voor dat bepaalde aanpassingen niet mogen. Sowieso is het beheren van een monumentaal gebouw altijd een uitdaging.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 01 jun 2023, 10:12

Het is 12 kilometer naar het dichtsbijzijnde intercitystation. Dat is met een goede fiets 20 minuten fietsen. Niet veel langer dan vanuit veel plekken in Amsterdam naar Amsterdam Centraal.

Dus ik vind de plaats heel goed bereikbaar, voor gezonde mensen dan.
Fiets jij met een gemiddelde snelheid van 36 km/h? Lijkt me toch vrij sterk.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ambtenaar schreef: 01 jun 2023, 15:41
DDD schreef: 01 jun 2023, 10:12

Het is 12 kilometer naar het dichtsbijzijnde intercitystation. Dat is met een goede fiets 20 minuten fietsen. Niet veel langer dan vanuit veel plekken in Amsterdam naar Amsterdam Centraal.

Dus ik vind de plaats heel goed bereikbaar, voor gezonde mensen dan.
Fiets jij met een gemiddelde snelheid van 36 km/h? Lijkt me toch vrij sterk.
Het is minimaal een half uur. Of je moet met een elektrische fiets gaan. Maar die kun je stallen op 10 minuten van het station.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mannetje »

Ambtenaar schreef: 01 jun 2023, 15:41
DDD schreef: 01 jun 2023, 10:12

Het is 12 kilometer naar het dichtsbijzijnde intercitystation. Dat is met een goede fiets 20 minuten fietsen. Niet veel langer dan vanuit veel plekken in Amsterdam naar Amsterdam Centraal.

Dus ik vind de plaats heel goed bereikbaar, voor gezonde mensen dan.
Fiets jij met een gemiddelde snelheid van 36 km/h? Lijkt me toch vrij sterk.
Vandaag gehaald op de terugweg :) maar ik denk dat ik mijn speedpedelec niet op ieder station zou willen stallen. En dan loop je heel de dag met je helm te zeulen...
-
Plaats reactie