Gelezen, gedacht, gehoord...

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erasmiaan »

Herman schreef:
Erasmiaan schreef:Ik snap dit niet helemaal. Bedoel je dit dan ook voor V.d. Brink? Want hij doet hetzelfde. En hoe wil je dan verder op een forum? Daar verdiep je je ook in elkaars standpunten om er dan met elkaar over te schrijven. En tenslotte wordt er ook nogal eens gezegd dat er maar wat wordt geroepen over een ander, zonder dat we precies weten wat hij zegt/bedoelt. Ik vind je opmerkingen dus niet zo sterk.
Dan zijn we op zich op een punt gekomen voor een interessant en inhoudelijk gesprek. Want richting @bezorgd kwam je hooguit met een tegenkwalificatie die gingen over het gegeven of het een genuanceerde podcast was of niet. Hoewel ik begrijp dat je aan bepaalde typeringen niet kan ontkomen, zie ik echter niet in waarom je allemaal kwalificaties tegenover elkaar zou moeten stellen.

Je kunt onder één preek hoorders hebben die het helemaal bijvallen en hoorders die het helemaal niets vonden. Dan moet je toch met elkaar in het gesprek (en in de gemeente) verder kunnen. Ik acht Dr. van den Brink valide punten inbrengt, maar ik acht ook dat de preken van de bekritiseerde predikanten zegenrijk zijn. Op het forum lijken we niet te ontkomen aan een welles-nietes gesprek, daar heb ik sowieso al weinig hoop op dat te kunnen ontstijgen. Maar ik zoek wel naar onderling begrip. Kwalificaties en ketterse labels helpen daar niet bij.
Je vraagt je eerst af waarom ik zou luisteren. Daar ga ik op in, maar eigenlijk reageer je daar verder niet meer op. Je vraag was verhulde kritiek dat ik te weinig inhoudelijk reageer. Ik ga hier niet meer verder op in, heb geen tijd en geen zin in een inhoudelijke discussie over Van den Brink. Het topic is notabene gesloten, na 200 pagina's.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Om even op je laatste zin te reageren: dat is tijdelijk, binnenkort gaat het topic weer open, is de afspraak.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Erasmiaan schreef:Je vraagt je eerst af waarom ik zou luisteren. Daar ga ik op in, maar eigenlijk reageer je daar verder niet meer op. Je vraag was verhulde kritiek dat ik te weinig inhoudelijk reageer.
Dat klopt. Uiteindelijk komt het erop neer dat velen liever niet inhoudelijk discussiëren, maar wel het volledige recht opeisen om af en toe een flinke mening neer te pennen. Ook dat is een stukje folklore van het forum. Ik vind het jammer dat er weinig pogingen zijn om elkaar te hand te reiken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

refomart schreef:
Herman schreef:
refomart schreef:Het blijft mij verbazen.
Mij verbaast weinig. Ook niet dat je mijn positie vereenzelvigd met een beeld wat niet overeenkomt met de werkelijkheid.
Sorry Herman, maar dit is dermate beknopt dat ik er niets van kan maken.
Ik snap het verband niet tussen de quote en wat jij allemaal beweerd. In je post van 03:47 pm wordt het mij wat duidelijker.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:Om even op je laatste zin te reageren: dat is tijdelijk, binnenkort gaat het topic weer open, is de afspraak.
17 februari om 8.45 uur om precies te zijn.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door refomart »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Om even op je laatste zin te reageren: dat is tijdelijk, binnenkort gaat het topic weer open, is de afspraak.
17 februari om 8.45 uur om precies te zijn.
Het maakt weinig uit of dat topic nu wel of niet opengaat.
In dit topic is vandaag op het niveau van moderator steun betuigd. Dat mag gezien worden als een machtswoord, dat als een muilkorf werkt. Zou iemand een andere mening hebben en dat in duidelijke bewoording tot uitdrukking brengen, dan volgt vrij snel een waarschuwing of direct een verbanning, vanwege onvoldoende respect of iets dergelijks.
Inhoudelijk bezien is dat topic een gelopen race, ik zal daar ook niet meer reageren.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Onbekende »

refomart schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Om even op je laatste zin te reageren: dat is tijdelijk, binnenkort gaat het topic weer open, is de afspraak.
17 februari om 8.45 uur om precies te zijn.
Het maakt weinig uit of dat topic nu wel of niet opengaat.
In dit topic is vandaag op het niveau van moderator steun betuigd. Dat mag gezien worden als een machtswoord, dat als een muilkorf werkt. Zou iemand een andere mening hebben en dat in duidelijke bewoording tot uitdrukking brengen, dan volgt vrij snel een waarschuwing of direct een verbanning, vanwege onvoldoende respect of iets dergelijks.
Inhoudelijk bezien is dat topic een gelopen race, ik zal daar ook niet meer reageren.
Nou nou, je kwam zelf niet echt tactisch uit de hoek. Dan druk ik het nog netjes uit. Kan gebeuren, maar zeg dan sorry. Dit lijkt meer op een 'ik heb gelijk, wat anderen daar ook van zeggen...' Een keer de minste zijn kan geen kwaad..
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door refomart »

Onbekende schreef:Nou nou, je kwam zelf niet echt tactisch uit de hoek. Dan druk ik het nog netjes uit. Kan gebeuren, maar zeg dan sorry. Dit lijkt meer op een 'ik heb gelijk, wat anderen daar ook van zeggen...' Een keer de minste zijn kan geen kwaad..
Om eerlijk te zijn houd ik me niet zo bezig met tactisch zijn.

Mij gaat het als eerste om de inhoud. Die wil ik helder hebben en ook zo concreet mogelijk verwoord zien. Niet eenduidig verwoord, is niet eenduidig begrepen en voor het bewustzijn niet correct te hanteren. Daarna volgt het nadenken over de betekenis van die inhoud voor de praktijk en de manier van uitvoering. En in dat traject kan strategie en tactiek een rol hebben. Maar dan heeft het mijn belangstelling al verloren. Ik ben niet zo van de uitvoering, dat laat ik graag aan anderen.

Het betekent wel dat ik me in het algemeen volkomen overvallen voel als mensen beginnen over tactisch zijn en zo. Mijn eerste reactie is dan: hoe bedoel je, waar gaat het over? Om dan over de inhoud van het verschil te denken. Aan de minste zijn, sorry zeggen, etc. kom ik gewoon niet toe.
Tsja, misschien niet tactisch, maar mij ontbreekt elk gevoel daarvoor.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bezorgd »

refomart schreef:[
Tsja, misschien niet tactisch, maar mij ontbreekt elk gevoel daarvoor.
Dat wordt wel duidelijk idd in je laatste paar postings.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvdW »

refomart schreef:
Onbekende schreef:Nou nou, je kwam zelf niet echt tactisch uit de hoek. Dan druk ik het nog netjes uit. Kan gebeuren, maar zeg dan sorry. Dit lijkt meer op een 'ik heb gelijk, wat anderen daar ook van zeggen...' Een keer de minste zijn kan geen kwaad..
Om eerlijk te zijn houd ik me niet zo bezig met tactisch zijn.

Mij gaat het als eerste om de inhoud. Die wil ik helder hebben en ook zo concreet mogelijk verwoord zien. Niet eenduidig verwoord, is niet eenduidig begrepen en voor het bewustzijn niet correct te hanteren. Daarna volgt het nadenken over de betekenis van die inhoud voor de praktijk en de manier van uitvoering. En in dat traject kan strategie en tactiek een rol hebben. Maar dan heeft het mijn belangstelling al verloren. Ik ben niet zo van de uitvoering, dat laat ik graag aan anderen.

Het betekent wel dat ik me in het algemeen volkomen overvallen voel als mensen beginnen over tactisch zijn en zo. Mijn eerste reactie is dan: hoe bedoel je, waar gaat het over? Om dan over de inhoud van het verschil te denken. Aan de minste zijn, sorry zeggen, etc. kom ik gewoon niet toe.
Tsja, misschien niet tactisch, maar mij ontbreekt elk gevoel daarvoor.
Is de band al verwisseld?
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Onbekende »

refomart schreef:[
Tsja, misschien niet tactisch, maar mij ontbreekt elk gevoel daarvoor.
Dat hindert niet perse, mijn antennes voor tactiek zijn ook niet bijzonder sterk ontwikkeld. Maar als anderen opmerkingen daarover maken, moet je toch wel gaan nadenken.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Terri »

refomart schreef:
Onbekende schreef:Nou nou, je kwam zelf niet echt tactisch uit de hoek. Dan druk ik het nog netjes uit. Kan gebeuren, maar zeg dan sorry. Dit lijkt meer op een 'ik heb gelijk, wat anderen daar ook van zeggen...' Een keer de minste zijn kan geen kwaad..
Om eerlijk te zijn houd ik me niet zo bezig met tactisch zijn.

Mij gaat het als eerste om de inhoud. Die wil ik helder hebben en ook zo concreet mogelijk verwoord zien. Niet eenduidig verwoord, is niet eenduidig begrepen en voor het bewustzijn niet correct te hanteren. Daarna volgt het nadenken over de betekenis van die inhoud voor de praktijk en de manier van uitvoering. En in dat traject kan strategie en tactiek een rol hebben. Maar dan heeft het mijn belangstelling al verloren. Ik ben niet zo van de uitvoering, dat laat ik graag aan anderen.

Het betekent wel dat ik me in het algemeen volkomen overvallen voel als mensen beginnen over tactisch zijn en zo. Mijn eerste reactie is dan: hoe bedoel je, waar gaat het over? Om dan over de inhoud van het verschil te denken. Aan de minste zijn, sorry zeggen, etc. kom ik gewoon niet toe.
Tsja, misschien niet tactisch, maar mij ontbreekt elk gevoel daarvoor.
#wrijf m'n ogen uit.... :sweat
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erasmiaan »

Herman schreef:
Erasmiaan schreef:Je vraagt je eerst af waarom ik zou luisteren. Daar ga ik op in, maar eigenlijk reageer je daar verder niet meer op. Je vraag was verhulde kritiek dat ik te weinig inhoudelijk reageer.
Dat klopt. Uiteindelijk komt het erop neer dat velen liever niet inhoudelijk discussiëren, maar wel het volledige recht opeisen om af en toe een flinke mening neer te pennen. Ook dat is een stukje folklore van het forum. Ik vind het jammer dat er weinig pogingen zijn om elkaar te hand te reiken.
Ik voel me totaal niet aangesproken.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Marck »

Gaat een vreemde kant op dit topic. Van mij mag het weer terug naar iets gelezen, gedacht of gehoord.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erasmiaan schreef:
Herman schreef:
Erasmiaan schreef:Je vraagt je eerst af waarom ik zou luisteren. Daar ga ik op in, maar eigenlijk reageer je daar verder niet meer op. Je vraag was verhulde kritiek dat ik te weinig inhoudelijk reageer.
Dat klopt. Uiteindelijk komt het erop neer dat velen liever niet inhoudelijk discussiëren, maar wel het volledige recht opeisen om af en toe een flinke mening neer te pennen. Ook dat is een stukje folklore van het forum. Ik vind het jammer dat er weinig pogingen zijn om elkaar te hand te reiken.
Ik voel me totaal niet aangesproken.
Toch vind ik het wel jammer dat je niet meer zo actief bent als 'vroeger', als je me de vrijmoedigheid gunt om dat uit te spreken. Je komt nu af en toe hier op uit forum om je mening te geven (die ik overigens meestal wel deel), maar als het alleen bij een enkele reactie of one-liner per week blijft (met als slotopmerking: ik heb spijt dat ik me hier weer heb aangemeld) en daarna is het weer een x-aantal weken stil, is dat niet echt een goede basis voor een inhoudelijke discussie, even los van het feit dat de discussies hier op het forum tegenwoordig vaak meer lijken op een loopgravenoorlog dan op een inhoudelijke gedachtenwisseling waarin de één de ander uitnemender acht dan zichzelf.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie