Gelezen, gedacht, gehoord...

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ditbenik »

J.C. Philpot schreef:Ik las gisteren in het RD over de kapel van de Strict Baptists in Allington, waar ooit de illustere ds. J.C. Philpot nog preekte (ik las er pas nog over in "Des pelgrims metgezel"). Ze komen daar nog met 3 bejaarden samen (1 echtpaar, en 1 neef).

Wat een volharding in menselijk gezien een hopeloze situatie voor de kapel. En dan sluiten we in Nederland (ik heb het wel vaker gezegd) gemeenten waar nog "maar" 70 leden zijn.

Als ik ooit nog een keer in Engeland op vakantie ben, zou ik ze graag ter bemoediging bezoeken. Maar menselijkerwijs gezien bestaat de kapel dan niet meer.
Ja, wat mij betreft een leerzaam artikel voor kleine gemeente die veel te snel tot opheffing over gaan. Ik hoorde laatst iemand over 30 á 40 mensen. Op de vraag wat ze doen aan evangelisatie was het antwoord niets. Ik kan me daar niet zoveel bij voorstellen. De tekst 'Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen' staat in een andere context maar toch mag Zijn aanwezigheid wel ervaren worden. Ik kan me ook de spanning van een voorganger voorstellen of er wel iemand zal komen. Ik heb weleens een dienst meegemaakt waar maar een bezoeker uit de eigen woonplaats aanwezig was. Gelukkig waren er toen ook wat toeristen. Maar dat is geen reden om dan maar te stoppen. Dat vraagt er juist om om met nog meer gebed en inzet door te gaan om mensen te bereiken met het evangelie van Jezus Christus.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. J. Beeke interviewt ds. J. Piper over zijn nieuwste boek "Come, Lord Jesus".

https://www.facebook.com/10004446864811 ... 493592099/
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

J.C. Philpot schreef:Ds. J. Beeke interviewt ds. J. Piper over zijn nieuwste boek "Come, Lord Jesus".

https://www.facebook.com/10004446864811 ... 493592099/
Aanbevolen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Guy »

Interview met dr. G. van den Brink.
Geeft wat achtergrondinformatie over de persoon en denkwijze van deze theoloog.

https://www.nd.nl/podcast/dick-en-danie ... closemodal
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvdW »

Guy schreef:Interview met dr. G. van den Brink.
Geeft wat achtergrondinformatie over de persoon en denkwijze van deze theoloog.

https://www.nd.nl/podcast/dick-en-danie ... closemodal
Dit zal weer veel stof doen opwaaien.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Marck »

Ik begin steeds meer moeite te hebben met het ND. Mijn bevriende ND lezers beginnen zich op grond van hun artikelen steeds meer zorgen te maken over mijn kerkelijke omgeving. Wat wil je na het voortdurend negatief in het daglicht brengen van de bevindelijke kerken.
En met groot enthousiasme omarmt de krant de Roomse en evangelische achterban.

Op zich wel weer een stimulans om mijn vrienden buiten de GG uit te nodigen voor een kerkdienst of gemeente activiteit.
Laatst gewijzigd door Marck op 14 feb 2023, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

De vrijgemaakten moesten vanouds al weinig van bevindelijke kerkgenootschappen hebben. Wat dat betreft is er weinig veranderd.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Marck »

Herman schreef:De vrijgemaakten moesten vanouds al weinig van bevindelijke kerkgenootschappen hebben. Wat dat betreft is er weinig veranderd.
Ik merk dat het veelvuldiger wordt, bijna planmatig. En het steekt zo af bij die openheid naar die andere richtingen die vroeger ook een stuk kritischer lag.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bezorgd »

Opzich helemaal eens met de kwalificaties over het ND.
Het is een platform geworden van tal van nestbevuilers die nu, 'verlicht geworden', op een neerbuigende wijze schrijven, spreken en tweeten over hun bevindelijke afkomst.


Nu weer terug naar de podcast van vd Brink.
Ik vond dat juist weer een verrassende podcast. Genuanceerd en een eerlijk verhaal.
Oordeel zelf: https://www.nd.nl/podcast/dick-en-danie ... a-voltrekt
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Marck »

Bezorgd schreef:Opzich helemaal eens met de kwalificaties over het ND.
Het is een platform geworden van tal van nestbevuilers die nu, 'verlicht geworden', op een neerbuigende wijze schrijven, spreken en tweeten over hun bevindelijke afkomst.


Nu weer terug naar de podcast van vd Brink.
Ik vond dat juist weer een verrassende podcast. Genuanceerd en een eerlijk verhaal.
Oordeel zelf: https://www.nd.nl/podcast/dick-en-danie ... a-voltrekt
Zelf heb ik dat gevoel bij die podcast niet. Maar ook geen behoefte om zijn verhaal hier weer opnieuw te bespreken. Wat me opviel is dat het ND daar van smult om het te laten horen. Tenminste zo komt het me over.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ambtenaar »

Marck schreef: Zelf heb ik dat gevoel bij die podcast niet. Maar ook geen behoefte om zijn verhaal hier weer opnieuw te bespreken. Wat me opviel is dat het ND daar van smult om het te laten horen. Tenminste zo komt het me over.
Misschien laat het RD wel gaten vallen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erasmiaan »

Bezorgd schreef:Opzich helemaal eens met de kwalificaties over het ND.
Het is een platform geworden van tal van nestbevuilers die nu, 'verlicht geworden', op een neerbuigende wijze schrijven, spreken en tweeten over hun bevindelijke afkomst.


Nu weer terug naar de podcast van vd Brink.
Ik vond dat juist weer een verrassende podcast. Genuanceerd en een eerlijk verhaal.
Oordeel zelf: https://www.nd.nl/podcast/dick-en-danie ... a-voltrekt
Genuanceerd en eerlijk verhaal? Dat meen je toch werkelijk niet? Ik ga de raad maar eens opvolgen die jij altijd geeft; het forum niet meer zo serieus nemen.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Het ND bericht over het algemeen heel zuiver. Geen idee waar jullie je conclusies daarover aan ontlenen, maar dat mag je wel wat beter onderbouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Erasmiaan schreef:Genuanceerd en eerlijk verhaal? Dat meen je toch werkelijk niet? Ik ga de raad maar eens opvolgen die jij altijd geeft; het forum niet meer zo serieus nemen.
Maar waarom zou je zo'n verhaal gaan beluisteren als je het op voorhand al oneens bent? Dat kan je toch gewoon beter laten passeren.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Het ND bericht over het algemeen heel zuiver. Geen idee waar jullie je conclusies daarover aan ontlenen, maar dat mag je wel wat beter onderbouwen.
Kun jij onderbouwen waarom je vindt dat het Nederlands Dagblad zuivere berichtgeving brengt? Het is toch vooral een kwestie vanuit welk referentiekader je je begeeft.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie