Gelezen, gedacht, gehoord...

Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bruna »

Ds. Van Aalst heeft een boekje 'achter gesloten deuren'. Gedachten over kerkenraadswerk. Misschien goed voor DDD om deze eens te lezen.
Heeft overigens nog meer boekjes geschreven.

Er staat ook in dat de scriba van de kerkenraad bij een ouderling moet liggen. Dit is ook vanuit de gedachte dat het beslissen meer bij de ouderlingen ligt.
Ik maak eigenlijk mee dat scribaat vaak bij diaken ligt. Zeker bij vacante gemeenten.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Hendrien »

Als de diaken een Bijbelse diaken is, vind ik het prima. Dan kan hij best mee op huisbezoek.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

DDD schreef: 06 jun 2023, 09:48 Het gaat niet over bij jullie. De discussie ging over weinig ouderlingen en veel diakenen of zelfs dat niet.
Tot op zekere hoogte is dat zo. Anderzijds, ik vertel wat over de praktijk in onze kerk bij huisbezoeken en daarna vertel jij dat daar geen zegen op rust. Dus zodoende betrok ik het wel enigszins op mijn eigen kerk.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Hendrien schreef: 06 jun 2023, 10:25 Als de diaken een Bijbelse diaken is, vind ik het prima. Dan kan hij best mee op huisbezoek.
Een Bijbelse diaken, dat is een pleonasme.
Er bestaat niet zoiets als een niet-Bijbelse diaken.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Henk J schreef: 06 jun 2023, 10:33
DDD schreef: 06 jun 2023, 09:48 Het gaat niet over bij jullie. De discussie ging over weinig ouderlingen en veel diakenen of zelfs dat niet.
Tot op zekere hoogte is dat zo. Anderzijds, ik vertel wat over de praktijk in onze kerk bij huisbezoeken en daarna vertel jij dat daar geen zegen op rust. Dus zodoende betrok ik het wel enigszins op mijn eigen kerk.
O, dan had ik dat niet goed begrepen, denk ik. Want ik had daar geen enkele gedachte over, laat staan een conclusie.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

Oke, zo kwam het bij mij over dus vandaar reageer ik wat gepikeerd.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Piet Puk »

Bruna schreef: 05 jun 2023, 14:20
Mistig schreef: 05 jun 2023, 10:23
huisman schreef: 05 jun 2023, 09:47
In de CGK heeft de GS van 1901 en 1947 uitgesproken bij Art 38 DKO: Dat het getal der ouderlingen zal niet kleiner mogen zijn dan dat der diakenen. Is dat geen bepaling in de andere kerken HHK/ (O)GG(iN) ?
Ik weet niet of dat in de GG een regel is, al is het in de praktijk eigenlijk altijd wel zo.
Hoewel je ook nog wel regelmatig tegenkomt dat het een gelijk aantal is, 2x2 of 2x4 bijvoorbeeld.

Bij ons is het heel Bijbels: 12 ouderlingen (inclusief de dominee) en 7 diakenen.
In bijna alle GG's in mijn omgeving is het aantal gelijk.
Er werd ook opgemerkt dat er veel vacatures zijn en/of moeite om de ambten te vervullen in de GGiN. Wanneer zijn er vacactures? Is dat als een kerkenraad probeert nieuwe ouderlingen/diakenen te stemmen of als we (als RF / belangstellenden) vinden dat het aantal te laag is maar de kerkenraden zelf geen tweetal stelt?
Er zijn vacatures, wanneer werkzaamheden worden gedaan die niet bij het ambt horen(in mijn beleving hoort een diaken geen preek te lezen, geen catechisatie te geven en huisbezoek in de 'ouderling-rol' om wat voorbeelden te noemen). Soms is het zo dat dit historisch gezien zo gewoon geworden is dat dit zo gebeurt dat de 'vacature' niet (meer) gezien word. En ik geloof dat dit binnen de GGiN best nog aardig voorkomt, voornamelijk in kleinere gemeenten.
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 06 jun 2023, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erskinees »

Bruna schreef: 06 jun 2023, 10:16 Ds. Van Aalst heeft een boekje 'achter gesloten deuren'. Gedachten over kerkenraadswerk. Misschien goed voor DDD om deze eens te lezen.
Heeft overigens nog meer boekjes geschreven.

Er staat ook in dat de scriba van de kerkenraad bij een ouderling moet liggen. Dit is ook vanuit de gedachte dat het beslissen meer bij de ouderlingen ligt.
Ik maak eigenlijk mee dat scribaat vaak bij diaken ligt. Zeker bij vacante gemeenten.
In de GG komt dit bijna niet voor, volgens mij.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Chrisje72 »

Hendrien schreef:Als de diaken een Bijbelse diaken is, vind ik het prima. Dan kan hij best mee op huisbezoek.
Diakenen houden bij ons diaconaal huisbezoek. Ouderlingen het 'gewone' huisbezoek. Ik dacht dat ze het in het nieuwe seizoen ook willen gaan combineren.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jeremiah »

"En de stad behoeft de zon en de maan niet, dat zij in haar zoude schijnen; want de heerlijkheid Gods heeft ze verlicht; en het Lam is hare kaars (vs. 23)."

Onlangs zat ik in een tram. Deze was zeer vol. Vele reizigers moesten staan; onder hen was een eenvoudige man; toen enkelen de tram verlieten, maakte hij de op-merking en zeide: ,,Dat geeft ruimte, mijnheer; ja ruimte en licht, dat hebben we noodig." ,,Maar," zoo ging hij voort, ,,'t is ,,maar zoo ongelukkig, dat zoovele menschen zichzelf zoo „makkelijk ruimte en licht kunnen maken." Ik moest uitstappen, maar had nog gelegenheid om tot hem te zeggen (we kenden elkaar niet) : „ik versta je wel, je hebt gelijk, vriend, ik ben 't met u eens." Ja inderdaad, zullen we ooit in dat hémelsche licht wandelen, dan moeten we door de genade Gods allereerst in onszelf niets dan duisternis leeren bevinden, maar dan tevens alle onze kunstlichten, die wij zoo gemakkelijk zelf ontsteken, als waardeloos, en zelfs als goddeloos leeren verachten. Wie goed in 't licht wil komen, voor hem moet het eerst goed donker worden. Maar met dat al kan niemand van zijn donkerheid licht ontvangen. De Heere moet zelf onze kunstlichten uitdraaien.

Prof. Wisse - Het nieuwe Jeruzalem
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

https://m.youtube.com/watch?v=c3wv177OM ... cmVjaHQ%3D
Appelavond in Sliedrecht belegt door verschillende kerkenraden i.s.m. Bijbels beraad. Interessant om te horen. Dr. Klaassen zegt trouwens dat de meest voorkomende doodsoorzaak onder twintigers zelfmoord is, dat vind ik schokkend.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mannetje »

Inderdaad:
CBS

Heel schokkend!
-
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door parsifal »

Mannetje schreef: 08 jun 2023, 20:09 Inderdaad:
CBS

Heel schokkend!
Dit soort statistieken zijn op zich niet erg informatief. De verschuiving in percentages wordt voor een groot deel veroorzaakt door betere behandeling van bijvoorbeeld kanker en veiliger verkeer. Zelfdodingen nemen iets toe, ook onder jongeren (maar dat het aantal verkeersdoden met 70% afneemt sinds 2000 in die leeftijdsgroep is iets om dankbaar voor te zijn en maakt een groter verschil.).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Lilian1975 »

parsifal schreef: 09 jun 2023, 12:55
Mannetje schreef: 08 jun 2023, 20:09 Inderdaad:
CBS

Heel schokkend!
Dit soort statistieken zijn op zich niet erg informatief. De verschuiving in percentages wordt voor een groot deel veroorzaakt door betere behandeling van bijvoorbeeld kanker en veiliger verkeer. Zelfdodingen nemen iets toe, ook onder jongeren (maar dat het aantal verkeersdoden met 70% afneemt sinds 2000 in die leeftijdsgroep is iets om dankbaar voor te zijn en maakt een groter verschil.).
Het ging alleen die avond niet om minder verkeersslachtoffers maar over de nieuwe vreemde wereld waarin het aantal zelfdodingen onder twintigers doodsoorzaak nr 1 is. Dat is wel degelijk schokkend. En helemaal niet iets om dankbaar voor te zijn.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door parsifal »

Lilian1975 schreef: 09 jun 2023, 14:13
parsifal schreef: 09 jun 2023, 12:55
Mannetje schreef: 08 jun 2023, 20:09 Inderdaad:
CBS

Heel schokkend!
Dit soort statistieken zijn op zich niet erg informatief. De verschuiving in percentages wordt voor een groot deel veroorzaakt door betere behandeling van bijvoorbeeld kanker en veiliger verkeer. Zelfdodingen nemen iets toe, ook onder jongeren (maar dat het aantal verkeersdoden met 70% afneemt sinds 2000 in die leeftijdsgroep is iets om dankbaar voor te zijn en maakt een groter verschil.).
Het ging alleen die avond niet om minder verkeersslachtoffers maar over de nieuwe vreemde wereld waarin het aantal zelfdodingen onder twintigers doodsoorzaak nr 1 is. Dat is wel degelijk schokkend. En helemaal niet iets om dankbaar voor te zijn.
Maar het aantal zelfdodingen onder jongeren stijgt in Nederland wel iets (al is het redelijk stabiel en is de trend niet heel duidelijk in westerse landen). Het percentage onder alle sterfte neemt wel hard toe, omdat fatale ongevallen in verkeer veel minder voorkomen en kanker steeds beter te behandelen is.

Ik wil niet afdoen van het verdriet of de ernst van zelfdoding en zou willen dat er veel meer gedaan wordt om het te voorkomen, maar dat het nu de voornaamste doodsoorzaak is onder jongeren komt echt vooral doordat er nu minder overlijdens zijn door de andere oorzaken dan zeg 10 jaar geleden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie