Positief topic over de GGIN

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef: 10 apr 2023, 11:42 Dat een deel van de GG extremer is dan de GGiN. Maar dat geldt niet voor het geheel, natuurlijk.

Zojuist hoorde ik nog een preek waarmee ds. A. Simons het geheel eens zou zijn. Er zijn gewoon accentverschillen, altijd al geweest.
Die zaken die jij accentverschillen noemt zijn nogal eens behoorlijke verschillen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
MGG
Berichten: 3458
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door MGG »

https://www.rd.nl/artikel/1018725-ggin- ... -260-dalen

Het geboorteoverschot is nog steeds 373. Dat het ledenaantal krimpt is verdrietig, maar helaas ook logisch. Het geboortecijfer daalt en als kerkverband op de flank is er weinig instroom.
Gezien de omstandigheden in de reformatorische flank en in enkele gemeente had ik een grotere daling verwacht. Daarom deel ik het artikel in dit topic.

In de kerk gaat het om geestelijke getallen/groei. Toch vind ik ook de zichtbare getallen tot op zekere hoogte relevant. De kerkverlating roept ons op tot gebed.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: 02 mei 2023, 20:25 https://www.rd.nl/artikel/1018725-ggin- ... -260-dalen

Het geboorteoverschot is nog steeds 373. Dat het ledenaantal krimpt is verdrietig, maar helaas ook logisch. Het geboortecijfer daalt en als kerkverband op de flank is er weinig instroom.
Gezien de omstandigheden in de reformatorische flank en in enkele gemeente had ik een grotere daling verwacht. Daarom deel ik het artikel in dit topic.

In de kerk gaat het om geestelijke getallen/groei. Toch vind ik ook de zichtbare getallen tot op zekere hoogte relevant. De kerkverlating roept ons op tot gebed.
Wat is de trend van de afgelopen 10 jaar?
MGG
Berichten: 3458
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 02 mei 2023, 20:59
MGG schreef: 02 mei 2023, 20:25 https://www.rd.nl/artikel/1018725-ggin- ... -260-dalen

Het geboorteoverschot is nog steeds 373. Dat het ledenaantal krimpt is verdrietig, maar helaas ook logisch. Het geboortecijfer daalt en als kerkverband op de flank is er weinig instroom.
Gezien de omstandigheden in de reformatorische flank en in enkele gemeente had ik een grotere daling verwacht. Daarom deel ik het artikel in dit topic.

In de kerk gaat het om geestelijke getallen/groei. Toch vind ik ook de zichtbare getallen tot op zekere hoogte relevant. De kerkverlating roept ons op tot gebed.
Wat is de trend van de afgelopen 10 jaar?
1953 tot 2015 structurele groei. (Als je de vaak tijdelijke overgang naar de ggin bv niet meerekent.) 2018 tot nu elk jaar krimp. Gemiddeld een kleine 200 per jaar. De krimpt komt puur door een vertrekoverschot. Op de OGGIN na vertrekken naar elk kerkverband structureel meer leden dan dat er overkomen. Helaas besluit een deel van de vertrekkers om zich niet bij een kerk aan te sluiten.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Job »

MGG schreef: 02 mei 2023, 21:32
1953 tot 2015 structurele groei. (Als je de vaak tijdelijke overgang naar de ggin bv niet meerekent.) 2018 tot nu elk jaar krimp. Gemiddeld een kleine 200 per jaar. De krimpt komt puur door een vertrekoverschot. Op de OGGIN na vertrekken naar elk kerkverband structureel meer leden dan dat er overkomen. Helaas besluit een deel van de vertrekkers om zich niet bij een kerk aan te sluiten.
Waaronder vallen mensen die hun lidmaatschap opvragen zonder zich direct over te laten schrijven naar een ander kerkverband? Dat zie ik steeds vaker. Meestal verhuizers die zich in hun nieuwe omgeving willen oriënteren op een gemeente waar ze zich thuis voelen. Soms gaat er wel een jaar of meer overheen voor men zich weer ergens aansluit. Komen deze mensen allemaal in de boeken als kerkverlaters?
MGG
Berichten: 3458
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door MGG »

Job schreef: 03 mei 2023, 00:08
MGG schreef: 02 mei 2023, 21:32
1953 tot 2015 structurele groei. (Als je de vaak tijdelijke overgang naar de ggin bv niet meerekent.) 2018 tot nu elk jaar krimp. Gemiddeld een kleine 200 per jaar. De krimpt komt puur door een vertrekoverschot. Op de OGGIN na vertrekken naar elk kerkverband structureel meer leden dan dat er overkomen. Helaas besluit een deel van de vertrekkers om zich niet bij een kerk aan te sluiten.
Waaronder vallen mensen die hun lidmaatschap opvragen zonder zich direct over te laten schrijven naar een ander kerkverband? Dat zie ik steeds vaker. Meestal verhuizers die zich in hun nieuwe omgeving willen oriënteren op een gemeente waar ze zich thuis voelen. Soms gaat er wel een jaar of meer overheen voor men zich weer ergens aansluit. Komen deze mensen allemaal in de boeken als kerkverlaters?
Nee, want kerkverlaters worden niet los geregistreerd.
'Van 40 leden en 100 doopleden die vertrokken is niet duidelijk waarheen zij gingen.'
Laatst gewijzigd door MGG op 03 mei 2023, 06:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Job »

MGG schreef: 03 mei 2023, 06:27
Job schreef: 03 mei 2023, 00:08
MGG schreef: 02 mei 2023, 21:32
1953 tot 2015 structurele groei. (Als je de vaak tijdelijke overgang naar de ggin bv niet meerekent.) 2018 tot nu elk jaar krimp. Gemiddeld een kleine 200 per jaar. De krimpt komt puur door een vertrekoverschot. Op de OGGIN na vertrekken naar elk kerkverband structureel meer leden dan dat er overkomen. Helaas besluit een deel van de vertrekkers om zich niet bij een kerk aan te sluiten.
Waaronder vallen mensen die hun lidmaatschap opvragen zonder zich direct over te laten schrijven naar een ander kerkverband? Dat zie ik steeds vaker. Meestal verhuizers die zich in hun nieuwe omgeving willen oriënteren op een gemeente waar ze zich thuis voelen. Soms gaat er wel een jaar of meer overheen voor men zich weer ergens aansluit. Komen deze mensen allemaal in de boeken als kerkverlaters?
Nee, want kerkverlaters worden niet log geregistreerd.
'Van 40 leden en 100 doopleden die vertrokken is niet duidelijk waarheen zij gingen.'
👍🏼
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Bruna »

MGG schreef: 02 mei 2023, 20:25 https://www.rd.nl/artikel/1018725-ggin- ... -260-dalen

Het geboorteoverschot is nog steeds 373. Dat het ledenaantal krimpt is verdrietig, maar helaas ook logisch. Het geboortecijfer daalt en als kerkverband op de flank is er weinig instroom.
Gezien de omstandigheden in de reformatorische flank en in enkele gemeente had ik een grotere daling verwacht. Daarom deel ik het artikel in dit topic.

In de kerk gaat het om geestelijke getallen/groei. Toch vind ik ook de zichtbare getallen tot op zekere hoogte relevant. De kerkverlating roept ons op tot gebed.
Het is helaas de praktijk. Onenigheid hier en een beslissing daar leidt tot dalingen bij een aantal grote(re) gemeenten (Al eerder genoemd in topic jaarboek GGiN). De weinige instroom maakt dit niet goed, in tegenstelling tot andere kerkverbanden.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Bezorgd »

We hebben ons als kerken natuurlijk al jaren op de been gehouden door geboorteoverschot, een beetje overkomst vanuit andere gemeenten, bouwen van kerkgebouwen en veel vergaderen.

Ik vraag me opeens af of een niet wervende kerk, de naam kerk nog wel mag dragen.
Hoeveel mensen zijn er vanuit de wereld onze kerk(en) ingekomen en tot geloof gekomen?
Dat zou voor elke gemeente en elk kerkverband een heel belangrijke vraag moeten zijn.

Nu ik dit zo schrijf grijpt het me eigenlijk wel aan. Dat zou van ieder kerklid echt een heel andere houding vragen.
Want wijzen naar Evangelisten, deputaatschappen of commissies is veel te makkelijk.
Hoe vaak heb ik persoonlijk al een buitenkerkelijke mee naar een dienst genomen?
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Job »

Bezorgd schreef: 03 mei 2023, 07:45 We hebben ons als kerken natuurlijk al jaren op de been gehouden door geboorteoverschot, een beetje overkomst vanuit andere gemeenten, bouwen van kerkgebouwen en veel vergaderen.

Ik vraag me opeens af of een niet wervende kerk, de naam kerk nog wel mag dragen.
Hoeveel mensen zijn er vanuit de wereld onze kerk(en) ingekomen en tot geloof gekomen?
Dat zou voor elke gemeente en elk kerkverband een heel belangrijke vraag moeten zijn.

Nu ik dit zo schrijf grijpt het me eigenlijk wel aan. Dat zou van ieder kerklid echt een heel andere houding vragen.
Want wijzen naar Evangelisten, deputaatschappen of commissies is veel te makkelijk.
Hoe vaak heb ik persoonlijk al een buitenkerkelijke mee naar een dienst genomen?
Pijnlijke spiegel
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door DDD »

Ik weet het niet. Ik zal niet snel een ongelovige meenemen naar mijn gemeente (of het moet zijn om te laten zien wat daar gebeurt). Terwijl er andere kerkelijke gemeenten zijn binnen de CGK en PKN waarbij dat helemaal prima zou kunnen.

Ik was stille zaterdag in Harderwijk in een pkn-gemeente en er waren meerdere jongeren die niet gelovig opgevoed waren. Die kerkelijke gemeente stelt zich ook ten doel om missionair te zijn. Een deel van de leden voelt zich er niet prettig bij, en gaat naar andere wijkgemeente. Ik vrees dat dat in onze gebroken wereld ook nauwelijks anders kan.

Een kerk binnen de achterban van dit forum die wel wervend is, zal zorgen voor afsplitsingen. Ik heb mij erbij neergelegd dat de Gereformeerde Gemeenten geen wervende kerk zijn. Ze hebben andere kwaliteiten. Bepaalde dwalingen zijn zo wijd verspreid, dat het ook geen zin heeft om in evangelisatie te investeren, althans niet om daarmee mensen naar de eigen kerk te krijgen. Ik denk zelfs dat een deel van de deputaten Evangelisatie drukker is met het eigene van de Gereformeerde Gemeenten dan met het doel dat formeel het bestaansrecht van het evangelisatiewerk is. Dat vind ik natuurlijk wel kwalijk, maar het is in een kerkelijke gemeenschap die de nadruk legt op antithese en op het eigen karakter niet te voorkomen. Ik geef er dan ook geen geld aan uit.

Dit soort kerkelijke gemeenschappen zijn veilig en vertrouwd voor mensen met een rigide karakterstructuur maar kunnen in onze cultuur niet wervend zijn. Andersom is het ook zo dat Mozaïek ook niet voor iedereen geschikt is. Dat is de gebrokenheid van ons bestaan.

Maar ik zou niet graag zeggen dat daarmee de Gereformeerde Gemeenten minder een openbaringsvorm zijn van het lichaam van Christus dan bijvoorbeeld Mozaïek-gemeenten. Ze bedienen allebei een andere doelgroep en het is in allebei de gevallen fijn als er mensen zijn die enig tegenwicht bieden, maar dat zal de hoofdkoers niet veranderen.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Bourdon16 »

De dochter van een collega van is niet gelovig. Ze ging pas naar een evangelische gemeente omdat een vriendin werd gedoopt.

Veel jongeren, hippe muziek, een en al blijdschap begreep ik. Maar toch vond ze het niks.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Piet Puk »

Afgezien van het soms interkerkelijke karakter van Nabij Jou, deze editie met instemming gelezen! Dat mag ook gezegd worden. En (deze week hadden we het over de invloed van Refoforum) het lijkt erop dat kritische noten die ik bij eerdere uitgaven heb benoemd zijn meegenomen.
MGG
Berichten: 3458
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door MGG »

Piet Puk schreef: 17 mei 2023, 19:42 Afgezien van het soms interkerkelijke karakter van Nabij Jou, deze editie met instemming gelezen! Dat mag ook gezegd worden. En (deze week hadden we het over de invloed van Refoforum) het lijkt erop dat kritische noten die ik bij eerdere uitgaven heb benoemd zijn meegenomen.
Ook daarin zit mogelijk progressie ;). De personen uit dit nummer kerken zover ik weet in twee kerkverbanden. In een eerdere nummer waren dit er nog drie.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Piet Puk »

MGG schreef: 17 mei 2023, 19:52
Piet Puk schreef: 17 mei 2023, 19:42 Afgezien van het soms interkerkelijke karakter van Nabij Jou, deze editie met instemming gelezen! Dat mag ook gezegd worden. En (deze week hadden we het over de invloed van Refoforum) het lijkt erop dat kritische noten die ik bij eerdere uitgaven heb benoemd zijn meegenomen.
Ook daarin zit mogelijk progressie ;). De personen uit dit nummer kerken zover ik weet in twee kerkverbanden. In een eerdere nummer waren dit er nog drie.
Wat ik in ieder geval goed vond is dat er naast ds. Al Chalabi een diaken uit de GGiN aan het woord kwam. Dan geef je kerkelijke eenheid in ieder geval mooi gestalte. Maar dat stond er vorige keer niet zo niet bij. Daarnaast ging ds. Al Chalabi in om geen camera/beeld/You Tube te gebruiken. Voor zijn argumentatie meer dan respect.
Plaats reactie