Positief topic over de GGIN

Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Bourdon16 »

Even ter herinnering dat het gaat om een positief topic over de GGIN..
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Piet Puk »

Bourdon16 schreef:Even ter herinnering dat het gaat om een positief topic over de GGIN..
Precies, daarom heb ik gisteren aangegeven dat ik de 3e editie beter vond dan de andere 2. Dat vond ik positief. Dat me dan word gevraagd waarom de eerste 2 edities minder waren en de discussie zich dan enkel focust op de vorige edities die ik minder vond, daar kan ik volgens mij niet aan doen.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Mannetje »

Toch wel, want als je alleen je positiviteit over nummer 3 had geuit, in plaats van meer positiviteit ten opzichte van nummer 2 en 1, dan zou ik mijn vraag niet gesteld hebben.
-
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Marck »

Mannetje schreef:Toch wel, want als je alleen je positiviteit over nummer 3 had geuit, in plaats van meer positiviteit ten opzichte van nummer 2 en 1, dan zou ik mijn vraag niet gesteld hebben.
Ik dan positief :) artikel van C. Dubbeld over Knevels appèl: De refozuil heeft goud in handen ".

Piet Puk vond ik trouwens meer positief kritisch dan negatief..
Laatst gewijzigd door Marck op 25 feb 2023, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door -DIA- »

Marck schreef:
Mannetje schreef:Toch wel, want als je alleen je positiviteit over nummer 3 had geuit, in plaats van meer positiviteit ten opzichte van nummer 2 en 1, dan zou ik mijn vraag niet gesteld hebben.
Ik dan positief :) artikel van C. Dubbeld over Knevels appèl: De refozuil heeft goud in handen ".
Dit artikel is waard om breed gelezen te worden! Maar we zitten weer met die auteursrechten... Inderdaad, heel positief!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Bezorgd »

Marck schreef:
Mannetje schreef:Toch wel, want als je alleen je positiviteit over nummer 3 had geuit, in plaats van meer positiviteit ten opzichte van nummer 2 en 1, dan zou ik mijn vraag niet gesteld hebben.
Ik dan positief :) artikel van C. Dubbeld over Knevels appèl: De refozuil heeft goud in handen ".

.
Grotendeels kon ik me ook wel in dat artikel vinden.

Alleen wat wordt hiermee bedoeld?

Wat kun je nu reeds ontsteld zijn, als je jongeren uit onze kerken weg ziet drijven van de belijdenis der reformatie en zich aan ziet sluiten bij sekten

Zijn er serieus veel jongeren die zich aansluiten bij sekten?
En welke sekten zijn dat dan?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
Marck schreef:
Mannetje schreef:Toch wel, want als je alleen je positiviteit over nummer 3 had geuit, in plaats van meer positiviteit ten opzichte van nummer 2 en 1, dan zou ik mijn vraag niet gesteld hebben.
Ik dan positief :) artikel van C. Dubbeld over Knevels appèl: De refozuil heeft goud in handen ".

.
Grotendeels kon ik me ook wel in dat artikel vinden.

Alleen wat wordt hiermee bedoeld?

Wat kun je nu reeds ontsteld zijn, als je jongeren uit onze kerken weg ziet drijven van de belijdenis der reformatie en zich aan ziet sluiten bij sekten

Zijn er serieus veel jongeren die zich aansluiten bij sekten?
En welke sekten zijn dat dan?
Er zijn verschillende buitenkerkelijke groeperingen die veel aantrekkingskracht op de jeugd hebben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Piet Puk »

Marck schreef:
Mannetje schreef:Toch wel, want als je alleen je positiviteit over nummer 3 had geuit, in plaats van meer positiviteit ten opzichte van nummer 2 en 1, dan zou ik mijn vraag niet gesteld hebben.
Ik dan positief :) artikel van C. Dubbeld over Knevels appèl: De refozuil heeft goud in handen ".

Piet Puk vond ik trouwens meer positief kritisch dan negatief..
Mag ik dan de typefout erna(opgemerkt door mijn vrouw) dat de 'refozuil heeft goed in handen ook maken hier? Mag dat ook onder positief-kritisch?

Overigens dank dat je het als positief kritisch ziet, zo is mijn insteek ook. Aan de makers van dit blad(als ze hier meelezen) dan ook de oproep: doe er wat mee!
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 25 feb 2023, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Marck »

Piet Puk schreef:
Marck schreef:
Mannetje schreef:Toch wel, want als je alleen je positiviteit over nummer 3 had geuit, in plaats van meer positiviteit ten opzichte van nummer 2 en 1, dan zou ik mijn vraag niet gesteld hebben.
Ik dan positief :) artikel van C. Dubbeld over Knevels appèl: De refozuil heeft goud in handen ".

Piet Puk vond ik trouwens meer positief kritisch dan negatief..
Mag ik dan de typefout erna(opgemerkt door mijn vrouw) dat de 'refozuil heeft goed in handen ook maken hier? Mag dat ook onder positief-kritisch?
Klopt! Bladzijde 6 :)
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Piet Puk »

Marck schreef:
Piet Puk schreef:
Marck schreef:
Ik dan positief :) artikel van C. Dubbeld over Knevels appèl: De refozuil heeft goud in handen ".

Piet Puk vond ik trouwens meer positief kritisch dan negatief..
Mag ik dan de typefout erna(opgemerkt door mijn vrouw) dat de 'refozuil heeft goed in handen ook maken hier? Mag dat ook onder positief-kritisch?
Klopt! Bladzijde 6 :)
En daarvan nader het tussenkopje 'Appel'(met zo'n streepje op de e), de 2e regel! :D

Dubbeld zal trots zijn dat z'n artikel zo goed gelezen word
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Hoopvol »

Evangelist schreef:
Piet Puk schreef:
Marck schreef: Wat was de uitspraak over bruidskleding?
Dat de bruid (donker)gekleurde kleding heeft, geen wit.
Wanneer je dan in je jongerenblad een bruid zet met een lichte trouwjurk is dat niet heel handig lijkt me.

Er zijn/waren gemeenten die vinden dat je als bruid in het zwart gaat. De meesten kiezen echter voor de donkere variant van een kleur, dus donkerblauw, donkergrijs o.i.d.
Op die uitspraak is nogal kritiek gekomen. Die is ook niet houdbaar, lijkt me. Maar los daarvan: de getoonde jurk was niet wit, en volgens mij was dat het criterium. Maar los daarvan: ga je alleen om zoiets uiterlijks een blad afkraken? Dan heb je echt een moeilijk leven.
Wat je zegt over orgaandonatie (ik kreeg de indruk) en zondagswerk is wel een heel onwelwillende lezing van de betreffende artikelen. Ja, als je jongeren aan het woord laat, zie je ook verschillende meningen. Vervolgens moet je daar een beetje leiding aan geven.
Ik gun je dat je uit deze negatieve kramp komt.
In het volgende nummer staat er misschien wel een foto van een man met een baard... Overigens heb ik me er al vaker over verbaast dat een deel van het kerkverband zo ontzettend wettisch is, en zeker in de dingen wat gewoon onder christelijke vrijheid valt. Vooral de vasthoudendheid op die wettische regels verbaast me. Ik snap werkelijk niet dat de synode niet terugkomt op de regels over bijvoorbeeld baarden, snorren en de witte bruidsjurk.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Bezorgd »

Judaïsten bestaan nog steeds, lees ik.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door GGotK »

Er zijn toch geen synodale uitspraken gedaan over snorren en baarden?
Ik begrijp het punt wel van Puk. Ook in de Daniel zie je, zeker 1 a 2 decennia geleden, dat op bepaalde punten afgeweken wordt van het landelijke standpunt van dat kerkverband.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Piet Puk »

GGotK schreef:
Er zijn toch geen synodale uitspraken gedaan over snorren en baarden?
Ik begrijp het punt wel van Puk. Ook in de Daniel zie je, zeker 1 a 2 decennia geleden, dat op bepaalde punten afgeweken wordt van het landelijke standpunt van dat kerkverband.
Is dit echt een serieuze vraag? Want ja, daar ligt een synodebesluit over ja. Ik heb een van de psalmverzen van Psalm 133 al geschrapt namelijk
MGG
Berichten: 3461
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door MGG »

Hoopvol schreef:
Evangelist schreef:
Piet Puk schreef:
Marck schreef: Wat was de uitspraak over bruidskleding?
Dat de bruid (donker)gekleurde kleding heeft, geen wit.
Wanneer je dan in je jongerenblad een bruid zet met een lichte trouwjurk is dat niet heel handig lijkt me.

Er zijn/waren gemeenten die vinden dat je als bruid in het zwart gaat. De meesten kiezen echter voor de donkere variant van een kleur, dus donkerblauw, donkergrijs o.i.d.
Op die uitspraak is nogal kritiek gekomen. Die is ook niet houdbaar, lijkt me. Maar los daarvan: de getoonde jurk was niet wit, en volgens mij was dat het criterium. Maar los daarvan: ga je alleen om zoiets uiterlijks een blad afkraken? Dan heb je echt een moeilijk leven.
Wat je zegt over orgaandonatie (ik kreeg de indruk) en zondagswerk is wel een heel onwelwillende lezing van de betreffende artikelen. Ja, als je jongeren aan het woord laat, zie je ook verschillende meningen. Vervolgens moet je daar een beetje leiding aan geven.
Ik gun je dat je uit deze negatieve kramp komt.
In het volgende nummer staat er misschien wel een foto van een man met een baard... Overigens heb ik me er al vaker over verbaast dat een deel van het kerkverband zo ontzettend wettisch is, en zeker in de dingen wat gewoon onder christelijke vrijheid valt. Vooral de vasthoudendheid op die wettische regels verbaast me. Ik snap werkelijk niet dat de synode niet terugkomt op de regels over bijvoorbeeld baarden, snorren en de witte bruidsjurk.
Heeft de synode ooit een besluit over baarden genomen?
Een baard is in mijn ogen een mooi (geschapen) onderscheid tussen man en vrouw? Mits normaal verzorgd vanzelfsprekend. Dat kerken niet op allerlei hippe baardjes zitten te wachten kan ik me nog wel voorstellen. Waarschijnlijk had Christus ook een baard. De baard van Aaron wordt in Psalm 133 uitdrukkelijk genoemd. Mochten er Bijbelse argument tegen de baard zijn, dan hoor ik het graag.
Plaats reactie