Positief topic over de GGIN

MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door MGG »

Hendrien schreef: 08 apr 2023, 17:02 Wat @Richard zegt was ook net mijn vraag. Hoe is het in Barneveld? Komen er daadwerkelijk ook velen tot bekering en geloof in de Heere Jezus? zijn er inderdaad honderden Avondmaalsgangers? Dan word ik ook jaloers....
Zulke zaken weet alleen God. Het gevaar is dat we ons blind staren op uiterlijke zaken. Veel avondmaalgangers kan mooi zijn, maar helaas ken ik ook atheïsten die vroeger aan het avondmaal gingen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Bezorgd »

MGG schreef: 08 apr 2023, 17:05
Hendrien schreef: 08 apr 2023, 17:02 Wat @Richard zegt was ook net mijn vraag. Hoe is het in Barneveld? Komen er daadwerkelijk ook velen tot bekering en geloof in de Heere Jezus? zijn er inderdaad honderden Avondmaalsgangers? Dan word ik ook jaloers....
Zulke zaken weet alleen God. Het gevaar is dat we ons blind staren op uiterlijke zaken. Veel avondmaalgangers kan mooi zijn, maar helaas ken ik ook atheïsten die vroeger aan het avondmaal gingen.
Dit is natuurlijk een dooddoener.
Bij de puriteinen ging een rijke prediking gepaard met volle HA tafels.
En ja natuurlijk is het niet al Israël. Maar dat oordeel komt ons niet toe.
Andersom: een rijke prediking, weinig HA gangers, is geen goed teken.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef: 08 apr 2023, 17:13
MGG schreef: 08 apr 2023, 17:05
Hendrien schreef: 08 apr 2023, 17:02 Wat @Richard zegt was ook net mijn vraag. Hoe is het in Barneveld? Komen er daadwerkelijk ook velen tot bekering en geloof in de Heere Jezus? zijn er inderdaad honderden Avondmaalsgangers? Dan word ik ook jaloers....
Zulke zaken weet alleen God. Het gevaar is dat we ons blind staren op uiterlijke zaken. Veel avondmaalgangers kan mooi zijn, maar helaas ken ik ook atheïsten die vroeger aan het avondmaal gingen.
Dit is natuurlijk een dooddoener.
Bij de puriteinen ging een rijke prediking gepaard met volle HA tafels.
En ja natuurlijk is het niet al Israël. Maar dat oordeel komt ons niet toe.
Andersom: een rijke prediking, weinig HA gangers, is geen goed teken.
Ik zou me niet blind staren op zowel volle als lege HA tafels. We kunnen ons daarin fiks vergissen. Voor de rest wel eens met het gros van je antwoord.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Job »

Hendrien schreef: 08 apr 2023, 17:02 Wat @Richard zegt was ook net mijn vraag. Hoe is het in Barneveld? Komen er daadwerkelijk ook velen tot bekering en geloof in de Heere Jezus? zijn er inderdaad honderden Avondmaalsgangers? Dan word ik ook jaloers....
Ik weet het niet, maar ik twijfel er niet aan dat de Heere er doorgaat.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Simon0612 »

Bezorgd schreef: 08 apr 2023, 17:13
MGG schreef: 08 apr 2023, 17:05
Hendrien schreef: 08 apr 2023, 17:02 Wat @Richard zegt was ook net mijn vraag. Hoe is het in Barneveld? Komen er daadwerkelijk ook velen tot bekering en geloof in de Heere Jezus? zijn er inderdaad honderden Avondmaalsgangers? Dan word ik ook jaloers....
Zulke zaken weet alleen God. Het gevaar is dat we ons blind staren op uiterlijke zaken. Veel avondmaalgangers kan mooi zijn, maar helaas ken ik ook atheïsten die vroeger aan het avondmaal gingen.
Dit is natuurlijk een dooddoener.
Bij de puriteinen ging een rijke prediking gepaard met volle HA tafels.
En ja natuurlijk is het niet al Israël. Maar dat oordeel komt ons niet toe.
Andersom: een rijke prediking, weinig HA gangers, is geen goed teken.
…..
Laatst gewijzigd door Simon0612 op 08 apr 2023, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Bertiel »

Waar zie je dat en wat is daar arm aan de prediking?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: 08 apr 2023, 18:32 Waar zie je dat en wat is daar arm aan de prediking?
Arm is iig deze discussie. Beetje voetbalniveau . Mijn cluppie is beter dan die van jou. Triest……
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Adagio »

Ja, dat bling-bling en aantal like-jes is de wereld in ons hart.
En is dat overigens God behaaglijk, met en over het Sacrament van het Heilig Avondmaal te vechten? "En de farizeeën en de schriftgeleerden murmureerden, zeggende: Deze ontvangt de zondaars, en eet met hen."
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door GerefGemeente-lid »

Inderdaad.

Het belangrijkste is niet de groei in de lengte, maar de groei in de diepte. En dat hangt niet af van volle of lege avondmaalstafels. De scheidslijn loopt immers dwars door de kerken en dwars door de avondmaalstafels heen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door HersteldHervormd »

Zeer ernstig dat dit zo rond de lijdenstijd en opstanding verkondigd word.
Ik weet dat een mens kan doen alsof er wat is, terwijl er niks is, maar het HA is ingesteld door de Heiland zelf. Hoe kan je dit soort dingen zeggen denk ik dan? Ik kan er met mijn pet niet bij. Het klinkt niet eens vroom, laat staan dat het zo is...

Goede (paas)zondag allen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Simon0612 »

Ik heb het idee dat dit topic gekaapt is. Zullen we weer on-topic gaan? Wie heeft inmiddels het jongerenblad gelezen? En wat vond je er inhoudelijk van?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door MGG »

Simon0612 schreef: 08 apr 2023, 19:34 Ik heb het idee dat dit topic gekaapt is. Zullen we weer on-topic gaan? Wie heeft inmiddels het jongerenblad gelezen? En wat vond je er inhoudelijk van?
Net als de vorige edities vind ik de inhoud prima. Mooi interkerkelijk ook. Ik zag nog een ambstdragers uit een ander kerkverband dan de GG(iN).
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Johann Gottfried Walther »

mulder schreef: 08 apr 2023, 11:07 ik ben ook echt niet blij met deze kruisbestuiving. een paar redenen

- de Bijbel roept op tot eenheid maar doelt daarop niet als eerste op eenheid tussen denominaties. want die bestonden toen niet. het gaat om geestelijke eenheid. waarom dan die focus op attestaties of kanselruil? laten we eerst elkander maar eens geestelijk herkennen. met duizenden in hetzelfde kerkgebouw past toch niet. en dan zijn er ook nog eens de culturele verschillen denk aan bruidsjurken en zangtempo of kerkvideo.

- waarom zo de eenheid zoeken met de rechtse kant van GG als er in de GGIN zelf niet altijd eenheid is? Ds. Geuze is niet overal welkom want hij zou te evangelisch zijn. Komt ds. Van voorden langs dan blijven halve gemeenten en zelfs kerkenraadsleden thuis! Prediking van de nieuwe lichting predikanten wordt door ouderen massaal te licht bevonden. Eerst eenheid in het eigen verband maar eens zoeken. door de nieuwe predikingstijl is er een wig tussen twee groepen in de GGIN. waarom dan zo flirten met GG in een jongerenblad??

- daarnaast is het opmerkelijk dat de predikanten van de GG die graag met GGIN samen zouden gaan (ds. Huijser benoemt het zelf in zijn preken op de kansel..) ook niet eerst de eenheid in het eigen kerkverband zoeken. ik ben soms bang dat de liefde naar GGIN er is om kerkpolitieke redenen: samengaan geeft de GG een ruk naar rechts. ik ben geen hartenkenner maar ben soms bang dat er meer achter zit en misschien ben ik negatief tja dat kan. maar laat hen ook maar eerst eenheid zoeken in de eigen organisatie.
Velen hier die graag samen willen stappen ook over allerlei zaken heen, en er zijn vast ontwikkelingen in de GG in Ned, maar ds. Van Straalen en Ds. V.d. Woestijne worden nog steeds gelezen om maar voorbeelden te noemen, als het verschil met die "Puriteinse" prediking zo groot was, zouden die niet meer gelezen worden.
Ik heb Ds. Roos best wel gehoord, maar dat Puriteinse wordt zeker overdreven.
Alsook dat de GG in Ned de Ger Gem hard voorbij gaat.

Velen die samen willen vergeten dat de GG in Ned weer problemen heeft met de breedte van de GG en zo zijn er meer zaken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Ararat »

Verduidelijkingsvraag. In welk opzicht zou de GGiN de GG voorbij gaan? Wat wordt hier bedoeld?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door DDD »

Dat een deel van de GG extremer is dan de GGiN. Maar dat geldt niet voor het geheel, natuurlijk.

Zojuist hoorde ik nog een preek waarmee ds. A. Simons het geheel eens zou zijn. Er zijn gewoon accentverschillen, altijd al geweest.
Plaats reactie