Positief topic over de GGIN

Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Chrisje72 »


mulder schreef:ik ben ook echt niet blij met deze kruisbestuiving. een paar redenen

- de Bijbel roept op tot eenheid maar doelt daarop niet als eerste op eenheid tussen denominaties. want die bestonden toen niet. het gaat om geestelijke eenheid. ??

- .
1kor.1 en 1 kor 3 spreken m. I. Precies over dit soort denominaties. Waarbij Paulus zegt dat zij 1 zijn.

Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Simon0612 »

Geytenbeekje schreef: 08 apr 2023, 11:33 Het is wel zo dat ds v Voorden minder vaak beroepen wordt dan andere predikanten.
Ben geen insider dus weet het fijne ook niet van af.
Na Opheusden werd hij anders behoorlijk beroepen. Sinds vorig jaar staat hij 4 jaar in Leerdam en je ziet nu dat hij weer beroepen wordt. Onlangs nog door Bruinisse. Ten opzichte van andere predikanten misschien wat minder. Maar dat is nu eenmaal in elk verband zo. Betekend niet dat hij minder gewaardeerd wordt. Als men bij ons een leespreek heeft van een levende predikant is het in vrijwel altijd Geuze of van Voorden. De grap is dat dit haaks staat op het verhaaltje van Mulder.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Simon0612 »

Bezorgd schreef: 08 apr 2023, 11:45 Het klopt wat mulder zegt, niet elke predikant wordt in elke gemeente gevraagd.
Ik denk niet een heel groot probleem, maar voor de GGiN vond ik het wel opvallend om te horen.
De grap is dat als je om voorbeelden vraagt ze niet komen. Dus verhaaltjes..
Daarnaast is het ook zo dat we een beperkt aantal predikanten hebben en ze niet allemaal ieder jaar alle gemeenten bezoeken. Dat zegt niets over dat ze niet uitgenodigd zouden worden.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Piet Puk
Berichten: 5460
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Piet Puk »

Simon0612 schreef: 08 apr 2023, 11:49
Geytenbeekje schreef: 08 apr 2023, 11:33 Het is wel zo dat ds v Voorden minder vaak beroepen wordt dan andere predikanten.
Ben geen insider dus weet het fijne ook niet van af.
Na Opheusden werd hij anders behoorlijk beroepen. Sinds vorig jaar staat hij 4 jaar in Leerdam en je ziet nu dat hij weer beroepen wordt. Onlangs nog door Bruinisse. Ten opzichte van andere predikanten misschien wat minder. Maar dat is nu eenmaal in elk verband zo. Betekend niet dat hij minder gewaardeerd wordt. Als men bij ons een leespreek heeft van een levende predikant is het in vrijwel altijd Geuze of van Voorden. De grap is dat dit haaks staat op het verhaaltje van Mulder.
Wat ook een voordeel is in dit geval dat nu al ruim een jaar er beperkte keuzemogelijkheid is nl. Ds. Van Voorden, ds. Roos en ds. Van der Kieft, waarbij ook de meeste gemeenten de predikant die een vorige keer beroepen is niet nogmaals beroepen
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Bezorgd »

Simon0612 schreef: 08 apr 2023, 11:50
Bezorgd schreef: 08 apr 2023, 11:45 Het klopt wat mulder zegt, niet elke predikant wordt in elke gemeente gevraagd.
Ik denk niet een heel groot probleem, maar voor de GGiN vond ik het wel opvallend om te horen.
De grap is dat als je om voorbeelden vraagt ze niet komen. Dus verhaaltjes..
Katwijk vraagt sowieso niet iedereen.
Ik meen dat dit ook in één van de gemeenten in Gouda speelde.
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door mulder »

Simon0612 schreef: 08 apr 2023, 11:49
Geytenbeekje schreef: 08 apr 2023, 11:33 Het is wel zo dat ds v Voorden minder vaak beroepen wordt dan andere predikanten.
Ben geen insider dus weet het fijne ook niet van af.
Na Opheusden werd hij anders behoorlijk beroepen. Sinds vorig jaar staat hij 4 jaar in Leerdam en je ziet nu dat hij weer beroepen wordt. Onlangs nog door Bruinisse. Ten opzichte van andere predikanten misschien wat minder. Maar dat is nu eenmaal in elk verband zo. Betekend niet dat hij minder gewaardeerd wordt. Als men bij ons een leespreek heeft van een levende predikant is het in vrijwel altijd Geuze of van Voorden. De grap is dat dit haaks staat op het verhaaltje van Mulder.
de grap is dat jouw ervaringen niet leidend hoeven te zijn voor het geheel van het kerkverband.! het is ook helemaal niet erg dat er verschillen zijn vind ik zelf. maar verhaaltjes zijn het zeker niet
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Geytenbeekje »

Bezorgd schreef: 08 apr 2023, 11:54
Simon0612 schreef: 08 apr 2023, 11:50
Bezorgd schreef: 08 apr 2023, 11:45 Het klopt wat mulder zegt, niet elke predikant wordt in elke gemeente gevraagd.
Ik denk niet een heel groot probleem, maar voor de GGiN vond ik het wel opvallend om te horen.
De grap is dat als je om voorbeelden vraagt ze niet komen. Dus verhaaltjes..
Katwijk vraagt sowieso niet iedereen.
Ik meen dat dit ook in één van de gemeenten in Gouda speelde.
Op kerkdienstgemist.nl had ik gezien dat ds Roos er een keer was.
https://www.kerktijden.nl/gemeente/111/ ... gem-in-ned Als je op vorige diensten klikt zie je bijna iedere predikant dus.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Zita »

Deze discussie over het al dan niet beroepen van specifieke predikanten door specifieke gemeenten, en het daarbij zo nu en dan ook nog suggereren van problemen, vind ik een onwenselijke wending in een toch al niet zo plezierig gesprek.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Simon0612 »

Simon0612 schreef: 08 apr 2023, 11:50
Bezorgd schreef: 08 apr 2023, 11:45 Het klopt wat mulder zegt, niet elke predikant wordt in elke gemeente gevraagd.
Ik denk niet een heel groot probleem, maar voor de GGiN vond ik het wel opvallend om te horen.
De grap is dat als je om voorbeelden vraagt ze niet komen. Dus verhaaltjes..
Daarnaast is het ook zo dat we een beperkt aantal predikanten hebben en ze niet allemaal ieder jaar alle gemeenten bezoeken. Dat zegt niets over dat ze niet uitgenodigd zouden worden.
Precies, en voor Gouda geldt dat idem dito.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Bezorgd »

In Gouda zetten ze igg vol in op GG predikanten ;)
https://www.ggin-gouda.nl/kerkdiensten
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Simon0612 »

Bezorgd schreef: 08 apr 2023, 12:23 In Gouda zetten ze igg vol in op GG predikanten ;)
https://www.ggin-gouda.nl/kerkdiensten
We kunnen verbanden ook beter loslaten. Iedere kerkenraad kan dan zelf bepalen wie men beroept of laat preken. Onderlinge samenwerking kan dan ook nog. Meer het vrije ogg principe. Ligt mij beter.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door GerefGemeente-lid »

Simon0612 schreef: 08 apr 2023, 08:51
GerefGemeente-lid schreef: 08 apr 2023, 08:46 Inderdaad.
?
Ik beaam de reactie van onze geachte moderator die thans in het Veluwse verblijft. Wie weet, schaart hij zich morgen onder het gehoor van ds. Roos.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door GerefGemeente-lid »

Simon0612 schreef: 08 apr 2023, 13:09
Bezorgd schreef: 08 apr 2023, 12:23 In Gouda zetten ze igg vol in op GG predikanten ;)
https://www.ggin-gouda.nl/kerkdiensten
We kunnen verbanden ook beter loslaten. Iedere kerkenraad kan dan zelf bepalen wie men beroept of laat preken. Onderlinge samenwerking kan dan ook nog. Meer het vrije ogg principe. Ligt mij beter.
Als dan de kerkelijke grenzen ook opgeheven worden, ben ik voor.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Maanenschijn »

Simon0612 schreef:
Bezorgd schreef: 08 apr 2023, 10:30
Ik doelde vooral op Pietje Puk.
Als ik kritiek heb, zijn het vragen bij de leer. Op de inhoud.
Nooit heb ik , zover ik weet, een predikant afgeschreven op staat of roeping.

Maar als ik er teveel in heb gelezen, is dat alleen maar fijn.
Ja dan moet ik het toch voor Pietje opnemen. Hij bedoelt natuurlijk dat genoemde predikant v.w.b. leer niet echt overeenkomt met de leer uit de GGiN. Het zou opmerkelijk zijn als je hem dan over iets anders wel aan het woord laat in het jongerenblad terwijl juist rondom stukken uit zijn hand veel te doen was. Voor dat standpunt heb ik alle begrip.
Toch zou het in de Puriteinisering van de GGIN best passen om genoemde predikant ruimte te geven. Hij is een groot kenner en preekt overeenkomstig.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Evangelist
Berichten: 512
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Evangelist »

mulder schreef: 08 apr 2023, 11:07 ik ben ook echt niet blij met deze kruisbestuiving. een paar redenen

- de Bijbel roept op tot eenheid maar doelt daarop niet als eerste op eenheid tussen denominaties. want die bestonden toen niet. het gaat om geestelijke eenheid. waarom dan die focus op attestaties of kanselruil? laten we eerst elkander maar eens geestelijk herkennen. met duizenden in hetzelfde kerkgebouw past toch niet. en dan zijn er ook nog eens de culturele verschillen denk aan bruidsjurken en zangtempo of kerkvideo.

- waarom zo de eenheid zoeken met de rechtse kant van GG als er in de GGIN zelf niet altijd eenheid is? Ds. Geuze is niet overal welkom want hij zou te evangelisch zijn. Komt ds. Van voorden langs dan blijven halve gemeenten en zelfs kerkenraadsleden thuis! Prediking van de nieuwe lichting predikanten wordt door ouderen massaal te licht bevonden. Eerst eenheid in het eigen verband maar eens zoeken. door de nieuwe predikingstijl is er een wig tussen twee groepen in de GGIN. waarom dan zo flirten met GG in een jongerenblad??

- daarnaast is het opmerkelijk dat de predikanten van de GG die graag met GGIN samen zouden gaan (ds. Huijser benoemt het zelf in zijn preken op de kansel..) ook niet eerst de eenheid in het eigen kerkverband zoeken. ik ben soms bang dat de liefde naar GGIN er is om kerkpolitieke redenen: samengaan geeft de GG een ruk naar rechts. ik ben geen hartenkenner maar ben soms bang dat er meer achter zit en misschien ben ik negatief tja dat kan. maar laat hen ook maar eerst eenheid zoeken in de eigen organisatie.
Je bent niet blij met deze kruisbestuiving, maar de argumenten die je geeft, zijn alleen maar argumenten vóór die kruisbestuiving.

1. Het gaat primair om geestelijke eenheid; daarom is er ook geen focus op attestaties en kanselruil, maar is er geestelijke herkenning. Daarom wordt ds. Verschuure gevraagd om een antwoord te geven in Nabij Jou. (Die culturele verschillen heb je ook binnen kerkverbanden en zijn op wereldschaal echt non-issues.)

2. Eenheid binnen het eigen kerkverband kun je juist bevorderen door af en toe even een licht uit een aanpalend kerkverband te laten schijnen op een bepaalde kwestie. (Wat je verder zegt over de diverse predikanten, laat ik maar even rusten. Ik constateer wel dat bijv. ds. D.E. van de Kieft inmiddels door elke vacante en beroepende GGiN-gemeente beroepen is.)

3. Je lijkt eenheid en eenvormigheid echt door elkaar te halen. Om jongeren daarvan beter bewust te maken is het juist goed dat er vanuit andere predikanten - met wie overigens nauwelijks theologische verschillen zijn - ook vragen worden beantwoord.

Kortom: het zijn echt allemaal kramp-argumenten die geen enkel hout snijden. Zegt ds. Verschuure in het antwoord ook maar één woord wat een willekeurige GGiN-predikant anders zou hebben gezegd? Ik zou je daarom gunnen: laat die kramp eens los. Relativeer kerkverbanden eens wat meer.
Hartelijke groet,
Evangelist
Plaats reactie