Positief topic over de GGIN

Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Positief topic over de GGIN

Bericht door Ouddorp »

Na een tijdje meelezen en af en toe iets plaatsen op Refoforum verbaas ik me hoe negatief er vaak wordt gepraat over de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Juist leden van de Gereformeerde Gemeenten en de Hersteld Hervormde Kerk (die zeer verwant zijn aan deze gemeenten en slechts veelal op wat (uiterlijke) details verschillen) maken zich hier schuldig aan. De GGIN worden dan veel negatiever benaderd dan bijvoorbeeld een kerkverband als de GKV waar we toch veel meer mee verschillen. Daarom nu een positief ingesteld topic over dit kerkverband.

Ik ging zelf bijvoorbeeld vorige zomer op vakantie mee met vrienden naar een dienst van ds. Roos. En eerlijk is eerlijk ik zat daar een beetje bevooroordeeld. Maar de dienst was inhoudelijk gelijk aan onze eigen HHG Ouddorp en de gemeente eigenlijk ook. Van begin tot eind werd er ademloos geluisterd naar een mooie bevindelijke preek die beslag legde op de gemeente. En ik voelde me ook persoonlijk aangesproken. Diep onder de indruk reden we terug naar huis.

Wellicht zijn er forumleden met andere positieve ervaringen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door eilander »

Een beetje selectief lezen kan geen kwaad hierin: pik vooral het positieve mee en alle negatief ingestoken berichten laat je dan liggen. Wat niet hetzelfde is als oprecht gestelde kritische vragen, denk ik.

Als je goed gelezen hebt hier, kun je toch tegenkomen dat er regelmatig over De Wachter Sions positieve dingen worden gezegd enzovoorts. Zelf ben ik vaak positief verrast door wat o.a. ds. Roos schrijft. Zo zie je maar, zelfs een PKN-er kan er nog wel positief over zijn...
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Moderamen »

Ouddorp schreef:De GGIN worden dan veel negatiever benaderd dan bijvoorbeeld een kerkverband als de GKV waar we toch veel meer mee verschillen. Daarom nu een positief ingesteld topic over dit kerkverband.
Dan lees je toch echt niet goed hoor. Ook de GKV komt er maar bekaaid vanaf op dit forum. Inderdaad worden hier vaak complimenten over DWS geplaatst. De postings gingen gisteren met name om het grote predikantentekort, daar kan je ook moeilijk positief tegenover staan.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Posthoorn »

Ouddorp schreef:Na een tijdje meelezen en af en toe iets plaatsen op Refoforum verbaas ik me hoe negatief er vaak wordt gepraat over de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Juist leden van de Gereformeerde Gemeenten en de Hersteld Hervormde Kerk (die zeer verwant zijn aan deze gemeenten en slechts veelal op wat (uiterlijke) details verschillen) maken zich hier schuldig aan.
Op zich niet vreemd dat GG'ers 'negatief' over de GGiN zijn: uiteindelijk is het bestaan van deze kerk een permanente beschuldiging aan het adres van de GG.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door DDD »

Mijns inziens is de hele beschuldiging onjuist. Ik geloof dat hier meer positiefs over de GGiN wordt gezegd dan over de GG. En ik kan mij daar meestal in vinden.

Los daarvan zijn er natuurlijk wel heel kwalijke zaken aan te wijzen op het grondvlak. Een goddeloos voorbeeld daarvan is te vinden in een forumnaam die ik onlangs op dit forum tegenkwam en ook bijvoorbeeld in de houding van enkele ouders tegenover een PKN-schoonzoon, waarover ds. Roos in DWS wijze woorden schreef. Ook dat is hier op het forum besproken.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door emigrant »

erg positief. Tijdens een ziekteperiode ben ik heel warm ontvangen in de plaatselijke GGiN, een kleine gemeente hier. Er werd voor me gebeden.
Maar voor toelating tot die gemeente vond men het wijs om mij eerst 5 jaar gewoon in de kerkbank te laten zitten.
ik ontvang nog hun kerkblad en ga er wel door de week heen als er een predikant is. Maar ook naar leesdiensten en ook die preken mogen in de gemeente tot zegen zijn. Over eventuele aansluiting hebben we het na wat wisselingen in de kerkenraad niet meer gehad.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door -DIA- »

Misschien minder bekend, vooral niet in media, maar er zijn "synodale" predikers die zichzelf nauwer verwant voelen aan de GGiN dan vele predikers uit eigen kerkverband. Ik zou zeggen: Dat is een positief spreken over de GGiN. Misschien voor sommigen wel uit een niet gedachte hoek?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door helma »

Alles is relatief....
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Jongere »

-DIA- schreef:Misschien minder bekend, vooral niet in media, maar er zijn "synodale" predikers die zichzelf nauwer verwant voelen aan de GGiN dan vele predikers uit eigen kerkverband. Ik zou zeggen: Dat is een positief spreken over de GGiN. Misschien voor sommigen wel uit een niet gedachte hoek?
Geestelijke verwantschap over kerkmuren heen vind ik mooi, ook als het de GGiN betreft.
Als daar echter weer "vele predikers uit eigen kerkverband" in negatieve zin tegenover moeten worden gezet, verliest het positieve hiervan voor mij alle waarde. Dan heeft het niet meer met eenheid te maken, maar met tweedracht zaaien binnen de kring van de eigen gemeenten.

Overigens herken ik mij ook niet zo in de mening van de topicstarter. De laatste keren dat De Wachter Sions op het forum ter sprake kwam, was het in een vergelijking met de Saambinder, waarbij DWS uitvoerig geprezen werd.

Ik denk dat je eerder moet zeggen dat de ongenuanceerde en geregeld ook onbijbelse negativiteit die op het forum kan klinken over kerkverbanden, helaas ook geen kerkmuren kent - ik kom die over vrijwel ieder kerkverband tegen. Dat is zeker iets waar aandacht voor mag zijn.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:Misschien minder bekend, vooral niet in media, maar er zijn "synodale" predikers die zichzelf nauwer verwant voelen aan de GGiN dan vele predikers uit eigen kerkverband. Ik zou zeggen: Dat is een positief spreken over de GGiN. Misschien voor sommigen wel uit een niet gedachte hoek?
Nee hoor. Dat is helemaal niet ongedacht. Maar dat is natuurlijk wel een treurige zaak.
Diakonos
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 mei 2017, 16:35

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Diakonos »

Ouddorp schreef:Na een tijdje meelezen en af en toe iets plaatsen op Refoforum verbaas ik me hoe negatief er vaak wordt gepraat over de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Juist leden van de Gereformeerde Gemeenten en de Hersteld Hervormde Kerk (die zeer verwant zijn aan deze gemeenten en slechts veelal op wat (uiterlijke) details verschillen) maken zich hier schuldig aan. De GGIN worden dan veel negatiever benaderd dan bijvoorbeeld een kerkverband als de GKV waar we toch veel meer mee verschillen. Daarom nu een positief ingesteld topic over dit kerkverband.

Ik ging zelf bijvoorbeeld vorige zomer op vakantie mee met vrienden naar een dienst van ds. Roos. En eerlijk is eerlijk ik zat daar een beetje bevooroordeeld. Maar de dienst was inhoudelijk gelijk aan onze eigen HHG Ouddorp en de gemeente eigenlijk ook. Van begin tot eind werd er ademloos geluisterd naar een mooie bevindelijke preek die beslag legde op de gemeente. En ik voelde me ook persoonlijk aangesproken. Diep onder de indruk reden we terug naar huis.

Wellicht zijn er forumleden met andere positieve ervaringen.
Inderdaad! Ik kan het me zomaar voorstellen.. Ben er ook mee eens dat het gevaarlijk kan zijn om mee te doen aan een roddelforum/topic.
Aan de andere kant moet je ook zien dat het vaak maar een selectief groepje is die zich negatief uitdrukt. Aan de reacties te zien kunnen het zomaar ex-GGIN'ers zijn die ietwat gefrustreerd zijn. Soms ook niet teveel aandacht aan schenken, blijf bij de kern!
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door coco »

Als GGiN'er moet ik het hier toch mee oneens zijn. De meeste kritiek op het kerkverband is afkomstig van dezelfde forummers, en de volledig uit de lucht gegrepen zaken worden door de moderators verwijderd. Er is over het algemeen wel wat negativiteit waar te nemen tegenover een rechtse meer bevindelijke prediking, maar dat gaat dan vaak ook andere kerkverbanden aan.
Over het algemeen valt het me zelfs op dat de meest vasthoudende verdedigers van de GGiN op dit forum vaak zelf niet, of niet meer, tot dit kerkverband behoren.
Misschien komt het door het mooie weer, maar ik zie het niet zo zwart als de topicstarter :OO3
:hi
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Luther »

Ik vind De Wachter Sions vaak een mooi blad om te lezen.
Verder ben ik de laatste jaren positiever over de GGiN gaan denken, ook door preken van ds. Roos en ds. Weststrate.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door JCRyle »

Hoe positief de ontwikkelingen ook zijn, en ze zijn er zeker! Toch houdt hun officiële leer nog altijd een bedekt Evangelie in. Daar kan en mag je toch niet omheen kijken?
2011
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 mar 2011, 20:47

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door 2011 »

Luther schreef:Ik vind De Wachter Sions vaak een mooi blad om te lezen.
Verder ben ik de laatste jaren positiever over de GGiN gaan denken, ook door preken van ds. Roos en ds. Weststrate.
Als je een keer tijd en gelegenheid heb beluister dan ook ds van der tang dan eens..
Plaats reactie