Positief topic over de GGIN

gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door gallio »

Evangelist schreef:
Piet Puk schreef:
GGotK schreef:
Piet Puk schreef:Nee, Ad. Enkele jaren terug(misschien 5-10 jaar geleden) was er een ouderling die blijkbaar de besprekingen met de GG wel beu was en in m'n eigen woorden zei: 'Trek de stekker uit die gesprekken, het word toch niks met de GG'. Laat dit dan kerkelijk openlijk gecommuniceerd worden en niet via zo'n jeugdblad dit standpunt laten ondergraven. Die tactiek neem ik ook waar binnen de SGP en hoop dat GGiN daarvoor bewaard word. En nee dat is geen zeuren in mijn beleving
Het zou inderdaad beter zijn als die ouderling zijn verhaal zou doen in dit jeugdblad. Bijvoorbeeld waarom hij deze uitspraken gedaan heeft, hoe hij dit ziet t.a.v. wat Gods Woord ons zegt over eenheid en verscheidenheid en zijn voorbeeldfunctie voor de jeugd.
Nee, dat zeg ik niet. Heb enkel willen aangeven dat de lijn die ik nu in dit jongerenblad zie, zeker niet de lijn is die binnen het geheel van het kerkverband leeft. Sterker nog, de ouderling die deze uitspraak deed is redelijk vooraanstaand en zat ten tijde van de uitspraak in het moderamen.
Niet te geloven! Wil je echt zo’n sektarische houding aannemen? We leven in 2023 in een ernstige tijd voor christelijk Nederland. Is het dan echt hét antwoord richting onze jongeren: Doe de deuren ook goed op slot richting Bijbelgetrouwe predikers in een ander kerkverband? Hoe verantwoord je dat eigenlijk?
Ik heb toch wel de indruk dat wat die ouderling zei door de overgrote meerderheid in beide kerkverbanden gedacht wordt. De verschillen zijn veel groter dan op RF voorgesteld wordt. Daar komt nog bij dat de interne verschillen binnen de GG ook groot zijn. Dus wat denk je uiteindelijk met zulke besprekingen te bereiken ? Dat de GG in drie delen uiteenvalt en de GGN in twee?
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door GGotK »

Volgens mij ging het over de vraag/constatering van Puk dat de inhoud van dit jongerenblad, niet altijd geheel in lijn is met wat er binnen het geheel van het kerkverband van de GGiN leeft. Ik ben benieuwd naar de voorbeelden/onderbouwing.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Terri »

Evangelist schreef:
Piet Puk schreef:
GGotK schreef:
Piet Puk schreef:Nee, Ad. Enkele jaren terug(misschien 5-10 jaar geleden) was er een ouderling die blijkbaar de besprekingen met de GG wel beu was en in m'n eigen woorden zei: 'Trek de stekker uit die gesprekken, het word toch niks met de GG'. Laat dit dan kerkelijk openlijk gecommuniceerd worden en niet via zo'n jeugdblad dit standpunt laten ondergraven. Die tactiek neem ik ook waar binnen de SGP en hoop dat GGiN daarvoor bewaard word. En nee dat is geen zeuren in mijn beleving
Het zou inderdaad beter zijn als die ouderling zijn verhaal zou doen in dit jeugdblad. Bijvoorbeeld waarom hij deze uitspraken gedaan heeft, hoe hij dit ziet t.a.v. wat Gods Woord ons zegt over eenheid en verscheidenheid en zijn voorbeeldfunctie voor de jeugd.
Nee, dat zeg ik niet. Heb enkel willen aangeven dat de lijn die ik nu in dit jongerenblad zie, zeker niet de lijn is die binnen het geheel van het kerkverband leeft. Sterker nog, de ouderling die deze uitspraak deed is redelijk vooraanstaand en zat ten tijde van de uitspraak in het moderamen.
Niet te geloven! Wil je echt zo’n sektarische houding aannemen? We leven in 2023 in een ernstige tijd voor christelijk Nederland. Is het dan echt hét antwoord richting onze jongeren: Doe de deuren ook goed op slot richting Bijbelgetrouwe predikers in een ander kerkverband? Hoe verantwoord je dat eigenlijk?
Wat moet er gebeuren om werkelijk wakker te worden?
We leven in een tijd welke bol staat van chaos, oorlog en opstand.
De voetstappen van de Heere Jezus klinken steeds duidelijker en wat doen wij?
Geef het volk brood en spelen, of het nu werelds is of godsdienstig dat maakt niet uit en we leven ons levendje verder....
Eenheid is een utopie, helaas, want de angst regeert, stel je toch eens voor dat we samen optrekken met een 'dwaal-leer-reiziger' ...
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door gallio »

Terri schreef:
Evangelist schreef: Niet te geloven! Wil je echt zo’n sektarische houding aannemen? We leven in 2023 in een ernstige tijd voor christelijk Nederland. Is het dan echt hét antwoord richting onze jongeren: Doe de deuren ook goed op slot richting Bijbelgetrouwe predikers in een ander kerkverband? Hoe verantwoord je dat eigenlijk?
Wat moet er gebeuren om werkelijk wakker te worden?
We leven in een tijd welke bol staat van chaos, oorlog en opstand.
De voetstappen van de Heere Jezus klinken steeds duidelijker en wat doen wij?
Geef het volk brood en spelen, of het nu werelds is of godsdienstig dat maakt niet uit en we leven ons levendje verder....
Eenheid is een utopie, helaas, want de angst regeert, stel je toch eens voor dat we samen optrekken met een 'dwaal-leer-reiziger' ...
Een beetje respect naar elkaar toe is meer waard dan het streven naar een kunstmatige eenheid. Van dat respect naar andersdenkenden is ook op dit forum weinig te zien. Helaas.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Piet Puk »

GGotK schreef:Volgens mij ging het over de vraag/constatering van Puk dat de inhoud van dit jongerenblad, niet altijd geheel in lijn is met wat er binnen het geheel van het kerkverband van de GGiN leeft. Ik ben benieuwd naar de voorbeelden/onderbouwing.
Volgens mij heb ik die eerder in dit topic al gegeven. Denk aan orgaandonatie, bruidskleding, de zondag.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Job »

Wat ik niet helemaal snap: een interview met iemand uit een ander kerkverband is toch geen aanzet tot samengaan of zoiets? Dat past dan verder prima in de lijn v/h kerkverband toch?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door pierre27 »

gallio schreef:
Terri schreef:
Evangelist schreef: Niet te geloven! Wil je echt zo’n sektarische houding aannemen? We leven in 2023 in een ernstige tijd voor christelijk Nederland. Is het dan echt hét antwoord richting onze jongeren: Doe de deuren ook goed op slot richting Bijbelgetrouwe predikers in een ander kerkverband? Hoe verantwoord je dat eigenlijk?
Wat moet er gebeuren om werkelijk wakker te worden?
We leven in een tijd welke bol staat van chaos, oorlog en opstand.
De voetstappen van de Heere Jezus klinken steeds duidelijker en wat doen wij?
Geef het volk brood en spelen, of het nu werelds is of godsdienstig dat maakt niet uit en we leven ons levendje verder....
Eenheid is een utopie, helaas, want de angst regeert, stel je toch eens voor dat we samen optrekken met een 'dwaal-leer-reiziger' ...
Een beetje respect naar elkaar toe is meer waard dan het streven naar een kunstmatige eenheid. Van dat respect naar andersdenkenden is ook op dit forum weinig te zien. Helaas.
Ik ben blij met deze reactie want inderdaad kan het gaan lijken op gekunstelde eenheid terwijl ten diepste er een wezenlijk verschil kan zijn.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Evangelist
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Evangelist »

Piet Puk schreef:
GGotK schreef:Volgens mij ging het over de vraag/constatering van Puk dat de inhoud van dit jongerenblad, niet altijd geheel in lijn is met wat er binnen het geheel van het kerkverband van de GGiN leeft. Ik ben benieuwd naar de voorbeelden/onderbouwing.
Volgens mij heb ik die eerder in dit topic al gegeven. Denk aan orgaandonatie, bruidskleding, de zondag.
Zijn dat zaken waarover men van mening mag verschillen?
Hartelijke groet,
Evangelist
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Piet Puk »

Evangelist schreef:
Piet Puk schreef:
GGotK schreef:Volgens mij ging het over de vraag/constatering van Puk dat de inhoud van dit jongerenblad, niet altijd geheel in lijn is met wat er binnen het geheel van het kerkverband van de GGiN leeft. Ik ben benieuwd naar de voorbeelden/onderbouwing.
Volgens mij heb ik die eerder in dit topic al gegeven. Denk aan orgaandonatie, bruidskleding, de zondag.
Zijn dat zaken waarover men van mening mag verschillen?
Orgaandonatie wel, bruidskleding van de bruid is een uitspraak over gedaan. Wat betreft de zondag lijkt het me niet handig om een jongere aan het woord te laten die aangeeft zijn keuze voor werk belangrijker te vinden en het werken op zondag niet echt relevant acht. Nou ja, als er hem naar gevraagd word. Wat betreft orgaandonatie kreeg ik het idee dat de balans zodanig was dat je wel voor orgaandonatie moest zijn vanwege naastenliefde. Dat stoorde me.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Marck »

Piet Puk schreef:
Evangelist schreef:
Piet Puk schreef:
GGotK schreef:Volgens mij ging het over de vraag/constatering van Puk dat de inhoud van dit jongerenblad, niet altijd geheel in lijn is met wat er binnen het geheel van het kerkverband van de GGiN leeft. Ik ben benieuwd naar de voorbeelden/onderbouwing.
Volgens mij heb ik die eerder in dit topic al gegeven. Denk aan orgaandonatie, bruidskleding, de zondag.
Zijn dat zaken waarover men van mening mag verschillen?
Orgaandonatie wel, bruidskleding van de bruid is een uitspraak over gedaan. Wat betreft de zondag lijkt het me niet handig om een jongere aan het woord te laten die aangeeft zijn keuze voor werk belangrijker te vinden en het werken op zondag niet echt relevant acht. Nou ja, als er hem naar gevraagd word. Wat betreft orgaandonatie kreeg ik het idee dat de balans zodanig was dat je wel voor orgaandonatie moest zijn vanwege naastenliefde. Dat stoorde me.
Wat was de uitspraak over bruidskleding?
Laatst gewijzigd door Marck op 25 feb 2023, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Marck »

-DIA- schreef:
huisman schreef:
-DIA- schreef:
Piet Puk schreef:Er is weer een nieuwe Nabij Jou, Simon0612 zal binnenkort wel aangeven of deze aanbevolen kan worden of niet.

Een tipje van de sluier(en mijn waarneming): was ik bij voorgaande edities niet heel positief, ik kan wel zeggen dat er nu positieve zaken instaan, die ik zeker zal gaan lezen. Ik vind namelijk dat het goed is om een ambtsdrager samen met jongeren uit de gemeente over een bepaald onderwerp in gesprek te laten gaan en dat is nu gebeurd.
Mag deze oude man ook nog wat zeggen? Ja ook oude mannen lezen Nabij Jou nog... Dit nummer was echt een kerkmuuroverschrijdend nummer: Het opent met een citaat van ds. I. Kievit (NHK) en verderop wordt er uit Gebedsgestalten van ds. F. Bakker (CGK) geciteerd. Hier hebben we een ongekunstelde oecumene.
Mooi, deze predikanten staan in onze boekenkast ook naast elkaar samen met ds C. Smits, prof. G. Wisse en ds. A. Vergunst . Deze overleden predikanten zijn de aardse kerkverbanden ver te boven.
Ook bij mij staan bovengenoemde predikers broederlijk naast elkaar.
En die rij auteurs is gelukkig nog groter. In ons land best wel gezegend met die groep!
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Piet Puk »

Marck schreef: Wat was de uitspraak over bruidskleding?
Dat de bruid (donker)gekleurde kleding heeft, geen wit.
Wanneer je dan in je jongerenblad een bruid zet met een lichte trouwjurk is dat niet heel handig lijkt me.

Er zijn/waren gemeenten die vinden dat je als bruid in het zwart gaat. De meesten kiezen echter voor de donkere variant van een kleur, dus donkerblauw, donkergrijs o.i.d.
Evangelist
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Evangelist »

Piet Puk schreef:
Marck schreef: Wat was de uitspraak over bruidskleding?
Dat de bruid (donker)gekleurde kleding heeft, geen wit.
Wanneer je dan in je jongerenblad een bruid zet met een lichte trouwjurk is dat niet heel handig lijkt me.

Er zijn/waren gemeenten die vinden dat je als bruid in het zwart gaat. De meesten kiezen echter voor de donkere variant van een kleur, dus donkerblauw, donkergrijs o.i.d.
Op die uitspraak is nogal kritiek gekomen. Die is ook niet houdbaar, lijkt me. Maar los daarvan: de getoonde jurk was niet wit, en volgens mij was dat het criterium. Maar los daarvan: ga je alleen om zoiets uiterlijks een blad afkraken? Dan heb je echt een moeilijk leven.
Wat je zegt over orgaandonatie (ik kreeg de indruk) en zondagswerk is wel een heel onwelwillende lezing van de betreffende artikelen. Ja, als je jongeren aan het woord laat, zie je ook verschillende meningen. Vervolgens moet je daar een beetje leiding aan geven.
Ik gun je dat je uit deze negatieve kramp komt.
Hartelijke groet,
Evangelist
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Marck »

Piet Puk schreef:
Marck schreef: Wat was de uitspraak over bruidskleding?
Dat de bruid (donker)gekleurde kleding heeft, geen wit.
Wanneer je dan in je jongerenblad een bruid zet met een lichte trouwjurk is dat niet heel handig lijkt me.

Er zijn/waren gemeenten die vinden dat je als bruid in het zwart gaat. De meesten kiezen echter voor de donkere variant van een kleur, dus donkerblauw, donkergrijs o.i.d.
Oja, stond jaren terug iets over in de media. N.a.v. dat rapport ‘Eerbaar door het leven’. Volgens mij leeft dat ook wat breder dan in GGIN.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Piet Puk »

Evangelist schreef:
Piet Puk schreef:
Marck schreef: Wat was de uitspraak over bruidskleding?
Dat de bruid (donker)gekleurde kleding heeft, geen wit.
Wanneer je dan in je jongerenblad een bruid zet met een lichte trouwjurk is dat niet heel handig lijkt me.

Er zijn/waren gemeenten die vinden dat je als bruid in het zwart gaat. De meesten kiezen echter voor de donkere variant van een kleur, dus donkerblauw, donkergrijs o.i.d.
Op die uitspraak is nogal kritiek gekomen. Die is ook niet houdbaar, lijkt me. Maar los daarvan: de getoonde jurk was niet wit, en volgens mij was dat het criterium. Maar los daarvan: ga je alleen om zoiets uiterlijks een blad afkraken? Dan heb je echt een moeilijk leven.
Wat je zegt over orgaandonatie (ik kreeg de indruk) en zondagswerk is wel een heel onwelwillende lezing van de betreffende artikelen. Ja, als je jongeren aan het woord laat, zie je ook verschillende meningen. Vervolgens moet je daar een beetje leiding aan geven.
Ik gun je dat je uit deze negatieve kramp komt.
Waarschijnlijk heb je mijn reactie over de 3e editie gemist en reageer je enkel op mijn kritiek over de eerste 2 edities. Een interview uit de 3e editie gaf zelfs herkenning. Het gaat me echter enkel om consequent zijn. En als ik het jongerenblad lees lijken de makers niet volledig op de hoogte van wat leeft in het eigen kerkverband. Daar kan ik natuurlijk niets aan doen
Plaats reactie