Voortbestaan TUA

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17497
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef:
DDD schreef:
Wim Anker schreef:
eilander schreef:Natuurlijk is het verdrietig, maar ik heb meer te doen met zo'n gemeente. Een predikant of een gemeente de CGK laten verlaten, levert voor deze gemeente niets op.
Anderzijds is het de plicht van een ieder een valse kerk te verlaten. En in zo'n gemeente mag een christen niet blijven zitten.
Ten eerste ging het nooit om valse kerken. En ten tweede zegt de bijbel nergens dat een individuele christen de valse kerk zou moeten verlaten.
1. Van onderstaande voorbeelden (o.a. over de Passion en over Feyenoord en Ajax en zo) kan men op bijbelse gronden zeggen dat het valse gemeenten zijn. Zo'n gemeente behoort een christen te verlaten. (Ik heb het niet over het verlaten van het kerkverband).
2. De Geloofsbelijdenis zegt dat een ieder verplicht is zich bij de ware kerk te voegen. Dat betekent ook dat een ieder de plicht heeft een valse kerk (gemeente) te verlaten.
Ik ben het hier volkomen mee eens maar als CGKer zeg ik het wel met veel verdriet. Hoe langer je blijft zitten onder zo'n prediking en in zo'n gemeente hoe meer het "gewoon" wordt. Opdracht is echt: Ga uit......
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28919
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door DDD »

Zo duidelijk was het anders niet. Want het ging hier om gemeenten waarvan de predikant overging naar de GG.

Los daarvan zie ik niet in waarom een dominee die de Passion bekijkt een valse prediker zou moeten zijn. Mensen die dat werkelijk menen hebben mijns inziens niet de gave van het onderscheiden der geesten.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door JCRyle »

Wim Anker stelt dat een christen in een dergelijke gemeente niet mag en kan blijven, omdat het een valse kerk zou zijn; vanwege voetbal en Passion. Dan zeg ik: Dan moet je dat ook voor de andere kant stellen. En daarmee bedoel ik gewoon letterlijk zoals het er staat. Aan de rechterzijde zijn er ook kerken waar je dan niet zou mogen zitten. Niet omdat ze daar voetbal of de Passion aanhalen om te promoten (of wat het ook moge geweest zijn), maar omdat daar de prediking, de sacramenten en/of de tucht ook niet in overeenstemming is met Gods Woord.

En overigens vind ik het nogal snel geconcludeerd dat een dergelijke gemeente een valse kerk zou zijn. Puur alleen op twee termen: voetbal en Passion. Vandaar ook dat splinter-balk verhaal.
-DIA-
Berichten: 32800
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door -DIA- »

JCRyle schreef:Wim Anker stelt dat een christen in een dergelijke gemeente niet mag en kan blijven, omdat het een valse kerk zou zijn; vanwege voetbal en Passion. Dan zeg ik: Dan moet je dat ook voor de andere kant stellen. En daarmee bedoel ik gewoon letterlijk zoals het er staat. Aan de rechterzijde zijn er ook kerken waar je dan niet zou mogen zitten. Niet omdat ze daar voetbal of de Passion aanhalen om te promoten (of wat het ook moge geweest zijn), maar omdat daar de prediking, de sacramenten en/of de tucht ook niet in overeenstemming is met Gods Woord.

En overigens vind ik het nogal snel geconcludeerd dat een dergelijke gemeente een valse kerk zou zijn. Puur alleen op twee termen: voetbal en Passion. Vandaar ook dat splinter-balk verhaal.
Als we onze belijdenis lezen moet een ieder zich bij de ware kerk te voegen. Daar wordt gezegd dat de ware kerk licht van de valse kerk is te onderscheiden, en dan worden de kenmerken genoemd waaraan wij dat kunnen toetsen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Jongere »

Zouden jullie eigenlijk in een gemeente blijven zitten als een flinke groep mensen dronken aan het avondmaal zou gaan?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Voortbestaan TUA

Bericht door eilander »

Jongere schreef:Zouden jullie eigenlijk in een gemeente blijven zitten als een flinke groep mensen dronken aan het avondmaal zou gaan?
Dat zal wel een vraag met een historische achtergrond zijn. Ik vind het hier even niet zo relevant, want het gaat hier om de prediking. Althans daar ga ik vanuit.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4011
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: RE: Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Terri »

eilander schreef:
Jongere schreef:Zouden jullie eigenlijk in een gemeente blijven zitten als een flinke groep mensen dronken aan het avondmaal zou gaan?
Dat zal wel een vraag met een historische achtergrond zijn. Ik vind het hier even niet zo relevant, want het gaat hier om de prediking. Althans daar ga ik vanuit.
Maar wel goed om er over na te denken toch?
Juist door praktijkvoorbeelden word je gedwongen echt na te denken en moet je soms je visie bijstellen, of bekennen dat je het gewoon niet weet.
Maar in deze zou mijn reactie zijn, 'oh, nee, dat kan niet!
Dat is waar Paulus voor waarschuwt in de Korinthe brief'.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17497
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Voortbestaan TUA

Bericht door huisman »

eilander schreef:
Jongere schreef:Zouden jullie eigenlijk in een gemeente blijven zitten als een flinke groep mensen dronken aan het avondmaal zou gaan?
Dat zal wel een vraag met een historische achtergrond zijn. Ik vind het hier even niet zo relevant, want het gaat hier om de prediking. Althans daar ga ik vanuit.
Ik ben het hier met eilander eens. Als de prediking op zo'n ondubbelzinnig wijze tegen de Schrift is heb je de opdracht om " uit te gaan "
Dit mag natuurlijk alleen maar als de bezwaren uitgebreid met de betreffende predikant/kerkenraad besproken zijn .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Dodo »

eilander schreef:
Jongere schreef:Zouden jullie eigenlijk in een gemeente blijven zitten als een flinke groep mensen dronken aan het avondmaal zou gaan?
Dat zal wel een vraag met een historische achtergrond zijn. Ik vind het hier even niet zo relevant, want het gaat hier om de prediking. Althans daar ga ik vanuit.
Ik denk dat Jongere doelt op wat Paulus schrijft aan de gemeente van Korinthe.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4011
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: RE: Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Terri »

Dodo schreef:
eilander schreef:
Jongere schreef:Zouden jullie eigenlijk in een gemeente blijven zitten als een flinke groep mensen dronken aan het avondmaal zou gaan?
Dat zal wel een vraag met een historische achtergrond zijn. Ik vind het hier even niet zo relevant, want het gaat hier om de prediking. Althans daar ga ik vanuit.
Ik denk dat Jongere doelt op wat Paulus schrijft aan de gemeente van Korinthe.
Precies.
Alleen lees ik niet dat Paulus oproept om een nieuwe gemeente te stichten.
Die ' luxe' hebben we nu wel.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Mara »

eilander schreef:Het lijkt me erg moeilijk om in zo'n gemeente te verkeren, als je soms niet naar de kerk kunt omdat er dit soort onbijbelse dingen worden gepromoot. Wat zegt dat over zo'n gemeente, zou ik in alle voorzichtigheid willen vragen?
Het wordt meestal "kleurrijk" genoemd. Een naar buiten gerichte gemeente. Zo zijn er meer van te vinden en dat kun je dan lezen op hun website.
Er wordt opgeroepen om elkaar vrij te laten in de beleving van het geloof en je niet te ergeren aan de ander.
JCRyle schreef:En overigens vind ik het nogal snel geconcludeerd dat een dergelijke gemeente een valse kerk zou zijn. Puur alleen op twee termen: voetbal en Passion. Vandaar ook dat splinter-balk verhaal.
Ja dat is zeker kort door de bocht.
DDD schreef:Los daarvan zie ik niet in waarom een dominee die de Passion bekijkt een valse prediker zou moeten zijn. Mensen die dat werkelijk menen hebben mijns inziens niet de gave van het onderscheiden der geesten.
Zo. Vertel mij dan eens hoe het kan dat de ene week op diezelfde kansel gewaarschuwd werd om daar niet naar toe te gaan of te kijken.
Want het lijden van de Heere Jezus kan NOOIT door een mens beleefd worden en noch is dit een onderwerp voor toneel/volksspektakel.
De dominee zegt de volgende zondag iets wat hier haaks op staat. Heel duidelijk voor de jeugd ook. :nonnon
Mijn kinderen begrepen hier echt niets van. Hoe kan die dominee dat nu doen?
huisman schreef:Ik ben het hier volkomen mee eens maar als CGKer zeg ik het wel met veel verdriet. Hoe langer je blijft zitten onder zo'n prediking en in zo'n gemeente hoe meer het "gewoon" wordt. Opdracht is echt: Ga uit......
Dan zouden in dit geval in meerdere gemeentes meerdere gezinnen opstappen, want hij preekt overal.
Het betreft een emeritus predikant, heeft zo'n man dan een verschuiving meegemaakt ergens in zijn leven?
Wat riep hem dan naar een CGK kansel, vraag ik me af.
Hoe kijken zijn collega's hier tegenaan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Mara »

Jongere schreef:Zouden jullie eigenlijk in een gemeente blijven zitten als een flinke groep mensen dronken aan het avondmaal zou gaan?
Ik zou stante pede opstappen, dus de kerkdienst meteen verlaten. Want m.i. wordt dan het H.A. schandelijk onteerd.
Iets waar het Formulier tegen waarschuwt toch?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6534
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Posthoorn »

Jongere schreef:Zouden jullie eigenlijk in een gemeente blijven zitten als een flinke groep mensen dronken aan het avondmaal zou gaan?
Je moet onderscheid maken tussen leer en tucht. Calvijn doet dat ook in de Institutie als hij over de kerk schrijft. Kort samengevat: als het over tucht gaat, moet je veel kunnen verdragen; als het over de leer gaat, moet je grenzen trekken.
DDD
Berichten: 28919
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door DDD »

Ik zie voor geen enkele van deze standpunten een bijbelse onderbouwing.

Een onderwerp als de Passion lijkt me overduidelijk een middelmatige zaak. Als jongeren daarvan in de war raken, is dat heel goed. Dan denken ze wellicht nog wat zwart-wit. En ze zijn in de periode dat ze volwassen moeten worden. Dat is dan een uitstekende gelegenheid om daar aan mee te werken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik zie voor geen enkele van deze standpunten een bijbelse onderbouwing.

Een onderwerp als de Passion lijkt me overduidelijk een middelmatige zaak. Als jongeren daarvan in de war raken, is dat heel goed. Dan denken ze wellicht nog wat zwart-wit. En ze zijn in de periode dat ze volwassen moeten worden. Dat is dan een uitstekende gelegenheid om daar aan mee te werken.
Ze zijn volwassen en hadden hun standpunt hierover al veel eerder bepaald, er was ook over gesproken op de middelbare school.
Ze willen er niets over lezen of zien, zij zien het als spotten. Wereldse liedjes die op 538 gedraaid worden, zijn verwerkt in dit spektakel.
En zo'n dominee praat dat dan goed, onbegrijpelijk.
Kunnen we in de Bijbel lezen dat Jezus een toneelopvoering of opera heeft bijgewoond?
Moedigt Paulus ons aan om dit te doen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie