Voortbestaan TUA

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Jongere »

DDD schreef:Kun je een voorbeeld noemen van 'zich afzetten tegen'? Zoiets ben ik nog niet tegengekomen.
Vooruit dan. Na het synodebesluit rond de GTU twitteren dat we "als CGK blijkbaar een interessante navel hebben" vind ik - op z'n zachtst gezet - niet zo'n geslaagde bijdrage.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Luther »

DDD schreef:Ik vrees dat een belangrijk deel van de kerkleden zich daar geheel in herkent.

Schaamte voor de tekortkomingen van je kerkverband is mijns inziens geen zonde. Zolang je je er maar niet tegen afzet.
Hij schaamt zich niet voor tekortkomingen.
Hij baalt van het feit dat de CGK met alle lek en gebrek rond het Schriftgezag nog steeds CGK wil blijven.
- Denk aan het rapport over homoseksuele relaties: een afgewogen, Bijbels rapport waarachter zes jaar studie ligt, en na 15 revisieverzoeken nog steeds overeind staat, werd door hem met een makkelijke zwaai zo de prullenbak ingeredeneerd.
- Denk aan vrouw en ambt. De CGK heeft daarover niet onduidelijk gesprek met een doorwrocht rapport uit 2001; toch blijft hij maar ventileren dat dit een fout standpunt is.
- Rond de besluitvorming over de GTU baseerde hij zijn visie vooral op de wandelgangen en niet op het daadwerkelijke besluit.
- Onlangs bestond hij het om in discussie met een VU-prof te stellen dat de hel heel anders verstaan dient te worden dan eeuwige straf.
- Denk aan de visie op de evolutietheorie en Genesis 1-3.

Het feit dat veel kerkleden zich daarin herkennen (als dat zo is) maakt de situatie alleen maar erger. Het gaat hier stuk voor stuk over het gezag van de Schrift. Je kunt van de CGK terecht veel zeggen, ook over haar breedte, maar het morrelen aan het Schriftgezag is gelukkig op synodaal niveau nooit aan de orde geweest. Ik ben het helemaal met @merel eens: als je iets tegen een besluit hebt, staan daar gewone kerkrechtelijke wegen voor open. En die wegen lopen niet via de firma Twitter of Wordpress.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door DDD »

Jongere schreef:
DDD schreef:Kun je een voorbeeld noemen van 'zich afzetten tegen'? Zoiets ben ik nog niet tegengekomen.
Vooruit dan. Na het synodebesluit rond de GTU twitteren dat we "als CGK blijkbaar een interessante navel hebben" vind ik - op z'n zachtst gezet - niet zo'n geslaagde bijdrage.
Ik vind dat mensen die zich aan zoiets storen, een overgevoelige natuur hebben. Los daarvan valt deze bijdrage in het niet bij de toon in BHP.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Herman »

Terecht dat je het Schriftgezag benoemd, @Luther. Dat is nu net één van de kenmerken die in een eerdere post van @DDD niet werd genoemd als doorslaggevend voor het gereformeerde denken. Terwijl dat een belangrijk punt is voor de principia der gereformeerde godsgeleerdheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Herman »

DDD schreef:
Jongere schreef:
DDD schreef:Kun je een voorbeeld noemen van 'zich afzetten tegen'? Zoiets ben ik nog niet tegengekomen.
Vooruit dan. Na het synodebesluit rond de GTU twitteren dat we "als CGK blijkbaar een interessante navel hebben" vind ik - op z'n zachtst gezet - niet zo'n geslaagde bijdrage.
Ik vind dat mensen die zich aan zoiets storen, een overgevoelige natuur hebben. Los daarvan valt deze bijdrage in het niet bij de toon in BHP.
Mensen die zich storen aan de toon in BHP hebben een overgevoelige natuur, vind ik.

Met zo'n redenering kunnen we lekker moddergooien, maar dat lost natuurlijk in de discussie niks op, DDD.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door DDD »

Luther schreef:
DDD schreef:Ik vrees dat een belangrijk deel van de kerkleden zich daar geheel in herkent.

Schaamte voor de tekortkomingen van je kerkverband is mijns inziens geen zonde. Zolang je je er maar niet tegen afzet.
Hij schaamt zich niet voor tekortkomingen.
Hij baalt van het feit dat de CGK met alle lek en gebrek rond het Schriftgezag nog steeds CGK wil blijven.
- Denk aan het rapport over homoseksuele relaties: een afgewogen, Bijbels rapport waarachter zes jaar studie ligt, en na 15 revisieverzoeken nog steeds overeind staat, werd door hem met een makkelijke zwaai zo de prullenbak ingeredeneerd.
- Denk aan vrouw en ambt. De CGK heeft daarover niet onduidelijk gesprek met een doorwrocht rapport uit 2001; toch blijft hij maar ventileren dat dit een fout standpunt is.
- Rond de besluitvorming over de GTU baseerde hij zijn visie vooral op de wandelgangen en niet op het daadwerkelijke besluit.
- Onlangs bestond hij het om in discussie met een VU-prof te stellen dat de hel heel anders verstaan dient te worden dan eeuwige straf.
- Denk aan de visie op de evolutietheorie en Genesis 1-3.

Het feit dat veel kerkleden zich daarin herkennen (als dat zo is) maakt de situatie alleen maar erger. Het gaat hier stuk voor stuk over het gezag van de Schrift. Je kunt van de CGK terecht veel zeggen, ook over haar breedte, maar het morrelen aan het Schriftgezag is gelukkig op synodaal niveau nooit aan de orde geweest. Ik ben het helemaal met @merel eens: als je iets tegen een besluit hebt, staan daar gewone kerkrechtelijke wegen voor open. En die wegen lopen niet via de firma Twitter of Wordpress.
Wat jij schrijft is hoogst eenzijdig en ik begrijp ook niet op welke manier het zou kunnen afdoen aan wat ik schreef. Niemand heeft het hier over morrelen aan het Schriftgezag. Dat is jouw eigen framing, en daar zullen de betrokkenen het niet mee eens zijn. Alleen al de uitdrukking vind ik onaardig en onjuist.

De CGK hebben in meerderheid het meerderheidsrapport Vrouw en ambt geaccepteerd. Dat doet niets af aan de ruimte die er was en is om daar anders over te denken. EN bovendien noem je steeds maar één rapport, maar er waren er twee, waarvan de synode er één in meerderheid heeft overgenomen als uitgangspunt voor het kerkelijk handelen. Dat doet aan de rechtmatigheid van andere opvattingen over dit onderwerp mijns inziens niets af.

Dat het rapport over homoseksualiteit na 15 revisieverzoeken nog steeds overeind staat, lijkt me eerder een onderstreping van zijn betoog en van het betoog van Stefan Paas dan andersom.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door DDD »

Herman schreef:Terecht dat je het Schriftgezag benoemd, @Luther. Dat is nu net één van de kenmerken die in een eerdere post van @DDD niet werd genoemd als doorslaggevend voor het gereformeerde denken. Terwijl dat een belangrijk punt is voor de principia der gereformeerde godsgeleerdheid.
Het Schriftgezag komt in de NGB duidelijk aan de orde. Maar alle genoemde opvattingen vallen daar ruimschoots binnen. Voor een verdere verbijzondering is mijns inziens geen plaats als je wilt definiëren wat gereformeerd is.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door DDD »

Herman schreef:
Mensen die zich storen aan de toon in BHP hebben een overgevoelige natuur, vind ik.
(...)
Als je dat dus vindt, hoef je zeker niets op te merken over de toon van de linkerflank CGK-voorgangers. Want die is tot op heden nooit zó onaardig.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Herman »

DDD schreef:
Herman schreef:Terecht dat je het Schriftgezag benoemd, @Luther. Dat is nu net één van de kenmerken die in een eerdere post van @DDD niet werd genoemd als doorslaggevend voor het gereformeerde denken. Terwijl dat een belangrijk punt is voor de principia der gereformeerde godsgeleerdheid.
Het Schriftgezag komt in de NGB duidelijk aan de orde. Maar alle genoemde opvattingen vallen daar ruimschoots binnen. Voor een verdere verbijzondering is mijns inziens geen plaats als je wilt definiëren wat gereformeerd is.
Alle genoemde voorbeelden vallen daarbuiten. De synoderapporten komen toch niet uit de lucht vallen, maar hangen samen met een visie op het Schriftgezag. Simpel gezegd. Spreekt God in de Schrift normatieve zaken en hebben we ons daarbij te houden. Of lezen we op een 21e eeuwse visie de Schrift en gaan we op zoek naar de verbeterde versie van wat de auteur niet zegt maar nu wel bedoeld zou kunnen hebben? Op dit punt een grens overgaan kan, maar dan is het op zijn minst post-gereformeerd.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Luther »

DDD schreef:Wat jij schrijft is hoogst eenzijdig en ik begrijp ook niet op welke manier het zou kunnen afdoen aan wat ik schreef. Niemand heeft het hier over morrelen aan het Schriftgezag. Dat is jouw eigen framing, en daar zullen de betrokkenen het niet mee eens zijn. Alleen al de uitdrukking vind ik onaardig en onjuist.
De uitdrukking 'morrelen aan het Schriftgezag' heb ik bewust gebruikt. Mijn twijfel ging over de vraag of ik er het bijwoord 'zeer' nog voor zou zetten of niet. En nee, dat is niet mijn framing. Het gaat hier om de vraag: Willen we anno 2017 nog geheel en volledig buigen onder Gods Woord, en dan inderdaad op de wijze zoals de NGB daarover spreekt? Of moeten we inzake schepping en evolutie, inzake homoseksuele relaties, inzake vrouw en ambt gaan schipperen en een beetje meebewegen met de wereld om ons heen? Want dat is wat er feitelijk gebeurt. Nee, uiteraard ziet men dat zelf niet zo. In de Gereformeerde Kerken konden predikanten en hoogleraren ook heel fel reageren als men hen in de jaren '60 van 'morrelen aan het Schriftgezag' betichtte. Maar zie wat er nu nog van de Schrift overeind staat in de GKN. Noem mij één kerkverband waar men de Schrift 'anders' ging lezen over de genoemde kwesties en andere en die daardoor tot grote bloei is gekomen.
DDD schreef:De CGK hebben in meerderheid het meerderheidsrapport Vrouw en ambt geaccepteerd. Dat doet niets af aan de ruimte die er was en is om daar anders over te denken. EN bovendien noem je steeds maar één rapport, maar er waren er twee, waarvan de synode er één in meerderheid heeft overgenomen als uitgangspunt voor het kerkelijk handelen. Dat doet aan de rechtmatigheid van andere opvattingen over dit onderwerp mijns inziens niets af.
Minderheidsrapporten behouden hun waarde tot het moment dat ze worden afgewezen door de hoogste kerkelijke vergadering. Dat is in deze gelukkig gebeurd. Mensen die ruimte zien voor vrouwelijke predikanten en ouderlingen, morrelen wat mij betreft aan het Schriftgezag. Tenzij je met een culturele nieuwe hermeneutische bril de Schrift gaat lezen, kun je niet met goed fatsoen zeggen dat dit een 'open kwestie' is in de Schrift.
DDD schreef:Dat het rapport over homoseksualiteit na 15 revisieverzoeken nog steeds overeind staat, lijkt me eerder een onderstreping van zijn betoog en van het betoog van Stefan Paas dan andersom.
Stefan Paas heeft een emotioneel betoog gehouden, dat geen recht deed aan de werkelijke besluitvorming op de GS. Het zou hem en anderen sieren als ze zouden toegeven dat de linkerflank van de CGK is veranderd. Lees eens 100 preken uit de volle breedte van de CGK uit 1930-1940; dan zie je duidelijk dat de rechterflank niet veel anders is dan de CGK toen nog meer in den brede was. Wie is er nu veranderd?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door DDD »

Ik denk dat in de GKN-bloedgroep binnen de PKN meer van de Schrift overeind staat dan 20 jaar geleden.

En verder kan ik de CGK in 1935 niet goed overzien. Dus ik kan niet beoordelen of je daarin gelijk hebt.

Wat betreft de ruimte die er binnen de gereformeerde belijdenis is voor meningsverschillen, zijn wij het duidelijk niet eens. Maar goed, het zou wat mij betreft te ver voeren om alle gespreksonderwerpen afzonderlijk nog eens langs te lopen.

Ik blijf erbij dat de dominees in de linkerflank van de CGK hun mening een stuk aardiger geven dan in BHP. En verder vind ik op hoofdlijnen niets mis met de column en het artikel.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Luther »

DDD schreef:Ik denk dat in de GKN-bloedgroep binnen de PKN meer van de Schrift overeind staat dan 20 jaar geleden.

En verder kan ik de CGK in 1935 niet goed overzien. Dus ik kan niet beoordelen of je daarin gelijk hebt.

Wat betreft de ruimte die er binnen de gereformeerde belijdenis is voor meningsverschillen, zijn wij het duidelijk niet eens. Maar goed, het zou wat mij betreft te ver voeren om alle gespreksonderwerpen afzonderlijk nog eens langs te lopen.

Ik blijf erbij dat de dominees in de linkerflank van de CGK hun mening een stuk aardiger geven dan in BHP. En verder vind ik op hoofdlijnen niets mis met de column en het artikel.
Wij zijn het duidelijk niet eens over de grenzen van wat nog gereformeerd mag heten. Ik vind jouw opvattingen geregeld (ver) over die grens heengaan.
Dat is natuurlijk helemaal niet aardig om te zeggen, ik zou me zelfs kunnen voorstellen dat je dat persoonlijk opvat - hoewel dat niet zo bedoeld is - maar ik kan het helaas niet anders zien. Ik vraag me ook echt af, hoe je met jouw opvattingen binnen de GG kunt functioneren. De opvattingen die regelmatig op dit forum ten beste geeft, zie ik op dit moment vooral terug binnen de GKV en de NGK...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door s1051952 »

DDD schreef:
Herman schreef:
Mensen die zich storen aan de toon in BHP hebben een overgevoelige natuur, vind ik.
(...)
Als je dat dus vindt, hoef je zeker niets op te merken over de toon van de linkerflank CGK-voorgangers. Want die is tot op heden nooit zó onaardig.
Mee eens (over het algemeen).
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Luther »

s1051952 schreef:
DDD schreef:
Herman schreef:
Mensen die zich storen aan de toon in BHP hebben een overgevoelige natuur, vind ik.
(...)
Als je dat dus vindt, hoef je zeker niets op te merken over de toon van de linkerflank CGK-voorgangers. Want die is tot op heden nooit zó onaardig.
Mee eens (over het algemeen).
Niet mee eens. Het gaat namelijk niet over aardig of onaardig, maar over - en ik besef dat dit grote woorden zijn - over eeuwig wel of eeuwig wee. Lees de artikelen van ds. Kieviet over de verzoening in BhP.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Jongere »

DDD schreef:
Jongere schreef:
DDD schreef:Kun je een voorbeeld noemen van 'zich afzetten tegen'? Zoiets ben ik nog niet tegengekomen.
Vooruit dan. Na het synodebesluit rond de GTU twitteren dat we "als CGK blijkbaar een interessante navel hebben" vind ik - op z'n zachtst gezet - niet zo'n geslaagde bijdrage.
Ik vind dat mensen die zich aan zoiets storen, een overgevoelige natuur hebben. Los daarvan valt deze bijdrage in het niet bij de toon in BHP.
Ik vind dit in meerdere opzichten een vreemde reactie.
(1) Dat je niet inziet dat op deze manier reageren op een inhoudelijk synodebesluit een predikant onwaardig is en de verbondenheid met het eigen kerkverband op geen enkele wijze bevordert - het medium twitter nog daargelaten. Bovendien vind ik de (meer gebruikte) kwalificatie van dit besluit als "navelstaren" stuitend goedkoop. Het toont vooral aan dat men liever karikaturen tekent dan gesprek voeren.
(2) Dat je niet inziet dat er een verschil is tussen op deze wijze je ongenoegen uiten en een besluit 'framen', of het uitspreken van je zorg over de geestelijke koers van je kerkverband. Dan heb je het alleen nog over "uiterlijk"; inhoudelijk stelt Luther m.i. heel terecht dat de BhP lijn tenminste heel wat dichter bij de gereformeerde lijn ligt.
(3) De reactie "zij doen het ook" is irrelevant en hoort eerder thuis op het schoolplein dan in de kerk.
Plaats reactie