Homoseksualiteit

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Homoseksualiteit

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:
pierre27 schreef:
J.C. Philpot schreef:Onder ouderen zal dat wel zo zijn. Maar ik denk dat we schrikken als we een enquete onder de Reformatorische schooljeugd op het voortgezet onderwijs doen.
Klopt, ik werk al jaren o.a. met de methode Be-Loved. Met regelmaat volg ik sessies bij hen om 'bij' te blijven. Daar zie ik in vergelijking met de beginjaren van deze methode een duidelijke verschuiving wat ik ook bij hen aan geef. Sluipenderwijs komt er een andere kijk en visie de scholen binnen. Uitermate zorgwekkend. Wat ik wel positief waardeer is dat het gesprek makkelijker gaat dan eerder. De rol van de seculiere media is enorm in dezen.
Zie je die verschuiving bij de methode Be-Loved, of bedoel je dat je de verschuiving ziet bij de leerlingen?
Vooral bij de methode maar ook bij leerlingen en collega's. Leerlingen vragen eigenlijk om duidelijke handvatten.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ditbenik »

HersteldHervormd schreef:
Ditbenik schreef:
HersteldHervormd schreef:
pierre27 schreef:
Ik denk in grote lijnen dat dit klopt, natuurlijk is de definitie 'onze kerken' een ruime. Schrikbarend is het dat individuen in de kerken meer ruimte voor hun visie vragen dan dat de Schrift zelf aanrijkt. Ik ben het met jou eens dat de verandering waarop er in de kerken met mensen met een homeseksuele geaardheid om gaan een goede verandering is.
Ik ben het zeker eens dat er gelukkig meer ruimte is om homofilie bespreekbaar te maken.

Tjsa, het is natuurlijk ook een stap naar vrijzinnigheid.
Vorige eeuw ontwikkelde andere kerken (bijvoorbeeld NHK en GKV) zich precies op eenzelfde wijze. Eerst de liturgie wijzigen, dat was niet meer van de tijd, daarna ook o.a. de visie op man/vrouw en in het verlengde daarvan de visie op anders geaarde. En nog veel meer andere modernere opvattingen.

Ik denk echt dat we héél erg goed ons NU moeten beseffen dat we echt ons vasthouden aan Schrift en belijdenis (ook in die volgorde). Als we nu iets ruimte geven dan glijden we met z'n allen weg. Gebed is nodig, maar ook leiders en een daadkrachtig optreden.
Als het zo werkt zijn we al veel te laat. Toen ik jong was ging de generatie van mijn opa nog in manchesters broeken naar de kerk. Sinds ze daar mee gestopt zijn, is het nooit meer geworden zoals vroeger.
Zoals ik zei: Vorige eeuw zag je in de NHK en andere kerken ook al stappen naar vrijzinnigheid. Ik vind onze reformatorische kerken op dit ogenblik niet vrijzinnig, dus ik begrijp je reactie niet helemaal. Kan je het nader toelichten?
Jazeker kan ik dat. Je gooit alle veranderingen op een hoop. Waar het om gaat is of zaken tegen de Schrift in gaan. Dan moeten we ons daar helder tegen verzetten. Als het gaat om de vrouw in het ambt of het toestaan relaties waarvoor in de Schrift geen enkele ruimte wordt gegeven is dat duidelijk. Als het gaat om wijzigingen in de liturgie is dat een heel ander verhaal. Wijzingen in de liturgie behoeven niet per definitie stappen naar vrijzinnigheid te zijn zoals vasthouden aan een bepaalde liturgie ook geen teken van rechtzinnigheid hoeft te zijn. Zo'n opmerking over het dragen van een manchester broek (of wat voor kleding dan ook zolang die maar doet waar kleding voor is bedoeld) van hetzelfde niveau als een opmerking over een wijziging in de liturgie.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Een interessante recensie in het RD. Ik ben wel benieuwd naar dat boek. Maar het is mij niet helemaal duidelijk waarom het profiel van een christen volgens de recensent hier nu minder helder van wordt. Misschien bedoelt hij dat als je de auteur van het boek volgt, er een onderscheid tussen christenen en niet-christenen wegvalt. Maar helemaal duidelijk vind ik het niet, en ook niet wat de auteur nu van het boek vindt. Behalve dan 'verwarrend', maar dat kan ook van alles betekenen. Vooral nu de recensent ook zegt dat de stijl helder is.

https://www.rd.nl/artikel/997882-standa ... ds-waziger
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Homoseksualiteit

Bericht door helma »

Ik begrijp dit stukje niet zo goed. Wie kan me uitleggen wat er bedoeld wordt? Waarom waren de eerste twee situaties bedreigingen voor Gods belofte van Abrahams zaad en hoe kom je uiteindelijk uit bij vrijwillige homoseksuele contacten?

(Uit het boek Liefde die boven alles uitgaat)Afbeelding
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Geytenbeekje »

helma schreef:Ik begrijp dit stukje niet zo goed. Wie kan me uitleggen wat er bedoeld wordt? Waarom waren de eerste twee situaties bedreigingen voor Gods belofte van Abrahams zaad en hoe kom je uiteindelijk uit bij vrijwillige homoseksuele contacten?

(Uit het boek Liefde die boven alles uitgaat)Afbeelding
Dit lees ik in de StudieBijbel:
De mannen van Sodom denken blijkbaar dat men met vreemden vrij spel heeft. Kennen () heeft hier de betekenis van ‘bekennen’, seksuele omgang hebben, zoals ook blijkt uit het vervolg. De schending van het gastrecht is de eerste overtreding; de homoseksuele praktijk de tweede (Lev.18:22; 20:13; Ri.19:22; Rom.1:26-27; 1Kor.6:10; Jud.1:7). Deze twee zonden zijn in deze geschiedenis met elkaar verweven. Homoseksualiteit op vrijwillige basis werd bij de buurvolken meestal toegestaan, maar in Israël liggen de normen hoger. Volgens Eze.16:49 kende Sodom geen sociale ethiek: men keek niet om naar ellendigen en armen. Die behoren in Israël echter, samen met weduwen en wezen, tot de speciaal door God beschermden (bijv. Deut.24:17-22). Sodom levert hier het bewijs dat het geroep over haar (Gen.18:20-21) waar is.
De inwoners van Sodom wilden zich vergrijpen aan de bezoekers bij Lot. Is dit alleen een schending van het gastrecht of wordt hier homoseksualiteit als zonde beschouwd?23

In het verband van het boek Genesis is het gericht over Sodom en de andere steden een voorproef van het gericht over Kanaän, vanwege de zonde van de inwoners (Gen.15:16). Toch kan Israël zich slechter gedragen dan Sodom en Gomorra (Eze.16:46-47). Jezus’ waarschuwingen in het NT zijn meer dan eens verbonden met de namen Sodom en Gomorra: het zal hun verdraaglijker zijn in de dag van het oordeel dan Kafarnaüm (Mat.11:23-24). Wanneer de Zoon des mensen terugkomt, zal het zijn als in de dagen van Noach en van Lot: ze dronken, kochten, verkochten, plantten en bouwden; terwijl niemand er op rekent, zal er vuur en zwavel uit de hemel komen (Luc.17:28-29). Petrus maakt duidelijk dat Lot zijn rechtvaardige ziel gekweld heeft in Sodom (2Pet.2:8). Er blijken toch altijd enige rechtvaardigen in deze zondige wereld, al lijkt hun aantal soms erg klein (vgl. 1Kon.19:18). Uiteindelijk is het gericht over Sodom en Gomorra een voorproef van het vergaan van de elementen van deze wereld door vuur (2Pet.3:10,12).
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Anselmus »

Geytenbeekje schreef:
helma schreef:Ik begrijp dit stukje niet zo goed. Wie kan me uitleggen wat er bedoeld wordt? Waarom waren de eerste twee situaties bedreigingen voor Gods belofte van Abrahams zaad en hoe kom je uiteindelijk uit bij vrijwillige homoseksuele contacten?

(Uit het boek Liefde die boven alles uitgaat)Afbeelding
Dit lees ik in de StudieBijbel:
De mannen van Sodom denken blijkbaar dat men met vreemden vrij spel heeft. Kennen () heeft hier de betekenis van ‘bekennen’, seksuele omgang hebben, zoals ook blijkt uit het vervolg. De schending van het gastrecht is de eerste overtreding; de homoseksuele praktijk de tweede (Lev.18:22; 20:13; Ri.19:22; Rom.1:26-27; 1Kor.6:10; Jud.1:7). Deze twee zonden zijn in deze geschiedenis met elkaar verweven. Homoseksualiteit op vrijwillige basis werd bij de buurvolken meestal toegestaan, maar in Israël liggen de normen hoger. Volgens Eze.16:49 kende Sodom geen sociale ethiek: men keek niet om naar ellendigen en armen. Die behoren in Israël echter, samen met weduwen en wezen, tot de speciaal door God beschermden (bijv. Deut.24:17-22). Sodom levert hier het bewijs dat het geroep over haar (Gen.18:20-21) waar is.
De inwoners van Sodom wilden zich vergrijpen aan de bezoekers bij Lot. Is dit alleen een schending van het gastrecht of wordt hier homoseksualiteit als zonde beschouwd?23

In het verband van het boek Genesis is het gericht over Sodom en de andere steden een voorproef van het gericht over Kanaän, vanwege de zonde van de inwoners (Gen.15:16). Toch kan Israël zich slechter gedragen dan Sodom en Gomorra (Eze.16:46-47). Jezus’ waarschuwingen in het NT zijn meer dan eens verbonden met de namen Sodom en Gomorra: het zal hun verdraaglijker zijn in de dag van het oordeel dan Kafarnaüm (Mat.11:23-24). Wanneer de Zoon des mensen terugkomt, zal het zijn als in de dagen van Noach en van Lot: ze dronken, kochten, verkochten, plantten en bouwden; terwijl niemand er op rekent, zal er vuur en zwavel uit de hemel komen (Luc.17:28-29). Petrus maakt duidelijk dat Lot zijn rechtvaardige ziel gekweld heeft in Sodom (2Pet.2:8). Er blijken toch altijd enige rechtvaardigen in deze zondige wereld, al lijkt hun aantal soms erg klein (vgl. 1Kon.19:18). Uiteindelijk is het gericht over Sodom en Gomorra een voorproef van het vergaan van de elementen van deze wereld door vuur (2Pet.3:10,12).
Dit is geen antwoord op de vraag van Helma.
Fides Quaerens Intellectum
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Geytenbeekje »

Anselmus schreef:
Geytenbeekje schreef:
helma schreef:Ik begrijp dit stukje niet zo goed. Wie kan me uitleggen wat er bedoeld wordt? Waarom waren de eerste twee situaties bedreigingen voor Gods belofte van Abrahams zaad en hoe kom je uiteindelijk uit bij vrijwillige homoseksuele contacten?

(Uit het boek Liefde die boven alles uitgaat)Afbeelding
Dit lees ik in de StudieBijbel:
De mannen van Sodom denken blijkbaar dat men met vreemden vrij spel heeft. Kennen () heeft hier de betekenis van ‘bekennen’, seksuele omgang hebben, zoals ook blijkt uit het vervolg. De schending van het gastrecht is de eerste overtreding; de homoseksuele praktijk de tweede (Lev.18:22; 20:13; Ri.19:22; Rom.1:26-27; 1Kor.6:10; Jud.1:7). Deze twee zonden zijn in deze geschiedenis met elkaar verweven. Homoseksualiteit op vrijwillige basis werd bij de buurvolken meestal toegestaan, maar in Israël liggen de normen hoger. Volgens Eze.16:49 kende Sodom geen sociale ethiek: men keek niet om naar ellendigen en armen. Die behoren in Israël echter, samen met weduwen en wezen, tot de speciaal door God beschermden (bijv. Deut.24:17-22). Sodom levert hier het bewijs dat het geroep over haar (Gen.18:20-21) waar is.
De inwoners van Sodom wilden zich vergrijpen aan de bezoekers bij Lot. Is dit alleen een schending van het gastrecht of wordt hier homoseksualiteit als zonde beschouwd?23

In het verband van het boek Genesis is het gericht over Sodom en de andere steden een voorproef van het gericht over Kanaän, vanwege de zonde van de inwoners (Gen.15:16). Toch kan Israël zich slechter gedragen dan Sodom en Gomorra (Eze.16:46-47). Jezus’ waarschuwingen in het NT zijn meer dan eens verbonden met de namen Sodom en Gomorra: het zal hun verdraaglijker zijn in de dag van het oordeel dan Kafarnaüm (Mat.11:23-24). Wanneer de Zoon des mensen terugkomt, zal het zijn als in de dagen van Noach en van Lot: ze dronken, kochten, verkochten, plantten en bouwden; terwijl niemand er op rekent, zal er vuur en zwavel uit de hemel komen (Luc.17:28-29). Petrus maakt duidelijk dat Lot zijn rechtvaardige ziel gekweld heeft in Sodom (2Pet.2:8). Er blijken toch altijd enige rechtvaardigen in deze zondige wereld, al lijkt hun aantal soms erg klein (vgl. 1Kon.19:18). Uiteindelijk is het gericht over Sodom en Gomorra een voorproef van het vergaan van de elementen van deze wereld door vuur (2Pet.3:10,12).
Dit is geen antwoord op de vraag van Helma.
O, ik las alleen dat ze een vraag had, meer niet.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

helma schreef:Ik begrijp dit stukje niet zo goed. Wie kan me uitleggen wat er bedoeld wordt? Waarom waren de eerste twee situaties bedreigingen voor Gods belofte van Abrahams zaad en hoe kom je uiteindelijk uit bij vrijwillige homoseksuele contacten?

(Uit het boek Liefde die boven alles uitgaat)Afbeelding
Zoals ik het lees, zijn er drie gebeurtenissen die de komst van Christus in de wereld zouden kunnen verhinderen. De verhinderingen zitten steeds op het punt van het (ontbreken van) seksualiteit in de oorspronkelijk bedoelde zin daarvan. Uiteindelijk wordt Izak, als kind van de belofte, geboren.

Ik mis trouwens Hagar, maar heb de structuur van het bijbelverhaal daarbij niet bekeken.

Ik vind het eerlijk gezegd wel een goed argument om homoseksualiteit te laten meewegen in de uitleg van de geschiedenis van Sodom. Maar los daarvan blijft natuurlijk staan dat ik nog nooit iemand het verkrachten van gasten van de buurman heb horen verdedigen. Dus het hoofdstuk heeft weinig direct verband met discussies over homoseksueel gedrag als zodanig.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Tiberius »

helma schreef:Ik begrijp dit stukje niet zo goed. Wie kan me uitleggen wat er bedoeld wordt? Waarom waren de eerste twee situaties bedreigingen voor Gods belofte van Abrahams zaad en hoe kom je uiteindelijk uit bij vrijwillige homoseksuele contacten?

(Uit het boek Liefde die boven alles uitgaat)Afbeelding
Begrijp je het niet of vind je het (net als ik) onzin?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:Begrijp je het niet of vind je het (net als ik) onzin?
Kunnen we ook nog argumenteren in plaats van kwalificeren?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ambtenaar »

helma schreef:Ik begrijp dit stukje niet zo goed. Wie kan me uitleggen wat er bedoeld wordt? Waarom waren de eerste twee situaties bedreigingen voor Gods belofte van Abrahams zaad en hoe kom je uiteindelijk uit bij vrijwillige homoseksuele contacten?
Wat staat bij voetnoot 32?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:
Tiberius schreef:Begrijp je het niet of vind je het (net als ik) onzin?
Kunnen we ook nog argumenteren in plaats van kwalificeren?
Lijkt me hier zeer voor de hand liggend. In Genesis 18: 20 lees ik heel duidelijk waarom de Heere Sodom en Gomorra gaat bezoeken.
Daar hoef je geen moeilijke verbanden achter te zoeken die de Bijbel zelf niet legt.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Homoseksualiteit

Bericht door merel »

Tiberius schreef:
helma schreef:Ik begrijp dit stukje niet zo goed. Wie kan me uitleggen wat er bedoeld wordt? Waarom waren de eerste twee situaties bedreigingen voor Gods belofte van Abrahams zaad en hoe kom je uiteindelijk uit bij vrijwillige homoseksuele contacten?

(Uit het boek Liefde die boven alles uitgaat)Afbeelding
Begrijp je het niet of vind je het (net als ik) onzin?
Ik heb het stuk nu meerdere malen herlezen, maar begrijp er ook weinig van.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:
Herman schreef:
Tiberius schreef:Begrijp je het niet of vind je het (net als ik) onzin?
Kunnen we ook nog argumenteren in plaats van kwalificeren?
Lijkt me hier zeer voor de hand liggend. In Genesis 18: 20 lees ik heel duidelijk waarom de Heere Sodom en Gomorra gaat bezoeken.
Daar hoef je geen moeilijke verbanden achter te zoeken die de Bijbel zelf niet legt.
Dat is een bijzondere stellingname in het licht van dit betoog. Mijn eerste gedachte was dat je de argumentatie zelf niet steekhoudend vond, maar je verwerpt gewoon het hele idee dat het hier om homoseksualiteit gaat.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Homoseksualiteit

Bericht door helma »

Tiberius schreef:
helma schreef:Ik begrijp dit stukje niet zo goed. Wie kan me uitleggen wat er bedoeld wordt? Waarom waren de eerste twee situaties bedreigingen voor Gods belofte van Abrahams zaad en hoe kom je uiteindelijk uit bij vrijwillige homoseksuele contacten?

(Uit het boek Liefde die boven alles uitgaat)[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/202212 ... d009fe.jpg[/img]
Begrijp je het niet of vind je het (net als ik) onzin?
Ik probeer bij het lezen samen te vatten wat er nu werkelijk staat. Maar ik begrijp het gewoon niet.

Heb nu geen tijd om er uitgebreid op in te gaan. Ik kom er nog op terug.
Plaats reactie