Homoseksualiteit

DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Bertiel schreef: 23 mar 2023, 09:48 Het is toch dodenherdenking?
De stichting legt in Middelharnis een krans.
Net zoals dat de veteranen stichting op 1 plek een krans legt en ook stichting WOIIGO ook op 1 plek een krans legt.
Dus ja. Provocatie. En daar staan ze om bekent
Waar leid je dat nu uit af? Ik kan dat nergens terugvinden.
Bertiel
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Bertiel »

Wat?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ad Anker »

Heel naar dat deze club in Nieuwe Tonge een krans wil leggen voor niet-omgekomenen.
Dapper dat de organisatie daar wat van vond, politiek correct dat de burgemeester daar verdrietig om wordt.

Het is wel tekenend: waren de homoseksuelen in WOII vogelvrij, nu worden ze aan alle kanten als bijzonder omarmd en een podium gegeven. Je moet dat ook wel willen, natuurlijk.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Bertiel schreef: 23 mar 2023, 11:55Wat?
Dat het provocatie is, waar ze ook om bekend staan.

Ik ken die hele mensen niet, dus ik kan er geen zinnig woord over zeggen. Die bekendheid reikt in ieder geval niet tot in Zuid-Holland boven de Nieuwe Maas.
Bertiel
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Bertiel »

daar zijn ze wel op uit, dat is al eerder gebleken
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Geytenbeekje »

Ad Anker schreef: 23 mar 2023, 12:09 Heel naar dat deze club in Nieuwe Tonge een krans wil leggen voor niet-omgekomenen.
Dapper dat de organisatie daar wat van vond, politiek correct dat de burgemeester daar verdrietig om wordt.

Het is wel tekenend: waren de homoseksuelen in WOII vogelvrij, nu worden ze aan alle kanten als bijzonder omarmd en een podium gegeven. Je moet dat ook wel willen, natuurlijk.
Ook homoseksuelen zijn omgekomen in de 2e wereldoorlog. Die kregen een roze driehoek.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Roze_driehoek
Ik vind het heel treurig dat er weinig begrip is. Voelt erg preuts en onderbuik-sentimenterig van degene die erop tegen zijn aan.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef: 24 mar 2023, 00:22 Ook homoseksuelen zijn omgekomen in de 2e wereldoorlog.
En ook huismoeders, zwervers, psychiatrische patiënten, kleptomanen, fraudeurs, verzetslieden, baldadige jongelui, oude van dagen, gewone burgers, soldaten die zich vrijwillig hadden aangemeld, beroepssoldaten, toevallige passanten, verraders, NSB'ers, kinderen, opa's en oma's, regeringsleiders, etc

In in dit geheel hebben homoseksuelen niet of nauwelijks geleden vanwege hun identiteit. Niet in Nederland, althans.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef: 24 mar 2023, 08:31
Geytenbeekje schreef: 24 mar 2023, 00:22 Ook homoseksuelen zijn omgekomen in de 2e wereldoorlog.
En ook huismoeders, zwervers, psychiatrische patiënten, kleptomanen, fraudeurs, verzetslieden, baldadige jongelui, oude van dagen, gewone burgers, soldaten die zich vrijwillig hadden aangemeld, beroepssoldaten, toevallige passanten, verraders, NSB'ers, kinderen, opa's en oma's, regeringsleiders, etc

In in dit geheel hebben homoseksuelen niet of nauwelijks geleden vanwege hun identiteit. Niet in Nederland, althans.
Als een bepaalde groep een krans of bloemen wil leggen laat hen dat toch gewoon doen. Ze zullen echt een drag-act of een ander LHBT- feestje gaan geven.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Bezorgd »

Geytenbeekje schreef: 24 mar 2023, 08:39
Herman schreef: 24 mar 2023, 08:31
Geytenbeekje schreef: 24 mar 2023, 00:22 Ook homoseksuelen zijn omgekomen in de 2e wereldoorlog.
En ook huismoeders, zwervers, psychiatrische patiënten, kleptomanen, fraudeurs, verzetslieden, baldadige jongelui, oude van dagen, gewone burgers, soldaten die zich vrijwillig hadden aangemeld, beroepssoldaten, toevallige passanten, verraders, NSB'ers, kinderen, opa's en oma's, regeringsleiders, etc

In in dit geheel hebben homoseksuelen niet of nauwelijks geleden vanwege hun identiteit. Niet in Nederland, althans.
Als een bepaalde groep een krans of bloemen wil leggen laat hen dat toch gewoon doen. Ze zullen echt een drag-act of een ander LHBT- feestje gaan geven.
Ah, dus als morgen een groepje vanuit wakker dier komt met de vraag of ze een krans mogen leggen is dat ook prima?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef: 24 mar 2023, 08:39 Als een bepaalde groep een krans of bloemen wil leggen laat hen dat toch gewoon doen. Ze zullen echt een drag-act of een ander LHBT- feestje gaan geven.
Nee, het gaat om een gezamenlijk en gedeelde herinnering. Dan moeten niet de 21e eeuwse emoties, maar de historische feiten spreken.

Verder zal ik inderdaad niemand verbieden om een roze krans te gaan leggen bij een daartoe opgericht monument. Maar een gezamenlijke herdenking moet uitgaan van een gezamenlijke grondslag.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef: 24 mar 2023, 09:06
Geytenbeekje schreef: 24 mar 2023, 08:39 Als een bepaalde groep een krans of bloemen wil leggen laat hen dat toch gewoon doen. Ze zullen echt een drag-act of een ander LHBT- feestje gaan geven.
Nee, het gaat om een gezamenlijk en gedeeltelijke herinnering. Dan moeten niet de 21e eeuwse emoties, maar de historische feiten spreken.

Verder zal ik inderdaad niemand verbieden om een roze krans te gaan leggen bij een daartoe opgericht monument. Maar een gezamenlijke herdenking moet uitgaan van een gezamenlijke grondslag.
Gezamenlijke en gedeelde bedoel je? Eens verder.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Herman »

Yep, thank. Aangepast.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Dodo »

Ik denk dat jullie toch wat te veel met 'de wijsheid van nu' naar de situatie van de homoseksuelen in WO2 kijken. Er zijn wel degelijk een paar honderd mensen gevangen genomen, gevangen gehouden, berecht en opgesloten. Dat moet bijzonder akelig en beangstigend zijn geweest. In de gevangenis zitten was niet bepaald een fijn leventje, wie zal zeggen hoe de behandeling was door de bewakers en medegevangenen, en voortduren hing er onzekerheid boven hun hoofd. Zouden ze daar moeten blijven? Zouden ze gedeporteerd worden?
Achteraf weten we dat het niemand het leven heeft gekost, maar daarom kun je nog niet zeggen dat deze groep niet of weinig heeft geleden.
Bruna
Berichten: 1733
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Bruna »

Mijn voorouders waren (boeren)arbeiders. Nederlandse arbeiders zijn in de oorlog weggevoerd en omgekomen.
Het lijkt me goed om daar ook een krans voor te leggen.

of een krans namens de boeren die onderduikers hebben verborgen.

Wat bedoel ik: er worden kransen gelegd en herdacht voor alle omgekomenen. Dit is inclusief, daar horen alle omgekomen bij (ook homoseksuelen als dat zo zou zijn).
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Dat is waar, maar na de tweede wereldoorlog werden homo's ook nog opgepakt en gevangen gezet als er reden was om te veronderstellen dat ze een seksuele verhouding hadden. Dat staat dan toch los van de dodenherdenking?

Iets anders is, dat ik ook geen bezwaar zie als de kerken een krans leggen, zelfs niet als het een bevindelijk-gereformeerde kerk betreft. Terwijl je daar ook vraagtekens bij kunt zetten.

Kortom: ik zou er niet al te moeilijk over doen, maar historisch gezien hebben homo's in Nederland niet bijzonder geleden. In Duitsland wel, dus wat dat betreft is aandacht voor de houding van het nazisme over afwijkingen van het 'normale' absoluut wel een punt van aandacht.
Plaats reactie