Homoseksualiteit

Bertiel
Berichten: 4538
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Bertiel »

Vind ik ook al zijn het er toch enkele honderden
https://www.niod.nl/nl/veelgestelde-vra ... s-getuigen
Daarnaast vind ik het geen handige zet van het organiserende comité al is het wel weer een typische gay-op-Flakkee actie.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Homoseksualiteit

Bericht door pierre27 »

GerefGemeente-lid schreef: 22 mar 2023, 21:31
Erskinees schreef: 22 mar 2023, 21:23 Hoe erg ik toch tegen de LHBTI-lobby ben: er zijn wel degelijk andersgeaarden in de oorlog vermoord. Er moet ook ruimte zijn voor die belangengroepen om een krans te leggen. Ik heb daar als reformatorisch christen geen bezwaar tegen.
Maar zijn die ook daadwerkelijk vervolgd dan in de Tweede Wereldoorlog? Zijn daar voorbeelden van?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik daarover nog nooit gehoord heb.
Jazeker, deze kregen in de kampen een roze driehoek. Om ze vervolgens apart te gedenken met een krans vind ik een beetje Henk Krol-achtig.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef: 22 mar 2023, 22:01 In Nederland zijn er nauwelijks homoseksuelen vervolgd en vermoord.
De krans is mi een bewuste actie vanuit de LHBTI lobby, om lekker weer eens voor ophef te zorgen in een biblebelt gemeente.
Zelfs de dodenherdenking is niet heilig voor ze.
Alles wordt gebruikt om eigen agenda uit te rollen.
Ik leid dat niet uit het artikel af. Relatief weinig is nog steeds teveel. In Duitsland waren het er 50.000. Als het er in Nederland 2000 waren is dat ook relatief weinig, maar net zo goed aangrijpend.

Maar de link van Bertiel geeft een preciezere duiding. Er waren er ten minste 90 veroordeelden, als ik het nu goed begrijp, maar die zijn niet vernietigd in vernietigingskampen. Ik ben er inderdaad wel verbaasd over dat er kennelijk geen homo's gedood zijn vanuit Nederland. Dat maakt de zaak wel iets anders. Ik had eerder gedacht dat het er honderden waren. Dus wat dat betreft, is die relativering wel goed.
Profesto
Berichten: 755
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Profesto »

Het blijkt maar weer uit deze discussie dat enkel het bestaan van homoseksuelen voor sommigen al een provocatie is.
Wat heb jij er voor last van dat er een extra krans gelegd wordt?
En meteen dat wantrouwen over de motieven van de kransleggers. Triest.

Ik vind zelfs een onontbeerlijk onderdeel van herdenken dat we stilstaan bij wat wij heden ten dage kunnen leren van wat er gebeurd is. Wat mij betreft hoort daar de behandeling van homoseksuelen in de oorlog bij.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Herman »

De tekst van het memoradum is als volgt:
Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord; zowel tijdens de Tweede Wereldoorlog en de koloniale oorlog in Indonesië, als in oorlogssituaties en bij vredesoperaties daarna.
Wat mij betreft is dit inclusief genoeg. Dat we tegenwoordig onze identiteit afmeten aan onze seksualiteit, heeft weinig van doen met de historische werkelijkheid.

In het document "de doden tellen" over wie we nu eigenlijk gedenken, kan je de volgende paragraaf lezen.
Homoseksuelen
In tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen, zijn Nederlandse homo’s tijdens de oorlog niet vermoord om hun geaardheid. De systematische vervolging van homoseksuelen door de bezetter is in
Nederland nooit echt van de grond gekomen, schijft historica Yvonne Scherf in De vervolging van homoseksualiteit tijdens de Tweede Wereldoorlog (1988). Homo’s en lesbiennes werden in Nederland vervolgd
als zij Joods waren of actief waren in het verzet, niet vanwege hun seksuele voorkeur. Dat wil niet zeggen
dat homo’s vrij waren. Homoseksuele contacten waren verboden middels de Verordening (81/40) van
juli 1940. Op basis daarvan werden ongeveer 90 homo’s naar een tuchthuis of huis van bewaring in
Duitsland gestuurd. Na het uitzitten van hun straf werden zij in vrijheid gesteld.

https://www.4en5mei.nl/app/uploads/2021 ... n-2017.pdf
Als we herdenken, hou het dan wel bij de historische feiten. Alleen al de jehova's getuigen hebben meer slachtsoffer gekend (130 overledenen).
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Het grappige is dat er ook een dodenherdenking is bij het homomonument in Amsterdam. Ik ben benieuwd wat daar dan precies herdacht wordt en waarom daar.

Wikipedia geeft het antwoord:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Homomonument_(Amsterdam)
Deze oproep kreeg brede maatschappelijke ondersteuning en zodoende werd binnen een paar maanden de Stichting Homomonument opgericht. Later zou blijken dat het aantal homoseksuele slachtoffers van het naziregime aanmerkelijk lager lag dan men destijds, bij gebrek aan wetenschappelijk onderzoek, nog dacht. Huidige schattingen gaan uit van 10.000 omgebrachte homoseksuelen in Duitsland.[3][4] Er zijn geen Nederlandse homoseksuelen vanwege hun homoseksualiteit gedeporteerd en omgekomen/vermoord.[5]
Overigens vind ik 10.000 mensen die gedood zijn een ernstige zaak, maar het is toch anders dan het aantal Joden dat gestorven is.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Herman »

De Nederlandse situatie is duidelijk anders dan de Duitse. Maar je herdenkt toch de Nederlandse slachtoffers?
Profesto
Berichten: 755
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Profesto »

DDD schreef: 23 mar 2023, 09:11 Het grappige is dat er ook een dodenherdenking is bij het homomonument in Amsterdam. Ik ben benieuwd wat daar dan precies herdacht wordt en waarom daar.

Wikipedia geeft het antwoord:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Homomonument_(Amsterdam)
Deze oproep kreeg brede maatschappelijke ondersteuning en zodoende werd binnen een paar maanden de Stichting Homomonument opgericht. Later zou blijken dat het aantal homoseksuele slachtoffers van het naziregime aanmerkelijk lager lag dan men destijds, bij gebrek aan wetenschappelijk onderzoek, nog dacht. Huidige schattingen gaan uit van 10.000 omgebrachte homoseksuelen in Duitsland.[3][4] Er zijn geen Nederlandse homoseksuelen vanwege hun homoseksualiteit gedeporteerd en omgekomen/vermoord.[5]
Overigens vind ik 10.000 mensen die gedood zijn een ernstige zaak, maar het is toch anders dan het aantal Joden dat gestorven is.
Wellicht heeft dat ook te maken met de registratie van Joden, wat door de Nazi's heel grondig is gedaan. Ik vermoed dat homoseksuelen een iets ongrijpbaarder groep is, alleen al omdat zij over het algemeen niet als familie samenleefden.
Profesto
Berichten: 755
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Profesto »

Herman schreef: 23 mar 2023, 09:17 De Nederlandse situatie is duidelijk anders dan de Duitse. Maar je herdenkt toch de Nederlandse slachtoffers?
Volgens mij wordt in de lezingen rondom 4 en 5 mei al jaren een link gelegd naar het heden. Hoe voorkomen we dat dit weer gebeurt? Hebben wij zelf oog voor groepen medemensen die wellicht nu gediscrimineerd worden? Zoals ik al aangaf vind ik de herdenking zonder die verdieping minder zinvol.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Herman »

Profesto schreef: 23 mar 2023, 09:29
Herman schreef: 23 mar 2023, 09:17 De Nederlandse situatie is duidelijk anders dan de Duitse. Maar je herdenkt toch de Nederlandse slachtoffers?
Volgens mij wordt in de lezingen rondom 4 en 5 mei al jaren een link gelegd naar het heden. Hoe voorkomen we dat dit weer gebeurt? Hebben wij zelf oog voor groepen medemensen die wellicht nu gediscrimineerd worden? Zoals ik al aangaf vind ik de herdenking zonder die verdieping minder zinvol.
Er is zeker een link met het heden. Maar niet in een aangemeten slachtofferrol, die niet uitgaat van feiten maar een gekleurd beeld van het heden geeft. Of zoals ik een uitspraak van de historicus Van Deursen onlangs hoorde citeren met de volgende strekking: Het meest kunnen we recht doen aan de stemmen van het verleden door die tot klinken te laten komen, niet door onze eigen emoties op hen los te laten.
Profesto
Berichten: 755
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Profesto »

Herman schreef: 23 mar 2023, 09:38
Profesto schreef: 23 mar 2023, 09:29
Herman schreef: 23 mar 2023, 09:17 De Nederlandse situatie is duidelijk anders dan de Duitse. Maar je herdenkt toch de Nederlandse slachtoffers?
Volgens mij wordt in de lezingen rondom 4 en 5 mei al jaren een link gelegd naar het heden. Hoe voorkomen we dat dit weer gebeurt? Hebben wij zelf oog voor groepen medemensen die wellicht nu gediscrimineerd worden? Zoals ik al aangaf vind ik de herdenking zonder die verdieping minder zinvol.
Er is zeker een link met het heden. Maar niet in een aangemeten slachtofferrol, die niet uitgaat van feiten maar een gekleurd beeld van het heden geeft. Of zoals ik een uitspraak van de historicus Van Deursen onlangs hoorde citeren met de volgende strekking: Het meest kunnen we recht doen aan de stemmen van het verleden door die tot klinken te laten komen, niet door onze eigen emoties op hen los te laten.
Dat geldt dan ook andersom: sommigen gaan ervan uit dat de stichting Gay op Flakkee enkel provocatie als doel heeft. Ik denk dat dat (ook) te maken heeft met eigen emoties.
Net als de behoefte om het leed van homoseksuelen in WO II te bagatelliseren. Alsof het zo'n pretje is om gevangen te zitten omdat je homoseksueel bent.
Bertiel
Berichten: 4538
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Bertiel »

Het is toch dodenherdenking?
De stichting legt in Middelharnis een krans.
Net zoals dat de veteranen stichting op 1 plek een krans legt en ook stichting WOIIGO ook op 1 plek een krans legt.
Dus ja. Provocatie. En daar staan ze om bekent
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Bezorgd »

Profesto schreef: 23 mar 2023, 09:45
Herman schreef: 23 mar 2023, 09:38
Profesto schreef: 23 mar 2023, 09:29
Herman schreef: 23 mar 2023, 09:17 De Nederlandse situatie is duidelijk anders dan de Duitse. Maar je herdenkt toch de Nederlandse slachtoffers?
Volgens mij wordt in de lezingen rondom 4 en 5 mei al jaren een link gelegd naar het heden. Hoe voorkomen we dat dit weer gebeurt? Hebben wij zelf oog voor groepen medemensen die wellicht nu gediscrimineerd worden? Zoals ik al aangaf vind ik de herdenking zonder die verdieping minder zinvol.
Er is zeker een link met het heden. Maar niet in een aangemeten slachtofferrol, die niet uitgaat van feiten maar een gekleurd beeld van het heden geeft. Of zoals ik een uitspraak van de historicus Van Deursen onlangs hoorde citeren met de volgende strekking: Het meest kunnen we recht doen aan de stemmen van het verleden door die tot klinken te laten komen, niet door onze eigen emoties op hen los te laten.
Dat geldt dan ook andersom: sommigen gaan ervan uit dat de stichting Gay op Flakkee enkel provocatie als doel heeft. Ik denk dat dat (ook) te maken heeft met eigen emoties.
Net als de behoefte om het leed van homoseksuelen in WO II te bagatelliseren. Alsof het zo'n pretje is om gevangen te zitten omdat je homoseksueel bent.
Kom op. Het is een feit dat er weinig gebeurd is , dus al die roze kransen hebben een ander doel.
Kritiek daarop heeft iets met homo bashen te maken.
Profesto
Berichten: 755
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Profesto »

Wat ik zei, bagatelliseren.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Bezorgd »

Profesto schreef: 23 mar 2023, 09:50 Wat ik zei, bagatelliseren.
Op basis van feitelijkheden ja.
Plaats reactie