Homoseksualiteit

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Bezorgd »

huisman schreef:
Profesto schreef:
huisman schreef:
2e Hans schreef:Jezus schreef met Zijn vinger in het zand.
Hij bukte zich en schreef in 't zand, wij weten
niet wat Hij schreef. Hij was het zelf vergeten,
verzonken in de woorden van Zijn hand.

De schriftgeleerden, die Hem aan de tand
hadden gevoeld over een vrouw, van hete
hartstochten naar een andere man bezeten,
de schriftgeleerden stonden aan de kant.

Zondig niet meer, zei Hij, Ik oordeel niet.
Ga heen en luister, luister naar het lied.

En Hij stond recht. De woorden lieten los
van hun figuur en brandden in de blos

waarmee zij heenging, als een kind zo licht.
Zo geestelijk schreef Jezus Zijn gedicht.

(Gerrit Achterberg)
Één van mijn mooiste gedichten van één van mijn favoriete dichters.
Zondig niet meer, zei Hij.’ Daar gaat het om in dit draadje.
Je citeert de dichtregel niet volledig.
Ga heen, en zondig niet meer. Zegt de Heere Jezus in Johannes 8. Overspel ziet Jezus als zonde.
De vraag in dit draadje is of wij homoseksualiteit in de daad als zonde zien. De Bijbel zegt van wel.
Dan mag je toch zeggen: Ik oordeel niet maar zondig niet meer?

Precies.

Gisteren een preek over dit Schriftgedeelte gehoord van een oude knecht.
Dat "Ik oordeel niet" is de lankmoedigheid. Nu is Hij nog Redder, daarom 'zondig niet meer' , straks is Hij Rechter.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Homoseksualiteit

Bericht door refomart »

DDD schreef:De dwaalleraar uit Voorburg spreekt tot hen die van de woeste weg zijn, maar volgens mij mogen zijn woeste woorden hier niet worden geciteerd. Die zijn in ieder geval veel minder respectvol dan deze woorden.

In ieder geval: mijns inziens is dit niet meer of minder respectvol dan Reinier Sonneveld een dwaalleraar noemen. Ik vind het ook in allebei de gevallen juist, maar in dit geval nog meer dan in het andere geval.
Voorburg is niet Katwijk, vanwaar de woeste weg komt. Om DWW nu zo te noemen vind ik niet kies, omdat betrokkene vanaf het begin van deze maand met hartfalen in het ziekenhuis werd opgenomen en vanaf dat moment digitaal niet meer actief is geweest.

Mocht m.b.t. R. Sonneveld doelen op het door mij geplaatste citaat van Dr. P. de Vries, dan geef ik in overweging het hele artikel te lezen. Hier te vinden: https://drpdevries.com/2023/02/24/reini ... e-analyse/


Ik vind het te betreuren dat Dr. P. de Vries het artikel niet verder komt dan de conclusie dat: Daardoor wordt rechtzinnigheid – en dan opgevat in de diepe betekenis van de rechte lof aan de drie-enige God toebrengen – een lege huls. De oorzaak van de lege huls ligt veel meer in het knippen is deeltjes van de ware religie en het vervolgens toevoegen van lijstjes, zoals over hoofd en bijzaken, preken, kerkverbanden, etc. In plaats van een leer (d.w.z. een samenhangend geheel) ontstaat daaruit een hoeveelheid puzzelstukjes. De zelfdenkende mens gaat met die stukjes aan de slag en zo maakt iedereen een eigen religie. Dat veroorzaakt lege hulzen in de rechtzinnigheid en een eigenwillige godsdienst onder de mensen.
Daaruit is het zo belangrijk om de leer centraal te stellen, daaruit te oordelen en te handhaven en te verwerpen wat niet met de gezonde leer overeenkomt. Helaas moet de constatering zijn dat juist op het niveau van gezagsdragers dit voorbeeld naar de gemeenten ontbreekt.

Wat betreft de eigenwillige godsdienst is hier een heel leerzame preek te vinden van de site van die dwaalleraar uit Voorburg https://onedrive.live.com/download?cid= ... 2NDsJB-rWg
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

https://www.rd.nl/artikel/1013220-herma ... van-belang

Interessant artikel. Net als het artikel van vorige week over de ontwikkelingen in breder christelijk Nederland. Ik maak mij vooral zorgen over de polarisatie die in het artikel genoemd wordt.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Homoseksualiteit

Bericht door merel »

DDD schreef: 17 mar 2023, 15:47 https://www.rd.nl/artikel/1013220-herma ... van-belang

Interessant artikel. Net als het artikel van vorige week over de ontwikkelingen in breder christelijk Nederland. Ik maak mij vooral zorgen over de polarisatie die in het artikel genoemd wordt.
Kan je aangeven wat in het artikel staat?
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Dat is wel wat veel gevraagd. Er staat niet heel speciaal iets schokkends in. Maar ik vond de aandacht voor de polarisatie die de Nashvilleverklaring meebracht, wel goed.

https://www.rd.nl/artikel/1013724-lhbti ... verflakkee

Dit is geen beste beurt. Ik denk dat refo's er helemaal geen problemen mee hebben als een homo-organisatie een krans legt. Het aantal refo's dat zou vinden dat homo's in vernietigingskampen thuishoren, lijkt mij erg gering. Ik heb er in ieder geval nog nooit van vernomen. In ieder geval geen reden om een lhbti-club uit te sluiten van de kranslegging.
Bruna
Berichten: 1733
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Bruna »

Een beetje jammer dat de dodenherdenking gebruikt moet worden om gay-standpunten te promoten.
Iedereen is toch welkom bij deze herdenking? Waarom dan een gay krans? Bijzonder jammer.
Erskinees
Berichten: 2742
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Erskinees »

Hoe erg ik toch tegen de LHBTI-lobby ben: er zijn wel degelijk andersgeaarden in de oorlog vermoord. Er moet ook ruimte zijn voor die belangengroepen om een krans te leggen. Ik heb daar als reformatorisch christen geen bezwaar tegen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Homoseksualiteit

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef: 22 mar 2023, 21:23 Hoe erg ik toch tegen de LHBTI-lobby ben: er zijn wel degelijk andersgeaarden in de oorlog vermoord. Er moet ook ruimte zijn voor die belangengroepen om een krans te leggen. Ik heb daar als reformatorisch christen geen bezwaar tegen.
Maar zijn die ook daadwerkelijk vervolgd dan in de Tweede Wereldoorlog? Zijn daar voorbeelden van?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik daarover nog nooit gehoord heb.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Mannetje »

-
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Bruna schreef: 22 mar 2023, 21:17 Een beetje jammer dat de dodenherdenking gebruikt moet worden om gay-standpunten te promoten.
Iedereen is toch welkom bij deze herdenking? Waarom dan een gay krans? Bijzonder jammer.
Welnee. Dat is toch heel relevant? Er zijn een hoop homo's vermoord, en de doden worden herdacht. Ik vind dat je hierover een vreemd standpunt inneemt.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef: 22 mar 2023, 21:31
Erskinees schreef: 22 mar 2023, 21:23 Hoe erg ik toch tegen de LHBTI-lobby ben: er zijn wel degelijk andersgeaarden in de oorlog vermoord. Er moet ook ruimte zijn voor die belangengroepen om een krans te leggen. Ik heb daar als reformatorisch christen geen bezwaar tegen.
Maar zijn die ook daadwerkelijk vervolgd dan in de Tweede Wereldoorlog? Zijn daar voorbeelden van?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik daarover nog nooit gehoord heb.
Waar heb je op school gezeten.?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Homoseksualiteit

Bericht door helma »

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Homoseksualiteit

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 22 mar 2023, 21:48
GerefGemeente-lid schreef: 22 mar 2023, 21:31
Erskinees schreef: 22 mar 2023, 21:23 Hoe erg ik toch tegen de LHBTI-lobby ben: er zijn wel degelijk andersgeaarden in de oorlog vermoord. Er moet ook ruimte zijn voor die belangengroepen om een krans te leggen. Ik heb daar als reformatorisch christen geen bezwaar tegen.
Maar zijn die ook daadwerkelijk vervolgd dan in de Tweede Wereldoorlog? Zijn daar voorbeelden van?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik daarover nog nooit gehoord heb.
Waar heb je op school gezeten.?
Dat is eenvoudig na te gaan. Maar ik heb het tot vandaag nooit geweten.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Bezorgd »

In Nederland zijn er nauwelijks homoseksuelen vervolgd en vermoord.
De krans is mi een bewuste actie vanuit de LHBTI lobby, om lekker weer eens voor ophef te zorgen in een biblebelt gemeente.
Zelfs de dodenherdenking is niet heilig voor ze.
Alles wordt gebruikt om eigen agenda uit te rollen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Homoseksualiteit

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef: 22 mar 2023, 22:01 In Nederland zijn er nauwelijks homoseksuelen vervolgd en vermoord.
De krans is mi een bewuste actie vanuit de LHBTI lobby, om lekker weer eens voor ophef te zorgen in een biblebelt gemeente.
Zelfs de dodenherdenking is niet heilig voor ze.
Alles wordt gebruikt om eigen agenda uit te rollen.
Juist. Je verwoordt precies wat ik ook al dacht en niet goed onder woorden kon brengen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie