Homoseksualiteit

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ad Anker »

Ararat schreef: 22 apr 2023, 19:41
Verder is mijn bescheiden mening dat de meneer in kwestie als pedagoog ten allen tijde professioneel moet handelen. Juíst bij zaken die raken, zeker met jongeren in zijn buurt. Iets met voorbeeldfunctie... Dat moet Ad ook aanvoelen.
En professioneel is in onze tijd: wees niet authentiek, kom niet te sterk voor je eigen mening uit maar verhef 'respect à la D66' tot de hoogste norm.

Ik voel dat dus niet aan nee. Deze week begon ik zoals altijd: Dames en heren... Zegt een kind direct: nee meester, u moet leerlingen zeggen... Ik kan je vertellen: de minuut erna was ik vast geen professionele pedagoog.
Zo ver zijn we al...
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1774
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ararat »

Ad Anker schreef: 22 apr 2023, 22:00
Ararat schreef: 22 apr 2023, 19:41
Verder is mijn bescheiden mening dat de meneer in kwestie als pedagoog ten allen tijde professioneel moet handelen. Juíst bij zaken die raken, zeker met jongeren in zijn buurt. Iets met voorbeeldfunctie... Dat moet Ad ook aanvoelen.
En professioneel is in onze tijd: wees niet authentiek, kom niet te sterk voor je eigen mening uit maar verhef 'respect à la D66' tot de hoogste norm.

Ik voel dat dus niet aan nee. Deze week begon ik zoals altijd: Dames en heren... Zegt een kind direct: nee meester, u moet leerlingen zeggen... Ik kan je vertellen: de minuut erna was ik vast geen professionele pedagoog.
Zo ver zijn we al...
Haha! Die kreeg ik ook te horen. De brede grijns op z'n snoet zei me genoeg en ik was de minuut erna ook even onprofessioneel. Humor doet dus ook goed.
Het leverde me een extra kans voor een goed klassengesprek op. Dat was mooi. Overigens wist de klas middels de BMU dagopening van een paar dagen eerder al eea.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Bruna »

MePaul schreef: 22 apr 2023, 21:16
Bruna schreef: 22 apr 2023, 19:10 Als je voor een school met een soort zwabberidentiteit - die zeggen dat ze christelijk zijn en zijn het niet - kiest dan kun je dat verwachten. Als je dan wat uit wil stralen dan moet het niet op de manier zoals beschreven. Ik neem aan dat jullie ook geen verachtelijke blikken werpen op de school waar je werkt op zaken die in de GG bij jullie ter plaatse niet gewoon zijn.
Ik vind terecht dat hij heeft geweigerd om mee te doen met dat paarse gedoe. Echter manier waarop kan wat anders en zoals hij zelf zegt in het artikel ‘had achteraf beter een dag vrij kunnen nemen’.
Mooi juist dat een docent met een Bijbels (tenminste dat hoop ik) gedachtengoed op zo'n school lesgeeft. Ik ben vorig jaar op een refoschool geweest waar docenten ook steeds minder goed Bijbelse zaken onverkort kunnen delen tijdens de lessen. Het was een middelbare school en het viel me echt op dat daar ook een verschuiving in manier van denken en interpretatie van de Bijbel bezig was.
Dat kan een keuze zijn en is prima. Maar dan moet je met reageren op paarse vrijdag weloverwogen te werk gaan.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Homoseksualiteit

Bericht door merel »

Ad Anker schreef: 22 apr 2023, 17:52 Eens Wim. Ook in onze gezindte zijn we door en door verrot. De bijbelse radicaliteit zijn we kwijt, zonde mag geen zonde meer genoemd worden en 'lief zijn voor elkaar en elkaar niet kwetsen' is de nieuwe alomtegenwoordige wet geworden. Bezorgd heeft gelijk. Het wordt nog veel erger. En ook 'onder ons' zijn velen al gevallen voor de god van deze eeuw. Dat maakt het zo benauwd.

Ook op Refoforum zijn er dus die deze onderwijsassistent afvallen. Hij had tenslotte best wat respectvoller mogen handelen. Kom op zeg. Gedwongen buigen voor een afgod. De vrienden van Daniël wisten al beter. Daniël 3:16-18.
De vrienden van Daniel werden onderwezen in astrologie en occulte zaken ed. en weigerden dat ook niet. Ook zij maakten hierin wisselende keuzes.

Ik deel de mening van @ profesto hierin. Het gaat niet om zijn standpunt, maar de wijze van uiting van het standpunt.
Blijkbaar was het op school wel mogelijk om een ander standpunt te bespreken.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Homoseksualiteit

Bericht door -DIA- »

Het is niet meer beperkt tot homoseksualiteit.
We gaan verder.
Wat te denken over een geslachtsverandering?
Ondenkbaar?
Vroeger wel.
Maar hoe is het nu?
En veranderd er dan echt wat?
En... is dat ingrijpen in de scheppingsorde?
Man en vrouw schiep Hij hen. Niet een derde soort.
Actuele zaken worden hier aan de orde gesteld.
Dan wordt begonnen met de televisie.
En hoe is de ontwikkeling doorgegaan?
Doorgeslagen?
Was het niet terecht dat we tegen film, toneel, tv, en andere zaken waarschuwden?
Ik ken ze zelf.
Mensen die de kerk verlieten omdat men destijds hun kind niet kon laten dopen als men een televisie in huis had.
Kijk nu eens waar die mensen terecht kwamen.
Dan kun je wel eens denken: Hadden die mensen hun tv dan liever dan hun kind?

Zie hier ook een beetje over deze zaken:
https://www.youtube.com/watch?v=Usue-MnmmFU
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: 01 aug 2023, 15:38
Ik ken ze zelf.
Mensen die de kerk verlieten omdat men destijds hun kind niet kon laten dopen als men een televisie in huis had.
Kijk nu eens waar die mensen terecht kwamen.
Wat een nare reactie. "Ik ken ze zelf..." Nou, ik ken ze zelf die nooit met die wetjes van tv enzovoort in aanraking kwamen, maar wél de kerk de rug toe hebben gekeerd. Vanwege schijnheiligheid, zondags vroom en 's maandags Dreesman, vanwege materialisme in een zwart pak, vanwege ouderlingen die hun handen niet thuis konden houden - teveel om op te noemen.
En dat heeft niks te maken met tv-wetjes. Integendeel, ik ook heel wat mensen die vanwege die tv-wetjes hun heil letterlijk en figuurlijk elders zochten en nu gerespecteerde ambtsdragers zijn in het kerkverband waar ze een veilig thuis vonden.
En ondertussen zit de ganse GG tv te kijken op hun mobiel. En dat mag wel? Leg dat dan maar eens uit aan de mensen die destijds werden weggejaagd.
"Kijk nu eens waar die mensen terecht kwamen". Bah :deg
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Psalm »

Lees ik het goed dat mensen hun kinderen niet ten doop mochten houden vanwege televisie bezit? Dat gaat wel erg ver.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Tiberius »

Ja dat is zeker wel gebeurd inderdaad. Of in ieder geval een jaartje uitgesteld.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Psalm »

Dat vind ik echt schokkend om te horen. Het bezit van een televisie staat natuurlijk niet gelijk aan onverantwoord kijkgedrag. De kans en verleiding nemen natuurlijk toe, maar die relatie is natuurlijk niet zomaar zo te leggen. Dat was wel echt zeer doorgeschoten beleid van desbetreffende kerkenraden. Hoe wordt er dan nu tege internetaansluiting aangekeken? Je zou verwachten dat ze dit beleid dan consistent doorzetten en minimaal gefilterd internet verwachten. Daar komt nog bij dat internet gevaarlijker is dan televisie. Je kunt op internet meer zonde naar voren halen dan met een traditionele televisie.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Mister »

Psalm schreef: 01 aug 2023, 20:39 Lees ik het goed dat mensen hun kinderen niet ten doop mochten houden vanwege televisie bezit? Dat gaat wel erg ver.
Zeker. En niet alleen om het bezit van een tv. Ook het hebben van een baard/snor of het lid zijn van een amateur sportclub kan een reden zijn om niet te mogen dopen.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Psalm »

Mister schreef: 01 aug 2023, 21:21 Zeker. En niet alleen om het bezit van een tv. Ook het hebben van een baard/snor of het lid zijn van een amateur sportclub kan een reden zijn om niet te mogen dopen.
Oke, bijzonder dat een kerkenraad tot zulke specifieke eisen kan komen. Ik ben wel benieuwd hoe zij dat destijds vanuit de Bijbel en de gereformeerde theologie hebben onderbouwd. Dat lijkt mij een hele kunst! Hopelijk zijn deze situaties wel verleden tijd.

Maar stelden deze kerkenraden dan ook het persoonlijke geloof in Christus als eis? Want er zijn in Gereformeerde Gemeente ook heel veel belijdende leden die rond uit zeggen dat ze onbekeerd zijn en Christus niet kennen. Het is te hopen dat die kerkenraden dan ook zo rigoureus waren en hier dezelfde maatregelen handhaafden.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Bruna »

Psalm schreef: 01 aug 2023, 20:59 Dat vind ik echt schokkend om te horen. Het bezit van een televisie staat natuurlijk niet gelijk aan onverantwoord kijkgedrag. De kans en verleiding nemen natuurlijk toe, maar die relatie is natuurlijk niet zomaar zo te leggen. Dat was wel echt zeer doorgeschoten beleid van desbetreffende kerkenraden. Hoe wordt er dan nu tege internetaansluiting aangekeken? Je zou verwachten dat ze dit beleid dan consistent doorzetten en minimaal gefilterd internet verwachten. Daar komt nog bij dat internet gevaarlijker is dan televisie. Je kunt op internet meer zonde naar voren halen dan met een traditionele televisie.
Dat (internetaansluiting) is ook zo, dat wordt tegen alle doopouders gezegd.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef: 01 aug 2023, 20:47 Ja dat is zeker wel gebeurd inderdaad. Of in ieder geval een jaartje uitgesteld.
Jazeker. Dan werden er kinderen ten doop gehouden die al bijna naar de doopvont konden lopen. "Televisiekinderen" heetten die.
~~Soli Deo Gloria~~
HHR
Berichten: 946
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Homoseksualiteit

Bericht door HHR »

Ik snap die gespeelde verontwaardiging niet zo.
Als je in een gemeente kerkte waar TV bezit cencurabel was, Kon je twee dingen doen. Of de TV wegdoen en je kind laten dopen. Of dwars voor de kar gaan liggen terwijl je wist wat de consequenties waren.
Tja, wat het zwaarst is moet het zwaarst wegen.
tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: Homoseksualiteit

Bericht door tja »

HHR schreef: 01 aug 2023, 23:29 Ik snap die gespeelde verontwaardiging niet zo.
Als je in een gemeente kerkte waar TV bezit cencurabel was, Kon je twee dingen doen. Of de TV wegdoen en je kind laten dopen. Of dwars voor de kar gaan liggen terwijl je wist wat de consequenties waren.
Tja, wat het zwaarst is moet het zwaarst wegen.
Gespeelde verontwaardiging?
Waar blijkt dat uit?
Plaats reactie