Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Wet en Evangelie »

Kanselruil?
D.V. a.s. zondag gaat Ds. B. Reinders voor in Kruiningen en Ds. Bredeweg gaat in de gemeente van Ds. Reinders voor.
Zoeken zij toenadering?
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Geytenbeekje »

Wet en Evangelie schreef:Kanselruil?
D.V. a.s. zondag gaat Ds. B. Reinders voor in Kruiningen en Ds. Bredeweg gaat in de gemeente van Ds. Reinders voor.
Zoeken zij toenadering?
Het zijn beide vrije gemeenten
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GerefGemeente-lid »

Wet en Evangelie schreef:Kanselruil?
D.V. a.s. zondag gaat Ds. B. Reinders voor in Kruiningen en Ds. Bredeweg gaat in de gemeente van Ds. Reinders voor.
Zoeken zij toenadering?
Ik had het ook gelezen.

Wel verrassend. De prediking van beide predikanten is toch wel enigszins verschillend, denk ik?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door -DIA- »

Ds. Reinders gaat ook regelmatig voor in de (Vrije) Oud Gereformeerde Gemeente in Rijssen (Bevervoorde)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door aggieoudje »

Ds. J.A.W. Verhoeven in onze kerkbode:

Er is tussen de Gereformeerde Bond en de Chr.Geref. Kerken ooit afgesproken dat we elkaars kansel voor elkaar openstellen, als een signaal van verlangen naar eenheid.
In dat kader hebben ds. F.W. van der Rhee en ik geruild in de avonddienst van 26 maart.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door -DIA- »

Het zal verschillende mensen hier bekend zijn dat de GG van Rijssen-Noord DV binnen afzienbare tijd weer een dominee mag ontvangen.
We zochten hier en daar wat over de naar we hopen komende predikant. Ik kwam een mooi stukje tegen uit de Gezinsgids. Hier gaat het over geestelijke herkenning over kerkmuren heen. Hier een voorbeeld van oecumene dat van onderuit komt, en niet een kunstmatig opgelegde eenheid.

Klein citaatje:
Geestelijke herkenning; wat betekent dat u voor? Waar denkt u dan aan?
„Je herkent elkaar in de grote werken Gods, tijdens het ontmoeten van mensen of onder de preek. Dat dezelfde wegen en gangen gepreekt en beleefd worden. Die gangen zo vol roem en eer, zijn aan Gods volk gebleken. Dan voel je dat Christus in het middelpunt staat. Dan is de mens niets, maar ontvangt Hij de eer. Dan valt er verbinding. Die maak je niet, die ontvang je. Zoals Groenewegen dit verwoordt:
‘Zoete banden die mij binden aan des HEEREN lieve volk.
Wis, zij zijn mijn hartevrinden, hunne taal mijn hartetolk.
‘t Zijn de kind’ren van één Vader; en van ‘t zelfde huisgezin.
Wij bestaan elkander nader, dan de band van aardse min.’

Bij die hartetolk, daar vindt herkenning plaats. Dat raakt dus de Schriftuurlijke bevinding, niet het taalgebruik. Ik hoorde eens een toespraak van een dominee; het ging over Psalm 51. Hij gebruikte een heel ander taalkleed. Toch lag de bevindelijke lijn erin; dan is er herkenning. Als die herkenning er niet is, is er vervreemding. Vervreemding ontstaat veelal van twee kanten. Dan is er sprake van andere geloofsbeleving. Al gebruikt men bekende termen.”

Zie verder:
https://www.gezinsgids.nl/geestelijkehe ... nt%20staat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Bezorgd »

Mooi stukje DIA. Dank voor het delen.
De predikant die dit zegt heeft idd de gave om over kerkmuren heen te kijken.
Van CGK tot OGG. Dat vind ik mooi. (Al 'durft' hij dat eerste kerkverband in dit interview niet te noemen, de contacten zijn er wel.)
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door MGG »

Ds. Vd Kieft zijn bijdrage zijn praktisch altijd de moeite waard. Zowel zijn opstelling als de inhoud laat zien waar zijn hart ligt. Staan er preken van ds. Vd Kieft online?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door -DIA- »

MGG schreef: 28 mar 2023, 19:36 Ds. Vd Kieft zijn bijdrage zijn praktisch altijd de moeite waard. Zowel zijn opstelling als de inhoud laat zien waar zijn hart ligt. Staan er preken van ds. Vd Kieft online?
https://kerkdienstgemist.nl/stations/14 ... 4280001433
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door MGG »

-DIA- schreef: 28 mar 2023, 19:47
MGG schreef: 28 mar 2023, 19:36 Ds. Vd Kieft zijn bijdrage zijn praktisch altijd de moeite waard. Zowel zijn opstelling als de inhoud laat zien waar zijn hart ligt. Staan er preken van ds. Vd Kieft online?
https://kerkdienstgemist.nl/stations/14 ... 4280001433
Dank, ik had beter op deze voor de hand liggende plek kunnen zoeken ipv op Youtube.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door FlyingEagle »

Bezorgd schreef:Mooi stukje DIA. Dank voor het delen.
De predikant die dit zegt heeft idd de gave om over kerkmuren heen te kijken.
Van CGK tot OGG. Dat vind ik mooi. (Al 'durft' hij dat eerste kerkverband in dit interview niet te noemen, de contacten zijn er wel.)
Mooi. Ik heb van hem in een interview ook wel eens gelezen dat hij de breedte van de GG niet kan waarderen. Dat komt dan niet overeen met wat ik hier lees.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GerefGemeente-lid »

FlyingEagle schreef: 28 mar 2023, 20:12
Bezorgd schreef:Mooi stukje DIA. Dank voor het delen.
De predikant die dit zegt heeft idd de gave om over kerkmuren heen te kijken.
Van CGK tot OGG. Dat vind ik mooi. (Al 'durft' hij dat eerste kerkverband in dit interview niet te noemen, de contacten zijn er wel.)
Mooi. Ik heb van hem in een interview ook wel eens gelezen dat hij de breedte van de GG niet kan waarderen. Dat komt dan niet overeen met wat ik hier lees.
Dat komt omdat de bandbreedte van de CGK t/m de OGG bínnen de bandbreedte van de GG kan vallen... Wie het vatte kan, die vatte het...
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Dat is niet zo ingewikkeld. Als je voornamelijk naar BhP kijkt, is dat niet zo moeilijk.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef: 28 mar 2023, 21:01
FlyingEagle schreef: 28 mar 2023, 20:12 Mooi. Ik heb van hem in een interview ook wel eens gelezen dat hij de breedte van de GG niet kan waarderen. Dat komt dan niet overeen met wat ik hier lees.
Dat komt omdat de bandbreedte van de CGK t/m de OGG bínnen de bandbreedte van de GG kan vallen... Wie het vatte kan, die vatte het...
Nu is linkerflank CGK wel wat anders dan linkerflank GG.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door pierre27 »

GerefGemeente-lid schreef: 28 mar 2023, 21:01
FlyingEagle schreef: 28 mar 2023, 20:12
Bezorgd schreef:Mooi stukje DIA. Dank voor het delen.
De predikant die dit zegt heeft idd de gave om over kerkmuren heen te kijken.
Van CGK tot OGG. Dat vind ik mooi. (Al 'durft' hij dat eerste kerkverband in dit interview niet te noemen, de contacten zijn er wel.)
Mooi. Ik heb van hem in een interview ook wel eens gelezen dat hij de breedte van de GG niet kan waarderen. Dat komt dan niet overeen met wat ik hier lees.
Dat komt omdat de bandbreedte van de CGK t/m de OGG bínnen de bandbreedte van de GG kan vallen... Wie het vatte kan, die vatte het...
Dat betwijfel ik, hoewel ik ds vd Kieft hierin begrijp en zijn visie deel rondom de bandbreedte van de GG, denk ik toch dat de linkerflank van de CGK nog wel wat anders is als de linkerflank van de GG. Al zie ik daarin ook wel wat overeenkomste.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie