Kerkelijke eenheid / Kanselruil

DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

merel schreef: 20 nov 2023, 11:54
Maanenschijn schreef: 20 nov 2023, 11:32
MGG schreef:
DDD schreef: 20 nov 2023, 10:54

Zeker mag de COGG dat wel. Maar het punt is, dat de linkerflank van de GG in mijn beleving over het algemeen heel erg bezig is om de eenheid te bewaren. Dat komt voort uit een goede bron, maar desondanks zou het soms goed zijn als dat accent net iets zelfbewuster gelegd wordt. Nu heeft rechts altijd voorrang, en in het kerkelijk verkeer is dat niet altijd goed, mijns inziens.

Want aan meer de rechterzijde van de GG schromen sommige broeders niet om in grote woorden te spreken over de ander, maar minder mét de ander. Positieve uitzonderingen daargelaten. Ik ben mij er van bewust dat ik het ietwat zwart-wit neerzet. Want ook positieve uitzonderingen kunnen in klein verband voor verdeeldheid zorgen en natuurlijk zijn er ook kerkenraden die niet helemaal in dit profiel passen.

En daarnaast is het natuurlijk ook simpelweg zo dat hoe linkser, hoe meer andere activiteiten de aandacht vragen en hoe minder mensen de (eventuele) weekdiensten bezoeken. Dus in grote delen van de HHK en CGK en in de linkerflank van de GG zijn er helemaal geen of nauwelijks weekdiensten.
Gebrek aan belangstelling voor weekdiensten lijkt mij meer hout snijden dan de eerste alinea.
Ik denk het niet. Hoewel de woordverkondiging erg belangrijk is, is de onderlinge ontmoeting van gemeenteleden in Bijbelstudie, hulp voor elkaar en gesprek over de prediking/geloof ook erg belangrijk en ook Bijbels gefundeerd. Een preek is vooral (voor de gemeente) passief. Als het alleen daarbij blijft door een weekdienst toe te voegen aan de reguliere zondagse diensten, er geen goed invulling gegeven wordt aan het ‘gemeente zijn’. En dan kunnen andere activiteiten mogelijk de weekdienst vervangen.
En als beide ontbreekt? Ik ga niet naar weekdiensten en bezoek ook geen enkele kring binnen de kerk. Eerlijk gezegd heb ik daar weinig behoefte aan. Voor gesprekken over het geloof heb ik andere mensen. van andere kerken. om mij heen. Ik kan mij niet voorstellen dat ik hier de enige in ben.
Ik begrijp dat heel goed. Ik ben zelf ook een beetje individualistisch en bovendien zou ik denk ik soms onnodige consternatie veroorzaken op een bijbelkring. Maar de andere kant is dat je ook geroepen bent om het lichaam van Christus te dienen. Hoe doe je dat dan?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:
Ik begrijp dat heel goed. Ik ben zelf ook een beetje individualistisch en bovendien zou ik denk ik soms onnodige consternatie veroorzaken op een bijbelkring. Maar de andere kant is dat je ook geroepen bent om het lichaam van Christus te dienen. Hoe doe je dat dan?
Onnodige consternatie, dat doe je hier al genoeg :) .

Maar wel een eerlijk en goede vraag: hoe dien je de gemeente als lichaam van Christus?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door MGG »

helma schreef: 15 sep 2023, 17:05 Over eenheid gesproken...
Predikanten samen in de goot.

https://www.rd.nl/artikel/1034572-twee- ... vallen-weg
Vanavond is er een gezamelijke bidstond voor de verkiezingen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door helma »

MGG schreef:
helma schreef: 15 sep 2023, 17:05 Over eenheid gesproken...
Predikanten samen in de goot.

https://www.rd.nl/artikel/1034572-twee- ... vallen-weg
Vanavond is er een gezamelijke bidstond voor de verkiezingen.
In Veenendaal vanavond ook. Ds W Visscher en ds CP de Boer; in de Hervormde Julianakerk. Al werd er bij ons in CGK Renswoude niet over gerept zondag. Zelfs niet in het gebed. Dat raakt me dan best wel. (Al weet ik geen oorzaak van het zwijgen dus ook niet of dat een bewuste keus is/was)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Herman »

helma schreef: 21 nov 2023, 09:55 Al werd er bij ons in CGK Renswoude niet over gerept zondag. Zelfs niet in het gebed. Dat raakt me dan best wel. (Al weet ik geen oorzaak van het zwijgen dus ook niet of dat een bewuste keus is/was)
Ik kreeg in de eerste week na de Hamas-aanval een berisping dat ik niet voor Israël had gebeden. Dat kwam van iemand die daar 24 uur per dag mee bezig was terwijl ik dat op dat moment helemaal niet op het netvlies had hoe ik allemaal moest duiden.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2997
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Job »

Er wordt hier weleens kond gedaan van kanselruil die ter rechterzijde alleen mogelijk is onder de vlag van de SGP of van de GBS. Maar ik lees dat ds. Van Boven vanavond voorgaat in Ede (OGGiN) en daar is de collecte bestemd voor de nierdialyse van iemand. Hoe moet ik dat zien?
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Henk J »

OGG(iN) kerken hebben de gewoonte om iedereen uit te nodigen die ze op de kansel vinden passen. Het is aan de predikant zelf om een afweging te maken om wel of niet te komen, sommige predikanten doen het alleen onder de vlag van de GBS, SGP of Adullam, anderen kijken daar niet naar. Kijk maar eens op het preekrooster van de vrije OGG in Rijssen of Terneuzen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door helma »

Herman schreef:
helma schreef: 21 nov 2023, 09:55 Al werd er bij ons in CGK Renswoude niet over gerept zondag. Zelfs niet in het gebed. Dat raakt me dan best wel. (Al weet ik geen oorzaak van het zwijgen dus ook niet of dat een bewuste keus is/was)
Ik kreeg in de eerste week na de Hamas-aanval een berisping dat ik niet voor Israël had gebeden. Dat kwam van iemand die daar 24 uur per dag mee bezig was terwijl ik dat op dat moment helemaal niet op het netvlies had hoe ik allemaal moest duiden.
Er werd wel voor de verkiezingen gebeden. En opgeroepen om biddend te stemmen. Dus op z'n minst opmerkelijk dat op dat moment de bidstond niet ter sprake komt toch? Waar de predikant zelf moet voorgaan.

Edit: het blijkt inderdaad zo te zijn dat niemand er aan dacht.
Heb het vanavond even nagevraagd bij een kerkenraadslid. Gelukkig was er goede opkomst uit onze gemeente ;-)
Laatst gewijzigd door helma op 21 nov 2023, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
deschpin
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door deschpin »

Precies de reden dat ik helemaal niet zit te wachten op deze gekrookt riet clan etc. , kerkleden die verbroedering dwarsbomen met klachten.
Zoals we hier zeggen; "je mag ze houden".
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2997
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Job »

Henk J schreef: 21 nov 2023, 10:18 OGG(iN) kerken hebben de gewoonte om iedereen uit te nodigen die ze op de kansel vinden passen. Het is aan de predikant zelf om een afweging te maken om wel of niet te komen, sommige predikanten doen het alleen onder de vlag van de GBS, SGP of Adullam, anderen kijken daar niet naar. Kijk maar eens op het preekrooster van de vrije OGG in Rijssen of Terneuzen.
Bedankt voor je duidelijke uitleg. Zal dan gaan om iemand die onverzekerd is.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door MGG »

Job schreef: 21 nov 2023, 10:08 Er wordt hier weleens kond gedaan van kanselruil die ter rechterzijde alleen mogelijk is onder de vlag van de SGP of van de GBS. Maar ik lees dat ds. Van Boven vanavond voorgaat in Ede (OGGiN) en daar is de collecte bestemd voor de nierdialyse van iemand. Hoe moet ik dat zien?
De dienst is geannuleerd.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door FlyingEagle »

MGG schreef:
Job schreef: 21 nov 2023, 10:08 Er wordt hier weleens kond gedaan van kanselruil die ter rechterzijde alleen mogelijk is onder de vlag van de SGP of van de GBS. Maar ik lees dat ds. Van Boven vanavond voorgaat in Ede (OGGiN) en daar is de collecte bestemd voor de nierdialyse van iemand. Hoe moet ik dat zien?
De dienst is geannuleerd.
Verplaats naar volgende week
Online
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5404
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door pierre27 »

MGG schreef: 21 nov 2023, 18:12
Job schreef: 21 nov 2023, 10:08 Er wordt hier weleens kond gedaan van kanselruil die ter rechterzijde alleen mogelijk is onder de vlag van de SGP of van de GBS. Maar ik lees dat ds. Van Boven vanavond voorgaat in Ede (OGGiN) en daar is de collecte bestemd voor de nierdialyse van iemand. Hoe moet ik dat zien?
De dienst is geannuleerd.
Pas was er ook een dergelijke dienst in Rhenen waarin Ds van Krimpen voorging.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door merel »

DDD schreef: 20 nov 2023, 22:12
merel schreef: 20 nov 2023, 11:54
Maanenschijn schreef: 20 nov 2023, 11:32
MGG schreef:
Gebrek aan belangstelling voor weekdiensten lijkt mij meer hout snijden dan de eerste alinea.
Ik denk het niet. Hoewel de woordverkondiging erg belangrijk is, is de onderlinge ontmoeting van gemeenteleden in Bijbelstudie, hulp voor elkaar en gesprek over de prediking/geloof ook erg belangrijk en ook Bijbels gefundeerd. Een preek is vooral (voor de gemeente) passief. Als het alleen daarbij blijft door een weekdienst toe te voegen aan de reguliere zondagse diensten, er geen goed invulling gegeven wordt aan het ‘gemeente zijn’. En dan kunnen andere activiteiten mogelijk de weekdienst vervangen.
En als beide ontbreekt? Ik ga niet naar weekdiensten en bezoek ook geen enkele kring binnen de kerk. Eerlijk gezegd heb ik daar weinig behoefte aan. Voor gesprekken over het geloof heb ik andere mensen. van andere kerken. om mij heen. Ik kan mij niet voorstellen dat ik hier de enige in ben.
Ik begrijp dat heel goed. Ik ben zelf ook een beetje individualistisch en bovendien zou ik denk ik soms onnodige consternatie veroorzaken op een bijbelkring. Maar de andere kant is dat je ook geroepen bent om het lichaam van Christus te dienen. Hoe doe je dat dan?
Is dat voorbehouden aan een kring of bijbelstudie of kan dat ook tot uiting komen tijdens de kerkgang of in dagelijkse contacten?
Piet Puk
Berichten: 5460
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

https://refoweb.nl/vragenrubriek/30676/ ... chterkant/

Nou, ik begrijp uit het antwoord van Refoweb dat ze liever geen samengaan GG-GGiN zien.

Benieuwd hoe ze reageren als het gaat om GG-HHK eigenlijk.
Plaats reactie