Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ad Anker »

Het blijft natuurlijk heel gekuntseld, zulke etalagevoorbeelden. Het is ook een signaal van armoede. Doordat we met elkaar gaan bewijzen dat we het bij het rechte eind hebben gaan we net als de dominee in de link hieronder Calvijn, Ledeboer, Vergunst en van Haaren er bij halen om de eigen visie te onderstrepen.

Ik verlang wel eens naar prediking van het Woord, gezuiverd van dogmatisch rechtzinnige opmerkingen. Predik het Woord is de opdracht. En dan gooi ik echt de dogmatiek niet overboord.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GGotK »

Ad Anker schreef:Het blijft natuurlijk heel gekuntseld, zulke etalagevoorbeelden. Het is ook een signaal van armoede. Doordat we met elkaar gaan bewijzen dat we het bij het rechte eind hebben gaan we net als de dominee in de link hieronder Calvijn, Ledeboer, Vergunst en van Haaren er bij halen om de eigen visie te onderstrepen.

Ik verlang wel eens naar prediking van het Woord, gezuiverd van dogmatisch rechtzinnige opmerkingen. Predik het Woord is de opdracht. En dan gooi ik echt de dogmatiek niet overboord.
Beetje vreemde en ongepaste opmerking, mede gezien de doelgroep van dit interview. Ik laat het verder rusten, omdat ik anders bang ben om te persoonlijk te worden.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

GGotK schreef:
DDD schreef:
Framboos schreef:
Thea schreef:Het probleem is, dat je met de uitverkiezing begint als je zegt dat er geen beloften zijn voor de onbekeerden. Dat mag nooit! Er ia een welmenend aanbod van genade tot iedere hoorder! Alleen wordt dat natuurlijk in de ggin niet gel.eerd
Juist dit soort uitspraken staat kerkelijke eenheid in de weg.
1) er is in de ggin wel degelijk een welmenend aanbod van genade aan iedere hoorder, met bevel van geloof en bekering. Zelfs volgens de 'officiële leer'
2) je vereenvoudigt het probleem dusdanig dat er slechts een karikatuur overblijft, wat geen ander doel treft, dan dat er weer eens lekker tegen de ggin geschopt is.
Nee. Een aanbod is per definitie een belofte. Een aanbod gevolgd door aanvaarding moet je nakomen. Men spreekt daarom in tegenstelling tot klassiek gereformeerden, van 'voorstellen' en uitstallen. Alsof je -om een menselijke vergelijking te maken-een schaal met bitterballen aan een verlamde presenteert en hem niet alleen inwrijft dat hij geen handen heeft om te nemen, maar ook dat hij geen recht van toegang heeft. En dan vertellen dat de bitterballen o zo heerlijk zijn.

Je begrijpt dat ik zulks haaks vind staan op de wijze waarop God zich openbaart. En dat is zeker geen verkondiging van het evangelie.
Hoe denk je dan over de visie van ds van Eckeveld over deze zaken, zoals beschreven in een interview in de Daniel, waar hij o.a zegt: "Ds. J. van Haaren heeft de prediking wel eens vergeleken bij de etalage van een winkel. Zo mooi mogelijk stal je alles daar uit, in de hoop dat mensen ook echt kopen." :

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... b3ff716446
Daar is niets mis mee. Een etalage ligt immers vol aanbod.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: RE: Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Terri »

DDD schreef:
GGotK schreef:
DDD schreef:
Framboos schreef:
Juist dit soort uitspraken staat kerkelijke eenheid in de weg.
1) er is in de ggin wel degelijk een welmenend aanbod van genade aan iedere hoorder, met bevel van geloof en bekering. Zelfs volgens de 'officiële leer'
2) je vereenvoudigt het probleem dusdanig dat er slechts een karikatuur overblijft, wat geen ander doel treft, dan dat er weer eens lekker tegen de ggin geschopt is.
Nee. Een aanbod is per definitie een belofte. Een aanbod gevolgd door aanvaarding moet je nakomen. Men spreekt daarom in tegenstelling tot klassiek gereformeerden, van 'voorstellen' en uitstallen. Alsof je -om een menselijke vergelijking te maken-een schaal met bitterballen aan een verlamde presenteert en hem niet alleen inwrijft dat hij geen handen heeft om te nemen, maar ook dat hij geen recht van toegang heeft. En dan vertellen dat de bitterballen o zo heerlijk zijn.

Je begrijpt dat ik zulks haaks vind staan op de wijze waarop God zich openbaart. En dat is zeker geen verkondiging van het evangelie.
Hoe denk je dan over de visie van ds van Eckeveld over deze zaken, zoals beschreven in een interview in de Daniel, waar hij o.a zegt: "Ds. J. van Haaren heeft de prediking wel eens vergeleken bij de etalage van een winkel. Zo mooi mogelijk stal je alles daar uit, in de hoop dat mensen ook echt kopen." :

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... b3ff716446
Daar is niets mis mee. Een etalage ligt immers vol aanbod.
Wat een aanbieding en dan ook nog gratis!:
"O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!"
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door helma »

Er is al betaald...
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Terri »

Precies!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Posthoorn »

Simon0612 schreef:Leg eens uit wat je wrang vind, je maakt namelijk van een mug een olifant. Moet ik nog excuses aanbieden dat ik ‘we’ zei? Nou je kunt ze best krijgen hoor, ben de beroerdste niet :bobo We (de RF’ers) kunnen jou niet betrappen dat je een keer vanuit ‘we’ sprak?

En kun je toelichten wat je bedoeld met de woorden: ‘we hoeven niets met de GG’? Geen idee wat je daar mee bedoeld? Doet de GG dan wel dingen met andere kerkverbanden? En wat zijn die dingen dan?
Hoor het graag.
Misschien moeten we (jij en ik) wat minder verbeten op elkaar reageren, met het oog op de na te streven eenheid. ;) Met 'niets hoeven met de GG' bedoel ik - uiteraard - niet hoeven samengaan, niet in samenspreking hoeven zijn, gewoon kunnen zeggen: zij deugen niet. Zoiets.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Posthoorn »

Ad Anker schreef:Het blijft natuurlijk heel gekuntseld, zulke etalagevoorbeelden. Het is ook een signaal van armoede. Doordat we met elkaar gaan bewijzen dat we het bij het rechte eind hebben gaan we net als de dominee in de link hieronder Calvijn, Ledeboer, Vergunst en van Haaren er bij halen om de eigen visie te onderstrepen.

Ik verlang wel eens naar prediking van het Woord, gezuiverd van dogmatisch rechtzinnige opmerkingen. Predik het Woord is de opdracht. En dan gooi ik echt de dogmatiek niet overboord.
... gekunsteld... ;)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ad Anker »

:)
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Christen »

Ik heb dat artikel niet gelezen maar ik denk dat bijv. als wijlen ds Wink een mooie auto in de etalage zag, deze ook wel wilde hebben en de volgende dag ermee reedt, denk je niet?

Maar tussen het kijken en het erin wegrijden zitten ontwikkelingen die ik niet hoeft te weten. Ik moet zelf op de weg letten.

Na de dienst raadplegen wij weleens onze boekenkast. Hoe vaak vullen de preken elkaar aan. HHK en GGIN en anderen.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

Posthoorn schreef:
Simon0612 schreef:Leg eens uit wat je wrang vind, je maakt namelijk van een mug een olifant. Moet ik nog excuses aanbieden dat ik ‘we’ zei? Nou je kunt ze best krijgen hoor, ben de beroerdste niet :bobo We (de RF’ers) kunnen jou niet betrappen dat je een keer vanuit ‘we’ sprak?

En kun je toelichten wat je bedoeld met de woorden: ‘we hoeven niets met de GG’? Geen idee wat je daar mee bedoeld? Doet de GG dan wel dingen met andere kerkverbanden? En wat zijn die dingen dan?
Hoor het graag.
Misschien moeten we (jij en ik) wat minder verbeten op elkaar reageren, met het oog op de na te streven eenheid. ;) Met 'niets hoeven met de GG' bedoel ik - uiteraard - niet hoeven samengaan, niet in samenspreking hoeven zijn, gewoon kunnen zeggen: zij deugen niet. Zoiets.
Misschien wel. Daarnaast zal je mij nooit horen zeggen dat ‘zij’ niet deugen. Daarvoor hoef ik niet verder dan de spiegel in de badkamer…
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Simon0612 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Simon0612 schreef: Kan, mij lijkt het beter van niet.
P.s.: Jantje was het duidelijk niet met me eens:
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... &start=165
Je haalt verschillende zaken door elkaar.

In dat draadje ging het over de inwendige en de uitwendige roeping en hier gaat het over voor wie de Evangeliebeloften en de verbondsbeloften gelden.

De Evangeliebeloften worden uitwendig aan elke hoorder verkondigt, maar de verbondsbeloften worden in en door Christus alleen aan de uitverkorenen toegepast. Dat laat echter de verantwoordelijkheid van de mens die voor eigen rekening voorleeft naar de eeuwigheid onverlet.
Nou, volgens mij moet je dan nogmaals lezen. En niet beginnen bij de post van Jantje, maar ook de post daarvoor waar Jantje op reageert. Dat ging wel degelijk over de beloften. Waarom zou ik dat anders bewijzen met een citaat van ds. Kersten die zegt dat de beloften alleen voor de uitverkorenen zijn. Nu probeer je er een draai aan te geven, maar zo was het dus echt niet.

P.s.: Wij kennen dat onderscheid in de beloften niet. Dat is een maaksel van ds. Harinck.
Ik moet een klein beetje grinniken om deze opmerking
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Bezorgd »

Mooi plaatselijk initiatief.

Afbeelding
MGG
Berichten: 3461
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door MGG »

Bezorgd schreef:Mooi plaatselijk initiatief.

Afbeelding
Mooi initiatief.
Verkiest ds Zondag de titel dr altijd boven ds? (In de ondertekening, in de tekst staat er wel ds.)
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mistig »

MGG schreef: Mooi initiatief.
Verkiest ds Zondag de titel dr altijd boven ds? (In de ondertekening, in de tekst staat er wel ds.)
Nee. Dit zal hij zelf niet hebben opgeschreven.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie