Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Hoopvol »

@Simon0612: is een onderscheid in beloften? Een onderscheid in de vorm van beloften m.b.t. de staat van de mens en algemene beloften? Of is er geen enkel onderscheid in de beloften?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GerefGemeente-lid »

Simon0612 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Toch lijkt me dat beter.
Kan, mij lijkt het beter van niet.
P.s.: Jantje was het duidelijk niet met me eens:
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... &start=165
Je haalt verschillende zaken door elkaar.

In dat draadje ging het over de inwendige en de uitwendige roeping en hier gaat het over voor wie de Evangeliebeloften en de verbondsbeloften gelden.

De Evangeliebeloften worden uitwendig aan elke hoorder verkondigt, maar de verbondsbeloften worden in en door Christus alleen aan de uitverkorenen toegepast. Dat laat echter de verantwoordelijkheid van de mens die voor eigen rekening voorleeft naar de eeuwigheid onverlet.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Simon0612 schreef:Afgelopen week beluisterde ik een preek van een dominee uit de gereformeerde gemeente. Een ernstige en indringende preek was het. Het ging over de dag der dagen. Dat God op die dag al Zijn beloften zal vervullen. Tot mijn zeer grote verbazing zei deze predikant toen (letterlijk citaat):

“Voor wie zijn de beloften? De beloften zijn voor Gods kinderen. Er zijn geen beloften voor onbekeerde mensen. Dat wordt soms wel eens gezegd en gedacht, maar er zijn geen beloften. Al de beloften zijn alleen voor Gods kinderen, onze oudjes zeiden vroeger: daar zit een adres op. Zal ik ze noemen? Gij verdrukten, gij onwedervoortgedrevenen, gij ongetroosten, ik zal uw stenen gans sierlijk leggen en op saffieren grondvesten.”

Zeer verrassend om dat te horen dat dit ook in de GG nog geleerd wordt. Vooral omdat er eerder hier enorm tegen is gestreden toen dit door de GGiN werd gesteld (door GG’ers). Onlangs nog maar en twee jaar geleden door Jantje werd dit zwaar bestreden en zelfs bestempeld als onbijbels en niet zoals ds. Kersten zou leren (wat ik ontkracht heb a.d.h.v. preken van ds. Kersten). Positief verrast!
Ik vind het eerder afschuwelijk.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

GerefGemeente-lid schreef:
Simon0612 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Toch lijkt me dat beter.
Kan, mij lijkt het beter van niet.
P.s.: Jantje was het duidelijk niet met me eens:
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... &start=165
Je haalt verschillende zaken door elkaar.

In dat draadje ging het over de inwendige en de uitwendige roeping en hier gaat het over voor wie de Evangeliebeloften en de verbondsbeloften gelden.

De Evangeliebeloften worden uitwendig aan elke hoorder verkondigt, maar de verbondsbeloften worden in en door Christus alleen aan de uitverkorenen toegepast. Dat laat echter de verantwoordelijkheid van de mens die voor eigen rekening voorleeft naar de eeuwigheid onverlet.
Nou, volgens mij moet je dan nogmaals lezen. En niet beginnen bij de post van Jantje, maar ook de post daarvoor waar Jantje op reageert. Dat ging wel degelijk over de beloften. Waarom zou ik dat anders bewijzen met een citaat van ds. Kersten die zegt dat de beloften alleen voor de uitverkorenen zijn. Nu probeer je er een draai aan te geven, maar zo was het dus echt niet.

P.s.: Wij kennen dat onderscheid in de beloften niet. Dat is een maaksel van ds. Harinck.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GerefGemeente-lid »

Simon0612 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Simon0612 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Toch lijkt me dat beter.
Kan, mij lijkt het beter van niet.
P.s.: Jantje was het duidelijk niet met me eens:
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... &start=165
Je haalt verschillende zaken door elkaar.

In dat draadje ging het over de inwendige en de uitwendige roeping en hier gaat het over voor wie de Evangeliebeloften en de verbondsbeloften gelden.

De Evangeliebeloften worden uitwendig aan elke hoorder verkondigt, maar de verbondsbeloften worden in en door Christus alleen aan de uitverkorenen toegepast. Dat laat echter de verantwoordelijkheid van de mens die voor eigen rekening voorleeft naar de eeuwigheid onverlet.
Nou, volgens mij moet je dan nogmaals lezen. En niet beginnen bij de post van Jantje, maar ook de post daarvoor waar Jantje op reageert. Dat ging wel degelijk over de beloften. Waarom zou ik dat anders bewijzen met een citaat van ds. Kersten die zegt dat de beloften alleen voor de uitverkorenen zijn. Nu probeer je er een draai aan te geven, maar zo was het dus echt niet.
Het grootste probleem is dat de GGiN de uitspraken van 1931 niet erkent. Daar gaat het mis.

Er zijn Evangeliebeloften en verbondsbeloften. Over dat laatste heeft die geachte dominee vorige week ook gesproken.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

GerefGemeente-lid schreef: Het grootste probleem is dat de GGiN de uitspraken van 1931 niet erkent. Daar gaat het mis.

Er zijn Evangeliebeloften en verbondsbeloften. Over dat laatste heeft die geachte dominee vorige week ook gesproken.
Hoe kom je daar nu bij? Je kletst twee keer uit de nek:

1. https://www.gergeminned.nl/over-ons
2. En de dominee heeft daar geen woord over gerept.

P.s.: Je gaat echt van de hak op de tak. Want de bewering was dat het over verbond ging ipv beloften. Nu ik daar op reageer kom je er niet meer op terug en begin je weer over wat anders. Ik volg dat niet eigenlijk.
Laatst gewijzigd door Simon0612 op 08 jul 2022, 15:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

Hoopvol schreef:@Simon0612: is een onderscheid in beloften? Een onderscheid in de vorm van beloften m.b.t. de staat van de mens en algemene beloften? Of is er geen enkel onderscheid in de beloften?
Kom ik op terug!
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Simon0612 schreef:
Hoopvol schreef:@Simon0612: is een onderscheid in beloften? Een onderscheid in de vorm van beloften m.b.t. de staat van de mens en algemene beloften? Of is er geen enkel onderscheid in de beloften?
Kom ik op terug!
GGiN leert(en daar sta ik van harte achter) dat er geen onderscheid in de beloften is.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Hoopvol »

Piet Puk schreef:
Simon0612 schreef:
Hoopvol schreef:@Simon0612: is een onderscheid in beloften? Een onderscheid in de vorm van beloften m.b.t. de staat van de mens en algemene beloften? Of is er geen enkel onderscheid in de beloften?
Kom ik op terug!
GGiN leert(en daar sta ik van harte achter) dat er geen onderscheid in de beloften is.
Ik wil het even loskoppelen van de GGiN. Het gaat er om of er Bijbels gezien onderscheid is in de beloften.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Hoopvol schreef:
Piet Puk schreef:
Simon0612 schreef:
Hoopvol schreef:@Simon0612: is een onderscheid in beloften? Een onderscheid in de vorm van beloften m.b.t. de staat van de mens en algemene beloften? Of is er geen enkel onderscheid in de beloften?
Kom ik op terug!
GGiN leert(en daar sta ik van harte achter) dat er geen onderscheid in de beloften is.
Ik wil het even loskoppelen van de GGiN. Het gaat er om of er Bijbels gezien onderscheid is in de beloften.
Ik lees geen beloften voor onbekeerden in de Bijbel. En wat ik me dan af vraag: wat heb ik als onbekeerde aan beloften?
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Hoopvol »

Piet Puk schreef: Ik lees geen beloften voor onbekeerden in de Bijbel. En wat ik me dan af vraag: wat heb ik als onbekeerde aan beloften?
Kaïn in Genesis 4?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GerefGemeente-lid »

Simon0612 schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Het grootste probleem is dat de GGiN de uitspraken van 1931 niet erkent. Daar gaat het mis.

Er zijn Evangeliebeloften en verbondsbeloften. Over dat laatste heeft die geachte dominee vorige week ook gesproken.
Hoe kom je daar nu bij? Je kletst twee keer uit de nek:

1. https://www.gergeminned.nl/over-ons
2. En de dominee heeft daar geen woord over gerept.

P.s.: Je gaat echt van de hak op de tak. Want de bewering was dat het over verbond ging ipv beloften. Nu ik daar op reageer kom je er niet meer op terug en begin je weer over wat anders. Ik volg dat niet eigenlijk.
Ik kan niet zoveel met zo'n discussie, zeker de laatste weken niet meer. Het belangrijkste is dat Gods Woord gepredikt wordt, met bevel van geloof en bekering en dat wij daarop acht slaan.

En ja, dan kan ik onder twee verschillende preken zitten waarbij de één misschien een andere visie verkondigt dan de andere. Maar als God tot je ziel gaat spreken, valt dat helemaal weg. Daarvan ben ik overtuigd.
Lees verder Jesaja 42: 16 (inclusief de kanttekeningen!): En Ik zal de blinden leiden door den weg dien zij niet geweten hebben, Ik zal hen doen treden door de paden die zij niet geweten hebben; Ik zal de duisternis voor hun aangezicht ten licht maken en het kromme tot recht; deze dingen zal Ik hun doen en Ik zal hen niet verlaten.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Hoopvol schreef:
Piet Puk schreef: Ik lees geen beloften voor onbekeerden in de Bijbel. En wat ik me dan af vraag: wat heb ik als onbekeerde aan beloften?
Kaïn in Genesis 4?
Op welke belofte doel je hier dan?
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door TSD »

Piet Puk schreef:
Hoopvol schreef:
Piet Puk schreef:
Simon0612 schreef: Kom ik op terug!
GGiN leert(en daar sta ik van harte achter) dat er geen onderscheid in de beloften is.
Ik wil het even loskoppelen van de GGiN. Het gaat er om of er Bijbels gezien onderscheid is in de beloften.
Ik lees geen beloften voor onbekeerden in de Bijbel. En wat ik me dan af vraag: wat heb ik als onbekeerde aan beloften?
En zou je ook niet mee kunnen in dat de onvoorwaardelijke beloften alleen gelden voor de uitverkorenen, maar dat de voorwaardelijke beloften tot iedere hoorder komen?

Alleen de vervulling daarvan kan alleen in de weg van bekering en geloof, zie bijv. Jesaja 45:22
22 Wendt U naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde! want Ik ben God, en niemand meer.

Het adres is toch duidelijk? Alleen ‘behouden worden’ geldt alleen diegenen die zich tot God wenden.

Kunnen Piet Puk en Simon daarin mee?
Evangelist
Berichten: 493
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Evangelist »

Als er geen beloften zijn voor onbekeerden, komen er ook nooit onbekeerden tot bekering. Bijbelse prediking is per definitie beloftenprediking.

De verwarring ontstaat wanneer wij beloften als een soort rekensom gaan beschouwen.

Ik ben trouwens hoe men bijvoirbeeld Jesaja 46:12-13 uitlegd. Is dat een belofte voor bekeerden?
Hartelijke groet,
Evangelist
Plaats reactie